TEORIE VEŘEJNÉHO SEKTORU A JEHO NÁSTROJE Ekonomika odvětví veřejného sektoru VEŘEJNÝ SEKTOR uJedná se o část ekonomiky, která se věnuje poskytováním veřejných služeb a zajištění veřejného zájmu. uÚkolem je zabezpečit fungování společnosti a ochranu občanů a jejich práv. uCílem je zajištění kvalitních veřejných služeb pro všechny občany, nezávisle na jejich majetkových nebo sociálních poměrech. uDo veřejného sektoru řadíme zdravotnictví, vědu a výzkum, tělesnou kulturu a sport, školství, kulturu a památkovou péči, sociální služby, sociální bydlení, policii, armádu, justici, vodní hospodářství, ochranu životního prostředí, spoje, veřejnou hromadnou dopravu, informační systémy, masmédia, atd. u u VEŘEJNÝ SEKTOR uJedná se o neziskový sektor – zisk není základním kritériem rozhodování a hodnocení jeho úspěšnosti; cílem je dosažení maximálního užitku. uJedná se o netržní sektor – za produkci není požadována tržní cena (střetem nabídky a poptávky), ale cena statku je buď nulová nebo za nízký poplatek. uŘídí a spravuje ho veřejná správa (státní správa a samospráva). uJe financován z veřejných financí – veřejné rozpočty (státní a územní), velkou část tvoří daně. uVeřejná volba – kolektivní rozhodování přes zastupitele. uVeřejnost má právo a povinnost kontrolovat veřejnou volbu. u u u EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU uJedná se o teoretický základ ekonomiky veřejného sektoru, ekonomiky neziskových organizací a veřejné finance. uHledá odpovědi na základní ekonomické otázky – CO, JAK A PRO KOHO produkovat a jak mají být tato rozhodnutí o produkci přijímána -> veřejná ekonomie tyto otázky klade ve veřejném sektoru. u “Vědní disciplína, která zkoumá příčiny existence, strukturu, principy fungování a efektivnost neziskového sektoru, tedy té části národního hospodářství, která má neziskový charakter a ve které nepůsobí zákonitosti trhu.“ u u Veřejná ekonomie EKONOMIKA VEŘEJNÉHO SEKTORU uAplikovaná vědní disciplína s návazností na poznatky veřejné ekonomie. uCílem je prozkoumávat struktury a fungování všech odvětví ve veřejném sektoru (zdravotnictví, školství, bydlení, kultura a sport, …). uZabývá se také vztahy, které vznikají mezi veřejným sektorem a dalšími subjekty národního hospodářství (soukromé neziskové organizace, domácnosti). u ČLENĚNÍ A CHARAKTERISTIKA STATKŮ uStatkem chápeme zboží nebo službu, která uspokojuje lidské potřeby. Dělení dle původu VOLNÝ – tržní cena je nulová; jsou bez omezení a volně přístupné (sluneční svit, lesní ovoce), EKONOMICKÝ – produktem činnosti člověka; jsou zpoplatněné; jsou nedostatkové. uČlenění statků z ekonomického hlediska: čisté veřejné (kolektivní) statky, čisté soukromé statky a smíšené veřejné (kolektivní) statky. ČLENĚNÍ A CHARAKTERISTIKA STATKŮ uDále můžeme statky dělit podle: 1. vzájemného vztahu, 2. spotřeby (spotřební a kapitálové), 3. způsobu rozhodování o statcích (veřejné a soukromé), 4. geografického hlediska (místní, regionální, národní), 5. institucionálního hlediska, 6. ekonomického hlediska. EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU uNastává zde problém s dosažením efektivity při vynakládání veřejných zdrojů (získaných zejména z daní) na financování potřeb tohoto sektoru. Faktory efektivnosti: ujakým způsobem je společnost uspořádána, ukonkurenční prostředí, u efektivní alokace veřejných zdrojů pro jednotlivé resorty VS, usystém řízení VS a profesionalizace a kvalifikace pracovníků ve veřejné správě, uuplatňování poznatků z oblasti vědy a techniky – např. digitalizace veřejné správy,… u u uSklon k neefektivnosti = projev selhání veřejného sektoru, veřejné správy i vlády. PŘÍČINY SELHÁVÁNÍ VEŘEJNÉHO SEKTORU uMůže docházet k nesprávné alokaci veřejných zdrojů – příčinou je veřejná volba (kolektivní zodpovědnost, skupinové zájmy, atd.). uMenší tendence k inovačním aktivitám – nejsou vyhledávány nové postupy k uspokojování služeb. uSměřování k neefektivnosti – tendence k byrokracii Tržní selhání uTrh selhává na základě situací, které mu brání v dosažení efektivity, spravedlnosti a stability. uPříčiny tržního selhání dělíme na mikroekonomické, makroekonomické a mimoekonomické. MIKROEKONOMICKÉ = nedostatek informací, externality, nedokonalá konkurence, kolektivní statky a nekomplexní trhy. MAKROEKONOMICKÉ = potřeba zajistit stabilitu makroekonomických agregátů a nedostačující využívání zdrojů (včetně lidského potenciálu). MIMOEKONOMICKÉ = lidská důstojnost, institucionální hodnoty (normy), (ne)rovnost mezi občany, zvyšování kvality lidského potenciálu a trvale udržitelný způsob života. Státní selhání uV praxi dochází k tržnímu selhání -> veřejný sektor zasahuje tam, kde trh nefunguje. uZásahy státu do ekonomiky se ale také potýkají s nedostatky, které se poté projevují jako státní selhání. uStátní zásahy charakterizujeme vzájemnou provázaností a složitostí. uKe státnímu selhání dojde v případě, že stát nepřesně definuje daný záměr nebo nedokáže zabránit zneužití či nedůslednosti v rámci jeho prosazování u DĚKUJI ZA POZORNOST J