Formy kooperace a koncentrace v obchodě Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 9 24. 11. 2020 CÍL SEMINÁŘE 1.Prodiskutovat cvičení z minulého týdne (Organizování a modelování org. str 2.Aplikace teoretických znalostí při výpočtu příkladu orientovaného na měření koncentrace v obchodě 3.Zopakování forem koncentrace v OS DISKUZE KE CVIČENÍ Z FÁZÍ ORGANIZAČNÍHO VÝVOJE A ORGANIZAČNÍ STRUKTURY OBCHODNÍCH ORGANIZACÍ Vašim úkolem bylo navrhnout společnosti HappyK změnu organizační struktury, která bude lépe odpovídat současné situaci (expanzi), tuto novou organizační strukturu nakreslit a odůvodnit její výběr, zároveň jste však měli nakreslit i současnou organizační strukturu této společnosti. Jednotlivé body k diskuzi: 1)Jak jste nakreslili současnou organizační strukturu společnosti HappyK? 2)Jakou novou organizační strukturu (jaký typ) pro společnost HappyK navrhujete? 3) Odůvodněte svůj návrh nové organizační struktury. V čem bude nová organizační struktura lepší pro tuto společnost? (Proč bude pro firmu lepší použít jinou organizační strukturu nežli funkcionální org. strukturu?) SOUČASNÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA SPOLEČNOSTI Funkcionální organizační struktura společnosti HappyK Generální ředitel Finanční ředitel Obchodní ředitel Manažer IT oddělení Personální ředitel Sekretářka NOVÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA SPOLEČNOSTI – společnost vstoupila na trh v rámci PZI formou „branche“* Divizionální struktura společnosti HappyK Generální ředitel Divize ČR Divize Polsko Sekretářka Divize Slovensko Divize Maďarsko Divize Slovinsko Tato org. struktura bude lepší díky větší koordinovanosti a zjednodušení organizace všech org. jednotek společnosti. Díky této struktuře budou akceptovány potřeby zákazníka, dosaženo sladění cílů organizace a jednotlivce a lepší rozvoj manažerských schopností. * má totožnou právní identitu s identitou zřizovatelské společnosti Asistent FORMY KOOPERACE A KONCENTRACE V OBCHODĚ KOORDINACE ČINNOSTÍ OBCHODNÍCH SPOLEČNOSTÍ Spontánní koordinace Smluvní koordinace ØPřirozená dělba trhu ØDobrovolná dělba trhu ØČasová koordinace ØCenové vedení ØVede ke kooperaci a koncentraci z hospodářských důvodů, snah o omezení konkurence… Koordinaci činností OS dělíme na dva typy. Jak je nazýváme? K čemu v jednotlivých typech koordinace dochází (čím se vyznačují)? > MĚŘENÍ KONCENTRACE V OBCHODĚ Mezi metody používané pro měření koncentrace v obchodě patří? KONCENTRAČNÍ KOEFICIENT HERFINDAHLŮV-HIRSCHMANŮV INDEX ? ? > KONCENTRAČNÍ KOEFICITENT Vzorec pro výpočet TOP 5 firem pomocí koncentračního koeficientu: k 5 - koncentrační koeficient pro 5 největších firem na trhu, x i - obrat i-té firmy, řadící se mezi pět největších firem odvětví, x j - obrat j-té firmy odvětví (platí xi je podmnožinou xj), n - počet firem v odvětví. Vyjadřuje neváženou sumu tržních podílů největších firem na relevantním trhu, čímž pomáhá vytvářet srovnatelné časové řady vývoje obchodu v různých lokalitách. Co koncentrační koeficient vyjadřuje? Představte si, že potřebujete vypočítat tržní podíl pro TOP 3 firmy pomocí koncentračního koeficientu. Jak by tento vzorec vypadal? > HERFINDAHLŮV-HIRSCHMANŮV INDEX ØVyjadřuje váženou sumu tržních podílů všech firem v odvětví. ØVáhou jsou tržní podíly v relativním vyjádření, vypočtené jako poměr obratu i-té firmy k celkovému obratu. Tabulka č. 1: Stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI x i - obrat i-té firmy odvětví, n - počet firem v odvětví. Hodnota HHI (body) Relevantní trh od do 0 1000 Nekoncentrovaný 1001 1800 Mírně koncentrovaný 1801 9999 Vysoce koncentrovaný 10 000 Monopolní Co tento index vyjadřuje? > PRAKTICKÉ CVIČENÍ V odvětví maloobchodu s potravinami dané země máme v následující tabulce obrat 10 největších firem. 1. Vypočtěte k1 a k5. 2. Definujte stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI. Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 2 500 000 2 2 350 000 3 1 900 000 4 1 550 000 5 500 000 6 280 000 7 200 000 8 190 000 9 190 000 10 170 000 ∑ 9 830 000 Výpočet zadání Poř. Obrat (v Kč) váha Váha * 100 ( )2 1 2 500 000 0,25 25 625 2 2 350 000 0,24 24 576 3 1 900 000 0,19 19 361 4 1 550 000 0,16 16 256 5 500 000 0,05 5 25 6 280 000 0,03 3 9 7 200 000 0,02 2 4 8 190 000 0,02 2 4 9 190 000 0,02 2 4 10 170 000 0,02 2 4 ∑ 9 830 000 Cca 1,0 100 1 868 1. k1 = 25 % k5 = 89 % 2. HHI = 1 868 Jedná se tedy o vysoce koncentrovaný trh. PRAKTICKÉ CVIČENÍ V odvětví obchodu (šicí potřeby) dané země máme v následující tabulce obrat 10 největších firem. 1. Vypočtěte k1 a k3. 2. Definujte stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI. Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 1 800 000 2 1 400 000 3 1 300 000 4 1 200 000 5 1 100 000 6 900 000 7 800 000 8 700 000 9 600 000 10 600 000 ∑ Výpočet Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 1 800 000 0,17 17 289 2 1 400 000 0,13 13 169 3 1 300 000 0,13 13 169 4 1 200 000 0,12 12 144 5 1 100 000 0,11 11 121 6 900 000 0,09 9 81 7 800 000 0,08 8 64 8 700 000 0,07 7 49 9 600 000 0,06 6 36 10 600 000 0,06 6 36 ∑ 10400000 1,00 100 1 158 1. k1 = 17 % k3 = 43 % 2. HHI = 1 158 Jedná se tedy o mírně koncentrovaný trh. FORMY KONCENTRACE KARTELY A SYNDYKÁTY VERTIKÁLNÍ KOOPERACE HORIZONTÁLNÍ KOOPERACE PROVOZNÍ A SORTIMENTNÍ ORGANIZAČNÍ PROSTOROVÁ PROVOZNÍ A SORTIMENTNÍ ORGANIZAČNÍ Vyjmenujte tři formy koncentrace. Vznik smluvní dohodou o koordinaci a kooperaci. Jak vzniká organizační koncentrace OS? Mezi smluvní dohody o kooperaci mezi partnery na trhu patří ? > ORGANIZAČNÍ KONCENTRACE OS – smluvní dohody o koordinaci a kooperaci OS KARTELY A SYNDIKÁTY VERTIKÁLNÍ KOOPERACE HORIZONTÁLNÍ KOOPERACE ØNákupní družstva a svazy ØSmluvní kooperace mezi výrobci a obchodníky ØDobrovolné řetězce ØFranchisingové řetězce ØObchodní komory ØFranchisingové řetězce ØNákupní střediska – obchodní centra ØRegionální nákupní centra ØSkladové areály Uveďte příklady forem vertikální kooperace Uveďte příklady forem horizontální kooperace ØKartely týkající se různých podmínek odbytu a prodeje ØKartely týkající se rozdělení trhů Uveďte dvě nejběžnější formy kartelů > PROPOJENÍ OBCHODNÍCH STRUKTUR V ČR ØPřímá kapitálová investice při odkupu existujících řetězců prodejen (Tesco koupilo síť cca 130 prodejen Žabka) ØPřímá kapitálová investice při výstavbě NC nebo provozů (Globus, Ikea…) ØProstřednictvím franchisingu a Joint Ventures (Mc Donald´s, Marks and Spencer) Vstup cizích firem na český trh ØPřímé spojení s cizím kapitálem -odkupem částí akcií nebo majetku ØSdružení převážně retailerů střední velikosti do větších celků a poté přidružení k evropským strukturám Expanze českého obchodního kapitálu do zahraničí INTERNTACIONALIZACE KONCENTRACE Jakým způsobem dochází ke koncentraci? Jakým způsobem dochází k internacionalizaci? > 1)Uveďte příklad dvou firem na českém trhu, které vznikly na základě spontánní koordinace. 2)Uveďte příklad dvou firem na českém trhu, které vznikly na základě smluvní koordinace. 3)Vypočtěte k1, k3 a definujte stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI v případě odvětví online prodeje potravin na českém trhu. Pro provedení úkolu proveďte analýzu českého online trhu s potravinami – zjistěte množství firem, které tuto službu nabízejí (max. 10 největších firem) a zjistěte jejich obrat za rok 2018 (výroční zprávy, jiné relevantní sekundární zdroje…), popřípadě za novější rok, pokud jsou takové údaje k dispozici, abyste mohli vypočítat požadované informace (k1, k3, HHI a definovat stupeň koncentrace). DOBROVOLNÝ ÚKOL Þmožnost získat 1 bod; odevzdat stačí v elektronické podobě (ne ručně na rozdíl od minulého úkolu) v odevzdávárně – „Koncentrace online trhu s potravinami“ do 1. 12. 2020, konkrétně nejpozději do 14:00. Úkol můžete zpracovat samostatně nebo v týmu, podle toho, jak se Vám pracuje nejlépe. J Děkuji za pozornost J