Pracovní procesy v obchodním provozu Halina Starzyczná Garant předmětu . Cílem přednášky je pochopit souvislosti organizace obchodního provozu, charakterizovat hlavní vnější a vnitřní faktory, které působí na fungování obchodního provozu Halina Starzyczná Garant předmětu Pracovní procesy v obchodním provozu Cíl Struktura přednášky •Obchodní provoz •Pracovní procesy a jejich členění •Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu MOJ (maloobchodních jednotek) •Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu VOJ (velkoobchodních jednotek) •Hlavní oblasti řízení MOJ Pracovní procesy v obchodním provozu . •Obchodní provoz •Pracovní procesy a jejich členění •Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu MOJ (maloobchodních jednotek) •Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu VOJ (velkoobchodních jednotek) •Hlavní oblasti řízení MOJ Struktura přednášky Obchodní provoz Základem obchodně provozní jednotky je obchodní provoz. Obchodní provoz je jako systém tvořen třemi základními prvky: -zbožím, -obchodně provozními operacemi a mechanizačními prostředky a zařízením v obchodě. - K zopakování ! Obchodní provoz -chceme-li komplexně chápat provozní jednotku (prodejna, sklad), je třeba obchodní provoz vnímat jako systém, tvořený různými prvky, mezi nimiž jsou vzájemné vazby. - -Jednotlivé prvky obchodního provozu nemají stejnou váhu v systému. Nejdůležitějším prvkem je zboží, od něhož se odvíjí charakter ostatních prvků (typ prodejny, forma prodeje, manipulační prostředky…). -V obchodním provoze probíhají různé pracovní procesy. - K zopakování ! Příklad z praxe českého obchodu po roce 1989: nV praxi má systémové pojetí obchodního provozu velký význam. Jestliže začínající obchodník podcení výběr sortimentu pro určitou lokalitu a po čase zjistí, že o jeho zboží není takový zájem, jak předpokládal vzhledem ke konkurenci a potřebám zákazníků, je donucen změnit sortiment, což mu přináší další náklady spojené se změnou navazujících prvků obchodního provozu. nŽivelné změny sortimentu v počátcích transformace po roce 1989 přinesly tuzemským obchodníkům nemalé existenční problémy. nChybný výběr sortimentu: vznik zbytečných nákladů na jeho změnu. n - Pracovní procesy se člení dle různých hledisek: Funkční hledisko – nákup zboží, doprava, skladování, prodej zboží, řídící a správní činnosti Místní hledisko – MO, VO, správa, administrativa a pomocné provozy Hledisko obsahu práce- provozní činnosti a řídící a správní Hledisko charakteru práce – činnosti produktivní a neproduktivní, práce jednoduchá a složitá, plynulá a nárazovitá Hledisko celistvosti – práce homogenní a heterogenní. Centrála firmy (příp. autonomní jednotky) – strategie firmy, marketingové a provozní know-how prodejen Zákazník a jeho frekvence – frekvence dělí čas na čas obsluhy a nečinnosti, neboli čekání na zákazníka Dodavatelé – úroveň zásobování, kvalita dodávek, organizace práce Region – rozdílná sídelní struktura a koncentrace obyvatelstva, kupní síla, odlišné tradice a kulturní zvyklosti Lokalizace prodejny- návaznost na ostatní prodejny, konkurenci, dopravní uzly, pohyb zákazníků. Zařazení do stupňů vybavenosti, územní a tržní analýza. Vnější faktory obchodního provozu MOJ Zboží – tvoří obchodní sortiment, má odlišný systém zásobování, formu prodeje, pracnost sortimentu, frekvenci zákazníků a nárazovost práce Počet zaměstnanců – je ovlivněn formou prodeje, technickým vybavením, dělbou práce, úrovní sortimentu Obchodní technologie, forma prodeje, technická vybavenost prac. prostředků – vliv na dispoziční řešení, počty pracovníků, cesty pohybu zboží, zákazníků a pracovníků, na fyzickou námahu… Systém organizace práce – pracovní doba prodejny, pracovní režimy a pracovní podmínky Míra, kvalita informací – fyzický i elektronický fond informací. Vnitřní faktory obchodního provozu MOJ Obchodní sortiment K zopakování ! Obchodní sortiment – všechno zboží, co přichází do sféry oběhu. Vytváří se komplexněji na úrovni velkoobchodu a maloobchodu. Na úrovni velkoobchodu je uspořádán podle určitého obchodního záměru a zahrnuje jak spotřební zboží, tak i nespotřební zboží (cílovou skupinou je typ prodejny) Na úrovni maloobchodu je obchodní sortiment (spotřební zboží) uspořádán technologicky i marketingově pro jednotlivé druhy maloobchodních jednotek a danou cílovou skupinu zákazníků, pro kterou je prodejna určena (merchandising). Základní fáze prodeje 1. Nabídka zboží 2. Výběr zboží 3. Placení zboží 4. Výdej zboží Záleží na formě prodeje K zopakování ! 3 hlavní skupiny forem prodeje: -Prodej s převážnou obsluhou prodavače (pultový, volný výběr) - -Prodej, při kterém se zákazník obsluhuje převážně sám (samoobsluha) - - Prodej na objednávku (zásilkový obchod) Charakter fáze je závislý na formě prodeje. 1. Charakter sortimentu Frekvence nákupu Charakter spotřeby Cena zboží 2.Technické řešení prodejní jednotky Velikost prodejny Členění ploch Možnost mechanizace 3. Personální zajištění prodeje Zdroje pracovních sil Kvalifikace Nákladová náročnost Kritéria volby formy prodeje j0217870[1] K zopakování ! Obchodní provoz a pracnost sortimentu K zopakování ! Složitost sortimentu - vliv šířky sortimentu a hloubky, počet sortimentních řad Frekvence dodávek – některé zboží je dodáváno denně, týdně, měsíčně (chléb, těstoviny, konzervy) Doba prodejnosti - trvanlivost potravin, prodejnost módního zboží, či technického sortimentu (životní cyklus výrobku) Fyzické vlastnosti zboží – vliv na skladování, přípravu k prodeji, porcování, vážení atd. Pomoc zákazníkovi-poradenství Péče o prodejní zařízení - mrazící boxy, chladící boxy Ztížení pracovních podmínek-klimatické podmínky Zvláštní odpovědnost-prodej zbraní, toxických látek. Dispoziční řešení: racionální prostorové uspořádání hmotných prostředků obchodní činnosti Analýza dispozičního řešení: strukturu ploch potřebnou velikost ploch (dle velikosti zásob a dosahovaného obratu) návaznost ploch využití ploch Dispoziční řešení Struktura ploch: 1. Hlavní plochy (prodejní místnosti) 2. Pomocné plochy s přímým vztahem ke zboží s nepřímým vztahem ke zboží komunikace (horizontální a vertikální) K zopakování ! plánek prodejny 1 Příklady dispozičního řešení – pultový prodej vecerka_planek_1 Příklady dispozičního řešení – malá samoobsluha (prodejní plocha je menší než zázemí a sklad – neefektivní) Centrála firmy- vliv na nákupní činnost, organizace nákupu, centralizovaný x decentralizovaný či kombinovaný nákup) Dodavatelé a zapojení do zásobovacího systému – vliv na úroveň zásob, rychlost obrátky, nákladovost firem a konečnou prodejní cenu) Rozsah zásobovaných jednotek – vliv na kompletaci dodávek, jejich velikost a počet, vazba na expedici, objednávkový systém a organizaci a mechanizaci, kapacitu a typ skladu). Vnější faktory obchodního provozu VOJ Zboží – vliv na skladové podmínky, volbu typu skladu, objem zásob, výši tržeb Počet zaměstnanců a jejich kvalifikace – kvalita a počet zaměstnanců závisí na technologii a rozsahu zásobovacích jednotek Technologie skladových operací – vztah mezi stupněm mechanizace, rychlostí pohybu zboží a cílovým trhem /hypermarket x specializovaný obchod, globalizace obchodu a standardizace sortimentu a požadavky na skladování/ Systém organizace práce – vhodný pracovní režim, směnnost, typ skladu a využití kapacity skladu Míra, kvalita informací - podobně jako u MO, využití výpočetní techniky zjednodušuje manipulaci se zbožím. Vnitřní faktory obchodního provozu VOJ VOS MOJ MOJ MOJ MOJ MOJ MOJ investice typ (druh) MOJ charakter dodávky počet druhů zboží rozměr, balení zboží rychlost systému Hlediska mechanizace skladu K zopakování ! Volba skladu Vazba : sklad Cílový trh Vysoce mechanizovaný, automatizovaný sklad (halový, výškový) VOS Síť supermarketů hromadný odběr široký a hluboký sortiment velký počet odběratelů K zopakování ! VOS Úzce specializované prodejny Ruční, mechanizovaný sklad (patrový) individuální odběry nízký počet druhů zboží malý rozměr zboží Cílový trh Volba skladu K zopakování ! 1.Řízení pracovních operací spojených s nákupem zboží a zabezpečením styku s dodavatelem (zboží a rozvozní plán, objednávání zboží, průzkum trhu) 2.Řízení pracovních operací spojených se skladováním a prodejem zboží (skladová technologie, odběr a přejímka zboží, prodej - forma prodeje, dispoziční řešení - prodejní úseky) 3.Řízení operací spojených s administrativou jednotky (vedení účetnictví, evidence tržeb – EET, technická vybavenost) 4.Řízení operací spojených s problematikou lidí (řízení lidských zdrojů, tvorba pracovních kolektivů, pracovní podmínky) Hlavní oblasti řízení MOJ Shrnutí Shrnutí přednášky Pracovní procesy a jejich členění - hledisko funkčnosti, charakteru práce, obsahu práce, místní hledisko…. Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu MOJ – jejich vliv na provoz Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu VOJ – jejich vliv na provoz Hlavní oblasti řízení MOJ – nákupní, skladovací a prodejní operace, administrativní a personální operace.