10. přednáška Management neziskových organizací Ing. Karin Gajdová, Ph.D. •Ekonomika neziskových organizací > Struktura přednášky •Znaky managementu •Specifické poslání managementu NO •Statky a potřeby zákazníků NO •Efektivnost •Fáze • Znaky managementu v neziskových organizacích •Management = řízení, vedení, správa •označuje vedoucí představitele organizace a představuje určitý způsob vedení lidí a řízení organizačního celku •proces plánování, organizování, vedení i kontroly lidí a jejich činností uvnitř organizace způsobem, který zajišťuje dosažení stanovených cílů efektivní transformací vstupních zdrojů v požadované výstupy. •proces respektující zásady Analýzy „4E", což znamená zajištění základních požadavků: •účelnost - dělání správných věcí, •účinnost - provádění věcí správným způsobem. •hospodárnost - realizace věcí s minimálními náklady •odpovědnost - provádění věcí spravedlivě a podle práva. •otevřený systém, který je závislý na vnějším prostředí. Znaky specifického poslání managementu NO •vychází ze základní filozofie neziskové organizace, •cítění morální zásady a altruistický pohled na svět, •konkrétní, musí vycházet z potřeb klientů a z možností organizace, •formulace poslání tak, aby bylo srozumitelné všem. •Poslání má oproti vizi konkrétní charakter, musí vycházet z potřeb klientů a možností organizace, detailně zpracované poslání je obsaženo v dokumentech, které musí nezisková organizace vypracovat, např. zřizovací listina, výroční zpráva, atd. > Charakteristika statků a potřeb zákazníků NO •NO nabízí své služby (statky) v místě, kde je služba poptávaná, znají nejlépe skutečnou poptávkou, jsou schopny pružně reagovat na její změny. •Veřejně prospěšné organizace produkují kolektivní statky s nevylučitelnosti ze spotřeby. •Komerční organizace produkují soukromé služby oceňované tržní cenou, možnost vylučitelnosti zákazníků. •NO mohou rychleji rozpoznat problémy a reagovat na ně, protože působí v oblasti uspokojování potřeb a jsou v přímém kontaktu s poptávkou. •NO dokáží pružně reagovat na poptávku a přizpůsobovat nabídku svých služeb •Lepší znalost prostředí přináší větší míru operativnosti – výhoda pro poskytování veřejných služeb > Efektivnost poskytovaných služeb NO •Produkty neziskových organizací jsou specifické tím, že je u nich těžce vyčíslitelná hodnota. •Můžeme sledovat: •Výkon neziskové organizace: např. počet absolventů škol, počet vyléčených, počet uspořádaných divadelních představení •Kritérium efektivnosti neziskové organizace: uspokojení potřeb klientů NO. Užitkem produkce určitého statku u NO je míra uspokojení potřeb uživatele daného statku měřená i prostřednictvím výkonu a kvality statku > Fáze manažerského cyklu •Plánování - stanovení cílů, prostředků a postupů podnikových činností v období před zahájením těchto činností a definování úrovně očekávaných výsledků v daném čase. •Organizování – cílevědomá činnost, jejímž konečným cílem je uspořádání jednotlivých prvků do účelného systému a jejich aktivity koordinovat tak, aby přispěly maximální měrou k dosažení stanovených úkolů systému. •Rozhodování •Výběr a vedení pracovníků •Kontrola • > Kontrola v NO •Důvody, proč NO posuzují a hodnotí svou činnost: •Sponzoři – zda nakládá s prostředky efektivně a k čemu byly určeny, zda poskytuje NO kvalitní služby. •NO dokazují, že poskytují dobré a potřebné služby, a že plní, co slíbily. •Pracovníci musí mít uspokojení z výsledku práce, ztotožnit se s kulturou organizace. •Správní rada potřebují hodnocení jako nástroj řízení. >