MZDOVÉ SYSTÉMY V OBCHODĚ A PRACOVNÍ MOTIVACE Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 10 26. 4. 2022 CÍL SEMINÁŘE 1.Procvičení stávajících poznatků k mzdovým systémům v obchodě 2.Diskuze ke cvičení orientovanému na mzdové systémy 3. 3. POŽADAVKY NA MZDOVÝ SYSTÉM …tak, aby naplnil cíle obchodní organizace, působil na spokojenost pracovníků, motivoval je a respektoval zájmy zákazníků. Jak by měl být konstruován systém odměňování v obchodní organizaci? ØPodporuje růst obratu a zisku ØVytváří přiměřené mzdové diferenciace ØZískává a udržuje dobré prodejce a působí na jejich spokojenost ØZohledňuje kvalitu prodeje (respektuje zákazníka) ØJe jednoduchý, jasný a kontrolovatelný Propracovaný mzdový systém by měl splňovat určité cíle. Uveďte příklady těchto cílů. > MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ PŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE -NEPENĚŽNÍ Uveďte, jak třídíme mzdové formy v obchodě. > ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ A) PŘÍMÁ STIMULACE (PENĚŽNÍ) Jaké mzdové systémy se v obchodě používají? ØSystém pevné tarifní mzdy ØSystém provizí ØKombinované systémy Kdy volíme pevnou mzdu v obchodě? ØRámcový odhad mezd ØNepřímé ovlivňování mzdy ØVelké sezónní výkyvy ??? > SYSTÉM PEVNÉ TARIFNÍ MZDY VÝHODY??? NEVÝHODY??? ? ØZNÁMÉ MZDOVÉ NÁKLADY ØZJEDNODUŠENÍ PRÁCE ÚČETNÍCH ØJEDNODUŠŠÍ KONTROLA ØFIXOVÁNÍ NÁKLADŮ NA PS ØRELATIVNÍ FIXNOST NÁKLADŮ ØNEMOŽNOST DIFERENCIACE Uveďte výhody a nevýhody systému pevné tarifní mzdy. > SYSTÉM PROVIZÍ V ČEM SPOČÍVÁ POZITIVUM PROVIZE? JAK SE PROVIZE VYPOČÍTÁVÁ? VÝHODY??? NEVÝHODY??? ØNÁTLAKOVÉ METODY ØPREFEROVÁNÍ PRODEJE ZBOŽÍ VE VYŠŠÍCH CENÁCH ØZÁVISLOST PRODEJE NA KONJUNKTUŘE ØSILNÁ MOTIVACE PRODEJE ØVARIABILNOST NÁKLADŮ Přesnější odhad mezd a menší sezónní výkyvy, možnost diferenciace mezd. % z dosaženého obratu, pevná částka za jednotku prodaného množství, % z tzv. krycího příspěvku Uveďte výhody a nevýhody odměňování zaměstnanců pomocí systému provizí. > KOMBINOVANÝ SYSTÉM JAK MŮŽE VYPADAT KOMBINOVANÝ SYSTÉM? ØPevná mzda a provize, odměna ØPevná mzda a systém cílových odměn a prémií s krátkodobým, střednědobým či ročním dosahem ? ??? > PRÉMIE Za jaké aktivity může poskytnout zaměstnavatel prémie? ØSplnění plánu obratu celkového prodeje ØSplnění plánu obratu určitého zboží ØRealizace speciálních akcí ØZískání nových zákazníků ØSplnění plánu prodeje u určité skupiny zákazníků ØDocílení dané výše inkasa ??? > ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ B) NEPŘÍMÁ PENĚŽNÍ A NEPENĚŽNÍ STIMULACE ØNejlepší prodejce roku, nejlepší prodejna roku ØVyužívání firemních symbolů pro osobní potřebu ØPodíly na hospodářském výsledku, bezplatné získání akcií firmy, připlácení na zdravotní a sociální pojištění, důchodové pojištění ØMožnost dalšího vzdělávání, členské příspěvky v prestižních organizacích ØZvláštní dovolená, využívání rekreačních zařízení firmy ØÚvěrové systémy pro zaměstnance, půjčky, slevy na zboží Uveďte příklady nepřímé peněžní a nepeněžní stimulace. > JAK ÚSPĚŠNĚ MOTIVOVAT? Motivace zaměstnanců je odpovědností jejich nadřízeného. V pracovní morálce zaměstnanců a jejich vztahu nebo přístupu k práci existují pochopitelně značné individuální rozdíly podmíněné osobními vlastnostmi či zkušenostmi. Pokud jsme si však zaměstnance vybrali (a/nebo nemáme možnost získat jiné) není svalování viny za nízkou motivaci na jejich vlastnosti příliš produktivní. Výzkumy navíc dokládají, že největší vliv na motivaci zaměstnanců mají jejich manažeři: jejich schopnost přímo a otevřeně jednat, spravedlivě hodnotit a odměňovat, vytvářet příznivé pracovní prostředí, přispívat k pocitu smysluplnosti práce, vytvářet týmovou atmosféru apod. Pro motivaci zaměstnanců platí tři důležitá pravidla: Prvé říká, že zaměstnanci se zpravidla chovají podle toho, co jejich nadřízení „odměňují“. Druhé hovoří o tom, že k dosažení vyššího výkonu zaměstnanců slouží lépe „pozitivní motivační metody“ než metody „negativní“. Třetí pravidlo zdůrazňuje, že motivace je vždy do určité míry individuální: co motivuje jednoho zaměstnance, nemusí motivovat ostatní. Zdroj: Mzdová praxe dostupné z: http://www.mzdovapraxe.cz/archiv/dokument/doc-d3781v5121-jak-uspesne-motivovat/ CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA MZDOVÉ SYSTÉMY Představte si situaci, že jste majitelé specializovaného maloobchodu, zaměřujícího se na prodej biopotravin a zdravých potravin vhodných pro lidi trpící celiakií a diabetiky. V tomto obchůdku zaměstnáváte speciálně vyškolené 2 prodavačky a 2 prodavače, kteří se střídají na dvě směny (ranní a odpolední). Tito zaměstnanci mají hrubou mzdu ve výši 24 000,- Kč měsíčně. Z dosavadní praxe víte, že na pracovišti vznikají neshody vzhledem k nevýkonnosti některých pracovníků, kteří tak negativně ovlivňují vaše tržby. Vašim cílem je navrhnout nový systém odměňování, který by tyto problémy pomohl vyřešit, avšak negativně neovlivnil služby (poradenství v oblasti zdravé výživy) poskytované Vašim zákazníkům. Při svém řešení jste omezeni maximálními náklady na celkové mzdy ve výši 100 000,- Kč měsíčně. Postupujte v těchto krocích: 1)Uveďte, jaký systém odměňovaní nyní uplatňujete (na základě zadání lze specifikovat). 2)Navrhněte nový systém odměňování a jeho cíle. 3)Vysvětlete, proč si myslíte, že Váš nový návrh bude více odpovídat potřebám obchodu. (Buďte kreativní, avšak nezapomeňte, že Váš nový návrh musí odpovídat současné legislativě! Tedy berte v úvahu také výši zaručené mzdy) J Máte dotazy? J Děkuji za pozornost