Sociální média 1. tutoriál Úvod, klasifikace, vývoj, algoritmy Výsledky učení předmětu Sociální média •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Podmínky absolvování •Zkouškový test 50b •Seminární projekt 50b •Výzkum uživatelů sociálních sítí. •Pro udělení zápočtu je nutné získat 70b Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Klasifikace sociálních médií Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Social presence • Míra sociální přítomnosti je formována tím zda komunikujeme přímo nebo pomocí média (rozhovor tváří v tvář nebo telefonní hovor) a dále také tím zda jsme v komunikaci přítomní v čase (asynchronní – email vs. synchronní – live chat) • Teorie sociální presence tvrdí, že čím větší je míra sociální přítomnosti tím existuje větší vliv na chování obou stran komunikace. Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Media richness • Mediální bohatost je kapacita média přenášet informace v reálném čase. • Telefonní hovor přenáší zvuk, videohovor přenáší také obraz a proto médium, které umožňuje přenášet více informací v reálném čase označujeme jako mediálně bohatší. V tomto případě videohovor. • Některá média tedy umožňují aby se lidé lépe chápali. Pokud pošlu textovou zprávu nemohu v ní zvolit ironický tón a proto může být zpráva pochopena chybně. Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Self-disclosure • Sebeprezentace (self-presentation) je ochota lidí prezentovat se ostatním (obvykle v co nejlepším světle) a je prováděna pomocí sebeodhalení (self-disclosure). • Sebeodhalení je vědomé či nevědomé sdílení osobních informací jako jsou myšlenky a pocity s ostatními lidmi. • Sebeodhalení je klíčový proces při formování vztahů a to jak od těch vážných (manželství) tak po ty epizodické (rozhovor při čekání ve frontě). Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Klasifikace sociálních médií • Blogy a mikroblogy • Často v textové formě dovolují pouze jednoduchou výměnu informací. • Herní světy • Snaží se replikovat velkou část reálného světa. Postavy jsou popsány informacemi, mají vzhled a komunikují mezi sebou bohaté informace. Sociální média •Blogy a mikroblogy •Sociální sítě •Virtuální světy •Kolaborativní projekty •Obsahové komunity •Herní světy ALGORITMUS Masová média one-to-many Sociální média many-to-many Obsahové komunity Pinterest •Algoritmus určuje, které piny se uživatelům zobrazují v kanálech a výsledcích vyhledávání. •Podobně jako vyhledávač určuje Pinterest pořadí pinů na základě základních metod SEO, jako jsou klíčová slova. •Algoritmus však využívá také tradičnější přístup sociálních médií, který zohledňuje chování například piny uložené v minulosti, zapojení a vyhledávání - a zobrazuje nejrelevantnější obsah. Pinterest •Algoritmus Pinterestu řídí čtyři hlavní faktory: • kvalita domény, • kvalita pinů, • kvalita tvůrce, • relevance tématu. YouTube •Vyhledávání dotazu • Relevance • míra korespondence názvu, štítků, popisu a obsahu videa s hledaným výrazem • dobu sledování uživatelů se stejným hledaným dotazem • Kvalita • odborné, věrohodné a důvěryhodné informace • Interaktivita • míra interakce s obsahem YouTube •Domovská stránka + další v pořadí 1) Výkon videa • Kliknutí • Shlédnuté minuty • Dotazníky a ankety 2) Personalizace YouTube •Příklady personalizace: • Pokud jste se dívali na čtyřicetiminutovou prezentaci o historii aut, nebo jste jí dali lajk či komentář, pravděpodobně se dá říci, že vás zaujala. Očekávejte, že se k vám dostane další obsah o autech. • Pokud se přihlásíte k odběru kanálu National Geographic na YouTube, algoritmus vám pravděpodobně zobrazí další obsah o přírodě a vědě. • Pokud se podíváte na video "Jak vyrobit domácí chléb" a většina lidí, kteří se dívají na toto video, se podívá také na "Tipy a triky pro pečení bez lepku", může vám YouTube doporučit toto video jako následné sledování. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=fApg7tzlLjY&t=9s Sociální sítě Facebook 1. Jaký obsah zveřejnili přátelé a vydavatelé? 2. Kdo je autorem tohoto příspěvku? 3. Jak pravděpodobné je, že se u tohoto příspěvku uživatel zapojí? 4. Skórování jak moc bude lidi tento příspěvek zajímat? • Skóre relevantnosti https://www.facebook.com/business/help/718033381901819?id=208060977200861 Instagram •Každá část aplikace má svůj vlastní algoritmus •Feed, Stories, Prozkoumat, Reels. •„Lidé mají tendenci hledat své nejbližší přátele ve Stories, využívají službu Prozkoumat k objevování nového obsahu a tvůrců a bavit se v sekci Reels.“ https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-ranking-explained Řetězec událostí Kvalitní algoritmus Větší užitek pro uživatele Více času na platformě Více pozornosti Více prostoru pro reklamu Větší obrat/zisk DOSAH = REACH Algoritmy sociálních médií a vyhledávačů Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Děkuji za pozornost