REGIONÁLNÍ POLITIKA V KONTEXTU VEŘEJNÉ SPRÁVY A JEJÍ KONKURENCESCHOPNOST Ekonomika odvětví veřejného sektoru REGIONÁLNÍ POLITIKA uČást hospodářské politiky, která se týká vybraných ekonomických i mimoekonomických aktivit směřovaných přímo do regionu. uDoposud neexistuje žádná její ucelená a jednotná definice. uRegionální politika je zde chápána jako politika uplatňující se na národní úrovni, kterou realizuje stát při prosazování svých zájmů a záměrů v prostorové struktuře národní ekonomiky prostřednictvím svých institucí a nástrojů. uV případě České republiky je nadnárodní regionální politika uskutečňována Evropskou unií, která prosazuje své principy a zájmy v politice hospodářské a sociální soudržnosti. PŘEDPOKLADY REALIZACE REGIONÁLNÍ POLITIKY I.Existence meziregionálních rozdílů a regionálních problémů, II. II.politická vůle meziregionální rozdíly a problémy řešit, III. III.ekonomické možnosti země řešení problémů a disparit financovat. DŮVODY REALIZACE REGIONÁLNÍ POLITIKY uExistence nežádoucích regionálních rozdílů, které mají vliv na ekonomické bohatství regionů. Ekonomická úroveň významným způsobem určuje sociální podmínky a kvalitu života v regionech a má tak také politický rozsah. uDůvody existence regionální politiky tak můžeme členit na ekonomické, sociální, ekologické a politické. uEkonomické faktory jsou považovány za nejvýznamnější. uRegionální politika představuje vztah mezi veřejnými institucemi a soukromými subjekty. uRealizace regionální politiky obvykle vychází z vnímání regionálních problémů, pro které pak regionální politika hledá řešení. u TYPY REGIONÁLNÍ POLITIKY uExistují dva typy regionální politiky, které rozlišujeme: 1. tradiční regionální politika (všeobecně uplatňovaná přibližně do poloviny 70. let 20. století), - vyznačuje se meziregionální přerozdělováním, orientací na kapitál a suroviny a je charakteristická centralizací organizačních forem, 2. současná (moderní) regionální politika (od poloviny 70. let 20. století), - je typická svým liberalistickým přístupem, vnitřním řešením regionálních problémů, aktivizací regionálních samospráv a podporou vzniku euroregionů a meziregionálních uskupení Někdy se také označují termíny exogenní a endogenní regionální politika. u CÍLE REGIONÁLNÍ POLITIKY STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2021+ uZákladní dokument regionální politiky České republiky zpracovaný Ministerstvem pro místní rozvoj. uPravidelná inovace dokumentu ve zhruba sedmiletém cyklu (nyní se jedná o roky 2021-2027). uHlavním smyslem SRR je identifikovat, ve kterých tematických oblastech je potřebný či žádoucí územně specifický přístup a definovat, jaké (odlišné) intervence by měly být realizovány v odlišných územních kontextech tak, aby byla podporována konkurenceschopnost, snižovány regionální disparity a nalézána řešení podporující udržitelný rozvoj území. Logika členění návrhové části SRR Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj ČR [online] [vid. 27. února 2022]. Dostupné z https://mmr.cz/getmedia/58c57a22-202d-4374-af5d-cbd8f9454adb/SRR21.pdf.aspx?ext=.pdf AKČNÍ PLÁN SRR 21-22 uJe implementačním dokumentem Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ a Koncepce rozvoje venkova. uHlavní funkcí Akčního plánu je podrobněji nastavit způsob naplňování strategických cílů, specifických cílů a typových opatření SRR 2021+ a Koncepce rozvoje venkova do podoby aktivit, čímž stanoví jasný způsob naplnění, zdůvodňuje potřebnost, určí hlavní odpovědnosti za aktivitu (nositele, realizátory), odhadne jejich finanční náročnost a měřitelnost. uImplementace a monitoring Akčního plánu je v gesci MMR, zejména odboru regionální politiky. Projednání dokumentu probíhá na bázi partnerského přístupu. REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST uPojem konkurenceschopnost se dá chápat na různých úrovních: 1. na úrovni mikroekonomické (firemní), 2. na úrovni makroekonomické (ekonomiky jako celku). uPřesné definování pojmu regionální konkurenceschopnost zatím není stanoveno. uEvropská komise (2004) definuje regionální konkurenceschopnost jako: „schopnost regionů čelících mezinárodní konkurenci vytvářet relativně vysoké úrovně příjmů a zaměstnanosti“. uKonkurenceschopnost je v současné době jednou z nejsledovanějších charakteristik národních ekonomik a stále více se objevuje při hodnocení jejich prosperity, blahobytu či dosažené životní úrovně. uKonkurenceschopnost státu patří k hlavním prioritám hospodářských politik zemí. u PYRAMIDOVÝ MODEL REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Zdroj: Gardiner, Martin a Tyler (2004, s. 7) VYMEZENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI uKonkurenceschopností regionů rozumíme uplatnění vlastních výrobních disponibilních faktorů při zvyšování ekonomického růstu regionu s ohledem na množství těchto disponibilních faktorů uvnitř daného regionu i s využitím vnějších disponibilních faktorů, přičemž tyto použitelné faktory nejsou ovlivňovány pouze působením standardních tržních mechanismů, ale i realizovanou regionální a strukturální hospodářskou politikou (Nevima, 2009). uKaždý region má své konkurenční charakteristiky, které označujeme jako prvky. uTyto prvky jsou buď zdrojem anebo bariérou konkurenceschopnosti. uJádrem prvku může být vnitřní anebo vnější konkurenční výhoda. u KONKURENCESCHOPNOST MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE uStrategie rozvoje Moravskoslezského kraje 2019-2027 ve zprávě o Moravskoslezském kraji uvádí: u u u u u Zdroj: Webový portál Moravskoslezský kraj[online] [vid. 27. února 2022]. Dostupné z https://www.msk.cz/assets/temata/cestovni_ruch/01-strategie-rozvoje-msk-2019-2027-analyticka-cast.p df FONDY EVROPSKÉ UNIE PRO POLITIKU SOUDRŽNOSTI uEvropský fond pro regionální rozvoj u uEvropský sociální fond u uFond soudržnosti uEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova uEvropský námořní a rybářský fond Jaké oblasti jsou například financovány z fondů EU? uRozvoj dopravy a dopravní infrastruktury uOchrana životního prostředí uRozvoj měst a obcí, přeshraniční spolupráce uRozvoj cestovního ruchu uRozvoj lidských zdrojů uZlepšování kvality služeb poskytovaných veřejnou správou a samosprávou uPodpora podnikání, vědy a výzkumu uProgram rozvoje venkova INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM uJeden z operačních programů, přes které se v ČR rozdělují peníze poskytnuté z evropských fondů, konkrétně z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). uIROP spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj. uIntegrovaný znamená, že IROP propojuje (integruje) rozvojové priority obcí, měst, regionů i celostátní úrovně. Regionální znamená, že program je určen pro zlepšování a zvyšování kvality života obyvatel našich regionů. CÍLE IROP: uzajistit vyvážený rozvoj území, uzlepšit veřejné služby a veřejnou správu pro zvýšení konkurenceschopnosti, uzajistit udržitelný rozvoj v obcích, městech a regionech. INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM uOperační programy se realizují v určitých časových obdobích. uPředešlé období bylo stanoveno mezi roky 2014-2020 a projekty mohou dobíhat až do roku 2023. uIROP má na předchozí období z evropských fondů vyčleněnu částku 5,4 miliard EUR. V přepočtu se jedná o přibližně 133 miliard korun. Částka se průběžně upravuje podle vývoje měnového kurzu. uV letech 2021-2027 bude IROP pokračovat. Témata a výše finanční podpory se postupně dojednávají na národní úrovni a s Evropskou komisí. EVROPSKÉ FONDY V ČESKU Jaké příležitosti přinesou pro rozvoj regionů v letech 2021-2027? uV novém dotačním období 2021–2027 si Česko dosáhne rekordní částky převyšující bilion korun. uStát by měl být díky této investici chytřejší a zelenější, alespoň tak znějí dvě z pěti hlavních evropských priorit, ke kterým má dotační politika Evropské unie v následujících letech směřovat. uZELENÉ AMBICE BUDOU HRÁT PRIM (EU i další nadnárodní organizace volají po zelené transformaci). uMIMOŘÁDNÉ PENÍZE PRO ZDRAVOTNICTVÍ (REACT‑EU = reakce na pandemii covidu-19). uMĚKKÉ PROJEKTY NEPŘIJDOU ZKRÁTKA (příkladem je Slezská diakonie, která využila evropské fondy jak na investice, tak i na podporu vzdělávání a posilování lidských kapacit. Diakonie díky fondům postavila vzdělávací centrum v Českém Těšíně, které poskytuje zázemí pro osoby s handicapem. Nového komunitního centra by se pak měla dočkat i Karviná.) DOPORUČENÍ PRO ZVÝŠENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI V OBLASTI VEŘEJNÉ SPRÁVY uRůst kvality poskytovaných veřejných služeb, uorientace na občana jako na klienta, uefektivně měřitelný výkon veřejné správy, uzvyšování hospodárnosti a účinnosti VS, ukreativita v nových produktech a službách, uzlepšení technologie a procesů (digitalizace VS), urozvoj regionálního školství omezením jeho administrativní náročnosti, urozvoj chytrého zdravotnictví, uoptimalizace občanské vybavenosti, atd. u Přehled možností podpory z fondů EU, které budou k dispozici v období 2021-2027 https://img.ihned.cz/attachment.php/400/73635400/FLq51htMvVs2H4ip6RANCTBGkbdwP7nI/EK25_29-dotace-gr af-_2_.png Přehled možností podpory z fondů EU, které budou k dispozici v období 2021-2027 DĚKUJI ZA POZORNOST J