ÚZEMNÍ A TRŽNÍ ANALÝZA Příklady k procvičení - seminář č. 4 a 5 A. VYMEZENÍ ZÁJMOVÉ OBLASTI 1. Reillyho zákony – obchodní gravitace (A3) Příklad č. 1 : Vypočtěte, v jakém poměru je rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : Počet obyvatel lokality a…………………………… 41 500 Počet obyvatel lokality b…………………………… 22 350 Vzdálenost lokality a od mezilehlého místa…… 6 km Vzdálenost lokality b od mezilehlého místa…… 4 km Výpočet: Příklad č. 2 : Vypočtěte, v jakém poměru je rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : Počet obyvatel lokality a…………………………… 12 500 Počet obyvatel lokality b…………………………… 5 000 Vzdálenost lokality a od mezilehlého místa…… 4 km Vzdálenost lokality b od mezilehlého místa…… 2 km Výpočet: Příklad č. 3: Modifikovaný vzorec Reillyho zákona Vypočtěte, v jakém poměru je rozdělována koupěschopná poptávka mezilehlého místa mezi dva sídelní útvary, jestliže : prodejní plocha místa a…………………………… 30 000 m2 prodejní plocha místa b…………………………… 10 000 m2 doba jízdy autem do místa a…… 5 minut doba jízdy autem do místa b …… 4 minuty Výpočet: 2. Výpočet hraničního bodu Příklad č. 1 Vypočtěte bod zlomu koupěschopné poptávky mezi dvěma městy, jestliže: Počet obyvatel lokality a…………………… 50 500 Počet obyvatel lokality b…… …………… 25 400 Vzdálenost obou lokalit……… …………… 20 km Výpočet: Příklad č. 2 Vypočtěte bod zlomu koupěschopné poptávky mezi dvěma městy, jestliže: Počet obyvatel lokality a…………………… 11 000 Počet obyvatel lokality b…… …………… 5 000 Vzdálenost obou lokalit……… …………… 15 km Výpočet: 3. Huffův pravděpodobnostní model (A4) Příklad č. 1 Vypočtěte pravděpodobnost nákupů v jednotlivých nákupních místech, které má zákazník k výběru: a = 2 Ti [1] = 1 km S[1]= 1 200 m^2 prodejní plochy Ti [2] = 2 km S[2]= 1 400 m^2 prodejní plochy Ti [3] = 3 km S[3]= 1 800 m^2 prodejní plochy Výpočet: Příklad č. 2 Vypočtěte pravděpodobnost nákupů v jednotlivých nákupních místech, které má zákazník k výběru: a = 2 Ti [1] = 2 km S[1]= 1 000 m^2 prodejní plochy Ti [2] = 3 km S[2]= 1 300 m^2 prodejní plochy Ti [3] = 4 km S[3]= 2 000 m^2 prodejní plochy Výpočet: B. STANOVENÍ KUPNÍHO POTENCIONÁLU 1) Obratová metoda – klasická (B1) 1. Zjištění očekávaného obratu MO^´ [l k ]= O [l k * ]V [o] resp. MO^´ [l k ]= O [l k * ]V [o *] I [K S] MO´´ [l k] = MO´ [l k *] I [M R] 2. Korekce pomocí míry realizace 3. Stanovení potřebné (účelné) prodejní plochy ∆ KP [p p] = KP [P P ]-[ ]PP[ l][ k] 4. Porovnání účelné kapacity se skutečnou -PP[ l][ k] Je-li účelná kapacita vyšší než skutečná, je zde volný kupní potenciál a naopak. Příklad č. 1 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zda je zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O [l k])[ ]…………………………22 000 Spotřební výdaj, potraviny (V [o])……………………20 000 Kč Normativ prodejní plochy…………………..100 000 Kč/ m^2/r PP[ l k] ……………………5000 m² I[ K S ]………………0,91 I[ M R]………………0,95 Výpočet: Příklad č. 2 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zda je zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O [l k])[ ]…………………………52 824 Spotřební výdaj, potraviny (V [o])……………………26 800 Kč Normativ prodejní plochy…………………..180 000 Kč/ m^2/r PP[ l k] ……………………5000 m² I[ K S ]………………0,95 I[ M R]………………0,98 Výpočet: 2) Index maloobchodní saturace (B1) Příklad č. 1 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O [lk ]………. 25 000 V[o ]………… 26 800 Kč (potraviny) I[KS ]……… 0,85 I [MR] ………. 1,3 Normativ využití m^2 prodejní plochy: 110 000Kč/ m^2 /rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m^2 Výpočet: Příklad č. 2 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk ………. 35 500 Vo ………… 24 000 Kč (potraviny) IKS ……… 0,9 I MR ………. 1,2 Normativ využití m^2 prodejní plochy: 100 000Kč/ m^2 /rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m^2 Výpočet: 3) Metoda plošného standardu (B2) Příklad č. 1 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel …………….. 20 000 Plošný standard…………… 300 m2 / 1000 obyv. I K S = 0,85 I M R = 1,1 Prodejní plochy skutečné….. 15 000 m2 rozšířený vzorec: KP [p p ]= O[ l k ] [* ]PS [i ] [* ]I [M R ] [* ]I [K S ] Výpočet: Příklad č. 2 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel …………….. 30 000 Plošný standard…………… 400 m2 / 1000 obyv. I K S = 0,9 I M R = 1,2 Prodejní plochy skutečné….. 16 000 m^2 Výpočet: