Společnost Tesla a její ambiciózní plán Tesla svým oznámením o výrobě jejich nového Modelu 3, elektrického auta pro všechny, přilákala pozornost široké veřejnosti. Cena Modelu 3 začínala na $35, 000, zatímco další luxusnější modely začínaly na $80, 000. Výroba Modelu 3 začala už v polovině roku 2017 a už v únoru 2018 Tesla měla 500 000 předobjednávek na tento model. Tohle byla pro Teslu velká výzva, protože společnost musela začít vyrábět v mnohem větším rozsahu než doposud. Aby tuto výzvu zvládla, dala si Tesla za cíl vyrobit 5 000 kusů aut Modelu 3 za týden, který ale nebyla schopna splnit kvůli problémům s automatizací a sestavováním bateriového setu. Také instalace 1000 robotů v továrně ve Fremontu v Kalifornii jim trvala déle, než společnost předpokládala. Společnost Tesla také investovala $80 miliónů do automatizovaného skladovacího systému, který ale zpočátku nefungoval podle plánu. V lednu 2018 musela Tesla svůj plán na výrobu 5 000 kusů Modelu 3 za týden opět odsunout, a to na konec druhého čtvrtletí 2018. Pro Teslu to byla velmi kritická doba v její historii – buď uspěje anebo zkrachuje. Společnost musela přijít s plánem, jak zvýšit výrobu, aby dosáhla cíle, který si zadala. Kdyby tohoto cíle nedosáhli ke konci června 2018, neměli by dost hotovosti na provoz a zajištění svých operací a získání další hotovosti by bylo těžší, protože investoři by ztratili ve společnost důvěru z důvodu nedosažení stanovených výrobních cílů. Když se blížil stanovený termín – konec června 2018, Elon Musk (generální ředitel společnosti Tesla) neopustil továrnu po tři dny, a dokonce přespával na zemi pod svým pracovním stolem. Aby bylo dosaženo výrobního cíle, byla venku pod stany vytvořena dočasná montážní linka. Tento plán se nakonec vyplatil a firma byla schopna vyrobit 5 031 kusů Modelu 3 k poslednímu týdnu druhého čtvrtletí 2018. Skoro 18 procent z 28 500 kusů Modelu 3 bylo vyrobeno v posledním týdnu druhého čtvrtletí. Otázka byla, zda si Tesla bude schopna udržet takové tempo výroby i v dalším čtvrtletí, ale nakonec to společnost dokázala. Jejich Model 3 se také umístil jako 10-tý nejprodávanější sedan a zároveň jediné elektrické auto ve Spojených státech. Otázky: Pro řešení použijte SMART pravidla pro stanovení cílů podniku. 1. Analyzujte stanovený cíl výroby 5 000 ks za týden použitím pravidel SMART. 2. Jaké důvody ztížily společnosti Tesla dosažení stanoveného cíle vyrobit 5 000 kusů Modelu 3 za týden? 3. Jaké vidíte nevýhody u takových ambiciózních cílů, jaké si stanovila Tesla? 4. Přibližte, co si asi mysleli zaměstnanci Tesly o stanoveném cíli výroby 5 000 kusů Modelu 3/týden. Myslíte, že to mělo pozitivní nebo negativní vliv na morálku zaměstnanců? Převzato a volně přeloženo z: Robbins, S., & Coulter, M. (2020). Management. Pearson Education, Limited. http://ebookcentral.proquest.com/lib/hud/detail.action?docID=6036639