Řízení lidských zdrojů v obchodní společnosti Ing. Radka Bauerová Seminář č. 10 1. 12. 2020 CÍL SEMINÁŘE 1.Informace k minulému úkolu 2.Zopakování východisek řízení lidských zdrojů v obchodní společnosti 3.Názorně předvést rozdíly v obslužném standardu v obchodě z pohledu časového a prostorového srovnání. Procvičit výpočet obslužného standardu a naučit se výsledky správně interpretovat. 4. PLÁNOVÁNÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ ANALÝZA VNĚJŠÍCH VLIVŮ UŽŠÍ SOUVISLOSTI Øzohledňují príslušné odvětví, ve kterém firma podniká maloobchod, velkoobchod ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI Øzaměřeny na všeobecné podmínky na trhu, které platí pro veškeré podnikatelské subjekty v dané zemi Uveďte příklady na co konkrétně se zaměřujeme při analýze vnějších vlivů v užších a v širších souvislostech. UKAZATEL OBSLUŽNÉHO STANDARDU Vyjadřuje: počet obyvatel na 1 pracovníka v obchodě (čím je nižší tím lépe) nebo počet pracovníků v obchodě na 1000 obyvatel (relativně žádoucí je jeho růst). A.Místní (prostorové) vymezení - vztahuje se k určité zemi, regionu, či sídelnímu útvaru. B.Časové vymezení - umožňuje vytvářet srovnatelné časové řady místně odlišných lokalit. C.Sortimentní vymezení - se vyjadřuje za celý sortiment nebo jeho sortimentní skupiny (např. potravinářský a nepotravinářský). Specifikujte místní, časové a sortimentní vymezení ukazatele obslužného standardu. Co vyjadřuje ukazatel obslužného standardu? ČASOVÉ A PROSTOROVÉ SROVNÁNÍ OBSLUŽNÉHO STANDARDU V OBCHODĚ Výpočet obslužného standardu: Počet obyvatel/počet pracovníků v obchodě Zdroj: výpočty paní docentky Starzyczné dle Österreichische Statistik 1900,1930 a Ročenek vnitřního obchodu v jednotlivých letech 1)Vysvětlete, vývoj obslužného standardu v českých zemích, který je uvedený v tabulce. 2)Jak jsou na tom z pohledu kvality obsluhy české země vůči ostatním zemím uvedeným v tabulkách? Zadání příkladu zaměřeného na vývoj obslužného standardu v maloobchodě v ČR Vypočtěte obslužný standard za roky 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 a 2019 a určete, jak se v ČR obslužný standard v poslední době vyvíjí. Rok Počet pracovníků v maloobchodě Počet obyvatel 2014 500 423 10 524 783 2015 503 091 10 542 942 2016 505 422 10 565 284 2017 517 925 10 589 526 2018 512 200 10 668 641 2019 522 444 10 699 142 Zdroj: vlastní zpracování dle databází ČSÚ (2020) Výpočet příkladu zaměřeného na vývoj obslužného standardu v maloobchodě v ČR Rok Počet pracovníků v maloobchodě Počet obyvatel Obslužný standard (počet obyv. na 1 prac. v obchodě) 2014 500 423 10 524 783 21,03 2015 503 091 10 542 942 20,96 2016 505 422 10 565 284 20,90 2017 517 925 10 589 526 20,45 2018 512 200 10 668 641 20,83 2019 522 444 10 699 142 20,48 Odpověď: Počet obyvatel na jednoho pracovníka v obchodě od roku 2014 do roku 2017 mírně klesá. Jedná se tedy o pozitivní vývoj ukazatele obslužného standardu, protože se pracovníci musí věnovat menšímu počtu zákazníků a obsluha je tak kvalitnější. V roce 2018 dochází k růstu tohoto poměru v souvislosti s nižším počtem pracovníků a nárůstem počtu obyvatel. V roce 2019 vidíme opět pozitivní vývoj způsobený velkým nárůstem pracovníků v maloobchodě Analýza vnitřních vlivů (zdrojů) a rozbor budoucích požadavků Analýza současného stavu – potenciálu kvalitativní stránka kvantitativní stránka Disponibilní zdroje Potřebná kvalifikace Potřebné počty Budoucí požadavky tempo růstu sítě provozoven, plán obratu, rozpočet, organizace OF, změny v technologii, dosahovaná produktivita práce Plán personálního zajištění s různým časovým horizontem (TOAS) ODHAD POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY 1. Odhad plánu obratu 2. Zjištění potřebného fondu pracovní doby na realizaci tržeb (FPPD) (vydělením obratu normou výkonů). 3. Zjištění potřebného počtu obsluhujících s plným úvazkem (L) - vydělením potřebného fondu pracovní doby počtem hodin práce pracovníka při plném úvazku za rok – pracovní kapacita (FPD/1 prac.). FPPD = OPL / SV L = FPPD / FPD/ 1 pracovníka OPL Zadání příkladu zaměřeného na výpočet odhadu potřebného počtu pracovníků prodejny Příklad č. 1 Prodejna s pultovou formou obsluhy prodávající textilní zboží plánuje obrat na příští rok ve výši 116 mil. Kč. Standard výkonu byl stanoven na 2 500 Kč na 1 pracovníka/za hod. Rok 2021 má celkem 252 pracovních dnů, tedy 2016 pracovních hodin, při 8 hodinové pracovní době. Vypočítejte, kolik bude prodejna potřebovat pracovníků pro rok 2021. Výpočet prvního příkladu zaměřeného na odhad potřebného počtu pracovníků prodejny Výpočet: 1.OPL = 116 000 000 Kč 2. 2. FPPD = OPL / SV FPPD = 116 000 000 / 2 500 = 46 400 hod. 3. L = FPPD / FPD/1 prac. = 46 400 / 2 016 = 23,02 Odp. Prodejna bude v průměru potřebovat cca 23 pracovníků na plný úvazek (!!! Pozor na sezónní výkyvy v poptávce !!! Sv možno stanovit za období bez větších sezónních výkyvů a v době nárůstu poptávky přijmout sezónní pracovníky – trend) Příklad č. 2 Prodejna s pultovou formou obsluhy prodávající klenoty a hodinářské zboží plánuje obrat na příští rok ve výši 210 mil. Kč. Standard výkonu byl stanoven na 6 000 Kč na 1 pracovníka/za hod. Rok 2021 má celkem 252 pracovních dnů, tedy 2016 pracovních hodin, při 8 hodinové pracovní době. Vypočítejte, kolik bude prodejna potřebovat pracovníků pro rok 2021. Zadání příkladu zaměřeného na výpočet odhadu potřebného počtu pracovníků prodejny – bonusový příklad Výpočet druhého příkladu zaměřeného na odhad potřebného počtu pracovníků prodejny – bonusový příklad Výpočet: 1.OPL = 210 000 000 Kč 2. 2. FPPD = OPL / SV FPPD = 210 000 000 / 6 000 = 35 000 hod. 3. L = FPPD / FPD/1 prac. = 35 000 / 2 016 = 17,36 Odp. Prodejna bude v průměru potřebovat cca 17 pracovníků na plný úvazek a 1 pracovníka na cca 0,5 úvazku. (!!! Pozor na sezónní výkyvy v poptávce !!! Sv možno stanovit za období bez větších sezónních výkyvů a v době nárůstu poptávky přijmout sezónní pracovníky – trend) VLASTNOSTI OBCHODNÍKA VROZENÉ ZÍSKANÉ 1.Rozvinuté prodejní schopnosti – vyjadřovací schopnosti, vystupování, takt, přesvědčivost, psychologie osobnosti i prodeje 2.Odborné znalosti produktů (znalosti o firmě, zboží, obchodních podmínkách) Asertivita, cit pro obchod, pro potřeby druhých, přirozené sebevědomí. Uveďte příklady vlastností vrozených a vlastností získaných. Zkuste vyjmenovat vlastnosti, kterými by podle vás měli disponovat tito obchodníci: ØObchodník s nemovitostmi ØObchodník se šperky ØObchodník s luxusní značkou pánských obleků ØProdavačka v supermarketu PORUŠOVÁNÍ PRACOVNĚ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ V MALOOBCHODĚ ØŠpatná evidence docházky, resp. neexistence evidence docházky ØNadměrné nařizování přesčasů a jeho neproplácení ØNedostatečné přestávky na jídlo a oddech ØNeúměrně krátký odpočinek mezi dvěma směnami ØNeposkytnutí dostatečného odpočinku v týdnu ØNerovnost v odměňování ØNedostupnost kolektivní smlouvy a vnitřních předpisů Setkali jste se s porušováním pracovně-právních předpisů v maloobchodě ze strany zaměstnavatele? Uveďte příklady, ke kterým může docházet? POČET KONTROL, POCHYBENÍ A ULOŽENÝCH POKUT HYPERMARKETŮM ØZa rok 2005 a první čtvrtletí roku 2006 ØStátní úřad inspekce práce Ø POČET KONTROL A ZJIŠTĚNÁ PORUŠENÍ U INTERNETOVÝCH OBCHODŮ – geografické srovnání za rok 2017 Myslíte si, že zjištěných porušení u internetových obchodů od roku 2010 přibývá, nebo ubývá? POČET KONTROL A ZJIŠTĚNÁ PORUŠENÍ U INTERNETOVÝCH OBCHODŮ – meziroční srovnání CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA MZDOVÉ SYSTÉMY - úkol k vypracování na příští seminář Představte si situaci, že jste majitel specializovaného maloobchodu, zaměřujícího se na prodej bio potravin a zdravých potravin vhodných pro lidi trpící celiakií a diabetiky. V tomto obchůdku zaměstnáváte speciálně vyškolené 2 prodavačky a 2 prodavače, kteří se střídají na dvě směny (ranní a odpolední). Tito zaměstnanci mají hrubou mzdu ve výši 21 000,- Kč měsíčně. Z dosavadní praxe víte, že na pracovišti vznikají neshody vzhledem k nevýkonnosti některých pracovníků, kteří tak negativně ovlivňují vaše tržby. Vašim cílem je navrhnout nový systém odměňování, který by tyto problémy pomohl vyřešit, avšak negativně neovlivnil služby (poradenství v oblasti zdravé výživy) poskytované Vašim zákazníkům. Postupujte v těchto krocích: 1)Uveďte, jaký systém odměňovaní nyní uplatňujete (na základě zadání lze specifikovat). 2)Navrhněte nový systém odměňování a jeho cíle. 3)Vysvětlete, proč si myslíte, že Váš nový návrh bude více odpovídat potřebám obchodu. (Buďte kreativní, avšak nezapomeňte, že Váš nový návrh musí odpovídat současné legislativě! Tedy berte v úvahu také výši zaručené mzdy) J Děkuji za pozornost J https://web.microsoftstream.com/video/9d20ef1e-a929-4396-af24-e6b70053919c Odkaz na nahrávaný seminář