Týden 4
1.1.1
FUNKCE
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
•
Funkce
sociálního zabezpečení se utvářely postupně v souladu s historickými podmínkami
v jednotlivých zemích. V čase měly různou váhu.
•
Funkcemi
sociální politiky můžeme rozumět schopnost sociální politiky dosáhnout
vymezeného cíle.
Za funkce sociálního zabezpečení lze pokládat:
a) sociálně kurativní péče
b) sociálně preventivní funkce
c) sociálně stimulační funkce
d) sociálně homogenizační funkce
ad. a) sociálně kurativní péče
(ochranná funkce) související s tradičním posláním sociálního zabezpečení,
jejímž úkolem je překonávat nepříznivé
důsledky vlivů negativně ovlivňujících sociální integraci člověka. Je považována za historicky nejstarší.
Jedná se o negativní vlivy
- objektivní (stáří, smrt živitele apod.) nebo
- subjektivní (např. sociálně patologické jevy: alkoholismus,
kriminalita)
Tato funkce tvoří tradiční a
stabilní prvek sociálních politik a je ji třeba neustále posilovat.
ad. b) sociálně preventivní funkce usiluje o předcházení nepříznivým sociálním vlivům např. chudobě, rozvodovosti,
zdravotnímu ohrožení, nezaměstnanosti, kriminalitě... Jedná se opatření směřující k odstranění příčin, nepříznivých
sociálních situací, které brání integraci člověka do společnosti
Tato funkce dnes neobyčejně sílí,
předpokládá rozsáhlou osvětovou činnost a poradenství všeho druhu.
ad c) stimulační funkce usiluje
o vytváření takového vztahu mezi zájmy
jednotlivců (skupin) a zájmy společenskými, který je příznivý pro rozvoj
ekonomiky i společnosti .
Obecně řečeno je jejím posláním
podporovat, podněcovat, vyvolávat žádoucí sociální jednání jednotlivců a sociálních
skupin jak v oblasti ekonomické, tak i mimo ni. Jedná se o opatření vzdělávací
politiky, zdravotní politiky, politika zaměstnanosti, podpora rodiny,
populačního vývoje atd.
Snaží se aktivizovat člověka, aby
se sám postaral o sebe a eventuelně pomáhal druhým.
ad d) homogenizační funkce
přispívá ke sjednocení podmínek pro
všechny občany (skupiny) v sociálním zabezpečení. Tj. :
•
zajistit všem rovné šance (stejné startovací
podmínky a garantovat nezbytný minimální životní standart)
•
zabezpečit „bezporuchové“ fungování
společenského systému spotřebou veřejných statků (školství, ochrana, justice,…).
Cílem je dosahovat vyššího stupně
stejnorodosti (uspokojování základních životních potřeb, zájmů, hodnost, atd.)
Hlavním garantem přerozdělování je stát (který
vybírá daně a příspěvky do pojišťovacích fondů).
1.1.2
FORMY A
NÁSTROJE SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
V souladu s mezinárodními pakty, smlouvami,
chartami a jinými prameny mezinárodního práva poskytuje sociální zabezpečení
lidem pomoc v případě :
-
ohrožení zdraví a nemoc (lázeňská péče,
nemocenské dávky),
-
nezaměstnanosti,
-
zdravotního poškození a invalidity,
-
pracovního úrazu a nemoci z povolání,
-
stáří,
-
mateřství,
-
rodičovství a
- úmrtí živitele (důchody pozůstalých).
Takovýmto způsobem poprvé vymezila
obsah sociálního zabezpečení úmluva č. 102 z roku 1952 přijatá Mezinárodní
organizaci práce, na kterou navazují další úmluvy a charty, včetně dokumentů
Rady Evropy a Evropské unie.
Uvedené formy
sociálního zabezpečení se mohou ve srovnání jednotlivých států lišit mírou
realizace či použitím nástrojů k jejich realizaci. Z pohledu státu je
hlavní charakteristikou jednotlivých forem sociálního zabezpečení především organizace provádění sociálního
zabezpečení a tvorba zdrojů pro plnění nároků ze sociálního
zabezpečení.
NÁSTROJE (PROSTŘEDKY)
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Historicky se
vyvinulo několik nástrojů sociálního zabezpečení, kterými je sociální
zabezpečení prováděno a je možné je znázornit takto:
|
Nástroji (pilíři) systému
sociálního zabezpečení jsou: |
● pojištění
(zdravotní, sociální)
●
sociální služby. |
Dále můžeme pojištění dělit na :
-
krátkodobé,
-
dlouhodobé,
v ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Pro případ nemoci |
Zdravotní pojištění je fakticky daň, která je
součástí jednoho ze tří pilířů nemoci,
kdy se pojištěnci hradí potřebná zdravotní
péče v rozsahu stanoveném zákonem. Je postaveno na principu
povinné přerozdělovací platby odvedené z výše příjmu, principu svobodné volby [1]
V průběhu II. světové války se v Anglii začal používat pojem národní
pojištění. Tento pojem byl
pak v roce 1948 použit i u nás pro označení reformovaného sociálního
pojištění , které bylo univerzálním a komplexním systémem.
Současný systém
sociálního pojištění spočívá v tom, že pojištěné osoby a jejich
zaměstnavatelé povinně odvádějí příspěvky, jejichž výše se odvozuje od výdělků
pojištěných osob a výše peněžní částky, kterou osoba obdrží v případě
pojistné události, je odvozena od výše odvedeného příspěvku.
U sociálního
pojištění a jeho využití pojištěnou osobou můžeme rozlišit v zásadě dvě
časová období:
-
před
pojistnou událostí - tedy období, kdy se platí příspěvky, ale nenastala
situace, pro kterou toto pojištění existuje
-
při
pojistné události nebo po ní – tedy období, kdy situace nastala a je nutné
plnění
Podle mezinárodní klasifikace se
sociální pojištění dělí na devět základních systémů
4. POJIŠTĚNÍ V MATEŘSTVÍ
7. POJIŠTĚNÍ POZŮSTALÝCH
|
Ø Nemocenské Ø Peněžitá pomoc v mateřství Ø Podpora při ošetřování čl. rod. Ø Vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství |
Ze systému sociálního
zabezpečení vyplácí OSZZ ze státního rozpočtu z příjmu |
Důchodové
pojištění |
Náklady
léčení (zdravotní pojišťovny) |
Z nemocenského pojištění osob samostatně výdělečně
činných (OSVČ) se poskytují
2 dávky:
nemocenské
peněžitá pomoc v mateřství
Dále můžeme pojištění dělit na
-
krátkodobé, což jsou pojištění
v nemoci, mateřství a nezaměstnanosti,
-
dlouhodobé, kterými jsou pojištění ve stáří,
invaliditě a při ztrátě živitele.
POJISTNÉ
Shrnutím lze konstatovat, že pojistné
na sociální zabezpečení je pravidelná platba odváděná na :
|
Pojistné se stanoví z ◙ měsíčního vyměřovacího základu u zaměstnanců ◙ |
▀ Zaměstnavatelé hradí
pojistné ve výši celkem 24,8 % úhrnu měsíčního vyměřovacího základu
všech zaměstnanců (pro hlavní výdělečnou činnost činí minimální
měsíční vyměřovací základ 25 % a pro vedlejší výdělečnou činnost 10 %
průměrné mzdy stanovené vyhláškou MPSV. Pro rok 2016 činila průměrná mzda 27 006 Kč), z toho -
2,1 % na nemocenské pojištění, -
21,5 % na důchodové pojištění, -
1,2 % na státní politiku zaměstnanosti. ▀ Za zaměstnance odvádí
zaměstnavatel pojistné na důchodové
zabezpečení ve výši 6,5 % měsíčního
vyměřovacího základu. Celkově je tedy za
zaměstnance odvedeno na důchodové pojištění 21,5 + 6,5 = 28 % vyměřovacího základu. Pro hlavní výdělečnou činnost činí minimální měsíční
vyměřovací základ 25 % a pro vedlejší výdělečnou činnost 10 % průměrné mzdy
stanovené vyhláškou MPSV. |
Osoby samostatně výdělečně činné
hradí 29,2
% ročního vyměřovacího základu, z toho: -
28 % na důchodové pojištění, -
1,2 % na státní politiku zaměstnanosti, a -
2,1 %
pokud se účastní nemocenského pojištění. |
Sociální pojištění, které je v současném světě
nejrozšířenější se vyznačuje těmito pojmovými znaky :
■ jedná se o povinné a zákonem uložené pojištění,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj, jak okruh povinně pojištěných
osob, tak okruh povinných plátců pojistného,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. pojištěné sociální událostí,
podmínky vzniku a trvání nároku, jakož i jeho výši,
■ zákon stanoví i způsob správy a financování.
Sociální pojištění fakticky nutí
občany postarat se o svou budoucnost a budoucnost své rodiny odložením části osobní spotřeby , a to nikoliv
na úkor veřejných daní. Současná sociální reforma je poznamenána přechodem o
„socialistického“ pojetí sociálního zabezpečení k sociálnímu pojištění.
K reformě patří i zavedení pojištění v nezaměstnanosti, obnovení
úrazového pojištění a omezování přídavků na děti jen na nízko příjmové rodiny
či občany.
[1] 80 let sociálního
pojištění, ČSSZ,Praha, 2005