Řízení lidských zdrojů v obchodní společnosti Ing. Radka Bauerová Seminář č. 9 19. 4. 2022 CÍL SEMINÁŘE 1. Diskuze k cvičení zaměřenému na organizační strukturu obchodních organizací 2. Zopakování východisek řízení lidských zdrojů v obchodní společnosti 3. Názorně předvést rozdíly v obslužném standardu v obchodě z pohledu časového a prostorového srovnání. Procvičit výpočet obslužného standardu a naučit se výsledky správně interpretovat. PRAKTICKÉ CVIČENÍ – Cvičení orientované na organizační strukturu obchodních organizací Týmová práce: po 2 studentech Předpokládaná časová náročnost: ➢ Zpracování: 10 minut Vašim úkolem je navrhnout společnosti „HappyK“ změnu organizační struktury, která bude lépe odpovídat její současné situaci (expanzi), tuto novou organizační strukturu nakreslit a odůvodnit její výběr, zároveň však nakreslete i současnou organizační strukturu této společnosti. Postupujte dle následujících bodů: 1. Nakreslete současnou organizační strukturu společnosti „HappyK“. 2. Navrhněte a zakreslete novou organizační strukturu pro společnost „HappyK“, která bude lépe odpovídat vstupu této společnosti na zahraniční trhy. 3. Odůvodněte svůj návrh nové organizační struktury. V čem bude nová organizační struktura lepší pro tuto společnost? Možnost získat 1 bod DISKUZE K PRAKTICKÉMU CVIČENÍ – Cvičení orientované na organizační strukturu obchodních organizací Předpokládaná časová náročnost: ➢ 5 minut SOUČASNÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA SPOLEČNOSTI Funkcionální organizační struktura společnosti HappyK Generální ředitel Finanční ředitel Obchodní ředitel Manažer IT oddělení Personální ředitel Sekretářka NOVÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA SPOLEČNOSTI – společnost vstoupila na trh v rámci PZI formou „branche“* Divizionální struktura společnosti HappyK Generální ředitel Divize ČR Divize Polsko Sekretářka Divize Slovensko Divize Maďarsko Divize Slovinsko Tato org. struktura bude lepší díky větší koordinovanosti a zjednodušení organizace všech org. jednotek společnosti. Díky této struktuře budou akceptovány potřeby zákazníka, dosaženo sladění cílů organizace a jednotlivce a lepší rozvoj manažerských schopností. * má totožnou právní identitu s identitou zřizovatelské společnosti Asistent PLÁNOVÁNÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VÝCHODISKA POTŘEB FIRMY Analýza vnějších vlivů Analýza vnitřních vlivů Rozbor a stanovení budoucích požadavků ANALÝZA VNĚJŠÍCH VLIVŮ UŽŠÍ SOUVISLOSTI ➢ zohledňují príslušné odvětví, ve kterém firma podniká maloobchod, velkoobchod ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI ➢ zaměřeny na všeobecné podmínky na trhu, které platí pro veškeré podnikatelské subjekty v dané zemi Uveďte příklady na co konkrétně se zaměřujeme při analýze vnějších vlivů v užších a v širších souvislostech. UKAZATEL OBSLUŽNÉHO STANDARDU Vyjadřuje: počet obyvatel na 1 pracovníka v obchodě (čím je nižší tím lépe) nebo počet pracovníků v obchodě na 1000 obyvatel (relativně žádoucí je jeho růst). A. Místní (prostorové) vymezení - vztahuje se k určité zemi, regionu, či sídelnímu útvaru. B. Časové vymezení - umožňuje vytvářet srovnatelné časové řady místně odlišných lokalit. C. Sortimentní vymezení - se vyjadřuje za celý sortiment nebo jeho sortimentní skupiny (např. potravinářský a nepotravinářský). Specifikujte místní, časové a sortimentní vymezení ukazatele obslužného standardu. Co vyjadřuje ukazatel obslužného standardu? ČASOVÉ A PROSTOROVÉ SROVNÁNÍ OBSLUŽNÉHO STANDARDU V OBCHODĚ Výpočet obslužného standardu: Počet obyvatel/počet pracovníků v obchodě Zdroj: výpočty paní docentky Starzyczné dle Österreichische Statistik 1900,1930 a Ročenek vnitřního obchodu v jednotlivých letech 1) Vysvětlete, vývoj obslužného standardu v českých zemích, který je uvedený v tabulce. 2) Jak jsou na tom z pohledu kvality obsluhy české země vůči ostatním zemím uvedeným v tabulkách? Zadání příkladu zaměřeného na vývoj obslužného standardu v maloobchodě v ČR Vypočtěte obslužný standard za roky 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 a 2019 a určete, jak se v ČR obslužný standard v poslední době vyvíjí. Rok Počet pracovníků v maloobchodě Počet obyvatel 2014 500 423 10 524 783 2015 503 091 10 542 942 2016 505 422 10 565 284 2017 517 925 10 589 526 2018 512 200 10 668 641 2019 522 444 10 699 142 Zdroj: vlastní zpracování dle databází ČSÚ (2020) Výpočet příkladu zaměřeného na vývoj obslužného standardu v maloobchodě v ČR Rok Počet pracovníků v maloobchodě Počet obyvatel Obslužný standard (počet obyv. na 1 prac. v obchodě) 2014 500 423 10 524 783 21,03 2015 503 091 10 542 942 20,96 2016 505 422 10 565 284 20,90 2017 517 925 10 589 526 20,45 2018 512 200 10 668 641 20,83 2019 522 444 10 699 142 20,48 Odpověď: Počet obyvatel na jednoho pracovníka v obchodě od roku 2014 do roku 2017 mírně klesá. Jedná se tedy o pozitivní vývoj ukazatele obslužného standardu, protože se pracovníci musí věnovat menšímu počtu zákazníků a obsluha je tak kvalitnější. V roce 2018 dochází k růstu tohoto poměru v souvislosti s nižším počtem pracovníků a nárůstem počtu obyvatel. V roce 2019 vidíme opět pozitivní vývoj způsobený velkým nárůstem pracovníků v maloobchodě Analýza vnitřních vlivů (zdrojů) a rozbor budoucích požadavků Analýza současného stavu – potenciálu kvalitativní stránka kvantitativní stránka Disponibilní zdroje Potřebná kvalifikace Potřebné počty Budoucí požadavky tempo růstu sítě provozoven, plán obratu, rozpočet, organizace OF, změny v technologii, dosahovaná produktivita práce Plán personálního zajištění s různým časovým horizontem (TOAS) ODHAD POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY 1. Odhad plánu obratu 2. Zjištění potřebného fondu pracovní doby na realizaci tržeb (FPPD) (vydělením obratu normou výkonů). 3. Zjištění potřebného počtu obsluhujících s plným úvazkem (L) - vydělením potřebného fondu pracovní doby počtem hodin práce pracovníka při plném úvazku za rok – pracovní kapacita (FPD/1 prac.). FPPD = OPL / SV L = FPPD / FPD/ 1 pracovníka OPL ZADÁNÍ PŘÍKLADU ZAMĚŘENÉHO NA VÝPOČET ODHADU POTŘEBNÉHO POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY Příklad č. 1 Prodejna s pultovou formou obsluhy prodávající luxusní textilní zboží plánuje obrat na příští rok ve výši 25 mil. Kč. Standard výkonu byl stanoven na 4 000 Kč na 1 pracovníka/za hod. Rok 2023 má celkem 250 pracovních dnů, tedy 2000 pracovních hodin, při 8 hodinové pracovní době. Vypočítejte, kolik bude prodejna potřebovat pracovníků pro rok 2023. VÝPOČET PRVNÍHO PŘÍKLADU Výpočet: 1. OPL = 25 000 000 Kč 2. FPPD = OPL / SV FPPD = 25 000 000 / 4 000 = 6 250 hod. 3. L = FPPD / FPD/1 prac. = 6 250/ 2 000 = 3,125 Odp. Prodejna bude v průměru potřebovat cca 3 pracovníky na plný úvazek + brigádník? (!!! Pozor na sezónní výkyvy v poptávce !!! Sv možno stanovit za období bez větších sezónních výkyvů a v době nárůstu poptávky přijmout sezónní pracovníky – trend) Příklad č. 2 Prodejna s pultovou formou obsluhy prodávající klenoty a hodinářské zboží plánuje obrat na příští rok ve výši 18 mil. Kč. Standard výkonu byl stanoven na 2 600 Kč na 1 pracovníka/za hod. Rok 2023 má celkem 250 pracovních dnů, tedy 2000 pracovních hodin, při 8 hodinové pracovní době. Vypočítejte, kolik bude prodejna potřebovat pracovníků pro rok 2023. ZADÁNÍ PŘÍKLADU ZAMĚŘENÉHO NA VÝPOČET ODHADU POTŘEBNÉHO POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY BONUSOVÝ PŘÍKLAD VÝPOČET BONUSOVÉHO PŘÍKLADU Výpočet: 1. OPL = 18 000 000 Kč 2. FPPD = OPL / SV FPPD = 18 000 000 / 2 600 = 6 923,1 hod. 3. L = FPPD / FPD/1 prac. = 6 923,1/ 2 000 = 3,46 Odp. Prodejna bude v průměru potřebovat cca 3 pracovníky na plný úvazek a 1 pracovníka na cca 0,5 úvazku. (!!! Pozor na sezónní výkyvy v poptávce !!! Sv možno stanovit za období bez větších sezónních výkyvů a v době nárůstu poptávky přijmout sezónní pracovníky – trend) Máte dotazy? ☺ Děkuji za pozornost