Právo sociálního zabezpečení

Týden 12

1      financování  sociálního  zabezpečení

Rychlý náhled kapitoly

Náklady na sociální zabezpečení tvoří zásadní část státních rozpočtů všech sociálních států. Další pojednání je proto věnováno obecným koncepcím financování sociálního zabezpečení, včetně jejich historických aspektů, jakož i financování konkrétních součásti sociálního zabezpečení v České republice

Cíle kapitoly

Kapitola směřuje k umožnění osvojení si

-          historického vývoje financování sociálního zabezpečení,

-          současného institucionálního členění koncepci financování,

-          rozdílů mezi koncepcemi,

-          způsobu financování jednotlivých části sociálního zabezpečení apod.

 

 

Klíčová slova kapitoly

Koncepce financování, druhy financování, státní, soukromé, zprostředkované, Beveridgovský model, Bismarckovský model, Etatistický model, vzájemnost, solidarita rovnost.

 

 

1.1    HISTORICKÉ  I  SOUČSNÉ  OBECNÉ  MODELY  A  KONCEPCE  FINANCOVÁNÍ

Na základě abstrakce historického vývoje lze identifikovat tři historické modely financo- vání systémů sociálního zabezpečení.

 

FBismarckovský model  (Otto von Bismarck, německý říšský kancléř, 1883)

ú  orientace na  zaměstnanecký poměr a rozdělení osob do skupin podle jimi vykonávané činnosti (dělník, zaměstnanec, úředník)

ú  financování z pojistného (placeného zaměstnavateli i zaměstnanci a s pomoci státních příspěvků).

FBeveridgovský model (1942, ekonom lord Beveridge) vychází z principu, že

     každý člen společnosti má právo na základní zabezpečení v nemoci, ve stáři  

      apod.

ú  předpokládá stejné základní potřeby u každého lidského jedince

ú  orientace na určitý minimální standard paušálně poskytovaný

ú  financování ze stejného základního pojistného a z daňových prostředků.

FEtatistický model (SSSR)

ú  ideologický záměr široce a autoritativně pojaté péče státu o sociální záležitosti

ú  pevně začleněn do systému národního hospodářství

ú  financuje navenek stát prostřednictvím daně z příjmu, tím však současně  fakticky podstatnou část nákladů nesly podniky

ú  pro všechny zaměstnance účast v systému povinná, tím dosaženo značně vysokého stupně pokrytí.

 

V současnosti existují fakticky tři koncepce financování sociálního zabezpečení podle zajišťující instituce (institucionální členění koncepcí financování) :

F státní

ú  financuje stát sám (skrze státní správu – orgán)

ú  stát přejímá hlavní zodpovědnost za občana

Fsoukromá

ú  soukromé instituce

ú  akcent na zodpovědnost občana

ú  stát stanoví pouze rámcová pravidla fungování soukromých systémů

Fzprostředkovací

ú  kdy stát vytváří zabezpečující nástroje (např. povinné sociální pojištění)

ú  zabezpečující instituce stojí mezi státem a občanem

 

Možné jsou i systémy vytvářené zaměstnavateli (jde pak o doplňkové zabezpečení).

 

Rozdíl mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního pojištění

 

Ve státním systému občan odvádí státu daně do státní pokladny, odkud se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí dávky sociálního zabezpečení.

V sociálním pojištění občan povinně pojišťuje sám sebe pro případ budoucí pojistné (sociální) události, popř. jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel). Sociální pojištění je zbudováno zejm. na principech vzájemnosti a solidarity.

 

Vzájemnost představuje pomoc poskytovanou jednotlivým osobám, které ji potřebují,
a to z prostředků získaných od ostatních účastníků.

Solidaritu lze rozlišit

-          intergenerační , tj.  mezi generacemi (mladých se starými)

-          intragenerační, tj. uvnitř generací (zdravých s nemocnými; bohatých s chudými).

 

Můžeme však hovořit i o dalších principech, které jsou v sociálním zabezpečení uplatňovány. Jsou jimi např.

-          zásluhovosti, kdy nárok na výši dávky závisí na osobním přičinění, tj. v souvislosti s odpracovanými léty, dosaženým příjmem a výši placeného pojistného,

-          rovnosti, tj. stanovení stejných pravidel, podle nichž se dávka přiznává.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FINANCOVÁNÍ  SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdíl mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního pojištění

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Historické modely systémů sociálního zabezpečení :

 

FBismarckovský model  

  FBeveridgovský model

  FEtatistický model

 

 

 

Současné koncepce financování podle zajišťující instituce :

 

  F státní

  Fsoukromá

  Fzprostředkovací

 

 Státní systém

 

 občan odvádí státu daně do státní pokladny, odkud se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí dávky sociálního zabezpečení

Sociální pojištění

 

občan povinně pojišťuje sám sebe pro případ budoucí pojistné (sociální) události, popř. jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel)

Sociální pojištění je koncipováno  zejména na těchto principech :

■ Vzájemnosti                ■ Zásluhovosti

■ Solidarity,                   ■ Rovnosti

   a to  :        

-          intergenerační ,

-          intragenerační,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1.1      

 

 

 

 

 


.

 

 

 

Příspěvkově a dávkově definované systémy

 

o    Příspěvkově definovaný penzijní systém (defined contribution – DC) předem definuje určitým způsobem výši příspěvku, které účastníci, zaměstnavatel či stát mají odvádět
a odtud se pak stanoví výše dávek, které je možné dále vyplácet. Přitom dávky, jejíchž přesná výše není předem známá, představují tolik, kolik lze v systému dosáhnout nejen
v závislosti na odvedených či v budoucnu předpokládaných příspěvcích, ale také
v závislosti na vývoji demografických a ekonomických parametrům včetně skutečné
či v budoucnu předpokládané kapitálové výnosnosti.

o    Dávkově definovaný penzijní systém (defined benefit – DB) předem definuje určitým způsobem výši dávek, které účastníci mají pobírat, a odtud se pak stanoví potřebná výše finančních nákladů, tedy i výše vyžadovaných příspěvků. I zde existuje vedle závislosti na vyměřených dávkách podstatná závislost finančních nákladů na vývoji demografických
a ekonomických parametrů. Kolísání těchto parametrů pociťují na rozdíl od příspěvkově definovaných penzijních plánů více účastníci v aktivním věku než penzistů. Odpovídající pojistně-matematické výpočty zde mohou být poměrně složité.

Existují však i hybridní systémy (různě konstruované).

 

Způsoby financování sociálního pojištění

 

Rozlišujeme dva základní způsoby sociálního pojištění.

 

Průběžné financování (PAYG = Pay As You Go),

ú  příspěvky plynoucí od aktivních účastníků se okamžitě rozdělí

ú  dávky se vyplatí oprávněným poživatelům dávek dle jejich okamžitých nároků

ú  jedná se o pouhé přerozdělení, aniž by se vytvářel nějaký fond.

Výhoda: relativní spolehlivost (neznamená však stabilitu).

Nevýhoda: velká citlivost na demografický vývoj.

Fondové financování (funding)

ú  zakládá se fond pro všechny (i budoucí) závazky penzijního plánu jejích systematickou kapitalizací

ú  důraz se přesouvá na investiční fond

Výhoda:  pojištěnec má přehled o stavu svých prostředků, a tím i o své budoucnosti. Nevýhoda:  rizika spojená s investiční činností.

  Uvnitř fondového financování se rozlišují někdy dvě jeho metody:

§  „saving“ – důraz na spoření

§  „pooling“ – důraz na výhodnost smlouvy.

 

1.2      FINANCOVÁNÍ TUZEMSKÉHO SYSTÉMU SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ PODLE JEHO OBLASTÍ

 

Důchodové pojištění a nemocenské pojištění

 

-      do státního rozpočtu se odvádí pojistné

-      ze státního rozpočtu jsou pak hrazeny dávky

-      odvozené příjmy státního rozpočtu – penále, pokuty, přirážky

-      existuje zvláštní účet důchodového pojištění – poměrná část pojistného na sociální zabezpečení (pojistné 2x a příspěvek jsou 3 v 1 a tak nelze identifikovat), zvláštní pravidla hospodaření s přebytkem na účtu DP

-      zvláštní účet pro nemocenské pojištění není

 

Veřejné zdravotní pojištění

 

-      poskytování a solidární hrazení zdravotní péče ve veřejném zdravotnictví založeno článkem 31 LZPS

-      v této oblasti se poskytují věcná plnění – na základě smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními

-      v zásadě se financuje z pojistného na veřejné zdravotní pojištění

-      hrazeny z pojistného jsou však pouze některé výkony

-      vícezdrojové financování (pojištění, rozpočty státu, kraje a zřizovatelů)

-      od 1.1.2008 spoluúčast pacientů formou regulačních poplatků

-      odvod pojistného přímo na účet pojišťovny

 

Lékař zajišťuje péči ve prospěch pojištěnců proti úhradě od zdravotní pojišťovny. Úhrada zdravotní péče existuje za výkon i na hlavu.

 

Státní sociální podpora

-      do státního rozpočtu se odvádějí daně

-      ze státního rozpočtu se pak poskytují dávky

 

Sociální pomoc

-      hmotná nouze – orgány dostávají dotaci ze státního rozpočtu

-      sociální služby ▪ příspěvek na péči obce ze státního rozpočtu, MPSV

                   financování služeb buď za úhradu, za částečnou nebo bezplatně;

-    sociální péče

zdravotně postižení – rozdělují obce, ale jde ze státního rozpočtu.

 

Shrnutí kapitoly

Obsahem kapitoly je shrnutí všech historických i současných forem a způsobu financování sociálního zabezpečení v sociálních státech, včetně jejich výhod či nevýhod. Následně je rozvedeno současné tuzemské financování.