PEM/NPOOR LS 2022 PEM/NPOOR LS 2022 ÚZEMNÍ A TRŽNÍ ANALÝZA Příklady k procvičení - seminář č. 4 a 5 A. VYMEZENÍ ZÁJMOVÉ OBLASTI 1. Reillyho zákony - obchodní gravitace (A3) Příklad č. 1.1: Vypočtěte, v jakém poměřuje rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : Počet obyvatel lokality a................................. 41500 Počet obyvatel lokality b................................. 22 350 Vzdálenost lokality a od mezilehlého místa...... 6 km Vzdálenost lokality b od mezilehlého místa...... 4 km Výpočet: Příklad č. 1.3: Modifikovaný vzorec Reillyho zákona Vypočtěte, v jakém poměřuje rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : prodejní plocha místa a................................. 30 000 m2 prodejní plocha místa b................................. 10 000 m2 doba jízdy autem do místa a...... 5 minut doba jízdy autem do místa b...... 4 minuty Výpočet: Příklad č. 1.2: Vypočtěte, v jakém poměřuje rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : Počet obyvatel lokality a................................. 12 500 Počet obyvatel lokality b................................. 5 000 Vzdálenost lokality a od mezilehlého místa...... 4 km Vzdálenost lokality b od mezilehlého místa...... 2 km Výpočet: 2. Výpočet hraničního bodu Příklad č. 2.1: Vypočtěte bod zlomu koupěschopné poptávky mezi dvěma městy, jestliže: Počet obyvatel lokality a........................ 50 500 Počet obyvatel lokality b..................... 2 5 400 Vzdálenost obou lokalit........................20 km Výpočet: 1 2 PEM/NPOOR LS 2022 PEM/NPOOR LS 2022 Příkladů. 2.2: Vypočtěte bod zlomu koupěschopné poptávky mezi dvěma městy, jestliže: Počet obyvatel lokality a........................ 11 000 Počet obyvatel lokality b..................... 5 000 Vzdálenost obou lokalit........................ 15 km Výpočet: Příkladů. 3.2: Vypočtěte pravděpodobnost nákupů v jednotlivých nákupních místech, které má zákazník k výběru: a= 2 Tii= 2 km Ti 2 = 3 km Ti :,= 4 km Výpoůet: 1 000 m2 1 300 m2 2 000 m2 prodejní plochy prodejní plochy prodejní plochy 3. Huffův pravděpodobnostní model (A4) Příkladů. 3.1: Vypočtěte pravděpodobnost nákupů v jednotlivých nákupních místech, které má zákazník k výběru: a= 2 Ti i = 1 km Si= 1 200 m2 prodejní plochy Sj Ti 2= 2 km S2= 1 400 m2 prodejní plochy {Tij)" Ti 3 = 3 km S3= 1 800 m2 prodejní plochy = "ýpoůet: n o 3 4 PEM/NPOOR LS 2022 B. STANOVENI KUPNÍHO POTENCIONALU 1) Obratová metoda - klasická (BI) 1. Zjištění očekávaného obratu MO =0 V I k I k * ( resp. MO = O VI r lk Ik * o* KS 2. Korekce pomocí míry realizace MO" =M0' I I k I k * M R 3. Stanovení potřebné (účelné) prodejní plochy MO " ik K Normatív 4. Porovnaní účelné kapacity se skutečnou -PP i k AKP =KP -PP p p P P I k Je-li účelná kapacita vyšší než skutečná, je zde volný kupní potenciál a naopak. Příklad č. 1.1: Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zdaje zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města ..............................22 000 Spotřební výdaj, potraviny (V 0)........................20 000 Kč Normativ prodejní plochy.......................100 000 Kč/ m2/r PPik........................5000 m2 Iks..................0,91 Imr..................0,95 Výpočet: PEM/NPOOR LS 2022 Příklad č. 1.2: Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zdaje zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města ..............................52 824 Spotřební výdaj, potraviny (V 0)........................26 800 Kč Normativ prodejní plochy.......................180 000 Kč/ m2/r PPik........................5000 m2 Iks..................0,95 Imr..................0,98 Výpočet: 2) Index maloobchodní saturace (Bl) Příklad č. 2.1: Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zdaje tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: .......... 25 000 V„ ............ 26 800 Kč (potraviny) Iks ......... 0,85 I mr.......... 1,3 Normativ využití m2 prodejní plochy: 110 000Kč/m2/rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 T, m O/k * Vo * Imr IMSik =- PPik Výpočet: 5 6 PEM/NPOOR LS 2022 PEM/NPOOR LS 2022 Příklad č. 2.2: Příklad č. 3.2: Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zdaje tam volný kúpni potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel................. 30 000 Plošný standard............... 400 m2 /1000 obyv. IKS =0,9 IMR =1,2 Prodejní plochy skutečné..... 16 000 m2 Olk .......... 35 500 Vo ............ 24 000 Kč (potraviny) IKS ......... 0,9 IMR.......... 1,2 Normativ využití m2 prodejní plochy: 100 000Kč/m2/rok Výpočet: Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 Výpočet: 3) Metoda plošného standardu (B2) Příklad č. 3.1: Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel................. 20 000 Plošný standard............... 300 m2 /1000 obyv. IKS = 0,85 IMR = 1,1 Prodejní plochy skutečné..... 15 000 m2 rozšířený vzorec: KP = O .PS J J ' pp I k * i * MR * KS Výpočet: 7 8