Vývojové trendy v obchodě 2. seminář Ing. Veronika Goldmanová 1. Vysvětlení rozdílu mezi maloobchodem a retailingem. 2. Rozlišení jednotlivých vývojových trendů v obchodě. 3. Posílení schopnosti efektivní komunikace a argumentace. Co nás dnes čeká 1. Definujte pojem maloobchod. • = Maloobchod je forma prodeje zboží a služeb konečným spotřebitelům pro jejich osobní nebo domácí potřebu. Probíhá prostřednictvím různých distribučních kanálů, jako jsou kamenné prodejny, e-shopy, mobilní aplikace nebo katalogový prodej. 2. Proč je maloobchod důležitý? – Spojovací článek mezi výrobci a spotřebiteli, podpora zaměstnanosti, podpora hospodářského růstu, dostupnost a pohodlí pro zákazníky, inovace a zákaznická zkušenost. 3. Je retailing totéž, co maloobchod? A čím se retailing vyznačuje? Rozcvička - Rozdíl mezi maloobchodem a retailingem Vývojové trendy v obchodě 1. Vyjmenujte vývojové trendy v obchodě. 2. Jaká jsou pozitiva a negativa globalizace? Sílící konkurence Internacionalizace Tržní dominance Diverzifikace GLOBALIZACE Negativa: • Omezování a likvidace malých obchodníků. • Unifikace nákupních podmínek. • Stírání národních rozdílů. Pozitiva: • Standardizace sortimentu a služeb. • Racionalizace činností. • Snižování nákladů a cen. = Proces propojování ekonomik, kultur, technologií a společností na celosvětové úrovni. Je podporována technologickým pokrokem, mezinárodním obchodem, investicemi a mobilitou lidí i informací. = Rozšiřování obchodní firmy z mateřské země do zahraničí. Rozšiřování postupuje pozvolna a v několika stupních. Máme 3 stupně, charakterizujte: Internacionalizace 1. stupeň 2. stupeň 3. stupeň Firma hledá příležitosti v blízkých zemích (zákazníci a obchodní prostředí je podobné jako doma). Firma se soustředí na země kulturně a geograficky blízké, ale rozšiřuje počet zahraničních trhů. Firma se neřídí podobností s domácím trhem, vybírá i země s kulturní odlišností. Proces internacionalizace z pohledu zákazníků – Přiřaďte. Internacionalizace 1 - Etnocentrismus 2 - Kosmopolitismus 3 - Internacionalismus A) Nerozlišují původ produktů. B) Preference zahraničního produktu. C) Preference „našeho“ produktu. = Tržní dominance se vyznačuje růstem velikosti obchodních řetězců, které mají rozhodující vliv na dodavatele. Jaké formy tržní dominance máme? Tržní dominance 1. Vertikální marketingové systémy. 2. Horizontální marketingové systémy. 3. Provozní koncentrace. Integrace – dobrovolné a franchisingové řetězce. Prostorová koncentrace – nákupní střediska. Růst prodejních ploch, rozšiřování velkokapacitních prodejen. Vývoj počtu prodejen potravin. Řetězců v ČR: Tržní dominance 2016 Rok 2021 Supermarkety: 740 prodejen Supermarkety: 556 prodejen Diskontní prodejny: 659 prodejen Diskontní prodejny: 737 prodejen Hypermarkety: 317 prodejen Hypermarkety: 325 prodejen Celkem prodejen: 1716 prodejen Celkem prodejen: 1618 prodejen Co může zapříčinit pokles počtu prodejen s potravinami v ČR? 1. Konkurence velkých řetězců (Lidl, Penny, Kaufland). 2. Změna nákupního chování zákazníků (Online nákupy – Rohlik.cz, Kosik.cz). 3. Růst nákladů na provoz. 4. Demografické faktory. 5. Pandemie Covid-19. 6. Regulace a legislativa. Přiřaďte k pojmům věty, které je charakterizují: Procvičení vývojových trendů v obchodě 1) Internacionalizace A) Maximální snaha o získání zákazníků. Diskontní zaměření obchodní sítě a relevantní snižování prodejních cen. B) Stav vedoucí ke standardizaci sortimentu služeb, snižování nákladů a cen a unifikace nákupních podmínek za vysoké koncentrace obchodu. C) Portfoliový přístup v zájmu rozložení rizika do různých činností. D) Rozšiřování obchodní firmy z mateřské země do zahraničí. E) Růst prodejních ploch maloobchodních jednotek, skladu, rozšiřování velkokapacitních prodejen. 2) Globalizace 3) Tržní dominance 4) Sílící konkurence 5) Diverzifikace 1 D 2 B 3 E 4 A 5 C • Máme pět etap vývoje maloobchodu, které to jsou? Vývoj maloobchodu na českém území Období první republiky CPE Automatizace tuzemského obchodu Internacionalizace a koncentrace Konsolidace trhu • Týmová aktivita. • Úkol: – Brainstorming – diskutujte a správně přiřaďte dobové fotografie k vývojovým trendům v ČR. 1. Období první republiky. 2. CPE. 3. Automatizace tuzemského obchodu. 4. Internacionalizace a koncentrace. 5. Konsolidace obchodu. Cvičení: Znám specifika maloobchodu v ČR. Vyhodnocení A) CPE • Řídká obchodní síť s nedostatečnou dostupností pro zákazníky. • Pomalý růst a rozvoj prodejen, nízká míra koncentrace maloobchodu. • Malé zastoupení velkokapacitních obchodních jednotek, převaha menších prodejen. • Podpora rozvoje obchodních středisek (OS) a obchodních domů (OD) jako klíčových center maloobchodu. • Omezená nabídka zboží a nízká možnost volby pro zákazníky. • Pomalejší reakce na změny v životním cyklu maloobchodních jednotek a vývojové trendy v maloobchodě. B) Automatizace tuzemského obchodu • Privatizace maloobchodu vedla k jeho organizačnímu a prostorovému rozrůznění. • Vstup prvních zahraničních obchodních řetězců (supermarkety, diskonty) na český trh. • Postupný ústup nezávislých a družstevních prodejen ve prospěch moderních obchodních konceptů. C) Období první republiky • Diverzifikovaná obchodní síť s různými velikostmi prodejen. • Dominance potravinářských obchodů v maloobchodním sektoru. • Převaha pultového prodeje s obsluhou zákazníků. • Rozvoj obchodních domů jako nového formátu prodeje. • Volnost výběru zboží podle preferencí zákazníků. D) Internacionalizace a koncentrace • Od 2. poloviny 90. let 20. stol. – Růst organizační a prostorové koncentrace obchodu. – Vstup prvních hypermarketů (HM), nákupních center (NC) a odborných trhů. • Do roku 2000 – Výrazný rozvoj internacionalizace a koncentrace. – Expanze a rozmach nových obchodních formátů. • Od roku 2000-2003 – Zpomalení dynamiky růstu trhu. – Posílení pozice hypermarketů (HM), diskontů (DIS) a nákupních center (NC). – Oslabování role tradičních supermarketů (SM). E) Konsolidace trhu • Přelom roku 2005/2006: – Zastavení dynamického růstu internacionalizace. – Zpomalení koncentrace maloobchodního trhu. – Posilování hypermarketů (HM), diskontních prodejen (DIS) a nákupních center (NC). • Důsledky konsolidace: – Fúze a akvizice v rámci největších hráčů na trhu, vedoucí k ještě větší koncentraci. – Odchod některých značek z trhu, například Julius Meinl, Carrefour nebo Delvita. – Rostoucí tlak na malé a střední podniky (MSP) a zároveň podpora rozvoje menších formátů prodejen. Děkuji za pozornost ☺