1. Který řecký filozof posuzuje duši jako oživující základ všech bytostí a označuje je za činitele rozumového poznání: Doplňte………………………………………………………………………. 2. Který filozof uvádí, že duše je odrazem vnitřního Já (kritika, vlastní zkoumání) a současně vnějšího prostředí (vůně květů, strom, apod) Autor výroku: „Myslím, tedy jsem“ Doplňte………………………………………………………………………….. 3. Jedním ze zakladatelů psychologie byl Helmut Wolf. Wolf považoval za předmět studia psychologie bezprostřední zkušenost spolu s psychickými elementy, které se podílejí na zpracování vnějších vjemů, ke kterým patří počitky, pocity a volní akty. Pravda Nepravda 4. Výchozí myšlenkou tvarové psychologie je předpoklad, že psychické celky jsou vytvářeny sledováním jednotlivých prvků, a že nejde o celky strukturně uspořádané od samého počátku (Gestalt). Pravda Nepravda 5. Významným představitelem psychoterapie je………………………………….., který je spojován především s psychoanalýzou. 6. Zakladatelem analytické psychologie je švýcarský psycholog……………………………………... Jeho přínos psychologii spočívá v pochopení lidské psychiky na pozadí světa snů, umění, mytologie, náboženství a filosofie. 7. Předmětem psychologie je vědecké studium chování a duševního života člověka v kontextu vnitřních a vnějších podmínek jeho existence Pravda Nepravda 8. Uveďte dvě aplikované psychologické disciplíny ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9. …………………………………obsahuje informace, které jsme schopni si uvědomit, pokud chceme. …………………………………………….představuje momentální konkrétní stav uvědomění. Obsah …………………………………………si aktivně neuvědomujeme ale symbolicky se odráží v našich snech. 10. Jedním z přínosů psychoanalýzy je strukturní model rozvrstvení osobnosti člověka formou čtyř funkčních systémů – , Id, Ego, Superego a Nadjá Pravda Nepravda 11. Jak označuje Jung typ nevědomí, kde jsou uloženy nejstarší a typické zkušenosti a představy lidstva (např. archetyp matky, ohně, zrození a smrti a s nimi spojené představy) a) Individuální nevědomí b) Kolektivní nevědomí 12. Jung Jako kritérium pro rozlišení typů osobnosti použil vztah jedince k vnějšímu světu, především k druhým lidem, a k sobě samému. Doplňte…………………………………………………………………………………………………………………………. 13. Který z psychologů a představitelů individuální psychologie uvádí, že hybnou silou utváření lidské psychiky především touha po moci a) Wundt b) Jung c) Adler 14. Existenciální a humanistická psychologie studují především lidské poznávací procesy Pravda Nepravda 15. Když jsou uspokojeny nejnižší základní potřeby těla, bezpečí a sociálních vztahů, touží člověk po čem (minimálně dvě potřeby)? Doplňte……………………………………………………………………………………………………………………………… 16. Empatie je neschopnost chápat a pociťovat s různou mírou přesnosti aktuální prožívání druhého člověka Pravda Nepravda 17. Akceptace znamená základní postoj otevřenosti a vstřícnosti, při níž druhého bezpodmínečně přijímáme jako hodnotnou bytost zasluhující si úctu a respekt. Pravda Nepravda 18. Autenticita je rysem osobnosti a znamená, že je člověk v každém daném okamžiku ve svém jednání sám sebou a chová se podle toho, jaký skutečně je, a nepoužívá přetvářek. Pravda Nepravda 19. Kognitivní psychologie zdůrazňující význam ………………………………………….procesů a funkcí v utváření a fungování psychiky člověka, patří k relativně samostatným směrům psychologického myšlení. 20. Frankl vytvořil trojdimenzionální model lidské osobnosti ze tří složek Doplňte…………………………………………………………………………………………………………… 21. V souvislosti s objevováním smyslu života jedince hovoří Frankl o třech okruzích hodnot: hodnoty biologické, psychologické a sociální Pravda Nepravda 22. Fungování psychiky je závislé na těchto faktorech: vnitřní ……………………………………………………… vnější ………………………………………………………………….. 23. Socializace je proces od společenské bytosti (sytém reflexů a instinktů vedoucích k uspokojení základních potřeb – hlad, žízeň, sex) k bytosti biologické Pravda Nepravda 24. Uveďte 3 příklady sociálních rolí ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 25. Lawrence Kohlberg vytvořil koncepci morálního vývoje, která má základní tři stádia a) Koncepční, percepční a postojové b) Prekonvenční, konveční a postkonvenční c) Motorické, smyslové a pohybové 26. Temperament je soubor z velké části získaných vlastností, které ovlivňují dynamiku prožívání a chování jedince. Pravda Nepravda 27. Charakter, je do značné míry získaný. Na jeho vytváření mají největší vliv procesy učení v širším slova smyslu, výchova, rodina, škola, společnost, později i sebevýchova a autoregulace. Charakter se projevuje a utváří ve způsobu života. Pravda Nepravda 28. Člověk typu X práci v podstatě má v oblibě nevyhýbá se jí. Je rád zodpovědný za svěřené úkoly. Lidé typu Y nemají pocit zodpovědnosti. Jsou rádi, když nemusí nic dělat. nejsou sami ze sebe motivováni, aby dobře pracovali. Nejsou schopni sebekontroly. Je důležité, diskutovat s nimi před konečným rozhodnutím. Pravda Nepravda