EKONOMICKÉ TEORIE KLASICKÁ ŠKOLA POLITICKÉ EKONOMIE SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ KLASICKÁ ŠKOLA POLITICKÉ EKONOMIE V rámci přednášky se: • seznámíte s klasickou politickou ekonomií, • získáte informace o přínosu Adama Smitha pro ekonomickou vědu, • dozvíte se o pohledu Thomase R. Malthuse a Jeana B. Saye na hospodářský vývoj • a na závěr seznámíte s názory Davida Ricarda a Johna Stuarta Milla. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE KLASICKÁ ŠKOLA POLITICKÉ EKONOMIE • třetí stav v Anglii: hospodářský liberalismus, • Anglická revoluce (1640-1660,1688/1689), • Průmyslová revoluce (cca 1760-1847), • klasická politická ekonomie: liberalismus, • „Laissez faire, laissez passer!", resp. neviditelná ruka trhu, • klasická politická ekonomie: věda o rozdělování bohatství > společenské třídy, • teorie hodnoty: anglická větev > nákladová teorie, • moderní pojetí: princip užitečnosti. UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE KLASICKÁ ŠKOLA POLITICKÉ EKONOMIE • teorie rozdělování: důchody tří hlavních společenských tříd, • důchody mají přirozený a společenský obsah, • moderní pojetí: funkcionalistický obsah. EKONOMICKÉ TEORIE ADAM SMITH, OTEC MODERNÍ EKONOMICKÉ TEORIE (1723-1790) • 1737-1740: univerzita v Glasgow, • 1740-1746: Balliol College v Oxfordu, • 1752: profesor abstraktní filozofie v Glasgow, • 1758: děkan na univerzitě v Glasgow, • 1764: učitel v rodině lorda Towsenda, • Francie: Voltaire a fyziokraté, • 1779: celní komisař ve Skotsku. UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE 5 ADAM SMITH, OTEC MODERNÍ EKONOMICKÉ TEORIE (1723-1790) vize kapitalismu: všem se bude dařit lépe, výhody plynoucí z konkurence, omezení vlivu státu, odstranění monopolistických tendencí a praktik, „Zkoumání povahy a příčin bohatství národů" (1776), „Teorie morálních postojů" (1759) a „Přednášky o soudu, policii, berním úřadu a vojenství" (1763J hlavní myšlenky: životní úroveň x vliv vlády x soukromý zájem a konkurence. SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE BOHATSTVÍ NÁRODŮ" A JEHO HLAVNÍ MYŠLENKY ekonomický růst: mechanizace a dělba práce, dělba práce a její produktivita: špendlíky, příčiny rostoucí produktivity: zručnost a dovednost, úsporám času, nové pomůcek, hnací síla dělby práce: sklon lidí k nákupu a prodeji a zlepšení materiálních podmínky, podmínka dělby práce: prodejnost zboží > rozšíření trhu, volný mezinárodní obchod: obchod s Novým světem, zastánce anglických námořních zákonů: národní obrana x národní bohatství, > SLEZ S KA odpůrce odvetných cel. UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE „BOHATSTVÍ NÁRODŮ" A JEHO HLAVNÍ MYŠLENKY • odpůrce ochranářských cel > vznik monopolu, • monopol: nepřeje volnému obchodu, ekonomickému růstu a expanzi anglického zboží, • negativní vlivy monopolní síly: vysoké ceny, nepřátelé dobrého řízení, tlak na vládu, • špatná alokace zdrojů. SLEZSKÁ ^1 UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE BOHATSTVÍ NÁRODŮ" A JEHO HLAVNÍ MYŠLENKY role vlády v ekonomice: ochrana proti monopolů, ochrana před vnějším nebezpečím: námořní zákony a výdaje na obranu vnitřní pořádek a ochrana: policie a soudní systém externality. principy určující distribuci důchodů, tržní a „přirozená" cena, „přirozená" cena: cenová teorie výrobních nákladů, co je přirozená výše platby za služby výrobních faktorů? přirozené zisky, přirozené renty: diferenciální teorie renty, SLEZSKÁ přirozená mzda: subsistenční teorie mezd. UNIVERZITA V OPAVĚ EKONOMICKÉ TEORIE „BOHATSTVÍ NÁRODŮ" A JEHO HLAVNÍ MYŠLENKY • fondy k pokrytí vládních výdajů, • pravidla pro zdanění veřejnosti • proporcionální daň, neudržovat plátce v nevědomosti, výběr daní musí vyhovovat lidem, nízká nákladnost výběru daní. • zdanění a ekonomická aktivita, • vyhýbání se daním a sankce. EKONOMICKÉ TEORIE SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ