TRH NABÍDKA POPTÁVKA ING. EVA KOTLÁNOVÁ, PH.D. TŘI ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ PROBLÉMY • Každá lidská společnost musí v rámci své existence hledat odpověď na tři základní ekonomické otázky: Co vyrábět a v jakém množství? Řeší konkurence na straně poptávky (peněžní, korunové hlasy) Jak? Určuje konkurence na straně nabídky (cena, kvalita, technická úroveň) Pro koho? Určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky) • Dokonale konkurenční trh (abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů). TYPY EKONOMIK 1. Zvyková  Je rozhodováno na základě zvyku, tradice  Vyskytují se ojediněle 2. Direktivně řízená  Odpovědi na výše zmíněné otázky jsou určovány centrální institucí/plánem (válečná ekonomika x socialistické hospodářství) 3. Tržní  Odpověď přichází prostřednictvím trhu 4. Smíšená  Vzhledem k tomu, že tržní mechanismus není dokonalý a v některých případech selhává, zasahuje do něj stát  Míra zásahů je různá (Švédsko x USA) TRH A TYPY TRHŮ • jakýkoliv systém koupě a prodeje • může mít podobu fyzickou i virtuální • Z hlediska územního můžeme rozdělit: Místní trh – místní obchůdky v malém městečku (trh s NOTEBOOKY v KARVINÉ) Národní trh – trh v rámci státního celku. Vzniká splynutím (součtem) místních trhů (trh s NOTEBOOKY v ČESKÉ REPUBLICE) Světový (mezinárodní) trh – každý výrobek vstupuje na světový trh. Vzniká splynutím (součtem) národních trhů (světový trh s NOTEBOOKY) • Z hlediska věcného rozlišujeme: Dílčí trh – trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží Agregátní trh – je trh veškerého zboží EKONOMICKÝ KOLOBĚH STÁT FUNKCE TRHU (TRŽNÍCH CEN) • Informační (signální) Informační propojení velkého množství ekonomických subjektů jak na straně poptávky, tak na straně nabídky Ceny • Alokační Usměrňování toku výrobních faktorů do jednotlivých odvětví a oborů • Motivační Rostoucí cena odměňuje ty vlastníky VF, kteří na její růst reagují a přesunují VF do odvětví s převahou poptávky a naopak • Diferenciační Vyplývá z rozdílu dosahovaných zisků, mezd a dalších důchodů, které souvisejí s cenou prodávané produkce NABÍDKA • Vztah mezi různými cenami zboží a množstvím nabízeným prodávajícím za určité časové období • Můžeme ji vyjádřit buď v podobě tabulky nabídky nebo nabídkovou křivkou • POZOR!!! Neplést s nabízeným množstvím, tj. množstvím, které výrobci plánují prodat v daném časovém období při dané ceně • Rozlišujeme:  Individuální nabídku = jeden produkt, jeden výrobce  Tržní nabídku = jeden produkt, různí (více) výrobci, tedy nabídka jednoho výrobku na trhu  Agregátní (celkovou) nabídku = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh KŘIVKA NABÍDKY • Má pozitivní (rostoucí) sklon, označujeme písmenem S (supply) • Množství (Q) je závislé na ceně (P) • Rostoucí tvar nabídkové křivky je odrazem zákona nabídky, který říká, že Ceteris paribus s růstem ceny roste nabízené množství a s poklesem ceny nabízené množství klesá • Nabídka = křivka, nabízené množství = bod na křivce FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU • Ceny jiných produktů (substitutů, komplementů)  Pokud se zvýší cena substitutu, sníží se nabídka daného produktu a naopak  Pokud se zvýší cena komplementu, zvýší se také nabídka daného produktu a naopak • Ceny vstupů použitých k výrobě  Zvýšení ceny vstupů povede ke snížení nabídky daného produktu a naopak • Technologie výroby  Pokud dojde ke zlepšení technologií, je výrobce schopen se stávajícím množstvím VF vyrobit větší množství produkce • Počet firem na trhu  S vyšším počtem vyrábějících a nabízejících firem roste nabídka • Další faktory (počasí, politická situace, vnější faktory) ZMĚNA NABÍDKY X ZMĚNA NABÍZENÉHO MNOŽSTVÍ  Pokud dojde ke změně nabízeného množství vlivem změny ceny, dojde k posunu po křivce nabídky  Pokud dojde ke změně nabídky jinými než cenovými vlivy, dojde k posunu celé křivky nabídky ZMĚNA NABÍDKY • Nabídka se zvýší (posun křivky doprava), když:  Se sníží cena výrobního substitutu  Se zvýší cena výrobního komplementu  Se sníží ceny výrobních faktorů  Doje k pozitivním technologickým změnám  Se zvýší počet prodávajících • Nabídka se sníží (posun křivky doleva), když:  Se zvýší cena výrobního substitutu  Se sníží cena výrobního komplementu  Se zvýší ceny výrobních faktorů  Doje k negativním technologickým změnám  Se sníží počet prodávajících POPTÁVKA • Vztah mezi různými cenami zboží a množstvím, které je spotřebitel ochoten a schopen při těchto cenách koupit v určitém časovém období • Můžeme ji vyjádřit buď v podobě tabulky poptávky nebo poptávkovou křivkou • POZOR!!! Neplést s poptávaným množstvím, tj. množstvím, které spotřebitel zamýšlí koupit v daném časovém období při dané ceně • Rozlišujeme:  Individuální poptávku = jeden produkt, jeden spotřebitel  Tržní (dílčí) poptávku = jeden produkt, všichni spotřebitelé  Agregátní (celkovou) poptávku = souhrn všech zamýšlených koupí na trhu KŘIVKA POPTÁVKY • Má negativní (klesající) sklon, označujeme písmenem D (demand) • Množství (Q) je závislé na ceně (P) • Klesající tvar popotávkové křivky je odrazem zákona poptávky, který říká, že Ceteris paribus se s růstem ceny bude poptávané množství snižovat a obráceně, při poklesu ceny se bude poptávané množství zvyšovat • Poptávka = křivka, poptávané množství = bod na křivce FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU • Ceny příbuzných produktů (substitutů, komplementů)  Pokud se zvýší cena substitutu, poptávka po daném výrobku se zvyšuje a naopak  Pokud se zvýší cena komplementu, poptávka po daném výrobku se sníží a naopak • Důchody spotřebitelů  Tento vztah může být pozitivní nebo negativní  Obecně lze říci, že u normálních statků se s růstem důchodu poptávka zvyšuje a s poklesem důchodu snižuje • Vkus a preference spotřebitelů • Počet kupujících a demografická struktura  S růstem počtu kupujících roste poptávka • Očekávávní spotřebitelů  Týkají se ceny, dostupnosti nebo nahrazení novým typem (upřednostnění současné spotřeby na úkor budoucí) • Specifické faktory (např. počasí, vládní zásahy, epidemie) ZMĚNA POPTÁVKY X ZMĚNA POPTÁVANÉHO MNOŽSTVÍ  Pokud dojde ke změně poptávaného množství vlivem změny ceny, dojde k posunu po křivce poptávky  Pokud dojde ke změně poptávky jinými než cenovými vlivy, dojde k posunu celé křivky poptávky ZMĚNA POPTÁVKY • Poptávka po produktu se zvýší (posun křivky doprava), když:  Se zvýší cena jeho substitutů  Se sníží cena jeho komplementů  Se zvýší důchod spotřebitelů (u normálního zboží)  Se preference spotřebitelů přesunou směrem k tomuto produktu  Se zvýší počet kupujících • Poptávka po produktu se sníží (posun křivky doleva), když:  Se sníží cena jeho substitutů  Se zvýší cena jeho komplementu  Se sníží důchod spotřebitelů (u normálního zboží)  Se preference spotřebitelů přesunou na jiné produkty  Se sníží počet kupujících  Spotřebitelé budou očekávat nižší cenu v budoucnu TRŽNÍ ROVNOVÁHA • Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou • Cena, která tímto střetem vzniká se nazývá rovnovážná cena – při této ceně se poptávané množství rovná nabízenému a trh je v rovnováze TRŽNÍ ROVNOVÁHA • Pokud je cena jiná než rovnovážná, bude na trhu docházet buď k převisu nabídky (přebytku), kdy je cena vyšší a nebo převisu poptávky (deficitu, nedostatku), kdy je cena nižší než rovnovážná ZMĚNA P A Q PŘI ZMĚNĚ NABÍDKY A POPTÁVKY KONKURENCE • Kromě nabídky, poptávky a ceny existuje ještě jeden prvek (faktor) trhu, který jej významně ovlivňuje a tím je konkurence • Je to proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu • Konkurence na straně poptávky (např. fronty při prodejních akcích) • Konkurence na straně nabídky  Cenová  Necenová = přilákání kupujících jinými (necenovými) metodami (kvalita, reklama, slevy, servis, dodatečné služby)  Dále rozlišujeme dokonalou konkurenci a nedokonalou konkurenci (monopol, oligopol, monopolistická) ZÁVĚR • Trh, přes veškeré své nedokonalosti, je jediným nástrojem, který dokáže efektivně odpovědět na otázky co?, jak? a pro koho? • Trh je tedy nutný • Trh je nejdokonalejší dosud poznaný regulátor a stimulátor ekonomického rozvoje. Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺