Petr Suchánek - Základní pojmy elektronického podnikání 12 BUSINESS INTELLIGENCE RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY Rozšiřování využívání ICT pro podporu podnikatelských i jiných aktivit vedlo postupem k času k vytvoření informačního portfolia obsahujícího velký rozsah informací, které jsou někde ukládány a jejich velké množství vedlo k rozvoji nových metod jejich zpracování a získávání nových poznatků uplatnitelných pro další zdokonalování a rozšíření některých typů procesů a možností zefektivňujících život nás všech prakticky ve všech oblastech našeho života. CÍLE KAPITOLY • Charakterizovat pojem Business Intelligence a související pojmy. • Prezentovat možnosti využití business Intelligence pro podporu e-business a e-com-merce. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY Business Intelligence (BI). Využití BI v e-business. BI jako součást moderních ERP a CRM. 12.1 Business Intelligence BUSINESS INTELLIGENCE Business Intelligence (BI) jsou dovedností, znalosti, technologie, aplikace, kvalita, rizika, bezpečnostní otázky a postupy používané v podnikání pro získání lepšího pochopení chování na trhu a obchodních souvislostech. Za tímto účelem provádí sběr, integraci, analýzu, interpretaci a prezentaci obchodních informací. Business Intelligence je množina konceptů a metodik, které zlepšují rozhodovací proces za použití metrik, nebo systémů založených na metrikách. Účelem procesu je konvertovat velké objemy dat na poznatky, které jsou potřebné pro koncové uživatele. Tyto poznatky potom můžeme efektivně použít například v procesu rozhodování a mohou tvořit velmi významnou konkurenční výhodu. Business intelligence (BI) je komplexní označení celé řady metod, činností a aktivit umožňujících zpracovávání rozsáhlých zdrojů dat za účelem získání důležitých informací o zákaznících a konkurenci (v této souvislosti hovoříme o tzv. Competitive Intelligence 83 business intelligence (CI), což j e podmnožinou BI) nebo pro podporu efektivního, v mnoha případech automatizovaného řízení firmy. S rozvojem obchodních činností všech typů a růstu počtu obchodních transakcí výrazně narůstají objemy dat, která jsou zaznamenávána do databází. To vede k situaci, že v databázích je uložena celá řada (lépe řečeno velké množství) dat, jejichž zpracování je stále náročnější a vyžaduje vysoký výpočetní výkon, bez kterého by nebylo možné získat potřebné výsledky za rozumný čas. Do nástrojů a aplikací Business Intelligence se zahrnují: • Zdrojové systémy • Dočasná úložiště dat (DSA - Data Staging Area) • Transformační nástroje (ETL - Extraction Transformation Loading) • Integrační nástroje (EAI - Enterprise Application Integration) • Datové sklady (DWH - Data Warehouse) • Datová tržiště (DMA - Data Marts) • OLAP (On Line Analytical Processing) • Manažerské aplikace (EIS - Executive Information Systems) • Dolování dat (Data Mining) • Reporting • Nástroje pro zajištění kvality dat SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyhledejte v informačních zdrojích základní charakteristiky a možnosti využití výše uvedených nástrojů. Velké soubory dat a BI v dnešní době již nejsou doménou pouze velkých podniků, ale i středních nebo dokonce malých. Ve všech případech mohou být BI nástroje velmi užitečné a přinést uživateli nové informace, které mu mohou pomoci v řídicích procesech. Ze systémů BI jsou nové informace dosažitelné z reportů, které lze označit za hlavní výstup těchto nástrojů. Reporty mohou zobrazovat na jedné straně pouze standardní výstupy pramenící z historie dat, na straně druhé mohou zobrazovat trendy, nebo v případě využití například metod Data Miningu zcela nové informace vyplývající z nových objevených souvislostí mezi jednotlivými daty. Nástroje BI lze využít jak pro monitorování chování zákaznické základny, tak i například chování konkurence. V této souvislosti hovoříme o tzv. konkurenčním zpravodajství neboli Competitive Intelligence jakožto podmnožině BI. 12.2 Competitive Intelligence COMPETITIVE INTELLIGENCE Competitive Intelligence (CI) neboli konkurenční zpravodajství vymezuje oblast obsahující nástroje, metody a postupy pro zjišťování a vyhodnocování informací, 84 Petr Suchánek - Základní pojmy elektronického podnikání které firmám pomáhají odhalovat slabé a silné stránky konkurence a rozpoznat její strategii. Cl je rychle se vyvíjející se oblastí, protože se ukazuje, že znalost konkurence a obecně konkurenčního prostředí je jedním z primárních předpokladů úspěšnosti na trhu. Samozřejmě nelze připomenout, že v souvislosti s Cl samozřejmě hovoříme a bereme v potaz pouze etické metody získávání těchto informací. SAMOSTATNÝ ÚKOL Hodláte se uplatnit nebo se lépe prosadit na současném trhu a proto potrebujete vědět, jak je na tom konkurence. Jakým způsobem můžete získat potřebné informace? Uveďte alespoň 5 možností. VYBRANÉ ZDROJE 1) http://www.businessvize.cz/mformacm-systemv/busmess-intelligence-bez-obalu-a-s-prikladv 2) https://managemen1mania.conVcs^usiness-intelligence 3) http://businessworld.cz/ostatni/co-ie-to-business-intelligence-7157 4) https://www.stormware.cz/pohoda/business-intelligence/prikladv-z-praxe/ 5) http://www.systemomine.cz/clanky/big-data.htm 6) http://www.portalci.cz/ 7) http://www.sekuritaci.cz/competitive-intelligence-a-moznosti-jeho-vyuziti-v-podni-kani/ 8) http://ikaros.cz/konlairencni-zpravodaistvi-anebo-nelegalni-spionaz SHRNUTÍ KAPITOLY BI, Cl a všechny související podoblasti jsou velmi rychle se rozvíjejí a ačkoliv si to mnohdy ani neuvědomujeme, jsou automatickou součástí celé řady informačních systémů, se kterými se ve firmách pracuje. Je potřeba si uvědomit, že pro využívání BI nástrojů mnohdy nepotřebujeme ani žádný specifický software, ale celou řadu analýz lze zpracovávat například i v libovolném tabulkovém procesoru, například MS Excel. Samozřejmě to předpokládá správnou definici postupů a znalost metod. 85