SLEZSKA UNIVERZITA OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Ing. Radka Bauerová Seminář č. 6 29. 3. 2022 CÍL SEMINÁŘE 1. Aplikace metod pro stanovení kupního potenciálu METODY UZEMNI A TRŽNÍ ANALÝZY univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ KVANTITATIVNÍ Vymezení zájmové oblasti Kruhová metoda (AI) Metoda ekonometrická (A3) Stanovení kupního potenciálu Metoda časových vzdáleností (A2) Metoda obratová (Bl) Metoda pravděpodobnostní (A4) Metoda pravděpodobnostní (B3) Metoda regresní analýzy (B2) KVALITATIVNÍ X Dopravní podmínky, stav komunikací a dostupnost prodejny, nákladovost dopravy, úroveň služeb prodejen Obratová metoda - klasická (Bl) 1. Zjištění očekávaného obratu MQ ik=Oik *Vq resp.MO lk=Qlk *V0*IKS 2. Korekce pomocí míry realizace MO" = MO' I _1v1w 1 k 1V1W 1 k * m r_ 3. Stanovení potřebné (účelné) prodejní plochy MO 11 ik PP ~ Normativ Účelná kapacita 4. Porovnání účelné kapacity se skutečnou -PPlk A KP = KP p p - PP j k Skutečná kapacita slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Je li účelná kapacita vyšší než skutečná, je zde volný kupní potenciál a naopak Klasická obratová metoda (BI) Příklad č. 1 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zdaje zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O lk)..............................22 000 Spotřební výdaj, potraviny (V 0)........................20 000 Kč Normativ prodejní plochy.......................100 000 Kč/ m2/rok slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ PPj k........................5000 m2 I I KS ' MR 0,91 0,95 Jak budete postupovat? Výpočet příkladu č. 1 - klasická obratová metoda (BI) univerzita OBCHODNE PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ 1. MO' = 22 000*20 000*0,91 = 400 400 000 Kč 2. MO" = 400 400 000 *0,95 = 380 380 000 Kč 3. KPPp= 380 380 000/100 000= 3 803,8 m2 4. A KPPP= 3 803,8 - 5 000 = - 1 196,2 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy vyšší o 1 196,2 m2 než plochy účelné. V lokalitě není volný kupní potenciál, konkurence je velká. Dříve nebo později někdo z trhu odejde. Klasická obratová metoda (BI) Příklad č. 2 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zdaje zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O lk)..............................52 824 Spotřební výdaj, potraviny (V 0)........................26 800 Kč Normativ prodejní plochy.......................180 000 Kč/ m2/rok PPlk........................5000 m2 IKS..................0,95 Imr..................0,98 Výpočet příkladu č. 2 - klasická obratová metoda (BI) univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ 1. MO' = 52 824 * 26 800 * 0,95 = 1 344 899 040 Kč 2. MO" = 1 344 899 040 *0,98 = 1 318 001 059,2 Kč 3. KPpp = 1 318 001 059,2 /180 000 = 7 322,23 m2 4. A KPPP= 7 322,23 - 5 000 = 2 322,23 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy nižší o 2 322,23 m2 než plochy účelné. V lokalitě je volný kupní potenciál, konkurence je slabá. Prodejny budou ve frekvenčních špičkách značně přetíženy, což bude negativně ovlivňovat nákupní podmínky. Klasická obratová metoda (BI) - Príklad za bonusový bod Příklad č. 3 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zdaje zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O lk)..............................20 000 Spotřební výdaj, potraviny (V 0)........................25 000 Kč Normativ prodejní plochy.......................100 000 Kč/ m2/rok PPj k........................5000 m2 IKS..................0,93 Imr..................0,98 slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Výpočet příkladu č. 3 - klasická obratová metoda (BI) univerzita OBCHODNE PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ 1. MO' = 20 000* 25 000 * 0,93 = 465 000 000 Kč 2. MO" = 465 000 000 * 0,98 = 455 700 000 Kč 3. KPpp = 455 700 000/100 000 = 4 557 m2 4. A KPoo= 4 557 - 5 000 = - 443 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy vyšší o 443 m2 než plochy účelné. V lokalitě není volný kupní potenciál, konkurence je velká. Dříve nebo později někdo z trhu odejde. Index maloobchodní saturace (BI) slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Příklad č. 1 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zdaje tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk.......... 25 000 V0 ............ 26 800 Kč (potraviny) Irs ......... °>85 i_ Normativ využití m2 prodejní plochy: 110 000Kč/ m2 /rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 Jaký použijeme vzorec pro výpočet? Výpočet príkladu c. 1 - Index maloobchodní saturace (BI) IMS lk = (25 000 x 26 800 x 1,3 x 0,85) /3000 IMS ik = 246 783,33 Kč7m2/rok slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Odp.: V daném městě je IMS vyšší než doporučený normatív. To znamená, že je zde volný kupní potenciál. Firmy dosahují vyššího výkonu na m2, než je doporučený optimální výkon, což naznačuje, že je jich málo. Je zde slabá konkurence a podmínky pro vstup nové firmy jsou příznivé. Index maloobchodní saturace (BI) univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Příklad č. 2 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk.......... 35 500 V0 ............ 24 000 Kč (potraviny) Iks ......... 0,9 Normativ využití m2 prodejní plochy: 100 000KČ/ m2/rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 slezská Výpočet príkladu c. 2 - Index maloobchodní saturace (BI) IMS lk = (35 500 x 24 000 x 1,2 x 0,9) /3000 IMS ik = 306 720 kč/m2/rok slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Odp.: V daném městě je IMS vyšší než doporučený normativ. To znamená, že je zde volný kupní potenciál. Firmy dosahují vyššího výkonu na m2, než je doporučený optimální výkon, což naznačuje, že je jich málo. Je zde slabá konkurence a podmínky pro vstup nové firmy jsou příznivé. Index maloobchodní saturace (BI) - Příklad za bonusový univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Příklad č. 3 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: 0lk.......... 12 500 V0 ............ 19 000 Kč (potraviny) Iks ......... 0,8 Normativ využití m2 prodejní plochy: 100 000Kč/ m2/rok Skutečné prodejní plochy: 1 500 m2 Výpočet príkladu c. 3 - Index maloobchodní saturace (BI) IMS lk = (12 500 x 19 000 x 0,7 x 0,8) /l 500 IMS ik = 88 666,66 kč/m2/rok slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Odp.: V daném městě je IMS nižší než doporučený normatív. To znamená, že zde není volný kupní potenciál. Firmy nedosahují vyššího výkonu na m2, než je doporučený optimální výkon, což naznačuje, že je jich mnoho. Je zde velká konkurence a podmínky pro vstup nové firmy nejsou příznivé. Metoda plošného standardu (B2) Příklad č. 1 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel................. 20 000 Plošný standard............... 300 m2 / 1000 oby v. slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ IKS = 0,85 I M R = 1'1 Prodejní plochy skutečné..... 15 000 m: Jaký vzorec použijeme pro výpočet? Plošný standard je vyjádřen v m2 připadajících na 1000 obyvatel sídelního útvaru. Plošný standard: m2/ 1000 obyvatel!!! Výpočet příkladu č. 1 - Metoda plošného standardu (B2) slezská univerzita OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ KPpp= 20 x 300 x 1,1 x 0,85 = 5 610 m2 Ä KP pp = 5 610 - 15 000 = - 9 390 m2 Odpověď: V dané lokalitě není volný firem a silná konkurence, která dříve nej slabších z nich. kupní potenciál. Je zde mnoho nebo později povede k zániku Metoda plošného standardu (B2) Příklad č, 2 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel................. 30 000 Plošný standard............... 400 m2 / 1000 oby v. IKS = 0,9 I M r ~ 1>2 Prodejní plochy skutečné..... 16 000 m2 Výpočet příkladu č. 2 - Metoda plošného standardu (B2) slezská univerzita OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ KPpp= 30 x 400 x 1,2 x 0,9 = 12 960 m2 A KP pp = 12 960 - 16 000 = - 3 040 m2 Odpověď: V dané lokalitě není volný firem a silná konkurence, která dříve nej slabších z nich. kupní potenciál. Je zde mnoho nebo později povede k zániku Metoda plošného standardu (B2) - Příklad za bonusový bod slezská univerzita Příklad č. 3 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel................. 35 000 Plošný standard............... 450 m2 / 1000 obyv. i ks = 0,85 I M r - 0,95 Prodejní plochy skutečné..... 10 000 m2 OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ Výpočet příkladu č. 3 - Metoda plošného standardu (B2) slezská univerzita OBCHODNÉ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ KPpp= 35 x 450 x 0,85 x 0,95 = 12 718,13 m2 A KPpp= 12 718,13- 10 000 = 2 718,13 m2 Odpověď: V dané lokalitě je volný kupní potenciál. Je zde slabá konkurence. Podmínky pro vstup nové firmy jsou příznivé. Máte dotazy? Děkuji za pozornost