Vývojové trendy v obchodě Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 2 1. 3. 2022 CÍLE SEMINÁŘE 1. Umět vysvětlit rozdíl mezi maloobchodem a retailingem 2. Naučit se správně rozlišit jednotlivé vývojové trendy v obchodě 3. Posílit schopnost efektivní komunikace a argumentace Definujte pojem maloobchod ☺ Proč je maloobchod důležitý? (význam maloobchodu pro ekonomiku a společnost) Je RETAILING totéž, co maloobchod? Čím se retailing vyznačuje? MALOOBCHOD VS. RETAILING VÝVOJOVÉ TRENDY V OBCHODĚ GLOBALIZACE Internacionalizace Tržní dominance Diverzifikace Sílící konkurence -omezování a likvidace malých obchodníků -unifikace nákupních podmínek -stírání národních rozdílů (kultura, zvyklosti, tradice) -standardizace sortimentu a služeb -racionalizace činností -snižování nákladů a cen 1. Vyjmenujte vývojové trendy v obchodě. 2. Diskuze: jaká jsou negativa a pozitiva globalizace? PozitivaNegativa INTERNACIONALIZACE Rozšiřování činnosti obchodní firmy z mateřské země do zahraničí. Toto rozšiřování postupuje pozvolna a v několika stupních. Uveďte a charakterizujte tyto stupně: Přiřaďte tyto pojmy k jejich definicím (proces internacionalizace z pohledu zákazníků): 1. Etnocentrismus 2. Kosmopolitismus 3. Internacionalismus C) Preference „našeho“ produktu A) Nerozlišují původ produktů. B) Preference zahraničního produktu 1. stupeň Co způsobuje internacionalizaci? 2. stupeň Jaký je rozdíl mezi prvním a druhým stupněm internacionalizace? 3. stupeň Je zde důležitá kulturní a spotřební blízkost k tuzemskému trhu? TRŽNÍ DOMINANCE Tržní dominance se vyznačuje růstem velikosti obchodních řetězců, které mají rozhodující vliv na dodavatele. Jaké formy koncentrace znáte? Tabulka 1: Vývoj počtu obchodů s potravinami a smíšeným zbožím v ČR ➢ Vertikální marketingové systémy (integrace – dobrovolné a franchisingové řetězce) ➢ Horizontální marketingové systémy (prostorová koncentrace – nákupní střediska) ➢ Provozní koncentrace (růst prodejních ploch, rozšiřování velkokapacitních prodejen Procvičení vývojových trendů v obchodě 1) Internacionalizace 3) Tržní dominance 5) Diverzifikace 4) Sílící konkurence 2) Globalizace B) Stav vedoucí ke standardizaci sortimentu služeb, snižování nákladů a cen a unifikace nákupních podmínek za vysoké koncentrace obchodu. E) Růst prodejních ploch maloobchodních jednotek, skladu a rozšiřování velkokapacitních prodejen. D) Rozšiřování činností obchodní firmy z mateřské země do zahraničí. C) Portfoliový přístup v zájmu rozložení rizika do různých činností. A) Maximální snaha o získání zákazníků. Diskontní zaměření obchodní sítě a relativní snižování prodejních cen. Přiřaďte k pojmům věty, které je charakterizují: 1) Internacionalizace – D) 2) Globalizace – B) 3) Tržní dominance – E) 4) Sílící konkurence – A) 5) Diverzifikace – C) VÝVOJ MALOOBCHODU NA ČESKÉM ÚZEMÍ Období první republiky CPE Atomizace tuzemského obchodu Internacionalizace a koncentrace Konsolidace trhu Jaké etapy vývoje maloobchodu na českém území znáte? Cvičení: „Znám specifika maloobchodu v ČR“ Postup: Vytvořte skupinky cca 5 studentů. Pomocí brainstormingu se pokuste správně přiřadit dobové fotografie k vývojovým trendům v ČR a tyto trendy krátce specifikovat ☺ 1. Období první republiky 2. CPE 3. Atomizace tuzemského obchodu 4. Internacionalizace a koncentrace 5. Konsolidace trhu A) B) V tomto období vstupují na český trh první mezinárodní řetězce, které jsou nositeli obecných vývojových trendů. S nimi přicházejí první supermarkety, diskonty. C) D) V tomto období přicházejí na český trh další mezinárodní řetězce a s nimi první hypermarkety a nákupní centra. E) V tomto období dochází poprvé k odchodu významných mezinárodních řetězců z českého trhu. Diskuze a vyhodnocení A) CPE Stručný popis období: • nedostatečná hustota sítě • pomalá provozní koncentrace • nízký podíl velkokapacitních jednotek • pozitivní rozvoj SO a OD • omezená volba zákazníka • zaostávání životních cyklů MOJ a vývojových trendů B) ATOMIZACE TUZEMSKÉHO OBCHODU Stručný popis období: • Privatizace, která vedla k organizačnímu a prostorovému roztříštění maloobchodu • první zahraniční firmy, SM, DIS • Dochází k ústupu nezávislého obchodu a družstevního obchodu C) OBDOBÍ PRVNÍ REPUBLIKY Stručný popis období: • roztříštěná velikostní struktura • převaha potravinářských prodejen • převaha pultových prodejen • výstavba obchodních domů • svobodná volba zákazníka D) INTERNACIONALIZACE A KONCENTRACE Stručný popis období: od 2. poloviny 90. let 20. stol. • Organizační a prostorová koncentrace, • První HM a NC, odborné trhy do roku 2000 • růst internacionalizace a koncentrace • růst všech nových formátů Od roku 2000 do roku 2003 • zpomalování vývojových trendů • růst HM, DIS, NC, oslabování SM E) KONSOLIDACE TRHU Stručný popis období: Přelom roku 2005/2006 • zastavení růstu internacionalizace • zpomalení koncentrace • růst HM, DIS, NC Následně • fúze v TOP 10, další růst koncentrace, později zpomalení, růst HM, DIS, • odchod firmy J. Meinl, Carrefour, Delvita, • tlak na MSP, rozvoj menších formátů Máte dotazy? ☺ Děkuji za pozornost