Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě 1. fáze (pionýrská) 2. fáze (organizační) 2. fáze (organizační) 3. fáze (integrační) Růst díky decentralizaci Tržní expanze (získání významného postavení v určitém segmentu) Přesun některých rozhodnutí z centrály na nižší články Věcná dělba práce (podle výrobků, trhů, zákazníků, oblasti…) Zaměstnanci nejsou již jen objektem řízení - spoluúčast na řízení Vznik autonomních celků - hospodářská střediska – Profit Centra (PC – středisko maloobchodu) nebo nákladová střediska (mají jen náklady). 3. fáze (integrační) Zaměstnanci nejsou již jen objektem řízení - spoluúčast – většinou finanční povaha - zaměstnanecké akcie - podnikové penzijní fondy Příklady: - Japonsko, VB, Francie - velké a úspěšné nadnárodní podniky - Microsoft, Toyota, … Profit Centrum - hospodářské středisko • měřitelné vstupy a výstupy, • účtování za vnitropodnikové ceny s ostatními PC • hodnocení dle zisku • vymezené pravomoci vedoucího podnikovými směrnicemi a financemi • PC rozhoduje o dodavatelích, cenách, formách podpory prodeje, distribuci • investice řeší centrála. Profit Centrum - hospodářské středisko Nákladové středisko • Nákladová střediska sledují pouze náklady a jejich nepřekračování • Vyskytují se ve správních a dalších činnostech organizací, které nevykazují žádné výnosy • Jedná se např. o tyto oblasti - školicí střediska, IT oddělení, oddělení kvality, finanční oddělení apod. 4. fáze (integrační) Znaky divize • Věcná dělba práce (nejčastěji sortiment, zákazník, velké organizace volí územní přístup) • Odpovědnost za nákup a prodej, vybavenost potřebnými správními útvary od plánování, marketingu, ekonomiky až po personální oddělení • Expanzivní strategie • Funguje jako finanční holding nebo řídící holding. 5.fáze vývoje (poslední fáze integrační) 5.fáze vývoje (integrační) 5.fáze vývoje (integrační)- globální firmy 5.fáze vývoje (integrační)- globální firmy Marks & Spencer – historický vývoj – případová studie Marks & Spencer – historický vývoj – případová studie Marks & Spencer – dnes – případová studie Shrnutí přednášky • Základní fáze organizačního vývoje obchodní organizace (pionýrská, organizační a integrační) • Vlastní generace organizace obchodní firmy (střídání období krizí a období růstu) • Fáze vývoje a jejich charakteristika • Specifika vývoje obchodní organizace