TEORETICKÁ VÝCHODISKA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY NÁZORY NA HOSPODÁŘSKOU POLITIKU ¢Liberální Ømalé zásahy státu do ekonomiky, vše zajistí tržní mechanismus - fyziokraté, klasikové, neoklasikové, ordoliberalismus, monetarismus, ekonomové strany nabídky, noví klasikové, škola veřejné volby ¢Intervencionistický Øznačné zásahy státu do ekonomiky - merkantilismus, keynesiánství a všechny směry z něho vycházející, teorie plánování, noví keynesiánci Økrajní intervencionismus – marxistická koncepce ¢ HP koncepce ČASOVÉ DĚLENÍ HP ¢období předkeynesiánsky orientované hospodářské politiky - merkantilismus, klasikové, neoklasikové, německá historická škola, institucionalismus, teorie plánování ¢keynesiánská hospodářská politika (30.léta-začíná se hovořit o hospodářské politice jako o samostatné vědní disciplíně) - keynesiánství a školy z něj vycházející, ordoliberalismus ¢hospodářská politika aplikovaná po selhání keynesiánsky orientovné hospodářské politiky (70.léta - období stagflace) - monetarismus, ordoliberlaismus, škola ekonomie strany nabídky, noví klasikové, noví keynesiánci, škola veřejné volby, nová institucionální ekonomie) ¢ MERKANTILISMUS ¢Intervencionistický směr ¢Merchant = obchodník se zahraničím ¢Zdrojem bohatství národa je hromadění ¢ peněz ØRaný – jediné bohatství jsou peníze → zákaz vývozu peněz ØPozdní – „peníze jsou prostředek k získání dalších peněz“ → orientace na zahraniční obchod a přebytek platební bilance ¢T. Mun – „Bohatství Anglie v zahraničním obchodě“ FYZIOKRATISMUS ¢ ¢ ¢liberální směr ¢idea přirozeného řádu ¢zdrojem bohatství je zemědělství a těžební činnost ¢preference soukromého vlastnictví, přeceňování práce související s přírodou ¢Minimální úloha státu: ØChránit přirozený řád ØZabezpečit vzdělávací výchovu ØZabezpečit veřejné práce – budování cest a průplavů ¢ ¢ KLASICKÁ ŠKOLA ¢ ¢ ¢Liberální směr ¢Zdrojem bohatství národa je práce, zahraniční obchod a dělba práce ¢Sayův zákon trhu ¢Koncepce „neviditelné ruky trhu“ ¢Stát má plnit 3 základní funkce: ØChránit společnost před násilím a vnějším napadením ØChránit každého člena společnosti před nespravedlností a útlakem ze strany druhého ØBudovat a udržovat některé veřejné práce a díla veřejné instituce NĚMECKÁ HISTORICKÁ ŠKOLA ¢ ¢ ¢ ¢kritikové klasiků, ¢neexistuje přirozený řád, ale mnoho ekonomických řádů poplatných historickému vývoji v každé zemi ¢Starší historická škola ¢Mladší historická škola ¢„výchovný protekcionismus“ ¢ NEOKLASICKÁ ŠKOLA ¢ ¢ ¢ ¢Liberální směr ¢Vychází s marginální revoluce ¢Její představitelé se zabývali teorií rovnováhy ¢Marshall (dílčí rovnováha) ¢Pareto (celková rovnováha) ¢Pigou (zakladatel teorie blahobytu) INSTITUCIONALISMUS ¢ ¢ ¢Kritika neoklasiků ¢Zájem o fungování institucí jako norem společenského chování ¢Interdisciplinární přístup – intergrace společenských věd ¢Úloha velkých institucí: korporace, odborové organizace, vládní byrokracie ¢Nová institucionální ekonomie (Coase, North) – zahrnutí neoklasické ekonomie, která je založená na racionálním chování „ekonomického člověka“ TEORIE PLÁNOVÁNÍ ¢Specifická a do jisté míry extrémní ukázka intervencionismu ¢Dva typy ØCentrální plánování (rozvíjí se po roce v1917 v Rusku) ØEkonomické plánování A)Imperativní plánování (hitlerovské Německo) B)Indikativní plánování (Francie, Japonsko) ¢ ¢ http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRUib2npd8XZpMFbFarUL7R3Z2EUh7COE2cUmGuDS6SnzSKsDnj https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDhb9D8FFqJDfnuqTWAWtUjxhO58V64mhppDa2y7zN5zW fet75 KEYNESIÁNSTVÍ ¢Intervencionistický směr ¢Od 30. let 20. století ¢J. M. Keynes (Obecná teorie zaměstnanosti, úroků a peněz – 1936) ¢Byl pro státní zásahy do ekonomiky, stimulace agregátní poptávky ¢V USA aplikováno jako New Deal, v Británii stop-go policy ¢Klíčová úloha fiskální politiky ¢Zpochybnění každoroční vyrovnanosti SR, ¢ plná zaměstnanost, politika levných peněz ORDOLIBERALISMUS ¢Německo po 2. světové válce ¢W. Eucken – rozlišuje hospodářskou politiku řádu a hospodářskou politiku procesu ¢ ¢ ¢Propaguje sociálně tržní hospodářství ¢Akcent na vytvoření dokonalé konkurence – cenového systému http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSS7OJR2P35aa-nW3DsAiQDPuy6iAM0ogb08Q73pln1Et9eipva7A NEOKLASICKÁ SYNTÉZA ¢Propojení keynesiánství a neoklasické ekonomie ¢Intervencionistický směr ¢Celková rovnováha - IS-LM model ¢Optimální kombinace π a u pomocí AD ¢J. R. Hicks, P. A. Samuelson (60. léta) ¢ ¢ MONETARISMUS ¢70. léta 20. století ¢Liberální směr (Chicagská škola) ¢M. Friedman ¢Důraz na automatické tržní mechanismy, které samy udržují ekonomiku ve stavu optimálního využívání zdrojů ¢Doporučovali proporcionální růst peněžní zásoby k růst potenciálního produktu (kvantitativní teorie peněz) ¢HP rámec by měl garantovat ØSvobodu vlastnických práv ØTvorbu konkurenčního prostředí EKONOMIE STRANY NABÍDKY ¢ ¢ ¢Podpora ekonomiky prostřednictvím stimulace agregátní nabídky ¢Doporučuje snižování daní ¢Praktické uplatňování v USA ¢ selhalo (výrazné státní deficity) ŠKOLA VEŘEJNÉ VOLBY ¢Od 70. let 20. století ¢Lidé se chovají racionálně nejen v oblasti ekonomie, ale také v politické oblasti ¢Zabývá se formami selhání státu ¢J. M. Buchanan ¢Rozbor chování zájmových skupin a ¢ lobbing https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTij58hkGwt67cE3aK6uSsB2HxaOsLJoz_ESlOGxqd43ak mikoB ŠKOLY RACIONÁLNÍCH OČEKÁVÁNÍ ¢Od 70. let 20 století ¢Muth, Lucas, Barro ¢Nové přístupy k hospodářské politice – nová klasická makroekonomie (neúčinnost očekávané HP) versus noví keynesiánci (malá účinnost očekávané HP) ¢Rozporuplná účinnost neočekávané HP ¢Adaptivní versus racionální očekávání ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢