OBCHODNÍ OPERACE Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 3 6. 3. 2024 CÍLE SEMINÁŘE 1. Pochopení zařazení obchodních operací v rámci marketingového mixu – dopracování z minulého semináře 2. Cvičení k osvojení si aplikace teoretických poznatků o obchodních zprostředkovatelích MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA – diskuze k zařazení obchodních operací do nástrojů marketingového mixu obchodníka Varianta 1: Bylo rozhodnuto, že provozní doba bufetu bude prodloužena o 2 hodiny. Ovlivní tato situace ostatní nástroje marketingového mixu a jakým způsobem? ➢ Změna v procesech ovlivní → lidé, marketingová komunikace. ➢ Obchodní operace – aktualizace marketingových kanálů, přizpůsobení dodavatelského řetězce (doba zásobování), přizpůsobení pracovní směny zaměstnance. Představte výsledky své týmové práce z minulé hodiny. Varianta 2: Bylo rozhodnuto, že sortiment bude rozšířen o produkty zdravé výživy. Ovlivní tato situace ostatní nástroje marketingového mixu a jakým způsobem? Jaké obchodní operace se s touto změnou pojí? ➢ Změna v produktu ovlivní → marketingová komunikace, cena, procesy. ➢ Obchodní operace – nákup produktu (vyhledání a výběr nových dodavatelů), přizpůsobení skladovacích a logistických procesů, přeorganizace prodejní plochy, monitorování a finanční analýza dopadů rozšíření sortimentu. OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELÉ - cvičení k osvojení si aplikace teoretických poznatků 1. Rozhodněte u následujících situací, který typ obchodního zprostředkovatele je pro společnost nejvhodnější pro vyřízení obchodu: • Společnost se snaží najít kupce pro své vytěžené lithium. • Společnost hledá někoho, kdo by se postaral o logistiku dodávek z Karviné do Karlových Varů. • Společnost se snaží získat co nejlepší nabídku pro svůj výrobek. Cena není pevně stanovena a lze prodat libovolný počet jednotek výrobku. • Společnost vyvinula nový cihlový materiál pro stavebnictví. Chce své zákazníky s tímto novým materiálem podrobně seznámit prostřednictvím vzorků. Samostatný úkol Čas: 15 minut 2. Vyberte si jednoho obchodního zprostředkovatele z těch, které jste přiřadili v předcházející části cvičení a vysvětlete výhody a nevýhody jeho využití pro zprostředkování obchodní operace. Pokud se Vám to podaří, tak zkuste najít nějakou zajímavost o daném obchodním zprostředkování (např. jak moc se využívá v praxi, implementace nových technologií při procesu zprostředkování apod.). Každý, kdo zpracuje oba zadání obdrží 1 bod! ☺ Děkuji za pozornost ☺ Máte dotazy?