Nákupní marketing Úvod Podmínky splnění předmětu • V přednáškách se naučíte jak věci fungují a v seminářích si je sami vyzkoušíte dělat. • V každém semináři můžete získat body za aktivitu nad rámec fyzické účasti. • Některé semináře budou soutěžní (body získá jen vítězný tým) některé budou nesoutěžní (body získá každý, kdo splní zadaný úkol). • V průběhu semestru zpracujete jako tým seminární práci, kterou nejprve odprezentujete na semináři. Zde dostanete zpětnou vazbu a budete mít šanci do finální prezentace změny zapracovat. • Hodnotíme nejen finální kvalitu, ale také progres, který jste schopni na základě zpětné vazby udělat. Podmínky splnění předmětu • účast na seminářích minimálně 60% • aktivita na seminářích maximálně 20 bodů • prezentace seminární práce 20 bodů • zápočtový test 20 bodů • celkově je možné získat 60 bodů • zápočet minimálně 40 bodů Program semestru • 24.2.2021 - Úvod - body, flow, zadání seminárky, tvorba týmů. • 3.3.2021 - B2B trhy specifikace • 10.3.2021 - Obchodní jednání a osobnost nákupčího • 17.3.2021 - Nákupní chování v organizacích • 24.3.2021 - Proces nákupu a hodnocení dodavatele • 31.3.2021 - Prezentace SP • 7.4.2021 - Odborník z Praxe • 14.4.2020 - Brief - komunikace, výzkum, výběrové řízení a tendry Nákup, jeho úkoly a cíle • nákup má ve firmách významné a specifické postavení • podíl nakupovaných položek tvoří 40 – 60% celkových nákladů výrobních firem – každá úspora ovlivňuje efektivitu podnikání proto je třeba • volit správnou nákupní strategii • správně vybírat nakupované položky • efektivně organizovat samotný nákup a snižovat tak náklady s ním spojené Jak nakupujete v domácnosti? Nákup, podstata , funkce, úkoly spotřebitelské trhy – B2C trhy zákazník = individuální spotřebitel (jednotlivec, domácnost – kupuje za účelem uspokojení konečné potřeby) trhy organizací – B2B trhy zákazník = firma, organizace – kupuje za účelem další výroby, prodeje, pronájmu, zabezpečení vlastní činnosti, … kupující = konkrétní osoba - nákupčí Nákup • užší pojetí všechny činnosti podniku, které mají za cíl získání hmotných i nehmotných vstupů do podniku • širší pojetí soubor činností souvisejících se • stanovením potřeb materiálových zdrojů na zabezpečení předmětu činnosti podniků, • spojených s jejich obstaráváním, dopravou, příjmem, distribucí vstupů (skladového hospodářství), řízením zásob a případnou jejich úpravou před předáním do výroby, kontrolou a reklamací materiálové vstupy je potřeba zabezpečit v požadovaném množství, kvalitě, sortimentu a čase Základní funkce nákupu efektivní zabezpečení průběhu základních, pomocných a obslužných výrobních i nevýrobních procesů surovinami, materiály a výrobky (= materiál) i službami a to v potřebném množství, sortimentu, kvalitě, času a místě Cíle nákupu • uspokojování potřeb nedostatek určitých výrobků, služeb,… • snižování nákupních nákladů • snižování ceny nakupovaných výrobků • snižování celkových nákladů – dopravní náklady, pojistné,.. • zvyšování jakosti nákupu • zvyšování kvality nakupovaných produktů • zvýšení efektivity nakupovaného produktu – nákup substitutů, výměna dodavatele Rozhodování při nákupu 1.nakoupit nebo vyrobit výhody x nevýhody 2.rozhodování o dodavateli – výběr dodavatele zvážit všechny faktory – přímé i nepřímé Pracujte ve dvojicích max trojicích Zvolte si nějakou existující firmu B2B nebo B2C Co vše firma potřebuje na vstupu? Jaké jsou pro a proti při výrobě a při nákupu? Jaké faktory rozhodují o dodavateli? Nyní se rozdělte do skupin pro seminární práci. Optimální je 5 členů Nabízená témata SP •Emoce vs argumenty v marketingové komunikaci na B2B trhu •Klíčové kompetence obchodního zástupce •Od nákupu u dodavatele k nákupu dodavatele •Generování leadů a práce s marketingovým trychtýřem na B2B trhu •Principy přesvědčování na B2B trhu •Síla značky na B2B trzích Děkuji za pozornost