Teorie X a Y Teorie X a Y byly vyvinuty Douglasem McGregorem ve 20. století a představují dva protikladné pohledy na povahu lidské práce a motivaci v organizacích. Tyto teorie jsou často používány k popisu dvou základních přístupů k vedení lidí v pracovním prostředí. Teorie X Teorie X předpokládá, že průměrný člověk má přirozený odpor k práci a bude se jí vyhýbat, kdykoli je to možné. Podle této teorie: * Lidé potřebují být řízeni a často i nuceni k výkonu práce. * Většina lidí se chce vyhnout zodpovědnosti, mají relativně malou ambici a chtějí být řízeni. * Lidé jsou motivováni především penězi, pracovní bezpečností a strachem z trestu. * Manažerské přístupy založené na teorii X často využívají příkazový a kontrolní styl vedení, což znamená, že rozhodování je centralizované u vrcholového managementu. Teorie Y Na druhou stranu, teorie Y nabízí pozitivnější pohled na lidskou práci a motivaci. Podle této teorie: * Práce je pro člověka stejně přirozená jako hra či odpočinek. * Lidé budou vyvíjet sebemotivaci k dosažení cílů, ke kterým se zaváží a v nichž vidí osobní hodnotu. * Lidé se budou snažit dosáhnout nejlepších výsledků, pokud jim bude dána důvěra a budou mít možnost se sami rozhodovat o cestě k cíli. * Na nejvyšších úrovních organizace by měla být rozhodovací pravomoc decentralizovaná a lidé by měli být podporováni v tom, aby se vyvíjeli a učili se novým dovednostem. Manažeři, kteří věří v teorii Y, jsou obvykle přesvědčeni, že když zaměstnanci pochopí cíle organizace a budou se moci na jejich dosažení podílet, budou motivovanější a produktivnější. Tento přístup zdůrazňuje význam autonomie, seberozvoje a podpory při vedení lidí. Aplikace v praxi Použití teorií X a Y v praxi závisí na konkrétní situaci, firemní kultuře a individuálních osobnostech. Žádná teorie není univerzálně vhodná pro všechny situace, a manažeři by měli být schopni flexibilně přizpůsobovat svůj styl vedení kontextu, v němž se nacházejí, a potřebám svých týmů.