1. Konflikt a jeho řešení 2. Vedení porad 4. Seminář 15. 3. 2022 Lucie Reczková Co je cílem dnešního semináře? Co je to konflikt a jak vzniká? v Konflikt je střet zájmů, neshoda, nebo rozpor mezi dvěma a více lidmi nebo i skupinami. + v Konflikt vzniká na základě jiných postojů lidí k věci, jiných hodnot, emocí, osobních problémů, nebo z důvodu špatného porozumění anebo z důvodu rozdílnosti v našich požadavcích na výsledky. + Teorie konfliktu v managementu +Současná teorie v konflikty jsou součástí lidských vztahů v konflikty jsou většinou přínosné v konflikty jsou přirozeným vyústěním změn v konflikty mohou a měly by být zvládnuty +Tradiční teorie v konflikty jsou špatné v konflikty způsobují potížisté v konfliktům se musí vyhýbat nebo se musí potlačit + + Jak působí konflikt na organizaci +Negativní efekt v odvádí pozornost od důležitých aktivit v podrývá morálku v polarizuje zaměstnance a skupiny a tím omezuje spolupráci v zostřuje rozdíly v vede k nezodpovědnému nebo škodlivému chování jako nadávky a násilnosti +Pozitivní efekt v výsledek je vyjasnění a řešení důležitých problémů v zapojuje zaměstnance do řešení problémů pro ně osobně důležitých v rozvíjí přirozenou komunikaci v pomáhá uvolnit emoce, stres a úzkosti v pomáhá budovat spolupráci mezi lidmi, a tím se lidé mezi sebou i více poznají v pomáhá lidem rozvíjet porozumění a další komunikační a vztahové dovednosti + Styly řešení konfliktů v soutěžení v spolupráce v kompromis v ochota, vstřícnost v vyhýbání se v Který styl řešení konfliktů použít? v Závisí na dvou bodech: 1.Jak moc Vám záleží na vztahu mezi lidmi v tomto konfliktu 2.Jak moc Vám zaleží na tom vyhrát. Soutěžení – cíl je vyhrát v win-lose styl řešení konfliktu v vyšší zájem o osobní cíle než o vztahy v když musíme udělat nepopulární, ale důležité rozhodnutí v jedna strana prosazuje mocenský a agresivní přístup Spolupráce – cílem je vzájemná účast v snaha o řešení, které vyhovuje oběma stranám konfliktu (win-win výsledek) v vyšší zájem o osobní cíle a také o vztahy v používá se, když obě strany mají zájem o řešení konfliktu a chtějí spolupracovat na oboustranně akceptovatelném řešení. v nejlepší metoda řešení konfliktu, protože se snaží pokrýt potřeby obou stran + Kompromis – cílem je najít společnou řeč v urovnání rozdílů skrz oboustranné ústupky v používá se, když lidé na stejné pozici pracují na vzájemně se vylučujících úkolech v vyvolává výsledek lose-lose, protože ani jedna ze stran nedostane, vše co chce Ochota, vstřícnost – cílem je ustoupení v vysoká úroveň spolupráce a nízká úroveň konfliktu v výsledek lose-win, jedna ze stran se musí vzdát své pozice na úkor druhé strany v použití ke dočasnému zmírnění problémů, dokud nebude nalezeno lepší řešení nebo k udržení harmonie + Vyhýbání se – cílem je získat čas v založeno na víře, že konflikt by měl být ignorován nebo odsunut v jedna ze stran se nechce účastnit konfliktu nebo nechce vytvářet emocionální napětí v výsledek je lose-lose v snaha o redukování důležitosti problému, který způsobuje konflikt v když je problém zanedbatelný anebo když je druhá strana neústupná z důvodu rigidního chování nebo postoje. v může se také použít jako taktika dosáhnutí času na rozmyšlenou a až obě strany „vychladnou“ může se začít znovu diskutovat 5 kroků k úspěšnému řešení konfliktu 1.vezměte zodpovědnost za řešení konfliktu do vlastních rukou 2.zjistěte, definujte a prodiskutujte zjištěný problém 3.ptejte se a také naslouchejte 4.stanovte si cíle řešení a vytvořte akční plán (krátkodobé – dlouhodobé řešení) 5.naplánujte si datum a čas pro kontrolu vývoje řešení konfliktu Případová studie Soutěžení v win-lose styl řešení konfliktu v vyšší zájem o osobní cíle než o vztahy v když musíme udělat nepopulární, ale důležité rozhodnutí vjedna strana prosazuje mocenský a agresivní přístup Spolupráce vSnaha o řešení, které vyhovuje oběma stranám konfliktu (win-win výsledek) v vyšší zájem o osobní cíle a také o vztahy v používá se, když obě strany mají zájem o řešení konfliktu a chtějí spolupracovat na oboustranně akceptovatelném řešení. v nejlepší metoda řešení konfliktu, protože se snaží pokrýt potřeby obou stran +Kompromis vurovnání rozdílů skrz oboustranné ústupky v používá se, když lidé na stejné pozici pracují na vzájemně se vylučujících úkolech vvyvolává výsledek lose-lose, protože ani jedna ze stran nedostane, to co chce Ochota, vstřícnost vvysoká úroveň spolupráce a nízká úroveň konfliktu v výsledek lose-win, jedna ze stran se musí vzdát své pozice na úkor druhé strany v použití ke dočasnému zmírnění problémů, dokud nebude nalezeno lepší řešení nebo k udržení harmonie Vyhýbání se vzaloženo na víře, že konflikt by měl být ignorován nebo odsunut v jedna ze stran se nechce účastnit konfliktu nebo nechce vytvářet emocionální napětí v výsledek je lose-lose v používá se, když problém musí být řešen ihned, nebo když je problém zanedbatelný anebo když je druhá strana neústupná z důvodu rigidního chování nebo postoje. v může se také použít jako čas na rozmyšlenou a až obě strany „vychladnou“ může se začít znovu diskutovat. Vedení porad v Cílem efektivního a přínosného vedení porad je, aby se účastníci něco naučili nebo něčeho dosáhli (Lujanac, 2007). v v Efektivní porada by měla mít přesně určený účel, měla by být dobře naplánovaná a vedená, mít určitý závěr a také následovnou kontrolu plnění dohodnutých úkolů/cílů. Vedení porad - pravidla v porada začíná v určený čas v nechat, toho, kdo mluví doříct větu nebo myšlenku v mobilní telefony ztišené nebo na vibraci v upozornění mluvčího, pokud odbíhá od tématu v témata se diskutují postupně Vedení porad - zásady v určete si záměr a pravidla porady v definujte požadovaný výsledek v vždy mějte program v určete účastníkům jejich role (předseda, časoměřič, zapisovatel, mluvčí) v zápisy z porady v rozdělte důležité úkoly v shrnutí důležitých bodů a úkolů členů ke konci porady