l lPlánování. Kontrola. MANAGEMENT 8. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. SLU-znacka-OPF-horizont Obsah dnešního semináře l Øcíle SMART Økontrola vypracování úkolu Økontrola Øtypy kontroly Øpřípadová studie - Kavárna Ø l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Plánování Øproces stanovení cílů, úkolů a strategií organizace nebo podniku a vytvoření plánu k jejich dosažení. Øidentifikace potřebných zdrojů, posouzení rizik a příležitostí a stanovení časových harmonogramů a milníků pro dosažení požadovaných výsledků Øje nezbytnou součástí procesu řízení, protože umožňuje organizacím předvídat změny v podnikatelském prostředí a reagovat na ně, přijímat informovaná rozhodnutí a efektivně alokovat zdroje Øefektivní plánování pomáhá organizacím minimalizovat rizika, maximalizovat příležitosti a účinně a efektivně dosahovat svých cílů l MANAGEMENT PEM SU OPF K čemu to využijeme? lMise (poslání) podniku Øspecifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce na trhu konkurovat Øje konkrétnější než vize Øvysvětluje a zdůvodňuje existenci podniku Øvyjadřuje, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. Ø„Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu?“ l lVize podniku Øsmysluplný a přitažlivý obraz budoucnosti podniku, hlavně svým zaměstnancům. Øco by podnik chtěl dlouhodobě dosáhnout a jakým způsobem – vnitřní komunikační nástroj podniku. Øurčuje základní směr a cíl vývoje podniku – je částí strategického plánování. Øshrnuje plánovaný budoucí vývoj podniku do jediného, ale velmi efektivního prohlášení. MANAGEMENT PEM SU OPF SMART cíle l MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 4 lPřípadová studie Tesla (pdf soubor) l lPracujte ve skupině. l lPro řešení použijte SMART pravidla pro stanovení cílů podniku. l1. Analyzujte stanovený cíl výroby 5 000 ks za týden použitím pravidel SMART. l2. Jaké důvody ztížily společnosti Tesla dosažení stanoveného cíle vyrobit 5 000 kusů Modelu 3 za týden? l3. Jaké vidíte nevýhody u takových ambiciózních cílů, jaké si stanovila Tesla? l4. Přibližte, co si asi mysleli zaměstnanci Tesly o stanoveném cíli výroby 5 000 kusů Modelu 3/týden. Myslíte, že to mělo pozitivní nebo negativní vliv na morálku zaměstnanců? l l MANAGEMENT PEM SU OPF MANAGEMENT PEM SU OPF Výsledky kontroly a její funkce Øhodnocení výsledků a jejich příčin (finanční situace, tržby...) Øhodnocení variant při rozhodování (výběr optimální) Øsignalizace odchylek (vyšší náklady, zásoby bez pohybu,...) Øznalost silných a slabých stránek podniku (strategická kontrola, změny v rozmístění zaměstnanců) Ønávrhy na odměny a postihy dle výsledků práce (fin. sankce) Øzlepšovací návrhy (lepší výrobní program apod.) Ønáměty na využití zkušeností úspěšných podniků (inovace) Øpředcházení nedostatkům (metoda kontrolního seznamu, kalkulace rizika) Øobnovená pozornost neřešeným problémům z minulých kontrol (ekologie, pracovní prostředí, pořádek, odpad) MANAGEMENT PEM SU OPF Typy kontrolních procesů Ø MANAGEMENT PEM SU OPF Průběh kontrolního procesu l l l MANAGEMENT PEM SU OPF l 1. zabezpečení informací pro kontrolu, (pochůzky po pracovišti) 2. ověřování správnosti získaných informací, (kontrola výkazů práce) 3. hodnocení kontrolovaných procesů, (analýza vytíženosti pracovníka) 4. závěry a návrhy opatření pro řídící subjekt, (propuštění pracovníka) 5. zpětná kontrola (namátková kontrola na pracovišti). MANAGEMENT PEM SU OPF l MANAGEMENT PEM SU OPF Vztah mezi plánováním a kontrolou l MANAGEMENT PEM SU OPF l MANAGEMENT PEM SU OPF ØFormálnost a samoúčelnost ØSubjektivnost ØNepřesnost a nesrozumitelnost ØNízká efektivita ØŽádná nebo malá kontrola –„Důvěřuj, ale prověřuj!“ ØČastá a silná kontrola MANAGEMENT PEM SU OPF l1. Charakterizujte cíle podnikání kavárny. Využijte klasifikaci SMART. l2. Kde vidíte rizika pro jejich naplnění (slabé stránky) a vhodné příležitosti (silné stránky? l3. Jaké jsou klíčové kontrolní mechanismy, které by měly být zavedeny, aby byl zaručen úspěch podnikání kavárny? l4. Popište jednotlivé typy kontrol z věcného hlediska a z hlediska druhu kontroly. l5. Jaká možná opatření (návrhy), která z nich mohou vyplynout? l6. Jaká je úloha standardů a v čem mohou pomoci? l7. Jaké jsou výhody efektivní kontroly a jak mohou přispět k celkovému úspěchu kavárny? MANAGEMENT PEM SU OPF Příští seminář l lPřednáška lNábor a výběr zaměstnanců la činnost personální agentury lPersonální agentura RANDSTAD l(Petra Zoubková, Patrik Gřešíček) l18. 4. 2023, 9.00 – 10.30, Velký sál MANAGEMENT PEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF