OBCHODNÍ OPERACE Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 3 5. 3. 2025 CÍLE SEMINÁŘE 1. Zopakování teoretických východisek k obchodním zprostředkovatelům 2. Cvičení vedoucí k pochopení vhodného využití konkrétního obchodního zprostředkovatele dle konkrétní situace firmy OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELÉ JAK BYSTE DEFINOVALI OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELE? JAKÉ OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELE ZNÁTE? Obchodní cestující Obchodní zástupce Obchodní zprostředkovatel Komisionář Speditér Burzy, aukce a veletry OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELÉ - cvičení k osvojení si aplikace teoretických poznatků 1. Rozhodněte u následujících situací, který typ obchodního zprostředkovatele je pro společnost nejvhodnější pro vyřízení obchodu: • Společnost se snaží najít zákazníky pro své nové výrobky, které chce začít prodávat v zahraničí. • Společnost se snaží najít kupce pro své vytěžené lithium. • Společnost hledá někoho, kdo by se postaral o logistiku dodávek do Indonésie. • Společnost se snaží získat co nejlepší nabídku pro svůj výrobek. Cena není pevně stanovena a lze prodat libovolný počet jednotek výrobku. • Společnost vyvinula nový cihlový materiál pro stavebnictví. Chce se své zákazníky s tímto novým materiálem podrobně seznámit prostřednictvím vzorků. První část úkolu samostatná Druhá část úkolu týmová po 2 studentech Čas na obě části: 25 minut Každý, kdo vypracuje obě části obdrží 1 bod! ☺ Čas na první část: 10 minut OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELÉ - cvičení k osvojení si aplikace teoretických poznatků ➢ Týmový úkol po 2 studentech 2. Vyberte si jednoho obchodního zprostředkovatele z těch, které jste přiřadili v předcházející části cvičení a vysvětlete výhody a nevýhody jeho využití pro zprostředkování obchodní operace. Čas na druhou část: 15 minut • Pokud se Vám to podaří, tak zkuste najít nějakou zajímavost o daném obchodním zprostředkování (např. jak moc se využívá v praxi, implementace nových technologií při procesu zprostředkování apod.). OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATELÉ - Vyhodnocení cvičení • Společnost se snaží najít zákazníky pro své nové výrobky, které chce začít prodávat v zahraničí. • Společnost se snaží najít kupce pro své vytěžené lithium. • Společnost hledá někoho, kdo by se postaral o logistiku dodávek do Indonésie. • Společnost se snaží získat co nejlepší nabídku pro svůj výrobek. Cena není pevně stanovena a lze prodat libovolný počet jednotek výrobku. 2. Prezentujte výhody a nevýhody vybraného obchodního zprostředkovatele. 1. Rozhodněte u následujících situací, který typ obchodního zprostředkovatele je pro společnost nejvhodnější pro vyřízení obchodu: • Společnost vyvinula nový cihlový materiál pro stavebnictví. Chce se své zákazníky s tímto novým materiálem podrobně seznámit prostřednictvím vzorků. Děkuji za pozornost ☺ Máte dotazy?