1 Tabulky Příklad 1 Access 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová TÉMA: Vytvoření databáze pomocí šablony, vkládání dat Sekretářka oddělení prodeje společnosti „Naše zahrada“ má za úkol rychle vytvořit databázi pro zaznamenávání informací o marketingových projektech. Pro vytvoření databáze použije šablonu. Zadání: Spusťte aplikaci MS Access. 1. Vytvořte novou databázi na šabloně Marketingové projekty. Databázi uložte pod názvem Projekty.accdb. 2. Do tabulky Projekty přidejte pomocí formuláře Marketingové projekty – domovský formulář nový záznam – nový projekt. Záznam bude obsahovat tyto informace: Název projektu: Vánoční kampaň, Kategorie: Elektronický marketing, Priorita: Vysoká, Datum zahájení: 1.12.2013, Datum ukončení: 22.12.2013, Náklady: 10 000,- Kč. 3. Zobrazte Navigační podokno, seřaďte objekty dle jejich typu. 4. Do tabulky Zaměstnanci přidejte nový záznam s těmito informacemi: Společnost: Naše zahrada, Příjmení: Koutná, Jméno: Jana, E-mailová adresa: koutna@zahrada.com, Funkce: Sales manager. Údaje vepište přímo do tabulky. 5. Zobrazte sestavu Adresář zaměstnanců a podívejte se na podrobné informace o manažerce prodeje Janě Koutné. 6. Do tabulky Projekty přidejte pomocí formuláře Marketingové projekty – domovský formulář další záznam – nový projekt. Záznam bude obsahovat tyto informace: Název projektu: Prázdninová kampaň, Vlastník: Jana Koutná, Kategorie: Přímý marketing, Priorita: Normální, Datum zahájení: 1.6.2013, Datum ukončení: 30.6.2013, Náklady: 20 000,- Kč. 7. V projektu Prázdninová kampaň vytvořte pomocí formuláře Podrobnosti projektu úkol Řezané květiny s těmito informacemi: Přiděleno: Jana Koutná, Datum zahájení: 20.6.2009, Termín: 30.6.2009, Náklady: 5000,- Kč, Popis: Propagace řezaných květin před koncem školního roku. 8. Zobrazte sestavu Úkoly projektu. 9. Prohlédněte si další objekty a nadefinované vztahy (relace) v databázi. 10. Zavřete databázi. Řešení 1 Tabulky Příklad 1 Access 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová Řešení: Spustit aplikaci MS Access – tlačítko Start/Všechny programy/Microsoft Office/Microsoft Access 2010. Po spuštění se otevře Access v zobrazení Microsoft Office Backstage (karta Soubor). 1. V levé části okna bude označená sekce Nový, v pravé části okna zvolit ikonu Ukázkové šablony/zvolit šablonu Marketingové projekty. V pravé části okna zadat název souboru dle zadání, tlačítko Vyhledat umístění pro databázi (složka) pro nastavení umístění souboru databáze. Vytvořit databázi – tlačítko Vytvořit. Bude vytvořena databáze s propojenými tabulkami, formuláři a sestavami. Zobrazen bude úvodní formulář Marketingové projekty – domovský formulář. V horní části se může zobrazit také pruh zabezpečení z důvodu přítomnosti prvků ActiveX a Maker v databázi - tlačítko Povolit obsah. (jeho zobrazování lze nastavit – karta Soubor/tlačítko Možnosti/položka Centrum zabezpečení/tlačítko Nastavení centra zabezpečení). 2. Na formuláři Marketingové projekty – domovský formulář tlačítko Nový projekt. Zobrazí se formulář Podrobnosti projektu, pomocí kterého lze vkládat data do tabulky Projekty. Do formuláře vepsat údaje dle zadání, tlačítko Zavřít. 3. V levé části okna aplikace Access tlačítko Navigační podokno. Navigační podokno zobrazuje seznam všech objektů, které se nacházejí v databázi. Pro seřazení šipka v záhlaví Navigačního podokna/Typ objektu. 4. Navigační podokno/skupina Tabulky/dvakrát kliknout na položku Zaměstnanci. Otevře se prázdná tabulka Zaměstnanci. Do tabulky přidat záznam s informacemi dle zadání. Tabulku zavřít tlačítkem Zavřít v pravém horním rohu tabulky. 5. Formulář Marketingové projekty – domovský formulář/tlačítko Seznam zaměstnanců. Zobrazí se formulář Seznam zaměstnanců s právě vloženým záznamem. Sestavu otevřít vybráním položky Seznam zaměstnanců vpravo od tlačítka Sestavy. Podrobné informace zobrazit kliknutím na příjmení. Sestavu i formuláře lze zavřít tlačítkem Zavřít v pravém horním rohu okna (křížek). 6. Formulář Marketingové projekty – domovský formulář/tlačítko Nový projekt. Vyplnit údaje dle zadání. Formulář Podrobnosti projektu nezavírat. 1 Tabulky Příklad 1 Access 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová 7. Ve formuláři Podrobnosti projektu záložka Úkoly projektu/tlačítko Přidat úkol/zobrazí se formulář Podrobnosti úkolů, vyplnit údaje dle zadání. Oba formuláře zavřít tlačítkem Zavřít. 8. Navigační podokno/skupina Sestavy/Úkoly projektu. 9. Pro zobrazení obsahu tabulky, sestavy či formuláře dvakrát kliknout na příslušný objekt v Navigačním podokně. Každý objekt se zobrazuje v samostatném okně, které lze zavřít tlačítkem Zavřít v pravém horním rohu příslušného okna. Zobrazení vztahů v databázi – karta Databázové nástroje/skupina Relace/příkaz Relace. Zobrazí se okno vztahů (relací) mezi tabulkami v databázi. 10. Zavřít databázi – karta Soubor/Zavřít databázi (nebo tlačítko Zavřít – x v pravém horním rohu okna). Zpět na zadání