Sociální média 1. přednáška Úvod, podmínky, základy Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Podmínky absolvování •Zkouškový test 50b •Seminární projekt 50b •Docházka na semináře 60% •Pro udělení zápočtu je nutné získat 70b Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Klasifikace sociálních médií Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Social presence • Míra sociální přítomnosti je formována tím zda komunikujeme přímo nebo pomocí média (rozhovor tváří v tvář nebo telefonní hovor) a dále také tím zda jsme v komunikaci přítomní v čase (asynchronní – email vs. synchronní – live chat) • Teorie sociální presence tvrdí, že čím větší je míra sociální přítomnosti tím existuje větší vliv na chování obou stran komunikace. Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Media richness • Mediální bohatost je kapacita média přenášet informace v reálném čase. • Telefonní hovor přenáší zvuk, videohovor přenáší také obraz a proto médium, které umožňuje přenášet více informací v reálném čase označujeme jako mediálně bohatší. V tomto případě videohovor. • Některá média tedy umožňují aby se lidé lépe chápali. Pokud pošlu textovou zprávu nemohu v ní zvolit ironický tón a proto může být zpráva pochopena chybně. Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Self-disclosure • Sebeprezentace (self-presentation) je ochota lidí prezentovat se ostatním (obvykle v co nejlepším světle) a je prováděna pomocí sebeodhalení (self-disclosure). • Sebeodhalení je vědomé či nevědomé sdílení osobních informací jako jsou myšlenky a pocity s ostatními lidmi. • Sebeodhalení je klíčový proces při formování vztahů a to jak od těch vážných (manželství) tak po ty epizodické (rozhovor při čekání ve frontě). Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Zdroj: Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Klasifikace sociálních médií • Blogy a mikroblogy • Často v textové formě dovolují pouze jednoduchou výměnu informací. • Herní světy • Snaží se replikovat velkou část reálného světa. Postavy jsou popsány informacemi, mají vzhled a komunikují mezi sebou bohaté informace. Sociální média •Blogy a mikroblogy •Sociální sítě •Virtuální světy •Kolaborativní projekty •Obsahové komunity •Herní světy Úkol 5 minut dvojice/trojice Tipněte si každý jaké sociální sítě jsou populární u nás? Následně informaci najděte online. Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Děkuji za pozornost