Strategie Druhy strategií a jejich využitelnost doc. Ing. Petra Růčková, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Podnikatelská strategie • Podnikatelská strategie představuje způsob dosahování strategických cílů, které si firma stanovila. • Podle moderní definice je to však připravenost podniku na budoucnost, tak aby strategie vycházela z potřeb podniku a přihlížela ke změnám jeho zdrojů. Obsah podnikatelské strategie Jak organizovat podnikání Jak konkurovat z hlediska udržení zákazníků Jak čelit konkurenci a ostatním vnějším faktorům Strategická pyramida Strategie Taktiky Programy Strategie je vnímána jako vnitřní záležitost společnosti, podnikatelský plán slouží konkrétnímu účelu a ze strategie vychází. Strategie – jejich druhy Integrační strategie Tržně intenzivní strategie Diverzifikační strategie Obranná strategie Integrační strategie • Integrační strategie spočívá v nalezení a využití možností v rámci obchodů, které mají vztah k běžným obchodům společnosti. • Integrace – spojovací článek, který musí být nalezen, ke koordinaci různých činností uvnitř podniku tak, aby fungoval jako celek. (opak diferenciace) • Strategie – Dlouhodobý záměr činnosti k dosažení určitého cíle. • Každá integrace by měla vést ke snižování nákladů a cen. • Efekty integrace: – efekty věcné (vyspělá technologie, spolehlivost, bezpečnost, kvalita, dokonalejší služby apod.) – efekty ekonomické (úspory z rozsahu, efektivní alokace investic, finanční a cenová politika aj.). Integrační strategie Dobře zvolená integrační strategie vede k: Jednotnému pohledu na zákazníka Rychlejším reakcím na změny a potřeby zákazníka Sjednocení procesů a systémů Úspoře času Snižování nákladů Typy integrační strategie Integrační strategie Zpětná integrace Vysoká marže Vysoká intenzita růstu Nespolehlivost dodavatele apod. Dopředná integrace Vysoká marže distributorů Drahé distribuční kanály Nespolehlivost distribuce Horizontální integrace Větší tržní podíl Úspory z rozsahu Získání klíčových zdrojů • Integrační strategie spočívá v nalezení a využití možností v rámci obchodů, které mají vztah k běžným obchodům společnosti. Tržně intenzivní strategie Tržně intenzivní strategie Průnik trhu Nesaturovaný trh Neuspokojená poptávka Ztráta tržní pozice konkurenta Vývoj trhu Slibné distribuční kanály Minimální bariéry pro vstup Globální charakter podnikání Vývoj produktu Výrazná frekvence změn produktů Kvalitnější konkurenční produkty Nevyužité zdroje pro výzkum Tržně intenzivní strategie spočívá v nalezení a využití možností v rámci běžných obchodů, při uplatnění této strategie se podnik zaměřuje spíše na jeden či více úzkých segmentů trhu a neusiluje o ovládnutí celého trhu nebo jeho převážné části. Diverzifikační strategie Diverzifikační strategie Koncentrická diverzifikace Trh saturován Produkty na konci životního cyklu Podpora současného produktu Konglomerátní diverzifikace Příležitost k novému podnikání Horizontální diverzifikace Podpora stávajícího produktu Vyvážení sezónních výkyvů • Diverzifikační strategie spočívá v připojení dalších atraktivních obchodů, které nemají vztah ke stávajícím obchodům společnosti. Tato strategie ovšem v sobě skrývá značné riziko a je finančně velmi náročná. Obranná strategie Obranné strategie Fúze, spojení, aliance Redukce nákladů Prodej • Obranná strategie je orientována na efektivnost a hospodárnost, snaží se dosahovat nákladové úspory – umožňuje snížit ceny i při zachování určité míry zisku pod úroveň konkurence a získat tak větší podíl na trhu Často používané strategie Podnikatelské strategie Strategie nízkých nákladů Strategie diferenciace Strategie tržního koutu Děkuji za pozornost