MZDOVÉ SYSTÉMY V OBCHODĚ A PRACOVNÍ MOTIVACE & PRACOVNÍ PROCESY V OBCHODNÍM PROVOZE Ing. Radka Bauerová Seminář č. 11 8. 12. 2020 CÍL SEMINÁŘE 1.Diskuze k úkolu z minulého semináře 2.Procvičení stávajících poznatků k mzdovým systémům v obchodě 3.Procvičení poznatků k pracovním procesům v obchodním provoze 4.Otestování získaných poznatků při zpracování návrhu rozložení retailu a určení správného typu skladu pro konkrétní případy velkoobchodníků - DÚ 1. 1. CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA MZDOVÉ SYSTÉMY - úkol z minulého semináře Představte si situaci, že jste majitel specializovaného maloobchodu, zaměřujícího se na prodej bio potravin a zdravých potravin vhodných pro lidi trpící celiakií a diabetiky. V tomto obchůdku zaměstnáváte speciálně vyškolené 2 prodavačky a 2 prodavače, kteří se střídají na dvě směny (ranní a odpolední). Tito zaměstnanci mají hrubou mzdu ve výši 21 000,- Kč měsíčně. Z dosavadní praxe víte, že na pracovišti vznikají neshody vzhledem k nevýkonnosti některých pracovníků, kteří tak negativně ovlivňují vaše tržby. Vašim cílem je navrhnout nový systém odměňování, který by tyto problémy pomohl vyřešit, avšak negativně neovlivnil služby (poradenství v oblasti zdravé výživy) poskytované Vašim zákazníkům. Postupujte v těchto krocích: 1)Uveďte, jaký systém odměňovaní nyní uplatňujete (na základě zadání lze specifikovat). 2)Navrhněte nový systém odměňování a jeho cíle. 3)Vysvětlete, proč si myslíte, že Váš nový návrh bude více odpovídat potřebám obchodu. (Buďte kreativní, avšak nezapomeňte, že Váš nový návrh musí odpovídat současné legislativě! Tedy berte v úvahu také výši zaručené mzdy) J POŽADAVKY NA MZDOVÝ SYSTÉM …tak, aby naplnil cíle obchodní organizace, působil na spokojenost pracovníků, motivoval je a respektoval zájmy zákazníků. Jak by měl být konstruován systém odměňování v obchodní organizaci? ØPodporuje růst obratu a zisku ØVytváří přiměřené mzdové diferenciace ØZískává a udržuje dobré prodejce a působí na jejich spokojenost ØZohledňuje kvalitu prodeje (respektuje zákazníka) ØJe jednoduchý, jasný a kontrolovatelný Propracovaný mzdový systém by měl splňovat určité cíle. Uveďte příklady těchto cílů. > MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ PŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE -NEPENĚŽNÍ Uveďte, jak třídíme mzdové formy v obchodě. > ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ A) PŘÍMÁ STIMULACE (PENĚŽNÍ) Jaké mzdové systémy se v obchodě používají? ØSystém pevné tarifní mzdy ØSystém provizí ØKombinované systémy Kdy volíme pevnou mzdu v obchodě? ØRámcový odhad mezd ØNepřímé ovlivňování mzdy ØVelké sezónní výkyvy ??? > SYSTÉM PEVNÉ TARIFNÍ MZDY VÝHODY??? NEVÝHODY??? ? ØZNÁMÉ MZDOVÉ NÁKLADY ØZJEDNODUŠENÍ PRÁCE ÚČETNÍCH ØJEDNODUŠŠÍ KONTROLA ØFIXOVÁNÍ NÁKLADŮ NA PS ØRELATIVNÍ FIXNOST NÁKLADŮ ØNEMOŽNOST DIFERENCIACE Uveďte výhody a nevýhody systému pevné tarifní mzdy. > SYSTÉM PROVIZÍ V ČEM SPOČÍVÁ POZITIVUM PROVIZE? JAK SE PROVIZE VYPOČÍTÁVÁ? VÝHODY??? NEVÝHODY??? ØNÁTLAKOVÉ METODY ØPREFEROVÁNÍ PRODEJE ZBOŽÍ VE VYŠŠÍCH CENÁCH ØZÁVISLOST PRODEJE NA KONJUNKTUŘE ØSILNÁ MOTIVACE PRODEJE ØVARIABILNOST NÁKLADŮ Přesnější odhad mezd a menší sezónní výkyvy, možnost diferenciace mezd. % z dosaženého obratu, pevná částka za jednotku prodaného množství, % z tzv. krycího příspěvku Uveďte výhody a nevýhody odměňování zaměstnanců pomocí systému provizí. > KOMBINOVANÝ SYSTÉM JAK MŮŽE VYPADAT KOMBINOVANÝ SYSTÉM? ØPevná mzda a provize, odměna ØPevná mzda a systém cílových odměn a prémií s krátkodobým, střednědobým či ročním dosahem ? ??? > PRÉMIE Za jaké aktivity může poskytnout zaměstnavatel prémie? ØSplnění plánu obratu celkového prodeje ØSplnění plánu obratu určitého zboží ØRealizace speciálních akcí ØZískání nových zákazníků ØSplnění plánu prodeje u určité skupiny zákazníků ØDocílení dané výše inkasa ??? > ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ B) NEPŘÍMÁ PENĚŽNÍ A NEPENĚŽNÍ STIMULACE ØNejlepší prodejce roku, nejlepší prodejna roku ØVyužívání firemních symbolů pro osobní potřebu ØPodíly na hospodářském výsledku, bezplatné získání akcií firmy, připlácení na zdravotní a sociální pojištění, důchodové pojištění ØMožnost dalšího vzdělávání, členské příspěvky v prestižních organizacích ØZvláštní dovolená, využívání rekreačních zařízení firmy ØÚvěrové systémy pro zaměstnance, půjčky, slevy na zboží Uveďte příklady nepřímé peněžní a nepeněžní stimulace. > JAK ÚSPĚŠNĚ MOTIVOVAT? Motivace zaměstnanců je odpovědností jejich nadřízeného. V pracovní morálce zaměstnanců a jejich vztahu nebo přístupu k práci existují pochopitelně značné individuální rozdíly podmíněné osobními vlastnostmi či zkušenostmi. Pokud jsme si však zaměstnance vybrali (a/nebo nemáme možnost získat jiné) není svalování viny za nízkou motivaci na jejich vlastnosti příliš produktivní. Výzkumy navíc dokládají, že největší vliv na motivaci zaměstnanců mají jejich manažeři: jejich schopnost přímo a otevřeně jednat, spravedlivě hodnotit a odměňovat, vytvářet příznivé pracovní prostředí, přispívat k pocitu smysluplnosti práce, vytvářet týmovou atmosféru apod. Pro motivaci zaměstnanců platí tři důležitá pravidla: Prvé říká, že zaměstnanci se zpravidla chovají podle toho, co jejich nadřízení „odměňují“. Druhé hovoří o tom, že k dosažení vyššího výkonu zaměstnanců slouží lépe „pozitivní motivační metody“ než metody „negativní“. Třetí pravidlo zdůrazňuje, že motivace je vždy do určité míry individuální: co motivuje jednoho zaměstnance, nemusí motivovat ostatní. Zdroj: Mzdová praxe dostupné z: http://www.mzdovapraxe.cz/archiv/dokument/doc-d3781v5121-jak-uspesne-motivovat/ PRACOVNÍ PROCESY V OBCHODNÍM PROVOZE PRACOVNÍ PROCESY A JEJICH ČLENĚNÍ Přiřaďte k jednotlivému členění pracovních procesů konkrétní činnosti: 1) Činnosti produktivní a neproduktivní, práce jednoduchá/složitá, jednorázová/stálá, plynulá/nárazovitá 2) Nákup zboží, skladování, doprava, prodej zboží spotřebiteli, řídící a správní činnosti, činnosti výrobní 3) Provozní činnosti, řídící a správní 4) Homogenní a heterogenní pracovní procesy 5) Na úrovni maloobchodu, velkoobchodu, administrativy, správy a pomocných provozů Správné odpovědi: A - 2 B - 5 C - 3 D - 1 E - 4 FAKTORY OBCHODNÍHO PROVOZU MALOOBCHODNÍ JEDNOTKY (MOJ) Uveďte příklady vnějších a vnitřních činitelů, kteří ovlivňují obchodní provoz maloobchodní jednotky. > DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ Racionální prostorové uspořádání hmotných prostředků obchodní činnosti. Analyzujeme: Hlavní plochy •Strukturu ploch Pomocné plochy •Potřebnou velikost ploch (dle velikosti zásob a dosahovaného obratu) •Návaznost ploch •Využití ploch PŘÍKLAD DISPOZIČNÍHO ŘEŠENÍ FAKTORY OBCHODNÍHO PROVOZU VELKOOBCHODNÍ JEDNOTKY (VOJ) Uveďte příklady vnějších a vnitřních činitelů, kteří ovlivňují obchodní provoz velkoobchodní jednotky. > DRUHY VELKOOBCHODNÍCH SKLADŮ Jaké druhy skladů znáte? > Příklad automatizovaného skladu: Amazon ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU DISPOZIČNÍHO ŘEŠENÍ MALOOBCHODNÍ PRODEJNY a URČENÍ SPRÁVNÉ VOLBY SKLADU – dobrovolný DÚ Vašim úkolem bude vypracovat zadání (v IS – Úkol_Návrh rozložení maloobchodní prodejny) souvislého příkladu v týmech po 2-3 členech, vypracované vložit do IS→Odevzdávárny→Dispoziční řešení maloobchodní prodejny do 15.12. Možnost získat 1 bonusový bod. V zadání postupujte následovně: 1)Vysvětlete kritéria volby formy prodeje u všech tří případů, tedy pro každý případ popište: •charakter sortimentu (frekvence nákupu, charakter spotřeby, cena zboží), •technické řešení prodejní jednotky (velikost prodejny, členění ploch a možnosti mechanizace) •personální zajištění prodeje (zdroje pracovních sil, kvalifikace, nákladová náročnost) 2)Navrhněte dispoziční řešení pro všechny tři případy 3)Přesuňte se do role velkoobchodníka a určete u všech tří případů, jaký druh skladu je pro Vás vhodný vzhledem k vašim odběratelům. Tedy si představte, že jste dodavatelem zboží pro jednotlivé obchody a obchody jim podobné. Napište, jaký druh skladu je pro Vás výhodný vzhledem k Vašim odběratelům? V týmech zpracujte návrh dispozičního řešení MOJ pro všechny tři hlavní skupiny forem prodeje: 1)Prodej s převážnou obsluhou prodavače (pultový nebo volný, dle vašeho výběru) -v této prodejně budete prodávat bio maso a sýry, speciální domácí paštiky a speciální domácí džemy. 2) Prodej, při kterém se zákazník obsluhuje převážně sám – samoobsluha -v této prodejně budete prodávat maso a sýry, mražené potraviny, čerstvé pečivo, nealko, alkohol, čerstvé ovoce a zelenina, sladkosti, drogerie, nářadí, vybavení domácnosti, chlazené mléčné výrobky. 3) Prodej na objednávku – e-shop -pomocí e-shopu budete prodávat speciální narozeninové balíčky v dřevěném koši, zboží v koši bude kompletováno na základě požadavků zákazníků, kteří si budou moci vybrat z několika variant – libovolný alkohol + domácí paštiky, libovolný alkohol + variace domácích sýrů a medovina + domácí výrobky z medu. DOBRÝ NÁVRH PRODEJNY Kromě všech nutností jako pokladny, WC, zázemí pro zaměstnance, sklad a další. Respektuje především pohyb: ØZÁKAZNÍKŮ ØZAMĚSTNANCŮ ØZBOŽÍ Děkuji za pozornost J https://web.microsoftstream.com/video/0e6fc002-6966-4f58-9bd0-5ec1271d980d Děkuji za pozornost J https://web.microsoftstream.com/video/0e6fc002-6966-4f58-9bd0-5ec1271d980d ODKAZ NA NAHRÁVANÝ SEMINÁŘ