www.slu.cz/opf/cz Doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Mediální marketing – přednáška 5 ÚVOD A ÚLOHA VIDEA V KOMERČNÍ KOMUNIKACI ÚVOD * Pohyblivý obraz – série snímků (obvykle 24–60 fps) * Vhodné pro dynamické děje, storytelling * Postprodukce bývá složitější: střih, grading, titulky, zvuk, efekty * Světlo je klíčové kvůli stabilitě záznamu v čase * Vhodné pro Reels, Stories, TikTok, YouTube, landing pages * SLEZSKÁ UNIVERZITA FPS (FRAMES PER SECOND) * Udává, kolik jednotlivých obrázků (snímků) je zobrazeno za jednu sekundu ve videu. * Vyšší FPS = více dat = větší soubor a větší nároky na zařízení (kamera, mobil, úložiště, střihový software). * Standardní hodnoty * 24 fps působí „filmově“ (jemný motion blur, plynulý, ale ne hyperrealistický). * 30 fps je typické u řady chytrých telefonů * 60 fps působí ostřeji, „realističtěji“ – vhodné pro sport, hry, dynamiku. SLEZSKÁ UNIVERZITA SLEZSKÁ UNIVERZITA Framerate Comparison 15/30/60/120fps SLEZSKÁ UNIVERZITA Football in slow motion - social media video ad - stock video SLEZSKÁ UNIVERZITA Vegas City Center Time lapse ROZLIŠENÍ SLEZSKÁ UNIVERZITA Označení Rozlišení (px) Poměr stran Název / použití SD 720 × 480 (NTSC) 4:3 nebo 16:9 Starší TV, nízká kvalita HD (720p) 1280 × 720 16:9 YouTube, rychlé načítání, Reels Full HD (1080p) 1920 × 1080 16:9 Standard pro web i TV 2K 2048 × 1080 17:9 Kino, filmové kamery 4K (UHD) 3840 × 2160 16:9 Vysoká kvalita, moderní YouTube, TV 8K 7680 × 4320 16:9 Extrémní kvalita, profesionální použití ROZLIŠENÍ * Instagram * Reels: doporučeno 1080 × 1920 (vertikální Full HD) * In feed: 1080×1350 pixels (portrait videos), 1080×1080 pixels (square videos) * Facebook * Stories: 1080 x 1920, In feed: 1280 x 720, Live video: 1280 x 720 * TikTok * In feed + Story: 1080 x 1920 * YouTube: podporuje až 8K * Web / e-shop: často postačí 720p–1080p kvůli rychlosti načítání SLEZSKÁ UNIVERZITA 743 Bend Neck Stock Videos GRADING * Grading, nebo přesněji color grading, je proces, při kterém se barevně upravuje obraz videa s cílem vytvořit konkrétní vizuální styl, atmosféru nebo emoci. SLEZSKÁ UNIVERZITA A complete guide to color grading and photography. | by SmugMug | SmugMug Zdroj: https://news.smugmug.com/a-complete-guide-to-color-grading-and-photography-bdbee13d3466 GRADING * Grading, nebo přesněji color grading, je proces, při kterém se barevně upravuje obraz videa s cílem vytvořit konkrétní vizuální styl, atmosféru nebo emoci. SLEZSKÁ UNIVERZITA Color Grading in Movies | DigitalBeautyWork.com POSTPRODUKCE * Cílem je proměnit materiál v poutavý, srozumitelný a stylově jednotný video obsah, který zaujme a funguje na dané platformě. * Patří zde: * Střih * Zvuk * Grading * Titulky a grafika (případně efekty) * Export SLEZSKÁ UNIVERZITA Nůžky Červené Nářadí - Vektorová grafika zdarma na Pixabay POSTPRODUKCE * Střih * Základem je výběr a sestavení nejlepších záběrů do smysluplného celku. * Rytmus střihu určuje tempo a celkový dojem z videa. * Zvuk * Kvalitní video potřebuje čistý zvuk, podkresovou hudbu a efekty. * Zvuk výrazně ovlivňuje emoce diváka a srozumitelnost sdělení. * Color Grading * Slouží ke sjednocení barev, úpravě expozice a vytvoření vizuální nálady. * Pomáhá videu působit profesionálně a podporuje brandovou identitu. SLEZSKÁ UNIVERZITA POSTPRODUKCE • * Titulky a grafika * Texty, loga a animace doplňují informace nebo vizuálně zaujmou. * Videa bez zvuku (např. na sociálních sítích) se díky titulkům stávají srozumitelnými. * Export a optimalizace * Výsledné video je třeba upravit podle cílové platformy – formát, rozlišení, poměr stran. * Optimalizace zajišťuje rychlé načítání a správné zobrazení napříč zařízeními. SLEZSKÁ UNIVERZITA VIDEO V KOMERČNÍ KOMUNIKACI * Klíčový benefit video reklamy je schopnost doručit k divákovi emoce, které mohou být později rozhodujícím faktorem při volbě služby, nebo výrobku v nákupním procesu. * Společně s emocemi video umožňuje vyprávět příběh, vysvětlit produkt a jeho benefity, což jsou další výhody tohoto formátu. • SLEZSKÁ UNIVERZITA VIDEO V KOMERČNÍ KOMUNIKACI * V posledních letech se dramaticky rozvíjí video doručované prostřednictvím interaktivního média - internetu. Vznikají sociální média jako Youtube, Vimeo, TikTok, Twitch nebo Daily motion. * Sociální sítě jako Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin nebo Snapchat směřují k podpoře obsahu ve video formátu, ten je pro uživatele mnohem zábavnější než statické informace. * • SLEZSKÁ UNIVERZITA IS TV DEAD? * Vztah televizní a online reklamy je píše symbiotický (doplňují se) než konkurenční. * Výzkum, který u agentury Nielsen objednal sám Facebook tuto skutečnost prokázal (viz obrázek). * * • SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.marketingweek.com/2018/11/16/mark-ritson-gary-vaynerchuk/ IS TV DEAD? * Kampaně, které použily k distribuci video obsahu oba mediatypy dosáhly vyššího skóre vybavení reklamy. * Tedy přesněji kolik lidí si po určité době po shlédnutí reklamy vybaví, co bylo obsahem kampaně. * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.marketingweek.com/2018/11/16/mark-ritson-gary-vaynerchuk/ IS TV DEAD? * Propojení televizní a digitální kampaně je také efektivní z hlediska doplnění frekvence televizních spotů. Též rozšíření zásahu na slabé televizní diváky nebo diváky, kteří TV vůbec nesledují. * Doplněním televizní kampaně digitálem se zlevní cena za zásah cílové skupiny a posílí frekvence, což má pozitivní dopad na povědomí o značce. • SLEZSKÁ UNIVERZITA SYMBIÓZA MEDIATYPŮ SLEZSKÁ UNIVERZITA SYMBIÓZA MEDIATYPŮ SLEZSKÁ UNIVERZITA Demand Generation SYMBIÓZA MEDIATYPŮ •Chytrý marketér by měl být mediálně neutrální a posuzovat přínosy podle vložených nákladů, tedy pomocí propočtu rentability investice či jiných metrik úspěchu. SLEZSKÁ UNIVERZITA POZORNOST V PENĚZÍCH SLEZSKÁ UNIVERZITA Obsah obrázku text, diagram, řada/pruh, Písmo Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Zdroj: https://system1group.com/blog/scaling-up-without-screwing-up * Třicetivteřinová televizní reklama stojí v CPI* přibližně stejně jako infeed reklamy na Facebooku, ale průměrná doba zobrazení je téměř pětkrát delší (6 sekund oproti 13 sekundám). * Facebook však umožňuje cílit na velmi specifické typy lidí. •*Náklady na zobrazení (CPI) jsou náklady, které organizace vynaloží pokaždé, když se její reklama zobrazí potenciálnímu zákazníkovi. Měření nákladů na impresi pomáhá marketérům rozhodnout, zda daná reklamní kampaň zasahuje dostatečně velké publikum, aby ospravedlnila vynaložené náklady. POZORNOST V ČASE SLEZSKÁ UNIVERZITA The Magical 2.5 Seconds Of Online Attention Obsah obrázku text, osoba, oblečení, kreslené Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Zdroj: https://www.samuraippc.com/the-magical-2-5-seconds-of-online-attention/ POZORNOST V ČASE SLEZSKÁ UNIVERZITA A wealth of information creates a poverty of attention graph Zdroj: https://www.marketingweek.com/marketers-continue-to-waste-money-as-only-9-of-digital-ads-are-viewed -for-more-than-a-second/ POZORNOST ZÁVĚR SLEZSKÁ UNIVERZITA •Máte pod dvě vteřiny zaujmout videem v současném digitálním světě. SHRNUTÍ PŘEDNÁŠKY SLEZSKÁ UNIVERZITA * Jak funguje video a jaké existují rozdíly oproti fotografiím a grafice * Jakou úlohu má video v komerční komunikaci * Jak fungují synergie médií * Jak jsou na tom v současnosti lidé s pozorností * * www.slu.cz/opf/cz DÍKY ZA POZORNOST