Týden 2
1
STÁT – PRÁVNÍ STÁT, SOCIÁLNÍ STÁT,
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU A SOCIÁLNÍ
ZABEZPEČENÍ
Rychlý náhled kapitoly
|
Studijní opora se ve své úvodní části věnuje obecným
institutům sociálního zabezpečení, a to v navazující formě od vymezení
pojmu sociální stát, sociální politika, sociální pojištění po sociální
zabezpečení. Osvojení těchto pojmů je předpokladem pro výklad samotného práva
sociálního zabezpečení jako samostatného odvětví práva.
Cíle kapitoly
|
Kapitola je věnována
rozboru základních institutů sociálního zabezpečení, které je třeba si osvojit
pro následné studium samotné problematiky práva sociálního zabezpečení,
a to :
-
právní stát,
-
sociální stát,
-
sociální politika státu,
-
sociální zabezpečení.
Klíčová slova kapitoly
|
Stát, sociální stát, sociální politika státu, sociální
zabezpečení
STÁT
PRÁVO SOCIÁLNÍHO
ZABEZPEČENÍ
1.1
STÁT , PRÁVNÍ STÁT A SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ
Definice
|
Stát
je organizované společenství lidí, žijících na určitém území.
Předpokladem
existence právního státu
je existence státu
samotného
Sociální rizika |
Současný stupeň rozvoje
společnosti přináší s sebou změnu životních podmínek, zejména změnu způsobu
práce a života. S těmito změnami narůstají sociální
rizika pro jednotlivé občany, kvantitativně i kvalitativně. Pracovní úrazy,
nemoci z povolání, autonehody, jiné úrazy způsobují škody na životě a zdraví
občanů. V důsledku lékařské vědy a péče i změny životního stylu se prodlužuje
lidský život, objevilo se relativně nové riziko ztráty zaměstnání a další
sociální jevy. Stává se pak obtížným a často nemožným, aby jednotlivec nesl
důsledky různých sociálních rizik nebo aby je nesl plně, a proto se na
důsledcích těchto jevů podílí společnost, stát svou sociální politikou
realizovanou (v největším rozsahu svou veřejnou správou), jejímž předmětem
ovšem není jen nést důsledky rizik, ale též jejich prevence.
PRÁVNÍ
STÁT
Žít ve společnosti jiných lidí je člověku geneticky dáno. Ve
společnosti rozumem nadaných tvorů však nemůže jejich spolužití umožňovat jen
existenci samu o sobě, ale zejména umožňovat vytváření obecně přijatelných
-
vtahů,
-
mechanizmů,
-
řídících procesů
usměrňujících rozvoj společnosti lidí a v jejím rámci i
každého jedince. Z tohoto faktu vyplývá
objektivní
potřeba existence organizovaného a řízeného uspořádání společnosti lidí, která
je zprostředkovávána prostřednictvím právního státu
Uspořádané společenství lidí |
Vnitřní vztahy, soubory
mechanismů a řídících procesů každé organizované společnosti
se bytostně dotýkají i každého člověka jako člena této společnosti. Dotýkají se
ho jak v jeho roli občana, tak i
v jeho roli člena rodiny,
zaměstnance, voliče, vlastníka, spotřebitele atd. Zmiňované vztahy,
mechanismy a procesy se každého člověka dotýkají bezprostředně tím, že přímo či
nepřímo ovlivňují a vymezují jeho jednání i jeho seberealizaci v rámci
daného společenství lidí a jejich kvalitativní úroveň má nepochybně značný vliv
i na vztah občana k institucionalizované formě společenství, ve které
žije. Jak je výše uvedeno je taková společnost
v zájmu svého bezkonfliktního vývoje nucena předmětné vztahy, mechanizmy a
procesy organizovat a řídit. V každé společnosti soustavně dochází
k celé řadě rozporů mezi zájmy fyzických osob, právnických osob,
sociálních skupin apod., a to jak mezi nimi samými, tak ve vztahu ke
společnosti jako celku
To vyžaduje existenci takové
funkční společnosti, ve které její jednotlivé subjekty mohou nerušeně
v klidu a pořádku žít a současně uspokojovat své materiální i kulturní potřeby. Neuspořádanost
společenských vztahů mezi jejich subjekty, je proto nezbytné podle možnosti
snižovat tak, aby ve společnosti byl udržován rovnovážný vztah (homeostáza).
K zapamatování
|
Působit na snižování
neuspořádanosti společenských vztahů je nejvýznamnější funkci práva
v každém organizovaném společenství lidí, tedy ve státě.
Jsou-li společenské vztahy ve
státě regulovány obecně přijatelným
právními prostředky hovoříme o existenci
PRÁVNÍHO STÁTU
1.2
SOCIÁLNÍ STÁT
|
Jako sociální stát je označován stát, který
usiluje o zajištění blahobytu či přesněji podmínek slušného žití pro své občany
(welfare).
Vymezení pojmu „sociální
států“ je velmi obtížné a nepanuje o něm
shoda, když nemá ani jasné a jednoznačné teoretické
vymezení. Tento stav je způsoben rozmanitostí podob sociálního státu.
Sociální stát primárně usiluje o
:
- ekonomické a občanů,
- omezení rozvoj.
Cíle soc. státu |
Využívá k tomu nástrojů jako
programy boje proti chudobě,
zajišťování vzdělávání obyvatelstva,
Ø programy boje proti chudobě, Ø zajišťování vzdělávání
obyvatelstva, Ø zdravotní péči, Ø sociální zabezpečení, Ø státní kontroly a regulace
trhu, Ø zajišťování zaměstnanosti. Od 60. let 20. století
pak expanduje také do oblastí občanských
práv |
Ďaň proti revoluci |
Do 30tých let sociální dávky chápány jako „daň proti revoluci“. Význam zejména politicky stabilizační. Chápány
jako prostředek proti generování příliš ostrých sociálních konfliktů
chudobou. Sociální dávky chápány jako
ztráta zdražující výrobu a prací.
Velká hospodářská krize však
přivodila, že důvěra, že vše vyřeší trh, ztroskotala. Levice
i pravice se začala shodovat na tezích o nežádoucí anarchii tržního
hospodářství, kterou je třeba podřídit racionálnímu plánu zamezujícímu
opakování krize. Ke státnímu intervencionalismu patřil i požadavek na „sociální bezpečnost“, jehož cílem bylo
vybudování všeobecně dostupné sociální sítě garantující všem občanům
zabezpečení minimální kvality života.
1.3
SOCIÁLNÍ
POLITIKA STÁTU
S činností
státu v oblasti sociálního zabezpečení neodmyslitelně souvisí pojem sociální
politika. Samotný pojem politika vymezuje určitou společenskou činnost různých subjektů na
různých úrovních, kterými je ovlivňována společenská realita. Jestliže
ovlivňuje sociální realitu, lze hovořit o sociální politice, jež představuje
činnost subjektů spjatou s vytvářením vhodných sociálních podmínek pro
rozvoj občanů.
Z výše
uvedeného vyplývá, že sociální politika je součástí politiky každé společnosti;
v širším smyslu slova jde o konkrétní jednání zejména státu, ale i
ostatních subjektů, kterým je ovlivňována sociální sféra. Sociální politika je
pak vnímána jako aktivity vztahující se bezprostředně k životním podmínkám
lidí.
Sociální politika
není jednoznačně definičně vymezena, není ani jednoznačně vymezitelná. V odborné literatuře se nejčastěji lze
setkat s tímto definičním vymezením
Definice
|
„sociální politika je soustavná a
cílevědomá činnost státu a jiných subjektů směřující k zajištění
optimálních životních a pracovních podmínek občanů a rozvoje jejich osobnosti.
Sociální politika patří k základním
funkcím státu“
Rovněž ji lze
vymezit jako souhrn cílů, aktivit, prostředků k realizaci sociálního programu
dané společnosti.[1]
Současné (konkrétní) nejzávažnější sociální faktory (rizika) ve
společnosti ovlivňující sociální politiku : Stává se pak obtížným a často nemožným, aby
jednotlivec nesl důsledky různých sociálních rizik nebo aby je nesl plně, a
proto se na důsledcích těchto jevů podílí společnost, stát svou sociální
politikou, jejímž předmětem
ovšem není jen nést důsledky rizik, ale též jejich prevence. |
F rozpad
tradiční rodiny F prodlužování
lidského života v důsledku lékařské vědy a péče i změny životního stylu F specifické
pracovní úrazy, nemoci z povolání, autonehody a jiné úrazy způsobují škody na životě a zdraví F ztráta
zaměstnání F chudoba
(vč. pracovní chudoby) F zadluženost
individuální a rodinná |
SUBJEKTY
SOCIÁLNÍ POLITIKY
Subjekty jsou ti, kdo mají zájem, vůli,
schopnosti, předpoklady, možnosti a prostředky
k určité sociální činnosti či chování a kdo takové činnosti a chování může
iniciovat
a naplňovat."
K
subjektům sociální politiky patří:
•
stát a jeho orgány;
•
zaměstnavatelé a firmy;
•
zaměstnavatelské, zaměstnanecké a odborové
orgány;
•
regiony, místní komunity, obce, jejich
orgány a instituce, občanské organizace a iniciativy;
•
Církve;
•
občané, rodiny, domácnosti.
1.3.1
FAKTORY OVLIVNUJÍCÍ
SOCIÁLNÍ POLITIKU STÁTU
Demografické
faktory
Je nepochybně
nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje sociální politiku, když představuje
zkoumání složení obyvatelstva z nejrůznějších hledisek. Jedná se zejména o
-
vztah ekonomicky aktivního a neaktivního
obyvatelstva,
-
strukturu obyvatelstva podle pohlaví,
-
porodnost, potratovost a kojeneckou úmrtnost,
-
sňatečnost a rozvodovost, průměrný počet dětí
v rodině,
-
všeobecnou úmrtnost, průměrný věk dožití a migraci,
-
proces stárnutí populace,
-
počet osaměle žijících osob.
Toto zkoumání je pak základním východiskem
pro stanovení cílů sociální politiky státu a potažmo rozsahu a intenzity
sociálního zabezpečení.
Ekonomické
a sociální faktory
-
velikost a
dynamika vytvořených zdrojů,
-
cenová a
mzdová dynamika,
-
vývoj
nezaměstnanosti
Významným
způsobem rovněž ovlivňují sociální ekonomiku ekonomické a sociální faktory. Dynamika vývoje ekonomiky totiž ovlivňuje
velikost vytvořených ekonomických zdrojů, které je možno na základě stanovení
priorit rozdělit na krytí ekonomických a sociálních potřeb. Přitom je nutno
mít na zřeteli, že dynamika vytvořených ekonomických zdrojů je v určitém
protikladu s dynamikou potřeb, nezbytných ke krytí jednotlivých sociálních
událostí. Většinou lze závislost vyjádřit tak, že dynamický ekonomický rozvoj
obvykle snižuje rozsah potřeb, které musí být kryty z vytvořených zdrojů,
a naopak stagnace ekonomického vývoje s sebou obvykle přináší vyšší
náklady na sociální výdaje.[2]
Politicko-společenské
faktory
Působením tohoto
faktoru je ovlivněno sociální chování subjektů.
1.3.2
typy
(modely) sociální politiky
V rámci
reálné sociální politiky se zpravidla rozlišují její typy (Titmusova dělení), a
to podle přístupu:
Redistributivní typ
Korporativní typ (pracovně výkonový)
Reziduální typ (liberální)
▀ REDISTRIBUTIVNÍ
TYP
„Jeho nosnou
myšlenkou je, že sociální potřeby lidí vnímá jako sociální práva“.
Tento typ
sociální politiky je označován jako univerzalistický či občanský. Řídící
myšlenkou tohoto typu sociální politiky je vnímání potřeb lidí jako sociálních
práv. Sociální politika
je zaměřena na celou populaci daného státu. Vždy se zde uplatňuje dominantní role státu a aktivita nestátních subjektů je
zde omezená. Zásadní je, že zahrnuje celou populaci bez ohledu na
to, zda je sociálně potřebná. Je zde vysoká míra redistribuce, čehož důsledkem
pak je, že se jedná o ekonomicky nejnáročnější typ.
Model se velmi
podobá aktivitám státu z bývalé ČSSR a bývalých socialistických zemí východní
Evropy.
Uplatňován je
zejména ve skandinávských zemích, Nizozemí a Dánsku.
▀ KORPORATIVNÍ TYP (pracovně výkonový)
Jeho základním
východiskem je, že sociální potřeby mají být primárně uspokojovány na základě pracovního
výkonu a zásluh. Proto bývá někdy rovněž označován jako pracovně
výkonový. Je založen na spolupráci občanů a velmi často též na obligatorním
sociálním pojištění. Jeho základem je
tak systém sociálního pojištění. Míra přerozdělení je nižší než
u typu redistributivního. Stát je zde garantem pouze sociální minima. Větší
roli v sociální politice hrají nestátní organizace (pojišťovny, charity, atd.).
Tomuto typu se
blíží SRN, Rakousko a Francie.
▀ REZIDUÁLNÍ
TYP (liberální)
Tento typ
sociální politiky spoléhá téměř výhradně na trh, jeho instituce a rodinu.
Teprve v případech kdy tyto subjekty selžou, nastupuje státní sociální
politika. Odpovědnost
a role státu za sociální situaci občanů je minimální, stejně tak i dávky. Jeho
pečovatelského subjektu je tak potlačena. Míra redistribuce je zde ze všech
modelů nejnižší
Důraz je zde
kladen na individuální odpovědnost a práci jedince. Aktivita nestátních
subjektů je při této politice stěžejní.
Tomuto typu se
nejvíce blíží USA, Japonsko a Velká Británie.
Sociální polika státu vychází z jeho ideologického konceptu |
Stručně
charakterizované typy sociálních politik jsou samozřejmě abstrakcí podstatných
znaků. Každý z těchto typů charakterizuje určitý ideologický koncept. Ve skutečnosti
nemohou existovat v této čistě modelové podobě. Reálná sociální politika
v každé zemi je vždy výsledkem kombinace či mixu zmíněných tří typů a
nelze hovořit jen o uplatňování některého z nich. Některé země mají ke
zmíněnému typu politiky blíže než k ostatním.
1.4
SOCIÁLNÍ
ZABEZPEČENÍ
Definice
|
Mezinárodním právem definovaný soubor institucí a
opatření, kterými se předchází, nebo zmírňují či odstraňují následky sociálních
událostí.
Sociálním zabezpečením se v širším
slova smyslu se rozumí podpora státu svým občanům při tzv. sociálních
událostech.
U některých těchto událostí se předpokládá, že jsou dočasné
(nezaměstnanost), u jiných je naopak zřejmá jejich dlouhodobost nebo trvalost
(stáří, invalidita). Charakter události se pak zohledňuje ve formě pomoci,
případně výši dávky, délce podpůrčí doby apod.
Lze vymezit jako souhrnné označení pro všechny instituce poskytující občanům
radu, ochranu (prevenci), materiální (věcná) a peněžní plnění (dávky), služby a
azyl (ústavní péči) k uspokojení jejich sociálních (společností
uznaných) potřeb.
Stát v sociálních událostech své občany podporuje, aby tak zabránil
sociálnímu napětí ve společnosti.
Upraveno zákonem č.100/1988 Sb. o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů
1.4.1
ZÁKLADNÍ A NAVAZUJÍCÍ PRINCIPY SOCIÁLNÍHO
ZABEZPEČENÍ
ZÁKLADNÍ PRINCIPY
Princip sociální spravedlnosti
Princip sociální solidarity
Princip sociální participace
Princip sociální subsidiarity
▀ PRINCIP SOCIÁLNÍ
SPRAVEDLNOSTI
Spravedlnost lze chápat z
hlediska
■ právního - jako souhrn právních norem a zásad, které jsou pro všechny
stejné,
■ sociálního – jako
okruh pravidel, podle nichž jsou ve
společnosti rozdělovány příjmy
a bohatství, jakož i životní příležitosti a předpoklady mezi
jednotlivými občany, případně sociálními skupinami.
Cílem sociální spravedlivost |
Základním cílem
sociální politiky státu je přispívat k sociální spravedlnosti. Princip
sociální spravedlnost je tak klíčovým principem každé sociální politiky.
Sociální spravedlnost a harmonie jsou zpravidla základem legitimity každé vlády
a jejího usilování, což se projevuje v tom, že téměř každá vláda či politická strana deklaruje, že společnost
má být organizována a řízena na principu sociální spravedlnosti.
Je třeba upozornit, že obecně
akceptovaná definice toho, co je a není sociálně spravedlivé dosud neexistuje.
Konsens je ovšem v tom, že sociální spravedlivost je hodnota humanizmu,
lidského dobra a prospěchu.
Zmiňovány jsou tři obecné zásady sociální spravedlnosti:
■ každému stejně,
Zásada je v řadě případů fakticky
neproveditelná a je do jisté míry kontroverzní se společenskými zájmy, nicméně
se jedná o jednoduchou zásadu, která proto
má vždy velký ohlas ve společnosti.
■ každému podle jeho potřeb,
Podle této zásady je práce rozdělována mezi
členy společnosti podle jejich schopností
a sil, ale její výsledky podle potřeb jednotlivých členů. Uplatňování zásady
vyžaduje zejména existenci autority – státu, který rozhodne o prioritě potřeb.
■ každému podle jeho zásluhy.
Při aplikaci této zásady jsou zásluhy a
odměny odvozovány z pracovního výkonu. Významnou překážkou její aplikace
je stanovení objektivnosti míry zásluh.
Na uvedený
základní princip navazují další uvedené stěžejní principy. Jedná se zejména
o :
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ SOLIDARITY
Soudržnost a podoora |
Obecně je solidarita
charakterizována jako výraz porozumění, pospolitosti, vzájemné soudržnosti a
podpory mezi lidmi, ale také jejich odpovědnosti. Tím se stává současně hybnou silou
materiálního, mravního i duchovního vývoje lidstva. Souvisí s utvářením
a rozdělováním životních podmínek a prostředků jedinců a sociálních skupin
(zejména rodin) v zájmu naplňování sociální spravedlnosti.
Základem tohoto principu je, že
člověk jako sociální - společenská bytost, je do značné míry, po dobu své
existence odkázán nejen na bytosti ale i na společnost.
Lze rozlišovat solidaritu mezi subjekty
·
ekonomicky
aktivními a pasivními,
·
ekonomicky
silnějšími s ekonomicky slabšími.
Podle toho, kdo solidaritu
organizuje, se rozlišuje solidarita
● mezinárodní,
která je realizována např. OSN, EU, Radou Evropy,
● celostátní,
spočívající ve vytváření zdrojů pro rozvoj vzdělání, kultury, pomoc
rodinám,
sociálně slabým,
● místní či regionální,
tj. solidarita podniků, firem, obcí, církví, charit,
● jednotlivců.
V moderních společnostech se solidarita naplňuje
v první řadě pomocí redistribuční
a transferové politiky státu. Přitom je třeba ale dbát na kontrolu míry
solidarity, tj. aby přílišná solidarita státu nevedla k útlumu
aktivity jedinců a odpovědnosti za vlastní životní podmínky
Nezanedbatelná je ovšem
současně i solidarita jedinců, spolků, sdružení, která je založená zpravidla na
filantropii
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ PARTICIPACE
Participace občanů |
Tento princip znamená
možnost občanů a jejich sdružení participovat, tedy podílet se,
na společenském životě včetně sociální politiky státu. Fakticky jde o to, aby občané měli reálnou možnost podílet
se na tom, co bezprostředně ovlivňuje jejich život v sociální oblasti
(např. zdraví, zajištění v nemoci či ve stáří). Zkušenosti z poslední
doby (Drábková sociální reforma) nasvědčují tomu, že bez ztotožnění (participace)
občanů se sociálněpolitickými opatřeními, jsou efekty těchto opatření omezené.
Naplnění principu participace
je dlouhodobějšího charakteru, který procesem přechodu člověka - jako objektu
sociální politiky k člověku - jako plnoprávnému, odpovědnému a respektovanému
subjektu. Člověk zde přestává být pasivním příjemcem
sociálněpolitických opatření, ale sám se na jejich tvorbě podílí a
spolurozhoduje o jejich realizaci. Předpokladem takového stavu ovšem je, že
občané jsou zejména
Ø náležitě
informování,
Ø vzdělaní,
Ø že
si uvědomují svá práva i odpovědnost zároveň.
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ SUBSIDIARITY
Pojem je odvozen z latinského
slova "subsidium" a znamená poskytování pomoci. Kořeny
principu nacházíme v křesťanském učení, když je zdůrazněn v některých
papežských encyklikách[3].
Princip subsidiarity fakticky
doplňuje princip participace. Vychází z přístupu k člověku jako individuu s
jedinečnými vlastnostmi, vůlí, schopnostmi, které využívá ku prospěchu a
sociálnímu zabezpečí svému a svých bližních.
Základem principu
subsidiarity je, že
Ø
každý je povinen nejdříve
pomoci sám sobě,
Ø
nemá-li tuto možnost, musí mu pomoci rodina v užším pojetí,
Ø
dostane-li se do obtíží tato rodina, volá na
pomoc jiná společenství,
Ø
teprve na posledním místě je k pomoci vyzýván stát.
Povinností státu je primárně
pečovat o vytvoření podmínek, aby si každý mohl pomoci vlastním přičiněním,
sám pomáhá až na posledním místě, jsou-li ostatní možnosti pomoci vyčerpány.
Jedná se tak o princip spojujícím osobní odpovědnost se solidaritou.
Naplňování principu
subsidiarity státem předpokládá jak určitou výchovu
občanů
k převzetí vlastní odpovědnosti, tak i
reálnou sociální situaci (tj. prostor pro samostatné, zodpovědné
sociál. jednání). Proto stát také musí stále ověřovat, jak dalece mohou
jednotlivci či skupiny v konkrétních případech reálně svou sebeodpovědnost
převzít.
NAVAZUJÍCÍ PRINCIPY
Princip univerzality - všeobecnosti
(v případě
existenčního ohrožení zaručuje občanům základní sociální dávku)
Princip uniformity - rovnosti
(zabezpečuje všechny
oprávněné osoby podle stejných pravidel)
Princip komplexnosti - úplnosti
(systém se snaží
pokrývat všechny potřeby občana)
Princip adekvátnosti - přiměřenosti
(dávky jsou přiměřené
sociálním potřebám a individuálnímu přičinění osob)
Princip sociální garance
(stát garantuje
sociální záchrannou síť, která zaručuje občanům minimální společenskou úroveň)
1.4.2
DÁVKY SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Obecně se jedná o obnosy(dávky),
vyplácené těm, kdo na ně mají nárok.
Dávka může být:
·
jednorázová
(porodné, pohřební,…)
·
opakovatelná
(starobní důchod…)
Druhy dávek:
·
obligatorní
dávka (jsou nárokové, vzniká ze zákona na ně nárok)
·
fakultativní
(dobrovolné)
Podmínky pro přiznání
dávky:
·
věcné (člověka
postihne sociální událost)
·
systémové
(náležitost, účast v systému)
·
formální
(podání žádosti a procesní způsobilost)
Schéma
dávek sociálního zabezpečení
Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
1.4.3
HISTORIE POJMU
Sociální správa – chudinská péče |
Předchůdci
současně používaného pojmu
sociální zabezpečení jsou
pojmy sociální správa nebo chudinská péče, které se od XVI. století
začínají používat ve velkých svobodných
městech Evropy, jakými byly a jsou například Londýn či Hamburk.
Tato města převzala na sebe péči o své chudé a později i poskytování různých
azylů.
Taková sociální správa fakticky vykonávala následující
funkce :
Ø
mocenskou
, tj. zejména kontrolní a policejní spočívající v dohledu nad
porušováním tehdejších právních předpisů chudinou,
Ø
služební,
tj. poskytování azylu, jídla a jiných služeb chudině a správa rozdělování
prostředků na tato účely z prostředků získaných z daní a poplatků.
Samotný pojem sociální
zabezpečení se váže až ke XX. století. Nicméně je nutno konstatovat, že se
historicky vyvíjel. Původem latinské slovo „sociální“ se zprvu (1905) používalo
jako vícevýznamové. Jednak se používalo ve smyslu společenský nebo přesněji týkající se společnosti. Ve
třicátých létech XX. století se význam slova zužuje na týkající se vrstev hospodářský slabých, vykořisťovaných.
Sociální bezpečnost |
Historicky byl pojem
sociální také spojován s pojmem bezpečnost. Spojení sociální
bezpečnost od počátku 19. století
používal S.J.A. Bolívar y Ponte.
Ve své sociální reformě z roku 1826 takto označoval cíle své sociální
politiky v souvislosti
s problémem sociální existence vojáků po odchodu z armády pro stáří či nemoc.
Sliboval sociální bezpečnost pro všechny občany ve smyslu zavedení státní
sociální péče.
Samotný pojem sociální zabezpečení pochází pravděpodobně z ruštiny
(обеспечéние), když se o něm zmiňuje program Všesvazové komunistické strany
(bolševiků) z roku 1919. Byl chápán daleko šířeji než pojem sociální
bezpečnost. Šlo o výraz plánu extenzivní všestranné péče státu o občana.
Oficiálně byl pak použit
(1935) v USA v zákonu o důchodovém
pojištění. Významně se rozšířil po II. válce zejména po přijetí Úmluvy MOP č.
102/195 ve smyslu zabezpečení pro případ nouze.
Slovník jazyka českého z roku 1948
uvádí slovo sociální v těchto významech :
-
vztahující se ke společnosti,
-
týkající se zlepšování společenských poměrů,
-
týkající se společnosti,
-
organizované shromáždění nebo hnutí.
Je možno konstatovat, že
v současnosti je pojem sociální zabezpečení, z hlediska jeho obsahu
dostatečné znám. Nicméně jeho definice je obtížná. V odborné literatuře
nebyla dosud nesporně vymezena.
Řada autorů se k samotnému
pojmu sociální zabezpečení staví odtažitě, což je zdůvodňováno tím, že se jedná
o nepřesný překlad cizojazyčných výrazů pro podobný systém. Přesný překlad obdobného pojmu používaného v různých
evropských jazycích je „sociální
bezpečnost“ (např. „Sozialsicherheit“, „social security“, securité sociale“,
seguridad social“).
1.4.4
FUNKCE
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
•
Funkce
sociálního zabezpečení se utvářely postupně v souladu s historickými podmínkami
v jednotlivých zemích. V čase měly různou váhu.
•
Funkcemi
sociální politiky můžeme rozumět schopnost sociální politiky dosáhnout
vymezeného cíle.
Za funkce sociálního zabezpečení lze pokládat:
a) sociálně kurativní péče
b) sociálně preventivní funkce
c) sociálně stimulační funkce
d) sociálně homogenizační funkce
ad. a) sociálně kurativní péče
(ochranná funkce) související s tradičním posláním sociálního zabezpečení,
jejímž úkolem je překonávat nepříznivé
důsledky vlivů negativně ovlivňujících sociální integraci člověka. Je považována za historicky nejstarší.
Jedná se o negativní vlivy
- objektivní (stáří, smrt živitele apod.) nebo
- subjektivní (např. sociálně patologické jevy: alkoholismus,
kriminalita)
Tato funkce tvoří tradiční a
stabilní prvek sociálních politik a je ji třeba neustále posilovat.
ad. b) sociálně preventivní funkce usiluje o předcházení nepříznivým sociálním vlivům např. chudobě, rozvodovosti,
zdravotnímu ohrožení, nezaměstnanosti, kriminalitě... Jedná se opatření směřující k odstranění příčin, nepříznivých
sociálních situací, které brání integraci člověka do společnosti
Tato funkce dnes neobyčejně sílí,
předpokládá rozsáhlou osvětovou činnost a poradenství všeho druhu.
ad c) stimulační funkce usiluje
o vytváření takového vztahu mezi zájmy
jednotlivců (skupin) a zájmy společenskými, který je příznivý pro rozvoj
ekonomiky i společnosti .
Obecně řečeno je jejím posláním
podporovat, podněcovat, vyvolávat žádoucí sociální jednání jednotlivců a sociálních
skupin jak v oblasti ekonomické, tak i mimo ni. Jedná se o opatření vzdělávací
politiky, zdravotní politiky, politika zaměstnanosti, podpora rodiny,
populačního vývoje atd.
Snaží se aktivizovat člověka, aby
se sám postaral o sebe a eventuelně pomáhal druhým.
ad d) homogenizační funkce
přispívá ke sjednocení podmínek pro
všechny občany (skupiny) v sociálním zabezpečení. Tj. :
•
zajistit všem rovné šance (stejné startovací
podmínky a garantovat nezbytný minimální životní standart)
•
zabezpečit „bezporuchové“ fungování
společenského systému spotřebou veřejných statků (školství, ochrana, justice,…).
Cílem je dosahovat vyššího stupně
stejnorodosti (uspokojování základních životních potřeb, zájmů, hodnost, atd.)
Hlavním garantem přerozdělování je stát (který
vybírá daně a příspěvky do pojišťovacích fondů).
1.4.5
FORMY A
NÁSTROJE SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
V souladu s mezinárodními pakty, smlouvami,
chartami a jinými prameny mezinárodního práva poskytuje sociální zabezpečení
lidem pomoc v případě :
-
ohrožení zdraví a nemoc (lázeňská péče,
nemocenské dávky),
-
nezaměstnanosti,
-
zdravotního poškození a invalidity,
-
pracovního úrazu a nemoci z povolání,
-
stáří,
-
mateřství,
-
rodičovství a
- úmrtí živitele (důchody pozůstalých).
Takovýmto způsobem poprvé vymezila
obsah sociálního zabezpečení úmluva č. 102 z roku 1952 přijatá Mezinárodní
organizaci práce, na kterou navazují další úmluvy a charty, včetně dokumentů
Rady Evropy a Evropské unie.
Uvedené formy
sociálního zabezpečení se mohou ve srovnání jednotlivých států lišit mírou
realizace či použitím nástrojů k jejich realizaci. Z pohledu státu je
hlavní charakteristikou jednotlivých forem sociálního zabezpečení především organizace provádění sociálního
zabezpečení a tvorba zdrojů pro plnění nároků ze sociálního
zabezpečení.
NÁSTROJE (PROSTŘEDKY)
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Historicky se
vyvinulo několik nástrojů sociálního zabezpečení, kterými je sociální
zabezpečení prováděno a je možné je znázornit takto:
|
Nástroji (pilíři) systému
sociálního zabezpečení jsou: |
● pojištění
(zdravotní, sociální)
●
sociální služby. |
Dále můžeme pojištění dělit na :
-
krátkodobé,
-
dlouhodobé,
v ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Pro případ nemoci |
Zdravotní pojištění je fakticky daň, která je
součástí jednoho ze tří pilířů nemoci,
kdy se pojištěnci hradí potřebná zdravotní
péče v rozsahu stanoveném zákonem. Je postaveno na principu
povinné přerozdělovací platby odvedené z výše příjmu, principu svobodné volby [4]
V průběhu II. světové války se v Anglii začal používat pojem národní
pojištění. Tento pojem byl
pak v roce 1948 použit i u nás pro označení reformovaného sociálního
pojištění , které bylo univerzálním a komplexním systémem.
Současný systém
sociálního pojištění spočívá v tom, že pojištěné osoby a jejich
zaměstnavatelé povinně odvádějí příspěvky, jejichž výše se odvozuje od výdělků
pojištěných osob a výše peněžní částky, kterou osoba obdrží v případě
pojistné události, je odvozena od výše odvedeného příspěvku.
U sociálního
pojištění a jeho využití pojištěnou osobou můžeme rozlišit v zásadě dvě
časová období:
-
před
pojistnou událostí - tedy období, kdy se platí příspěvky, ale nenastala
situace, pro kterou toto pojištění existuje
-
při
pojistné události nebo po ní – tedy období, kdy situace nastala a je nutné
plnění
Podle mezinárodní klasifikace se
sociální pojištění dělí na devět základních systémů
4. POJIŠTĚNÍ V MATEŘSTVÍ
7. POJIŠTĚNÍ POZŮSTALÝCH
|
Ø Nemocenské Ø Peněžitá pomoc v mateřství Ø Podpora při ošetřování čl. rod. Ø Vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství |
Ze systému sociálního
zabezpečení vyplácí OSZZ ze státního rozpočtu z příjmu |
Důchodové
pojištění |
Náklady
léčení (zdravotní pojišťovny) |
Z nemocenského pojištění osob samostatně výdělečně
činných (OSVČ) se poskytují
2 dávky:
nemocenské
peněžitá pomoc v mateřství
Dále můžeme pojištění dělit na
-
krátkodobé, což jsou pojištění
v nemoci, mateřství a nezaměstnanosti,
-
dlouhodobé, kterými jsou pojištění ve stáří,
invaliditě a při ztrátě živitele.
POJISTNÉ
Shrnutím lze konstatovat, že pojistné
na sociální zabezpečení je pravidelná platba odváděná na :
|
Pojistné se stanoví z ◙ měsíčního vyměřovacího základu u zaměstnanců ◙ |
▀ Zaměstnavatelé hradí
pojistné ve výši celkem 24,8 % úhrnu měsíčního vyměřovacího základu
všech zaměstnanců (pro hlavní výdělečnou činnost činí minimální
měsíční vyměřovací základ 25 % a pro vedlejší výdělečnou činnost 10 %
průměrné mzdy stanovené vyhláškou MPSV. Pro rok 2016 činila průměrná mzda 27 006 Kč), z toho -
2,1 % na nemocenské pojištění, -
21,5 % na důchodové pojištění, -
1,2 % na státní politiku zaměstnanosti. ▀ Za zaměstnance odvádí
zaměstnavatel pojistné na důchodové
zabezpečení ve výši 6,5 % měsíčního
vyměřovacího základu. Celkově je tedy za
zaměstnance odvedeno na důchodové pojištění 21,5 + 6,5 = 28 % vyměřovacího základu. Pro hlavní výdělečnou činnost činí minimální měsíční
vyměřovací základ 25 % a pro vedlejší výdělečnou činnost 10 % průměrné mzdy
stanovené vyhláškou MPSV. |
Osoby samostatně výdělečně činné
hradí 29,2
% ročního vyměřovacího základu, z toho: -
28 % na důchodové pojištění, -
1,2 % na státní politiku zaměstnanosti, a -
2,1 %
pokud se účastní nemocenského pojištění. |
Sociální pojištění, které je v současném světě
nejrozšířenější se vyznačuje těmito pojmovými znaky :
■ jedná se o povinné a zákonem uložené pojištění,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj, jak okruh povinně pojištěných
osob, tak okruh povinných plátců pojistného,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. pojištěné sociální událostí,
podmínky vzniku a trvání nároku, jakož i jeho výši,
■ zákon stanoví i způsob správy a financování.
Sociální pojištění fakticky nutí
občany postarat se o svou budoucnost a budoucnost své rodiny odložením části osobní spotřeby , a to nikoliv
na úkor veřejných daní. Současná sociální reforma je poznamenána přechodem o
„socialistického“ pojetí sociálního zabezpečení k sociálnímu pojištění.
K reformě patří i zavedení pojištění v nezaměstnanosti, obnovení
úrazového pojištění a omezování přídavků na děti jen na nízko příjmové rodiny
či občany.
v SOCIÁLNÍ ZAOPATŘENÍ
Solidární systém |
Jedná se o solidární sociální
systém poskytování peněžitých dávek
v případech definovaných smlouvou nebo zákonem. Solidárnost je dána tím, že
v zátěžových situacích je zde člověk podpořen z daňového systému, do kterého
movití občané přispívají více než občané
nemovití Jedná se tak o finanční převody ve prospěch těch osob, které splnily
podmínky vzniku nároku, aniž si takový nárok „koupili“ placením zvláštních
cílených příspěvků, jak je například činěno u pojistného v sociálním
pojištění, nebo ho získali splněním stanovených hranic potřebnosti, tj. testováním majetku.
Historicky patří sociální
zaopatření k nejstarším formám sociálního zabezpečení.
Již v antických státních útvarech byli vojenští veteráni odměňování
přidělováním půdy. V Babylonii pozůstali synové po vojácích dostávali
vojenský příděl. Na našem území se za Marie Terezie začaly vyplácet státní
penze laickým a nešlechtickým státním úředníkům, kteří po prohraných válkách
s Pruskem byli povolání k modernizaci státní správy. Za vlády císaře
Josefa II. byl pak systém státních penzí dále propracován.
V ČR se forma sociálního zaopatření používá v systému státní sociální podpory.
STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (SSP)
U nás zavedena teprve v roce 1995 (zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů) jako soustava státních zaopatřovacích dávek poskytovaných ze
státního rozpočtu určitým skupinám osob.
Státní sociální podpora je v rámci práva sociálního zabezpečení
organizovaná solidarita mezi občany sloužící
k překonání nepříznivých důsledků sociálních události. Je tvořena
systémem státních dávek učených především rodinám s nezaopatřenými dětmi.
Všechny dávky státní sociální podpory mají obligatorní charakter, hlavním
kritériem pro přiznání některých z nich je příjmová situace rodiny.
Řeší sociální situace,
které společnost, na základě určitého konsensu, uzná za hodné zřetele,
tj. situace, kdy je účelné rodinu, především rodinu s dětmi podpořit.
Jedná se především o:
w
narození dítěte
w
péči rodičů o dítě v jeho raném stádiu vývoje
w
výchovu dítěte po celou dobu jeho přípravy na
povolání atd.
Při posuzování nároků na dávky
SSP se netestuje majetek rodiny, pouze
příjmy, a to také pouze u některých dávek. Dávky mohou být kumulovány.
Systém státní sociální podpory tvoří: |
▀ dávky poskytované ◙ přídavek na dítě ◙ příspěvek na bydlení ◙ porodné |
▀ ostatní dávky ◙ rodičovský příspěvek ◙ pohřebné |
Dávky SSP zohledňují jak
příjmovou tak i sociální situaci rodiny. Čím je v rodině více nepříznivých sociálních
událostí, tím více a vyšších dávek je rodině poskytováno. Rodina může pobírat
více dávek SSP souběžně.
Neplnění povinné školní docházky
dítěte, za něž je rodiči pravomocně uložena sankce za neplnění povinností
souvisejících s řádným plněním povinné školní docházky, má za důsledek
postih v podobě snížení výplaty rodičovského příspěvku.
DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
Přídavek na dítě
Přídavek na dítě je základní dlouhodobou dávkou
poskytovanou rodinám s dětmi. Nárok mají rodiny s příjmem do 2,7 násobku
životního minima. Přídavek na dítě je poskytován ve třech výších podle věku
dítěte.
Věk nezaopatřeného dítěte |
Přídavek na dítě v Kč
měsíčně |
do 6 let |
500 |
6 – 15 let |
610 |
15 – 26 let |
700 |
Příspěvek na bydlení
Touto dávkou stát přispívá na náklady na bydlení
rodinám a jednotlivcům s nízkými příjmy. Nárok na příspěvek na bydlení má
vlastník nebo nájemce bytu přihlášený v bytě k trvalému pobytu,
jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí
nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny
je nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem.
Porodné
Touto dávkou se rodině s nízkými příjmy
jednorázově přispívá na náklady související s narozením dítěte, nárok na
porodné je vázán na stanovenou hranici příjmů v rodině. Nárok na porodné
má rodina, které se narodilo první nebo druhé živé dítě a jejíž příjem
v kalendářním čtvrtletí předcházejícím narození dítěte byl nižší než
2,7násobek životního minima rodiny. Výše
porodného činí cca 13 000 Kč na první živě narozené dítě, při
narození druhého živého dítěte je to 10 000 Kč.
Rodičovský příspěvek
Nárok na rodičovský příspěvek má rodič, který po
celý kalendářní měsíc osobně, celodenně a řádně pečuje o dítě, které je
nejmladší v rodině, a to až do vyčerpání celkové částky 300 000 Kč Kč, nejdéle do
4 let věku dítěte.
Jestliže alespoň jednomu z rodičů v rodině
lze stanovit k datu narození dítěte 70 % 30násobku denního
vyměřovacího základu pro stanovení peněžité pomoci v mateřství nebo
nemocenské v souvislosti s porodem nebo převzetím dítěte podle zákona
o nemocenském pojištění, rodič si může volit výši a tím i délku
pobírání rodičovského příspěvku. Maximální měsíční výše rodičovského příspěvku
se stanoví ve vazbě na uvedený vyměřovací základ: pokud 70 % 30 násobku
denního vyměřovacího základu je nižší nebo rovno 7 600 Kč, rodičovský
příspěvek může činit nejvýše7 600 Kč; pokud 70 % 30násobku
denního vyměřovacího základu převyšuje 7 600 Kč, je výše rodičovského
příspěvku je omezena touto částkou, maximálně však výše rodičovského příspěvku
může činit 11 500 Kč měsíčně. V případě, že vyměřovací základ
lze stanovit u obou rodičů, vychází se z toho, který je vyšší. Volbu
výše rodičovského příspěvku je možno měnit jedenkrát za tři měsíce.
Pokud ani jednomu z rodičů nelze uvedený
vyměřovací základ stanovit, náleží rodičovský příspěvek v pevných
měsíčních částkách 7 600 Kč do konce 9. měsíce věku a následně ve
výši 3 800 Kč do 4 let věku dítěte.
Podmínkou nároku na rodičovský příspěvek je, že dítě
mladší 2 let navštěvuje jesle, mateřskou školu nebo jiné zařízení pro děti
předškolního věku v rozsahu nepřevyšujícím 46 hodin v kalendářním
měsíci. Dítě může navštěvovat léčebně rehabilitační zařízení nebo jesle,
mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro zdravotně postižené předškolní děti
v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. Dítě zdravotně postižené může
navštěvovat jesle, mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro děti předškolního
věku v rozsahu nepřevyšujícím 6 hodin denně. Dítě, jehož osamělý rodič
nebo oba rodiče jsou závislí na pomoci jiné osoby ve stupni III nebo IV, může
navštěvovat jesle, mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro děti předškolního
věku v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. U dítěte, které
dovršilo 2 roky věku, není docházka do zařízení omezena.
Příjmy rodiče nejsou sledovány. Rodič může při
nároku na výplatu rodičovského příspěvku zlepšovat sociální situaci rodiny
výdělečnou činností, ale musí v této době zajistit péči o dítě jinou
zletilou osobou.
Pohřebné
Na pohřebné má nárok osoba, jež vypravila pohřeb
nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte, a
to za podmínky, že zemřelá osoba měla ke dni úmrtí trvalý pobyt na území ČR.
Výše pohřebného je stanovena pevnou částkou 5 000 Kč.
Nárok na dávky má občan České republiky, pokud on a s ním
posuzovaní členové domácnosti mají trvalý pobyt na území České republiky.
U cizince se za trvalý pobyt na území České republiky považuje pobyt
po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu. Do této doby se
nezapočítává období, kdy je osoba žadatelem o azyl.
Nárok na výplatu dávek zaniká uplynutím 3 měsíců ode dne, za který
dávky náleží. U dávek jednorázových zaniká nárok uplynutím 1 roku ode dne,
za který dávka náleží.
Příjmy rozhodné pro nárok na dávky
státní sociální podpory zahrnují především příjmy ze závislé činnosti,
příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti a dále
dávky nemocenského a důchodového zabezpečení a podporu
v nezaměstnanosti včetně obdobných příjmů z ciziny. Do rozhodného
příjmu se započítávají tzv. čisté příjmy.
Rodinou se pro účely státní sociální
podpory rozumí soužití rodičů a nezaopatřených dětí ve společné
domácnosti. Za nezaopatřené dítě je považováno dítě do skončení povinné školní
docházky a dále, pokud se připravuje na budoucí povolání, nebo je
zdravotně postižené, nejdéle však do 26 let věku.
Tento způsob
hmotného zabezpečení občanů, splňujících nárok na výplatu konkrétní dávky, je
financován ze státního rozpočtu ČR.
Pojmovými znaky státní sociální podpory jsou:
■ jedná se o povinný a zákonem upravený nedistributivní systém,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj. okruh povinně zaopatřených
osob,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. podmínky vzniku a trvání
nároku, jakož i jeho výši,
■ poživatel dávky do systému finančně nepřispívá
■ systém je financován se státního rozpočtu nebo podle jiných pravidel
úhrady nákladů z veřejnoprávních prostředků.
Dávky SSP vyřizuje úřad práce příslušný podle místa trvalého
bydliště žadatele (v Praze úřady městských částí)
v SOCIÁLNÍ POMOC
Poskytnutí pomoci potřebným |
Sociální pomoc se řadí
k nejstarším formám přerozdělení. Samotný pojem sociální pomoc nahradil
v historii používané pojmy „chudinská
péče“ či „podpora“. Fakticky je prováděná tak, že konkrétní subjekt
poskytne pomoc těm nebo tomu, kdo ji prokazatelně potřebuje. Je-li pak
poskytovatelem pomoci stát nebo jiná veřejnoprávní instituce, jedná se o státní sociální pomoc. Jejími příjemci
jsou pak pouze fyzické osoby ve stavu hmotné nouze a je směřována na
uspokojování jejich potřeb, a to v přiměřeném a nezbytném rozsahu.
Současné pojetí sociální pomoci
zdůrazňuje aktivní úlohu adresáta pomoci a jeho občanskou odpovědnost za sebe i svou rodinu. Této odpovědnosti není
nijak zbavován ani za situace, že se dostal do stavu hmotné nouze, kterou není
schopen vlastními silami překonat a jiné formy podpory ze systému státní
sociální podpory či sociálního pojištění nelze použít, když na ně nevzniknul
nárok nebo nárok vzniknul, ale nestačí k překonání negativní sociální
situace
V České republice existují dva typy dávek
sociální pomoci
Ø
dávky v hmotné nouzi,
Ø
dávky sociální péče.
Dávky v hmotné nouzi
Dávky v hmotné nouzi jsou moderní formou pomoci státu osobám, které mají
nedostatečné příjmy, a nemohou si zajistit uspokojení základních potřeb sami.
Vyplácení sociálních dávek v hmotné nouzi je jedním ze způsobů
boje státu proti sociálnímu vyloučení svých občanů. Zároveň by měl systém
člověka motivovat ke snaze postarat se o sebe sám a vychází z principu, že by
se pracující člověk měl mít lépe než člověk, který se práci vyhýbá.
Stát vyplácí tři typy dávek v hmotné nouzi - jsou
to:
- příspěvek
na živobytí
- doplatek
na bydlení
- dávky
mimořádné okamžité pomoci
Osoba v hmotné nouzi
Osoba či rodina nemá dostatečné příjmy a její celkové
sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb
na úrovni ještě přijatelné pro společnost. Současně si tyto příjmy nemůže
z objektivních důvodů zvýšit (uplatněním nároků
a pohledávek, prodejem nebo využitím majetku) a vyřešit tak svoji nelehkou
situaci vlastním přičiněním.
Příspěvek na živobytí
Příspěvek na živobytí se posuzuje individuálně podle
momentální situace žadatele
a může jej pobírat osoba, která nemá dostatečný příjem na pokrytí základních
potřeb. Výše příspěvku na živobytí se odvíjí od částek existenčního a životního
minima.
Doplatek na bydlení
Doplatek na bydlení má pomoci člověku, který není schopen z
vlastních zdrojů uhradit náklady spojené s bydlením. Tato dávka v
hmotné nouzi je vyplácena majiteli nemovitosti nebo nájemci bytu nebo
domu, pokud v ní má trvalé bydliště. Výše doplatku na bydlení
je stanovena tak, aby žadateli po uhrazení nákladů na bydlení zbyla ještě
alespoň částka nutná k živobytí.
Vyplácení doplatku na bydlení je však také časově omezeno. Žadatel jej může
pobírat maximálně 84 měsíců v posledních 10 letech. Toto mezení neplatí pro
domácnosti, kde mají všichni členové rodiny více než 70 let nebo jsou zdravotně
postižení a bydlí v domě speciálně určených pro tuto skupinu obyvatel.
Mimořádná okamžitá pomoc
Mimořádná okamžitá pomoc je poskytována osobám, které se
ocitnou v situacích, které je nutno bezodkladně řešit. Velmi často je tato
dávka využívána při živelních pohromách – například povodních. V tomto případě
můžete od státu dostat okamžitě až 51 150 korun.
DÁVKY SOCIÁLNÍ PÉČE
Dávky sociální péče jsou vedle
dávek v hmotné nouze druhým pilířem státní sociální pomoci.
Mezi dávky sociální péče tak patří:
- příspěvek pro zdravotně postižené
- příspěvek na péči
Příspěvek pro zdravotně postižené
Příspěvek pro zdravotně
postižené může požadovat pouze osoba zdravotně postižená
a to ještě jen za splnění některých určitých podmínek, které se vztahují ke
každému jednotlivému druhu příspěvku a definují rozsah postižení pro nárok na
daný příspěvek. Osoba s hendikepem tak může získat příspěvek
na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku, výpůjčku zvláštní pomůcky nebo
průkaz osoby se zdravotním postižením.
Příspěvek na péči
Příspěvek na péči je určen lidem, kteří jsou díky
zdravotním indispozicím odkázáni na pomoc jiné osoby. Příspěvek na péči
však přitom patří nemocné osobě, nikoliv osobě, která se o dotyčného stará.
Zákon definuje čtyři úrovně závislosti od mírné až po úplnou a od toho se
odvíjí výše příspěvku na péči.
Státní sociální pomoc se vyznačuje těmito pojmovými znaky :
■ jedná se o povinný, zákonem upravený nedistributivní systém,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj, jak okruh povinně zaoptřených
osob,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. podmínky vzniku a trvání
nároků, jakož i jejich výši,
■ zákon stanoví způsob ověřování potřebnosti,
■ poživatel pomoci (dávky) do
systému finančně nepřispívá,
■ systém je spravován
z pověření státu obcemi a je financován zpravidla ze státního,
ale i jiného veřejnoprávního rozpočtu či jiných pravidel.
Typické je pro státní sociální pomoc, že je zaměřená na :
● staré občany,
● zdravotně postižené občany,
● dlouhodobě nezaměstnané občany,
● nízkopříjmové a rozvrácené rodiny,
● občany sociálně dezintegrované (občané závislí na alkoholu nebo
drogách, bezdomovci apod.), přičemž zde nehraje roli zda jsou dezintegrováni na
základě vlastního zavinění nebo z objektivních příčin.
v
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Historickými formami sociálních služeb bylo zřizování a
provozování různých útulen, špitálů,
božích domů apod., které poskytovaly různé stupně péče a služeb sirotkům,
nemocným, prostitutkám, starým lidem, atd., kteří nebyli schopni nebo se nemohli o sebe postarat a dostali se tak
na okraj společnosti.
Cílem sociálních služeb je:
- zachovávat
lidskou důstojnost klientů,
- vycházet
z individuálně určených potřeb klientů,
- rozvíjet
aktivně schopnosti klientů,
- zlepšit
nebo alespoň zachovat soběstačnost klientů,
- poskytovat
služby v zájmu klientů a v náležité kvalitě.
Základními činnostmi při poskytování sociálních služeb jsou pomoc při
zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo
poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, poskytnutí stravy nebo pomoc při
zajištění stravy, poskytnutí ubytování nebo pomoc při zajištění bydlení, pomoc
při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně
terapeutické činnosti a pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů. Obsah
základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb stanoví
příslušný prováděcí předpis.
Je třeba upozornit, že bezplatnost nepatří k pojmovým
znakům sociálních služeb, takže jsou poskytovány jak bezúplatně, tak za úplatu.
Poskytovatelé sociálních služeb
Obce a kraje dbají na vytváření vhodných podmínek pro rozvoj
sociálních služeb, zejména zjišťováním skutečných potřeb lidí a zdrojů
k jejich uspokojení; kromě toho sami zřizují organizace poskytující
sociální služby.
Nestátní neziskové organizace a fyzické osoby, které nabízejí
široké spektrum služeb, jsou rovněž významnými poskytovateli sociálních služeb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí je nyní zřizovatelem pěti
specializovaných ústavů sociální péče.
Z uvedeného vyplývá, že v širším pojetí jsou
sociální služby poskytovány
Ø
přímo veřejnoprávní institucí,
Ø
soukromoprávní institucí za podpory a
z prostředků veřejnoprávní instituce,
Ø
soukromoprávními institucemi poskytujícími
služby se státní akreditaci a pod odborným dohledem státu.
DUHY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
a) Sociální poradenství
b) Služby sociální péče
c) Služby sociální prevence
Sociální poradenství
Základní sociální poradenství je součástí všech druhů
sociálních služeb. Poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci
potřebné informace přispívající k řešení jejich situace. Odborné sociální
poradenství zahrnuje občanské poradny, manželské Služba se poskytuje bez úhrady. |
Služby sociální prevence |
Poskytované bez úhrady
Raná péče,
telefonická krizová pomoc, tlumočnické služby, kontaktní centra, krizová
pomoc, intervenční centra,
nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, služby následné péče,
sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, sociálně aktivizační
služby pro seniory |
Poskytované za úhradu
Azylové domy, domy na půl cesty ,
nízkoprahová denní centra (osoby
hradí úhradu za stravu ve výši stanovené poskytovatele), noclehárny, sociálně
terapeutické dílny, terapeutické komunity, sociální rehabilitace
|
Služby sociální péče
Osobní asistence,
pečovatelská služba, tísňová péče, průvodcovské
|
Shrnutí kapitoly
|
Tato rozsáhlá úvodní kapitola se
vzhledem k dalším předmětům vyučovaným na fakultě a věnujícím se sociální
problematice obecně shrnuje vstupní instituty sociálního zabezpečení, které je
třeba zmínit pro vstup do problematiky práva sociálního zabezpečení.
2
instituce
sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
V této části studijní opory je řešena problematiky všech
nejvýznamnějších státních
i nestátních institucí, jejichž základní činnosti je zabezpečení a realizace
některých z odvětví sociálního zabezpečení v ČR.
Cíle kapitoly
|
Výklad je podán o
zákonném vymezení a obsahu činnosti
-
Ministerstva práce a sociálních věcí
-
Úřadu práce,
-
České správě sociálního zabezpečení apod.
Klíčová slova kapitoly
|
Ministerstvo, úřad práce, kontaktní pracoviště, správa
sociálního zabezpečení, inspekce práce, sociální zabezpečení
2.1
MINISTERSTVO
PRÁCE A SOCIÁLNÍCH
VĚCÍ
Do kompetence
ministerstva
patří především
▀ sociální
politika
(problematika zdravotně postižených, sociální služby, sociální dávky, rodinná
politika apod.), ▀
sociální pojištění (důchody, nemocenské, apod.),
▀ oblast
zaměstnanosti (trh práce, podpora zaměstnanosti, zahraniční zaměstnanost
apod.),
▀ pracovněprávní
legislativa,
▀ bezpečnost a ochrana zdraví při práci,
▀ rovné příležitosti pro ženy
a muže (genderová problematika),
▀ evropská integrace a oblast čerpání finanční pomoci z fondů
Evropské unie (EU).
Mezi organizace podřízené MPSV patří :
Ø Úřad práce ČR (ÚP ČR),
Ø Česká správa
sociálního zabezpečení (ČSSZ),
Ø Státní úřad
inspekce práce (SÚIP) a
Ø Úřad pro
mezinárodněprávní ochranu dětí (ÚMPOD).
(Podrobněji viz. dále)
MPSV je zřizovatelem pěti ústavů
sociální péče.[5]
V lednu
2014 resort zaměstnával 21 tisíc lidí a služby veřejnosti poskytoval
prostřednictvím poboček svých specializovaných úřadů, které sídlí minimálně
v každém okresním městě.
2.2
ÚŘAD PRÁCE
ČESKÉ REPUBLIKY
Úřad práce
ČR tvoří
§ generální
ředitelství,
§ krajské
pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu (14 krajských poboček“). ▫ součástí krajských
poboček jsou kontaktní pracoviště.
Plní úkoly v
oblasti
ü zaměstnanosti,
ü ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele,
ü státní
sociální podpory.
Jsou
organizačními útvary krajských poboček. Součástí kontaktního pracoviště mohou
být detašovaná, či dislokovaná územní pracoviště, popř. výjezdní pracoviště.
Od
1. 1. 2012 lze vyřídit veškeré služby v oblasti
◙
zaměstnanosti, ◙
státní sociální podpory,
◙ pomoci
v hmotné nouzi,
◙ dávek pro osoby se zdravotním
postižením
na 423 kontaktních pracovištích Úřadu
práce ČR a 26 detašovaných, resp. výjezdních pracovištích Úřadu práce ČR.
PŮSOBNOST KONTAKTNÍCH PRACOVIŠŤ ÚŘADŮ PRÁCE V OBLASTI ZAMĚSTNANOSTI |
▀ Vůči
osobám se zdravotním postižením
|
▀ Vůči zájemcům o zaměstnání
|
▀ Vůči
zaměstnavatelům
Cizincům
(Cizincem se pro účely
zaměstnávání rozumí fyzická osoba, která není státním občanem České
republiky, občanem Evropské unie ani jeho rodinným příslušníkem). |
▀ Ostatní činnosti Úřadu práce České
republiky
|
▀ Vůči
uchazečům o zaměstnání
|
▀ Vůči všem
občanům
◙ poskytuje informační služby v oblasti pracovních příležitostí, zejména
informace o
◙ poskytuje
poradenské služby pro
|
PŮSOBNOST
KONTAKTNÍCH PRACOVIŠŤ ÚŘADŮ PRÁCE
V OBLASTI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
▀ v oblasti nepojistných sociálních dávek úkoly správního
orgánu prvního stupně dle zákona o státní sociální podpoře, zákona o
pomoci v hmotné nouzi, zákona o sociálních službách, zákona o poskytování dávek
osobám se zdravotním postižením a zákona o sociálně-právní ochraně dětí zejména tyto úkoly:
◙ rozhoduje ve správním řízení o přiznání
příslušné dávky.
Přídavek na dítě
Přídavek na dítě je základní dlouhodobou dávkou poskytovanou rodinám s dětmi,
která jim pomáhá krýt náklady, spojené s výchovou a výživou nezaopatřených
dětí. Při poskytování dávky je testován příjem rodiny v předchozím kalendářním
roce. Za příjem se považuje i rodičovský příspěvek.
Příspěvek na bydlení
Příspěvek na bydlení přispívá na krytí nákladů na bydlení rodinám či
jednotlivcům s nízkými příjmy. Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů
rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považují i přídavek na dítě a
rodičovský příspěvek.
Rodičovský příspěvek
Na rodičovský příspěvek má rodič nárok, jestliže po celý kalendářní měsíc
osobně celodenně a řádně pečuje o nejmladší dítě v rodině. Při poskytování této
dávky není testován příjem rodiny ani výdělečná činnost pečujícího rodiče.
Dávky pěstounské péče
Od 1. ledna 2013 jsou dávky pěstounské péče upraveny zákonem č. 359/1999 Sb., o
sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (odměnu pěstouna,.
příspěvek na úhradu potřeb dítěte, příspěvek na zakoupení motorového vozidla,
příspěvek při převzetí dítěte
Porodné
Porodné je dávka, kterou se jednorázově přispívá na náklady související s
narozením prvního dítěte. Při poskytnutí dávky je testován příjem rodiny v
předchozím kalendářním čtvrtletí. Za příjem není považován rodičovský příspěvek
a přídavek na dítě.
Pohřebné
Touto dávkou se přispívá na náklady spojené s vypravením pohřbu. Příjem rodiny
se netestuje.
2.3
ČESKÁ
SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Strukturu ČSSZ tvoří :
● ústředí ČSSZ,
● pracoviště
ČSSZ (regionální),
- Pracoviště ČSSZ Brno
- Pracoviště ČSSZ České Budějovice
- Pracoviště ČSSZ Hradec Králové
- Pracoviště ČSSZ Ostrava
- Pražská správa sociálního zabezpečení
- Pracoviště ČSSZ Plzeň
- Pracoviště ČSSZ Střední Čechy
- Pracoviště ČSSZ Ústí nad Labem
● okresní
správy sociálního zabezpečení,
● Pražská správa sociálního zabezpečení a Městská správa sociálního
zabezpečení Brno
a jejich územní pracoviště.
Vznik České správy sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení je samostatnou
rozpočtovou organizací podřízenou Ministerstvu práce a sociálních věcí, která
fakticky vznikla sloučením Úřadu důchodového zabezpečení v Praze, České správy
nemocenského pojištění a Správy nemocenského pojištění Svazu českých a
moravských výrobních družstev.
Byla ustavena, s účinností od 1. září 1990, zákonem
ČNR č. 210/1990 Sb., o změnách
v působnosti orgánů České republiky a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, kterým
byl novelizován zákon ČNR č. 114/1988 Sb.,
o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení. Česká správa sociálního
zabezpečení je v souladu s ustanovením § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku
České republiky a jejím vystupování v právních vztazích organizační složkou
státu, není tedy samostatnou právnickou osobou. Tím však není dotčena její
působnost podle zvláštních právních předpisů (zejména z oblasti sociálního
zabezpečení) a její jednání v těchto případech je jednáním státu.
Působnost České správy sociálního zabezpečení
Česká správa
sociálního zabezpečení jako orgán státní správy vykonává působnost v
oblasti
■ sociálního zabezpečení
▪ důchodového pojištění.
▪ nemocenského pojištění,
■ lékařské posudkové služby.
Plní také
úkoly vyplývající z mezistátních úmluv o sociálním zabezpečení a podle
koordinačních nařízení Evropské unie je styčným místem vůči zahraničním
institucím pro
▫ peněžité
dávky v nemoci a mateřství,
▫ důchody a peněžité dávky v případě pracovních úrazů a nemocí
z povolání.
Kompetence
ČSSZ jsou upraveny zákonem ČNR č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů. Podle ustanovení § 5 odst. 1 tohoto zákona plní ČSSZ tyto úkoly :
- rozhoduje (rozhodovací působnost)
▫
o dávkách důchodového pojištění,
pokud není v uvedeném zákoně stanoveno,
že o nich rozhoduje jiný orgán sociálního zabezpečení, a zařizuje výplaty těchto dávek, ▫ o povinnosti občana vrátit dávku důchodového pojištění poskytnutou neprávem nebo v nesprávné výši, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ▫ o povinnosti organizace nahradit neprávem vyplácené částky na dávce důchodového pojištění, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ▫ o odvoláních ve věcech, v nichž v prvním stupni rozhodla okresní správa sociálního zabezpečení, ▫ o odstranění tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení, pokud jí bylo v jednotlivých případech svěřeno, - vybírá
pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti podle zvláštního zákona,
- jedná
před soudem v řízení o přezkoumání rozhodnutí ve
věcech sociálního zabezpečení,
- plní
úkoly při výplatě dávek sociálního zabezpečení do ciziny,
- řídí a
kontroluje činnost okresních správ sociálního zabezpečení,
- dává
souhlas ke změně pobytu práce neschopného občana při jeho odjezdu do
ciziny,
- zajišťuje vydávání tiskopisů předepsaných
podle zákona.
2.4
STÁTNÍ
ÚŘAD INSPEKCE PRÁCE
Státní úřad
inspekce práce (dále jen „úřad“) je řízen Ministerstvem práce a sociálních
věcí.
Státní úřad inspekce práce a jeho oblastní inspektoráty jsou orgány
státní správy, jejichž hlavním úkolem je kontrola dodržováni povinností
plynoucích z pracovněprávních předpisů včetně předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci.
V odůvodněných případech mohou orgány inspekce práce ukládat pokuty za
spáchání přestupku nebo správního deliktu.
Kromě
kontrol patří k základním úkolům Úřadu i inspektorátů poradenská, konzultační
a osvětová činnost. Činnost Úřadu a inspektorátů se řídí zákonem č. 251/2005
Sb., o inspekci práce.
SÚIP řídí osm oblastních inspektorátů práce (OIP Hlavní město Praha, OIP Středočeský kraj, OIP Jihočeský kraj a Vysočina, OIP Plzeňský a Karlovarský kraj, OIP Ústecký
a Liberecký kraj, OIP
Královéhradecký a Pardubický kraj, OIP Jihomoravský a Zlínský kraj, OIP Moravskoslezský a Olomoucký kraj)
Hlavním cílem práce Úřadu a inspektorátů je a musí byt nikoliv represe,
ale prevence, tedy snaha o předcházení negativním jevům – pracovním úrazům,
nemocem z povolání
a haváriím technických zařízení – a snaha o co nejlepší přípravu na zdolávání
následků takových dějů, pokud k nim dojde.
2.5
ÚŘAD
PRO MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ OCHRANU
DĚTÍ
Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (dále jen
„Úřad“) byl zřízen ustanovením § 3 zákona č. 359/1999 Sb.,
o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Úřad je
správním úřadem s celostátní působností a je podřízen Ministerstvu
práce a sociálních věcí. Je zřízen jako orgán sociálně-právní ochrany
dětí. V čele Úřadu stojí ředitel.
Úřad působí
jako tzv. ústřední orgán podle celé řady mezinárodních smluv a podle nařízení
Evropské unie. Předmětem činnosti je zejména pomoc:
•
při vymáhání výživného ze zahraničí a do zahraničí
• při řešení případů tzv. mezinárodních únosů dětí
• při zajištění práva styku
• při mezinárodním osvojení
Úřad jako
orgán ČR nemůže bez dalšího působit a zasahovat na území jiných
států. Vždy je nezbytná spolupráce ze strany orgánů dotčeného státu,
případně je Úřad a jeho klient orgánem dotčeného státu zastupován.
Z této skutečnosti mohou vyplývat různá omezení a prodlevy při
vyřizování žádostí klientů a státních orgánů ČR, a to bez zavinění
Úřadu. Postup spolupráce mezi orgány států upravují mezinárodní smlouvy
a nařízení Evropské unie
Dále Úřad
vystupuje jako opatrovník (popřípadě kolizní opatrovník) v soudních
řízeních ve věcech nezletilých s mezinárodním prvkem.
Úřad taktéž
pomáhá při zajišťování návratu dětí do země jejich původu
v případech, kdy se na území ČR ocitnou bez osoby, která by
za ně odpovídala.
Úřad je jako
státní orgán vázán rovněž Úmluvou o právech dítěte (New York 20. 11. 1989,
publikována v č. 104/1991 Sb.), jeho předním hlediskem při
jakékoli činnosti je tedy zájem dítěte.
2.6
ZDRAVOTNÍ
POJIŠŤOVNY
Úkol
provádět zákonné zdravotní pojištění je svěřen zdravotním pojišťovnám jako
finančním institucím sui generis. Jedná se o ■ Všeobecnou zdravotní pojišťovnu ČR ( VZP), která je zřízená přímo zákonem, ■ Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny ▪ resortní, zákonem určené zejména pro zaměstnance všech organizací
založených nebo řízených jedním ministerstvem, ▪
oborové, určené pro zaměstnance
jednoho oboru, ▪
podnikové, určené pro zaměstnance
jednoho nebo více podniků ▪ další,
např. mezirezortní, mezioborové. |
Od roku
1993 na území České republiky působilo celkem 29 zdravotních
pojišťoven. Tento počet se postupem času zredukoval na současných sedm.
V České
republice nyní působí tyto zdravotní pojišťovny:
a dále
těchto 6 zaměstnaneckých pojišťoven:
- Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,
- Česká průmyslová zdravotní
pojišťovna,
- Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank,
pojišťoven a stavebnictví,
- Zaměstnanecká pojišťovna Škoda,
- Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České
republiky,
- Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna.
Pro
činnost všech zdravotních pojišťoven
platí, že:
●
jsou právnickými osobami
s vlastní právní subjektivitou,
● hospodaří s vlastním
majetkem a majetkem jím svěřeným, ● vytvářejí a používají svůj vlastní účetní a informační systém, který musí
navazovat na státní statistickou evidenci,
● nesměji zřizovat a provozovat zdravotnické
zařízení ani podnikat s prostředky plynoucími z veřejného zdravotního
pojištění,
● vnější kontrolu činnosti
provádí Ministerstvo zdravotnictví v součinnosti s Ministerstvem
financí, zjištěné nedostatky mohou být řešeny
i zavedením nucené správy až na jeden rok, Hospodaření zdravotních pojišťoven podléhá také
kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu
●
náklady zdravotní péče poskytnuté pojištěncům státními i nestátními
zdravotnickými zařízeními hradí
příslušná zdravotní pojišťovna na
základě smluv uzavřených s těmito
zařízeními.
Všechny
zdravotní pojišťovny mají komplexní zodpovědnost po stránce odborné
i ekonomické za hrazené zdravotní služby poskytované každému z celkem
více než 10 milionů pojištěnců veřejného zdravotního pojištění. V souladu
s těmito stěžejními úkoly pak činnost zdravotních pojišťoven zahrnuje také
řadu dalších souvisejících oblastí, jako např.
Ø vedení
evidence pojištěnců (VZP ČR vede centrální registr všech pojištěnců),
Ø vedení
evidence poskytovatelů zdravotních služeb,
Ø
Všeobecná
zdravotní pojišťovna ČR (VZP) byla zřízena zákonem č. 551/1991 Sb. s
účinností od 1. 1. 1992 a je zde pojištěno cca 75 % všech obyvatel ČR a je zde veden také největší počet
pojištěnců, za které je plátcem pojistného stát. Organizační strukturu VZP tvoří
Ústředí se sídlem v Praze, krajské pobočky, územní pracoviště a
úřadovny. Organizaci a postavení organizačních složek podrobně
upravuje organizační řád VZP. V čele VZP stojí ředitel VZP,
kterého jmenuje (na 4 roky)
a odvolává správní rada VZP. Ředitel VZP je statutárním orgánem VZP a jedná jejím jménem. Orgány VZP ČR jsou:
Funkční období člena
orgánu VZP je čtyřleté, přičemž
vykonávat tutéž funkci je opětovně možné pouze ve dvou po sobě jdoucích funkčních obdobích. Členství
v orgánech nezakládá
pracovněprávní vztah k VZP. S funkci je spojena odměna ve výši stanovené ve
zdravotně pojistném plánu a náhrada
výdajů spojených s výkonem funkce. Pro členství
v orgánech všech zdravotních pojišťoven je vyžadována věková hranice nejméně 25 let, bezúhonnost, státní
občanství a trvalý pobyt na území ČR. |
Shrnutí kapitoly
|
Kapitola je věnována popisu a zejména
obsahu činnosti institucí s celostátní působnosti zaměřených na činnost
v jednotlivých oblastech sociálního zabezpečení
[1] GOLDMANN, Radoslav a kol. Vybrané
kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 2006, s. 12.
[2]
TOMEŠ, Igor. Právo sociálního
zabezpečení. Praha: Všehrd, 1993, s. 32.
[3] Např. Papeže Pia XI., znovu pak byl
zdůrazňován v roce 1991 papežem Janem Pavlem II
[4] 80 let sociálního
pojištění, ČSSZ,Praha, 2005
[5] Centrum sociálních služeb Tloskov, Centrum pobytových
a terénních sociálních služeb Zbůch, Centrum sociálních služeb pro osoby se
zrakovým postižením v Brně-Chrlicích, Centrum Kociánka a Centrum
sociálních služeb Hrabyně. Dále je zřizovatelem Výzkumného ústavu práce a
sociálních věcí (VÚPSV), Výzkumného ústavu bezpečnosti práce (VÚBP), Technické
inspekce České republiky (TI ČR).