Plánování 7. Seminář / 05.04.2022 Lucie Reczková Obsah dnešního semináře •Co je to vize a mise (poslání) podniku •Cvičení na vytvoření vize a mise •Plánování a cíle podniku •Případová studie – Společnost Tesla a její ambiciózní plán • Vize podniku •Sděluje smysluplný a přitažlivý obraz budoucnosti podniku, hlavně svým zaměstnancům. •Vyjadřuje, co by podnik chtěl dlouhodobě dosáhnout a jakým způsobem – vnitřní komunikační nástroj podniku. •Vize určuje základní směr a cíl vývoje podniku – je částí strategického plánování. •Shrnuje důležitý plánovaný budoucí vývoj podniku do jediného, ale velmi efektivně vyjádřeného prohlášení. • • • • Vize podniku – základní požadavky pro vytvoření vize • • • •Snadno představitelná, uskutečnitelná, inspirativní a přitažlivá pro různé v podniku zainteresované skupiny. •Zaměřená na dosažení cíle. •Flexibilně formulovaná. •Srozumitelná a snadno sdělitelná. •Jedna až dvě věty. •Základem pro vytvoření vize jsou poslání, smysl, cíle a hodnoty podniku. • • • Vize podniku – Příklady •Starbucks •Zajistit, abychom jako Starbucks byli hlavní dodavatelé té nejlepší kávy na světě a zároveň abychom si v průběhu růstu naší společnosti zachovali naše nekompromisní principy. • •Costa Coffee •Naše vize: „stát se nejoblíbenější kávovou značkou na světě. Máme ambiciózní plány pro náš růst, a to skrz naše kavárny, naše expresní automaty, nebo skrz kávové zrna, které prodáváme.“ • • Mise (poslání) podniku •Specifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce na trhu konkurovat. •Je konkrétnější než vize. •Vysvětluje a zdůvodňuje existenci podniku. •Vyjadřuje, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. •Dává odpověď na otázku: „Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu?“ • • Mise (poslání) podniku – základní požadavky na vytvoření mise •Dobře vytvořená mise podniku by měla obsahovat: •1. cíl(e) podniku, •2. zdůvodnění existence podniku, •3. kulturu a základní hodnoty a ambice podniku, •4. konkurenční výhodu (čím se podnik odlišuje od konkurence), •5. identifikaci trhu a zákazníků podniku. Mise (poslání) podniku – příklady •Starbucks •„Inspirovat a povznášet lidského ducha - zvlášť s každým šálkem, zákazníkem i prostředím, ve kterém žijeme.“ • •Costa coffee •„Zachránit svět před průměrnou kávou.“ • • Cvičení na vytvoření vize a mise •Otevřete si Word dokument - Cvičení na vizi a misi podniku •Prostudujte si následující odkazy na dvě firmy a vytvořte pro každou z nich vizi a misi na základě informací, které jste o nich získali. Zapojte i svou představivost! •https://www.instagram.com/cukrarna.mysak/?hl=en •https://www.noran.cz/ • > > Cíle podniku do budoucna a jak jich podnik dosáhne Vize Mise Kde se podnik právě nachází a důvod proč existuje Plánování • •Plánování představuje proces stanovení cílů a předpokládaných postupů jak těchto cílů dosáhnout. •Cíle popisují, kam se má podnik dostat, tak aby byl zajištěn požadovaný budoucí stav, který má podniku zabezpečit zdravý růst a prosperitu. •Cíle představují úkoly, které musí podnik splnit ve vymezeném čase, aby dosáhl požadovaného stavu. •Jasně stanovené cíle se tak stávají konkrétními úkoly pro přesně určený časový horizont. Plánování – požadavky na cíle podniku Plánování – případová studie •Otevřete si Word dokument - Tesla případová studie – plánování •Přečtěte si zadání a odpovězte na zadané otázky. Podívejte se na příklad Tesly skrz SMART pravidla, využijte i internet a přednášky: •1. Analyzujte stanovený cíl výroby 5 000 ks za týden použitím pravidel SMART. •2. Jaké důvody ztížily společnosti Tesla dosáhnutí stanoveného cíle a to vyrobit 5 000 kusů Modelu 3 za týden? •3. Jaké plynou nevýhody ze stanovení takových ambiciózních cílů jako si stanovila Tesla u Modelu 3? •4. Přibližte, co si asi mysleli zaměstnanci Tesly o stanoveném cíli výroby 5 000 kusů Modelu 3/týden. Myslíte, že to mělo pozitivní nebo negativní vliv na morálku zaměstnanců? • Příští seminář • • •Kontrola Zdroje • • • •Robbins, S., & Coulter, M. (2020). Management, ebook, global edition. Pearson Education, Limited.