Inovační podnikání - prezenční studenti

Seminární práce a prezentace

Hodnocení práce

 max

základní kritéria hodnocení

Inovativnost záměru (novost, originálnost).

 

 

Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek.

Splnění alespoň jedné z těchto podmínek

 

Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – „problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu.

 

Bonusové kritéria

Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny

Až + 5 bodů

 

Návrh prototypu

Až + 5 bodů

 

Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace)

Až + 5 bodů

bodové ztráty

chybějící části dle závažnosti

až 15 bodů

 

plagiát

až 15 bodů

 

neodevzdání práce v řádném termínu

10 bodů

formát

MS Word, PDF

rozsah

Rozsah je dán strukturou

podoba

elektronická

termín

uložena

IS - Odevzdávárna


Popis seminární práce:

 

Cílem seminární práce je zpracování inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Dílčí celky seminární práce budou rozebírány na seminářích, kde bude rovněž prostor na nich pracovat.

V seminární práci bude kladen důraz na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.

Seminární práce bude vycházet ze „schéma ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:

1)    Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro každého člena týmu.

2)    Nápady – myšlenková mapa problémů/, HMW, matice problémů, bodovací karta.

3)    Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.

4)    Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)

5)    Trh a čísla – lean canvas.

6)    Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)

 

Ostatní části ve schématu ověřování jsou dobrovolné, ale dohromady tvoří důležitý celek, který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích.

Jednotlivé části mají své vlastní zadání (oboustranná A4) a jejich kompletní seznam je ve složce "Seminární práce - podklady".

Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů).

Prezentace

Prezentace inovativního záměru bude probíhat na seminářích v 7. týdnu (od. 3.4.) a to formou "Elevator Pitch", kdy v 1,5 minutě musíte odprezentovat záměr pro potenciálního investora. Cílem je zaujmout pozornost a být schopen vysvětlit podstatu v krátkém čase. Čas bude striktně měřen a kromě samotného obsahu bude hodnocena také prezentační úroveň Elevator Pitche.


Nejčastější chyby v seminárních pracích

1.      Nezapomínejte na rešerši trhu.

Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí práce.

2.      Nevstupujte do práce s hotovým nápadem

Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo – nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.

3.      Špatná definice problému.

V první části práce je potřeba si vydefinovat zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např. nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý produkt/službu.

4.      Nekonzistence mezi jednotlivými částmi práce.

Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na sebe musí navazovat.

5.      Neplnění kritéria proveditelnosti

Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta. Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.