Týden 6
1
instituce
sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
V této části studijní opory je řešena problematiky všech
nejvýznamnějších státních
i nestátních institucí, jejichž základní činnosti je zabezpečení a realizace
některých z odvětví sociálního zabezpečení v ČR.
Cíle kapitoly
|
Výklad je podán o
zákonném vymezení a obsahu činnosti
-
Ministerstva práce a sociálních věcí
-
Úřadu práce,
-
České správě sociálního zabezpečení apod.
Klíčová slova kapitoly
|
Ministerstvo, úřad práce, kontaktní pracoviště, správa
sociálního zabezpečení, inspekce práce, sociální zabezpečení
1.1
MINISTERSTVO
PRÁCE A SOCIÁLNÍCH
VĚCÍ
Do kompetence
ministerstva
patří především
▀ sociální
politika
(problematika zdravotně postižených, sociální služby, sociální dávky, rodinná
politika apod.), ▀
sociální pojištění (důchody, nemocenské, apod.),
▀ oblast
zaměstnanosti (trh práce, podpora zaměstnanosti, zahraniční zaměstnanost
apod.),
▀ pracovněprávní
legislativa,
▀ bezpečnost a ochrana zdraví při práci,
▀ rovné příležitosti pro ženy
a muže (genderová problematika),
▀ evropská integrace a oblast čerpání finanční pomoci z fondů
Evropské unie (EU).
Mezi organizace podřízené MPSV patří :
Ø Úřad práce ČR (ÚP ČR),
Ø Česká správa
sociálního zabezpečení (ČSSZ),
Ø Státní úřad
inspekce práce (SÚIP) a
Ø Úřad pro
mezinárodněprávní ochranu dětí (ÚMPOD).
(Podrobněji viz. dále)
MPSV je zřizovatelem pěti ústavů
sociální péče.[1]
V lednu
2014 resort zaměstnával 21 tisíc lidí a služby veřejnosti poskytoval
prostřednictvím poboček svých specializovaných úřadů, které sídlí minimálně
v každém okresním městě.
1.2
ÚŘAD PRÁCE
ČESKÉ REPUBLIKY
Úřad práce
ČR tvoří
§ generální
ředitelství,
§ krajské
pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu (14 krajských poboček“). ▫ součástí krajských
poboček jsou kontaktní pracoviště.
Plní úkoly v
oblasti
ü zaměstnanosti,
ü ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele,
ü státní
sociální podpory.
Jsou
organizačními útvary krajských poboček. Součástí kontaktního pracoviště mohou
být detašovaná, či dislokovaná územní pracoviště, popř. výjezdní pracoviště.
Od
1. 1. 2012 lze vyřídit veškeré služby v oblasti
◙
zaměstnanosti, ◙
státní sociální podpory,
◙ pomoci
v hmotné nouzi,
◙ dávek pro osoby se zdravotním
postižením
na 423 kontaktních pracovištích Úřadu
práce ČR a 26 detašovaných, resp. výjezdních pracovištích Úřadu práce ČR.
PŮSOBNOST KONTAKTNÍCH PRACOVIŠŤ ÚŘADŮ PRÁCE V OBLASTI ZAMĚSTNANOSTI |
▀ Vůči
osobám se zdravotním postižením
|
▀ Vůči zájemcům o zaměstnání
|
▀ Vůči
zaměstnavatelům
Cizincům
(Cizincem se pro účely
zaměstnávání rozumí fyzická osoba, která není státním občanem České
republiky, občanem Evropské unie ani jeho rodinným příslušníkem). |
▀ Ostatní činnosti Úřadu práce České
republiky
|
▀ Vůči
uchazečům o zaměstnání
|
▀ Vůči všem
občanům
◙ poskytuje informační služby v oblasti pracovních příležitostí, zejména
informace o
◙ poskytuje
poradenské služby pro
|
PŮSOBNOST
KONTAKTNÍCH PRACOVIŠŤ ÚŘADŮ PRÁCE
V OBLASTI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
▀ v oblasti nepojistných sociálních dávek úkoly správního
orgánu prvního stupně dle zákona o státní sociální podpoře, zákona o
pomoci v hmotné nouzi, zákona o sociálních službách, zákona o poskytování dávek
osobám se zdravotním postižením a zákona o sociálně-právní ochraně dětí zejména tyto úkoly:
◙ rozhoduje ve správním řízení o přiznání
příslušné dávky.
Přídavek na dítě
Přídavek na dítě je základní dlouhodobou dávkou poskytovanou rodinám s dětmi,
která jim pomáhá krýt náklady, spojené s výchovou a výživou nezaopatřených
dětí. Při poskytování dávky je testován příjem rodiny v předchozím kalendářním
roce. Za příjem se považuje i rodičovský příspěvek.
Příspěvek na bydlení
Příspěvek na bydlení přispívá na krytí nákladů na bydlení rodinám či
jednotlivcům s nízkými příjmy. Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů
rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považují i přídavek na dítě a
rodičovský příspěvek.
Rodičovský příspěvek
Na rodičovský příspěvek má rodič nárok, jestliže po celý kalendářní měsíc
osobně celodenně a řádně pečuje o nejmladší dítě v rodině. Při poskytování této
dávky není testován příjem rodiny ani výdělečná činnost pečujícího rodiče.
Dávky pěstounské péče
Od 1. ledna 2013 jsou dávky pěstounské péče upraveny zákonem č. 359/1999 Sb., o
sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (odměnu pěstouna,.
příspěvek na úhradu potřeb dítěte, příspěvek na zakoupení motorového vozidla,
příspěvek při převzetí dítěte
Porodné
Porodné je dávka, kterou se jednorázově přispívá na náklady související s
narozením prvního dítěte. Při poskytnutí dávky je testován příjem rodiny v
předchozím kalendářním čtvrtletí. Za příjem není považován rodičovský příspěvek
a přídavek na dítě.
Pohřebné
Touto dávkou se přispívá na náklady spojené s vypravením pohřbu. Příjem rodiny
se netestuje.
1.3
ČESKÁ
SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Strukturu ČSSZ tvoří :
● ústředí ČSSZ,
● pracoviště
ČSSZ (regionální),
- Pracoviště ČSSZ Brno
- Pracoviště ČSSZ České Budějovice
- Pracoviště ČSSZ Hradec Králové
- Pracoviště ČSSZ Ostrava
- Pražská správa sociálního zabezpečení
- Pracoviště ČSSZ Plzeň
- Pracoviště ČSSZ Střední Čechy
- Pracoviště ČSSZ Ústí nad Labem
● okresní
správy sociálního zabezpečení,
● Pražská správa sociálního zabezpečení a Městská správa sociálního
zabezpečení Brno
a jejich územní pracoviště.
Vznik České správy sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení je samostatnou
rozpočtovou organizací podřízenou Ministerstvu práce a sociálních věcí, která
fakticky vznikla sloučením Úřadu důchodového zabezpečení v Praze, České správy
nemocenského pojištění a Správy nemocenského pojištění Svazu českých a
moravských výrobních družstev.
Byla ustavena, s účinností od 1. září 1990, zákonem
ČNR č. 210/1990 Sb., o změnách
v působnosti orgánů České republiky a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, kterým
byl novelizován zákon ČNR č. 114/1988 Sb.,
o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení. Česká správa sociálního
zabezpečení je v souladu s ustanovením § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku
České republiky a jejím vystupování v právních vztazích organizační složkou
státu, není tedy samostatnou právnickou osobou. Tím však není dotčena její
působnost podle zvláštních právních předpisů (zejména z oblasti sociálního
zabezpečení) a její jednání v těchto případech je jednáním státu.
Působnost České správy sociálního zabezpečení
Česká správa
sociálního zabezpečení jako orgán státní správy vykonává působnost v
oblasti
■ sociálního zabezpečení
▪ důchodového pojištění.
▪ nemocenského pojištění,
■ lékařské posudkové služby.
Plní také
úkoly vyplývající z mezistátních úmluv o sociálním zabezpečení a podle
koordinačních nařízení Evropské unie je styčným místem vůči zahraničním
institucím pro
▫ peněžité
dávky v nemoci a mateřství,
▫ důchody a peněžité dávky v případě pracovních úrazů a nemocí
z povolání.
Kompetence
ČSSZ jsou upraveny zákonem ČNR č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů. Podle ustanovení § 5 odst. 1 tohoto zákona plní ČSSZ tyto úkoly :
- rozhoduje (rozhodovací působnost)
▫
o dávkách důchodového pojištění,
pokud není v uvedeném zákoně stanoveno,
že o nich rozhoduje jiný orgán sociálního zabezpečení, a zařizuje výplaty těchto dávek, ▫ o povinnosti občana vrátit dávku důchodového pojištění poskytnutou neprávem nebo v nesprávné výši, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ▫ o povinnosti organizace nahradit neprávem vyplácené částky na dávce důchodového pojištění, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ▫ o odvoláních ve věcech, v nichž v prvním stupni rozhodla okresní správa sociálního zabezpečení, ▫ o odstranění tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení, pokud jí bylo v jednotlivých případech svěřeno, - vybírá
pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti podle zvláštního zákona,
- jedná
před soudem v řízení o přezkoumání rozhodnutí ve
věcech sociálního zabezpečení,
- plní
úkoly při výplatě dávek sociálního zabezpečení do ciziny,
- řídí a
kontroluje činnost okresních správ sociálního zabezpečení,
- dává
souhlas ke změně pobytu práce neschopného občana při jeho odjezdu do
ciziny,
- zajišťuje vydávání tiskopisů předepsaných
podle zákona.
1.4
STÁTNÍ
ÚŘAD INSPEKCE PRÁCE
Státní úřad
inspekce práce (dále jen „úřad“) je řízen Ministerstvem práce a sociálních
věcí.
Státní úřad inspekce práce a jeho oblastní inspektoráty jsou orgány
státní správy, jejichž hlavním úkolem je kontrola dodržováni povinností
plynoucích z pracovněprávních předpisů včetně předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci.
V odůvodněných případech mohou orgány inspekce práce ukládat pokuty za
spáchání přestupku nebo správního deliktu.
Kromě
kontrol patří k základním úkolům Úřadu i inspektorátů poradenská, konzultační
a osvětová činnost. Činnost Úřadu a inspektorátů se řídí zákonem č. 251/2005
Sb., o inspekci práce.
SÚIP řídí osm oblastních inspektorátů práce (OIP Hlavní město Praha, OIP Středočeský kraj, OIP Jihočeský kraj a Vysočina, OIP Plzeňský a Karlovarský kraj, OIP Ústecký
a Liberecký kraj, OIP
Královéhradecký a Pardubický kraj, OIP Jihomoravský a Zlínský kraj, OIP Moravskoslezský a Olomoucký kraj)
Hlavním cílem práce Úřadu a inspektorátů je a musí byt nikoliv represe,
ale prevence, tedy snaha o předcházení negativním jevům – pracovním úrazům,
nemocem z povolání
a haváriím technických zařízení – a snaha o co nejlepší přípravu na zdolávání
následků takových dějů, pokud k nim dojde.
1.5
ÚŘAD
PRO MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ OCHRANU
DĚTÍ
Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (dále jen
„Úřad“) byl zřízen ustanovením § 3 zákona č. 359/1999 Sb.,
o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Úřad je
správním úřadem s celostátní působností a je podřízen Ministerstvu
práce a sociálních věcí. Je zřízen jako orgán sociálně-právní ochrany
dětí. V čele Úřadu stojí ředitel.
Úřad působí
jako tzv. ústřední orgán podle celé řady mezinárodních smluv a podle nařízení
Evropské unie. Předmětem činnosti je zejména pomoc:
•
při vymáhání výživného ze zahraničí a do zahraničí
• při řešení případů tzv. mezinárodních únosů dětí
• při zajištění práva styku
• při mezinárodním osvojení
Úřad jako
orgán ČR nemůže bez dalšího působit a zasahovat na území jiných
států. Vždy je nezbytná spolupráce ze strany orgánů dotčeného státu,
případně je Úřad a jeho klient orgánem dotčeného státu zastupován.
Z této skutečnosti mohou vyplývat různá omezení a prodlevy při
vyřizování žádostí klientů a státních orgánů ČR, a to bez zavinění
Úřadu. Postup spolupráce mezi orgány států upravují mezinárodní smlouvy
a nařízení Evropské unie
Dále Úřad
vystupuje jako opatrovník (popřípadě kolizní opatrovník) v soudních
řízeních ve věcech nezletilých s mezinárodním prvkem.
Úřad taktéž
pomáhá při zajišťování návratu dětí do země jejich původu
v případech, kdy se na území ČR ocitnou bez osoby, která by
za ně odpovídala.
Úřad je jako
státní orgán vázán rovněž Úmluvou o právech dítěte (New York 20. 11. 1989,
publikována v č. 104/1991 Sb.), jeho předním hlediskem při
jakékoli činnosti je tedy zájem dítěte.
1.6
ZDRAVOTNÍ
POJIŠŤOVNY
Úkol
provádět zákonné zdravotní pojištění je svěřen zdravotním pojišťovnám jako
finančním institucím sui generis. Jedná se o ■ Všeobecnou zdravotní pojišťovnu ČR ( VZP), která je zřízená přímo zákonem, ■ Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny ▪ resortní, zákonem určené zejména pro zaměstnance všech organizací
založených nebo řízených jedním ministerstvem, ▪
oborové, určené pro zaměstnance
jednoho oboru, ▪
podnikové, určené pro zaměstnance
jednoho nebo více podniků ▪ další,
např. mezirezortní, mezioborové. |
Od roku
1993 na území České republiky působilo celkem 29 zdravotních
pojišťoven. Tento počet se postupem času zredukoval na současných sedm.
V České
republice nyní působí tyto zdravotní pojišťovny:
a dále
těchto 6 zaměstnaneckých pojišťoven:
- Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,
- Česká průmyslová zdravotní
pojišťovna,
- Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank,
pojišťoven a stavebnictví,
- Zaměstnanecká pojišťovna Škoda,
- Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České
republiky,
- Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna.
Pro
činnost všech zdravotních pojišťoven
platí, že:
●
jsou právnickými osobami
s vlastní právní subjektivitou,
● hospodaří s vlastním
majetkem a majetkem jím svěřeným, ● vytvářejí a používají svůj vlastní účetní a informační systém, který musí
navazovat na státní statistickou evidenci,
● nesměji zřizovat a provozovat zdravotnické
zařízení ani podnikat s prostředky plynoucími z veřejného zdravotního
pojištění,
● vnější kontrolu činnosti
provádí Ministerstvo zdravotnictví v součinnosti s Ministerstvem
financí, zjištěné nedostatky mohou být řešeny
i zavedením nucené správy až na jeden rok, Hospodaření zdravotních pojišťoven podléhá také
kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu
●
náklady zdravotní péče poskytnuté pojištěncům státními i nestátními
zdravotnickými zařízeními hradí
příslušná zdravotní pojišťovna na
základě smluv uzavřených s těmito
zařízeními.
Všechny
zdravotní pojišťovny mají komplexní zodpovědnost po stránce odborné
i ekonomické za hrazené zdravotní služby poskytované každému z celkem
více než 10 milionů pojištěnců veřejného zdravotního pojištění. V souladu
s těmito stěžejními úkoly pak činnost zdravotních pojišťoven zahrnuje také
řadu dalších souvisejících oblastí, jako např.
Ø vedení
evidence pojištěnců (VZP ČR vede centrální registr všech pojištěnců),
Ø vedení
evidence poskytovatelů zdravotních služeb,
Ø
Všeobecná
zdravotní pojišťovna ČR (VZP) byla zřízena zákonem č. 551/1991 Sb. s
účinností od 1. 1. 1992 a je zde pojištěno cca 75 % všech obyvatel ČR a je zde veden také největší počet
pojištěnců, za které je plátcem pojistného stát. Organizační strukturu VZP tvoří
Ústředí se sídlem v Praze, krajské pobočky, územní pracoviště a
úřadovny. Organizaci a postavení organizačních složek podrobně
upravuje organizační řád VZP. V čele VZP stojí ředitel VZP,
kterého jmenuje (na 4 roky)
a odvolává správní rada VZP. Ředitel VZP je statutárním orgánem VZP a jedná jejím jménem. Orgány VZP ČR jsou:
Funkční období člena
orgánu VZP je čtyřleté, přičemž
vykonávat tutéž funkci je opětovně možné pouze ve dvou po sobě jdoucích funkčních obdobích. Členství
v orgánech nezakládá
pracovněprávní vztah k VZP. S funkci je spojena odměna ve výši stanovené ve
zdravotně pojistném plánu a náhrada
výdajů spojených s výkonem funkce. Pro členství
v orgánech všech zdravotních pojišťoven je vyžadována věková hranice nejméně 25 let, bezúhonnost, státní
občanství a trvalý pobyt na území ČR. |
Shrnutí kapitoly
|
Kapitola je věnována popisu a zejména
obsahu činnosti institucí s celostátní působnosti zaměřených na činnost
v jednotlivých oblastech sociálního zabezpečení
[1] Centrum sociálních služeb Tloskov, Centrum pobytových
a terénních sociálních služeb Zbůch, Centrum sociálních služeb pro osoby se
zrakovým postižením v Brně-Chrlicích, Centrum Kociánka a Centrum
sociálních služeb Hrabyně. Dále je zřizovatelem Výzkumného ústavu práce a
sociálních věcí (VÚPSV), Výzkumného ústavu bezpečnosti práce (VÚBP), Technické
inspekce České republiky (TI ČR).