Týden 9
1.1
KATEGORIZACE OBCÍ
PRO VÝKON PŘENESENÉ STÁTNÍ SPRÁVY
Důvody nezbytnosti kategorizace obcí pro výkon přenesené státní
správy |
Pro výkon samostatné působnosti nejsou
obce nijak kategorizovány. Není tomu tak ale při výkonu přenesené působnosti.
Vzhledem k velkému počtu obcí v ČR a navíc s poměrně malým
počtem obyvatel ( do 1000 občanů takřka 80 % obcí ) nelze zajistit
kvalifikovaný výkon přenesené státní správy ve všech obcích. Tento neblahý stav
se odráží v nezbytné diferenciaci obcí podle rozsahu vykonávané přenesené
státní správy (přenesené působnosti). Zákon o obcích upravuje třístupňovou
diferenciaci, která je dále konkretizována zákonem č. 314/2002 Sb., o stanovení
obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou
působnosti, jakož i vyhláškou Ministerstva vnitra č. 388/2002 Sb., o stanovení
správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí
s rozšířenou působnosti (dále jen vyhláška).
Obce se základním rozsahem výkonu
přenesené státní správy
Přenesená
státní správa je vykonávána všemi obcemi na území České republiky.
Nejpočetnější kategorii tvoří obce, v nichž je vykonávána státní správa
pouze v základním rozsahu, aniž je přihlédnuto k jejich velikosti,
významu či počtu obyvatel. Negativně je možno tyto obce vymezit tak, že se
jedná o obce, které nejsou obcemi s pověřeným obecním úřadem nebo obcemi
s rozšířenou působnosti. Pro vymezeni této kategorie zvláštní zákony
zpravidla uvádí, že určitou působnost vykonává „obec“ či „orgán obce“.
Obce s pověřeným obecním
úřadem
Obecně
jsou nazývány tzv. dvojkovými obcemi a byly zřízeny již v roce 1990. Tyto
obce jsou nyní jmenovitě stanoveny v příloze č. 1 zmiňovaného zákona č.
314/2002 Sb., kde je jich uvedeno podle krajů 388. Vedle základního pověření,
které vykonávají všechny obce je obcím tohoto stupně zvláštními zákony svěřena
i další působnost, kterou vykonávají ve svých správních obvodech vymezených
vyhláškou. Správní obvod se v tomto případě již nekryje s územím
obce, ale je rozšířen o území obcí pro něž je přenesená státní správa
vykonávána. Nutno ale doplnit, že pokud obec s pověřeným obecním úřadem
vykonává přenesenou státní správu v širším rozsahu i pro obce se základním
pověřením, neznamená to, že je jim nadřízená. Nikdy ji nepřísluší přezkoumávat
rozhodnutí obcí ze základním pověřením vydaná v jejich kompetenci.
Přezkumným orgánem zůstává příslušný odbor krajského úřadu.
Je-li
výkon přenesené působnosti svěřován této kategorii obcí zvláštní zákony
pak zpravidla stanoví, že přenesenou
působnost vykonávají „obce s pověřeným obecním úřadem“. To nebrání tomu,
aby v obcích této kategorie fakticky vykonávaly přenesenou působnost pro
správní obvod zvláštní orgány nebo pověřené komise rady.
Obce s rozšířenou působnosti
Zrušení
okresních úřadů jako územních orgánů státní správy s všeobecnou působnosti
na konci roku 2002 mělo za následek vznik obcí s rozšířenou působnosti.
Jde o 205 tzv. „trojkových“ obcí jmenovitě uvedených v zákoně č. 314/2002
Sb., které vedle základního pověření a pověření dvojkových obcí, vykonávají
další působnosti svěřené jím zvláštními právními předpisy. Zejména se jedná o
zhruba 80 % kompetencí zrušených okresních úřadů (zhruba 20 % přešlo na krajské
úřady). Jedná se o obce s nejširším pověřením k výkonu přenesené
státní správy a jejich správní obvody zahrnují příslušné správní obvody obcí
s pověřeným obecním úřadem i obcí se základním pověřením.
Ukládají-li
zvláštní zákony těmto obcím výkon přenesené státní správy hovoří o „obcí
s rozšířenou působnosti“. Ani v tomto případě se nejedná vůči obcím
s menším rozsahem výkonu přenesené státní správy o nadřízenost a
podřízenost.
Za
situace kdy jsou obce s vyšším než základním pověřením k výkonu
přenesené státní správy výčtově uváděny v zákoně, musel zákonodárce
stanovit i postup pro případ, že některá z nich nebude schopna
v rozsahu pověření přenesenou státní správu vykonávat. Pro tento případ
mohou mezi sebou obce vykonávající přenesenou státní správu ve správním obvodu
obce s pověřeným obecním úřadem uzavřít veřejnoprávní smlouvu. Totéž mohou
učinit obce s rozšířenou působnosti ve správním obvodu příslušného
krajského úřadu. Proces uzavírání tohoto typu specifických smluv upraví nový
zákon o správním řízení. V zákonem stanovených případech může Ministerstvo
vnitra rozhodnout o změně vykonavatele přenesené působnosti nebo o její
delegaci.
Uváděnou
třístupňovou diferenciaci obcí je nutno doplnit. Mezi obce se základním
pověřením a obce s pověřeným obecním úřadem existuje mezistupeň tj. obce
s matričním úřadem a obce se stavebním úřadem. Zcela samostatně pak stojí
hlavní město Praha s působnosti kraje.
1.2
ÚZEMNÍ
ZÁKLAD OBCÍ
„Každá část území České republiky
je součástí území některé obce, nestanoví-li zvláštní zákon jinak (např. zák.
č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR, ve znění pozdějších předpisů)“ „Obec
má jedno nebo více katastrálních území“ § 18 zákona o obcích.
Změny území obce |
Jak bylo výše uvedeno patří území obce
k jejím základním charakteristickým znakům. Celé území České republiky je
fakticky členěno na území jednotlivých obcí (s výjimkou vojenských újezdů),
které tvoří jedno nebo více katastrálních území. Obce se tak nikdy nemohou
dělit o jedno katastrální území. To ovšem neznamená, že území (hranice) každé
obce je neměnné.
Ke změnám území či hranic obcí může
dojít zejména:
·
dohodou obcí
o změně hranic;
·
sloučením či
připojením;
·
oddělením
části obce;
·
zrušením
vojenského újezdu.
|
ÚZEMÍ OBCE „Každá část území ČR je součástí
území některé obce, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak (zák. č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR) „Obec má jedno nebo více katastrálních
území“ (§ 18 zákona o obcích) |
|
ZMĚNY ÚZEMÍ
OBCE |
Dohodou (VPS) – změny hranic obce bez sloučení,
připojení nebo oddělení |
Projednání : -
Katastrální
úřad Oznámení : -
Ministerstvu
financí -
finančnímu úřadu -
Českému úřadu země- měřičskému a katastr. |
Dohodou
o připojení k jiné obci, se
kterou sousedí |
Opis
dohody : -
Ministerstvu
vnitra -
Ministerstvu
financí -
katastrálnímu
úřadu -
finančnímu
úřadu |
Dohodou o sloučení obcí – dvě nebo více obcí, které spolu sousedí |
Pravomocným rozhodnutím KÚ - na základě kladného výsledku místního referenda konaného v oddělující se části obce - podání návrhu na oddělení |
- Po vyhlášení výsledku
referenda obec požádá MV - Rozhodnutí podkladem pro
změnu zápisu v KN |
Zrušením
vojenského újezdu (Březina,
Boletice, Libava, Hradiště) |
Zdroj: vlastní
Česká
republika se svými takřka 6 300 obcemi patří do absolutní evropské špičky, co
se počtu obcí týká. Totéž platí i pro průměrný počet obyvatel na jednu obec,
který se pohybuje kolem 1 600 občanů. Srovnatelná Francie však jednak
zdůrazňuje, že orgány obcí i v nejmenších z nich jsou základem
občanské společnosti, ale zejména zde platí jiný systém územní veřejné správy
(pouvoar municipel = oddělený systém územní státní správy a samosprávy), který
takový stav umožňuje. Bezprostředně po roce 1990 byly integračním snahy
sedmdesátých
a osmdesátých let minulého století označovány za administrativní a necitlivé
vůči potřebám občanů daných obcí. I když obdobný proces proběhnul ve
Švédsku na počátku osmdesátých let kdy se počet obcí snížil pod 300. Po roce
1990 u nás docházelo k opačnému vývoji, poznamenaném masovým vznikem
nových obcí jejich oddělováním od stávajících obcí. Často se jednalo o obce s několika
desítkami obyvatel, které nebyly způsobilé vykonávat přenesenou státní správu.
Do zákona o obcích byla proto vložená ustanovení, která další vznik takovýchto
malých obcí neumožňují. Nicméně velký počet obcí v ČR je záležitosti nadále
problémovou.
ÚZEMÍ OBCE A KATASTRÁLNÍ ÚZEMÍ
Je třeba
zdůraznit, že nelze ztotožňovat pojmy „území obce“ a „katastrální území“ (jedno či více), což se
často v praxi stává.
▀ Území obce, ve smyslu obecního zřízení, je pojem
právní, který společně s občany obce, majetkem obce a pravomocemi,
jimiž je obec nadána, právně a současně i fyzicky ohraničuje obec jako
samosprávnou korporaci,
▀ Katastrální území je technická jednotka (evidenční
pojem), kterou tvoří místopisně uzavřený a v katastru nemovitostí
společně evidovaný soubor nemovitostí (§ 2 písm. h) zákona
č. 256/2013 Sb.),
Podle platných právních předpisů
není možné, aby se území obce nekrylo s jedním či více katastrálními
územími, nebylo tomu tak vždy. Před rokem 1989 docházelo ke změnám hranic obcí
jejich odlučováním či slučováním z rozhodnutí okresního, resp. krajského
národního výboru a tento proces v podstatě nepodléhal žádným limitujícím
podmínkám, vyplývajícím z právních předpisů.
1.3
OBČANSKÝ
ZÁKLAD OBCÍ
Společenství občanů obce |
Ústavou
České republiky (čl. 99 odst. 1) a zákonem o obcích (§ 1) je obec, mj.
definována jako společenství občanů.
Nelze proto jinak než dovodit, že pokud by v předmětném území nebylo osob
s trvalým pobytem nemohlo by se jednat o obec. Obecní občanství tak patří
k základním a neopominutelným existenčním znakům každé obce.
Současná
právní úprava jednak vymezuje podmínky nabytí obecního občanství a následně
s ním, po dosažení věku zletilosti, spojuje určitá subjektivní práva.
Vymezuje i další okruh osob, které těmito právy zcela nebo zčásti rovněž
disponují, a to i když občany obce nejsou (osoby s právy občanů
obce). Ne každá osoba, která se v obci zdržuje a dokonce zde i bydlí
nebo podniká je jejím občanem. Podmínkou obecního občanství je, že se jedná
o fyzickou osobu, která je:
·
státním
občanstvím České republiky,
·
přihlášená
v obci k trvalému pobytu.
Práva
občanů obce
Každá
fyzická osoba, která splňuje podmínky občanství, ale nedisponuje zmiňovanými
subjektivními právy. Proto musí ještě
splňovat další podmínku, kterou je zletilost,
tedy věková hranice 18 let..
Teprve takovýto občan se může aktivně podílet a ovlivňovat chod obce. Disponuje
k tomu podle zákona o obcích ( § 16 ) těmito právy:
·
volit a být volen do zastupitelstva
obce za podmínek stanovených zvláštním právním
předpisem. Jedná se
o typické tzv. „blanketní“ ustanovení zákona, když pro naplnění tohoto práva je
občan odkazován na jiný právní předpis, kterým je v tomto případě zákon,
který upravuje volby do zastupitelstev obcí.
·
hlasovat v místním referendu za podmínek stanovených zvláštním
zákonem. Druhé a
současně poslední blanketní ustanovení odkazující při naplňování tohoto
práva na zákon o místním referendu.
·
vyjadřovat na
zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska
k projednávaným věcem. Ač se
toto právo může jevit jako samozřejmé za předchozí právní úprav nebylo
vymezeno. Vystoupit na jednání obecního zastupitelstva bylo možno pouze
s jeho souhlasem. Současna právní úprava tak více odráží potřebu rozšíření
municipální demokracie a zapojení občana do dění v jeho obci. Nicméně
realizace práva nemůže být bezbřehá, proto nelze diskutovat na jakékoliv téma,
ale pouze to, které je na programu jednání a jednací řád zastupitelstva nám
může jeho rozsah modifikovat, nikoliv ale zakázat.
·
vyjadřovat se
k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý
kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na
zasedání zastupitelstva. Právo je
zachováno z předchozí právní úpravy. Jedná se o vyjádření stanoviska
občana k rozpočtu a závěrečného účtu před jeho schválením na
zastupitelstvu.
·
nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného
účtu za obce za
předcházející kalendářní rok, usnesení a zápisu z jednání zastupitelstva
obce, usnesení rady, výborů zastupitelstva a komisí rady obce a pořizovat si
z nich výpisy. „Nahlížecí právo“ je konstruováno tak,
že o čem se jedná veřejně tam je právo nahlížet do všech „výstupních“
písemností. V případě neveřejných zasedání je informativní hodnota omezena
pouze na usnesení.
·
požadovat projednání
určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce,
musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost
zastupitelstva obce nejpozději do 90 dnů. Občan může samozřejmě žádat o zařazení
na jednání zastupitelstva obce či rady obce jakéhokoliv bodu programu
s jediným omezením, že se týká samostatné působnosti. V takovém
případě je věci rady či zastupitelstva zda jej na program jednání vůbec zařadí
a pokud ano tak kdy. Jinak je tomu, když občan takovouto žádost doloží
stanoveným počtem podpisů. Je-li směřována vůči zastupitelstvu obce, musí být
projednání fakticky zařazeno na jeho nejbližší zasedání, když jejich zákonná
periodicita je nejméně 1x za 3 měsíce. V praxi je toto právo takřka
nerealizovatelné v prostředí velkých měst. Zde by musely být pořádány
rozsáhlé podpisové akce, které by samotný žadatel ztěžka zvládnul.
·
podávat orgánům obce návrhy, připomínky
a podněty; orgány obce
je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost
zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.
·
Je třeba
doplnit, že oprávněním občana obce uvedených v § 16 zákona o obcích odpovídá
povinnost obce, resp. jejích orgánů uplatnění daných oprávnění občanu obce
umožnit.
V případě, že by obec tato oprávnění neumožnila, porušila by tím zákon.
Osoby
s právy občanů obce
Nejen
občané obce disponují uvedeným katalogem práv. Vnitrostátní vývoj i vstup do
Evropské unie si vyžádal potřebu rozšířit jejich nositele i na další osoby,
které sice nenaplňují znaky občanství obce, ale svědčí jim jiné důvody, pro
aktivní využívání všech nebo jen některých práv občana obce.
Zákonodárce
v roce 2000 pod vlivem očekávaného vstupu do Evropské unie stanovil, že
všechna práva občana obce bude mít i cizí státní občan samozřejmě starší 18,
který je v obci hlášen k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášená. To má za
následek, že počínaje květnem roku 2004 disponují všemi výše uvedenými právy
občana obce státní příslušníci zemí Evropské unie, pokud jsou přihlášení
k trvalému pobytu v některé obci České republiky. S jedinou
výjimkou nemohou se stát osobou zastupující obec navenek nebo jejím zástupcem
(starostou - místostarostou, primátorem - náměstkem primátora). Jednalo-li by
se o občana jiné než členské země EU, měla by taková osoba práva občana obce
v České republice pouze pokud byla uzavřena příslušná bilaterální a
reciproční smlouva se zemí, ke které má taková osoba občanství.
Omezení pouze na státní příslušníky
jiných státu vyvolává diskusi, když osoby bez státní příslušnosti i když mají
trvalý pobyt v obci fakticky práv jejího občana nemohou nabýt.
Další skupinu osob s právy občanů
obce mají občané české republiky fyzické starší 18 let, které sice nemají
v obci trvalý pobyt, ale jsou vlastníky nemovitostí na
jejím katastrálním území. Od roku 2000 i oni mohou ovlivňovat život
v obci, když z titulu vlastnictví do rozpočtu obce přispívají.
Nemohou zde však volit a být volení, jakož nemohou zde hlasovat v místním
referendu.
Vystoupit na jednání zastupitelstva
k projednávaným věcem může i čestný občan obce.
Nelze opominout ani výkon tzv. petičního práva, podle kterého má každý právo obracet se sám
nebo jinými nejen na orgány státní, ale též orgány územní samosprávy se svými
žádostmi, návrhy a stížnostmi.
1.4
EKONOMICKÝ (MAJETKOVÝ)
ZÁKLAD OBCÍ
Ekonomickým základem, který opět patří k základním znakům
obce jako veřejnoprávní korporace s vlastní právní subjektivitou, je majetek obce. Obec
jako suverénní vlastník svého majetku disponuje všemi obecnými atributy, které
jsou s institutem vlastnictví spojeny.
Majetek obcí |
Obec hospodaří jak s majetkem nemovitým, tj. s pozemky a
stavbami spojenými pevně se zemí základem, tak s věcmi movitými včetně
finančních prostředků. Obec může svůj majetek získávat vlastní činnosti,
podnikatelskou činnosti, z vlastních příjmu podle rozpočtových pravidel
územních rozpočtů, bezúplatným převodem od státu, darování apod. Obec má
zákonem uloženo, že musí nebo je povinna svůj majetek využívat účelně a
hospodárně, pečovat o zachování a rozvoj svého majetku, vést evidenci svého
majetku, chránit svůj majetek před zničením, poškozením, odcizením nebo
zneužitím, chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat
právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení. Rovněž trvale
sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby
nedošlo k jejich promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.
Za účelem zajištění veřejné kontroly při nakládání s obecním
majetkem jsou obcím uloženy další povinnosti, které obecné vlastnické právo
neomezeně nakládat s předmětem vlastnictví poněkud omezují.
Omezené ručení
Obec nesmí pod hrozbou neplatnosti právního úkonu ručit svým
majetkem za závazky fyzických a právnických osob. Výjimkou jsou mj. závazky ze
smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní prostředky úvěru určeny pro investici
uskutečňovanou s finanční podporou ze státního rozpočtu, státních fondů
nebo národních fondů, závazky z téže smlouvy, jsou-li peněžní prostředky
úvěrem získané určené pro investici do obcí vlastněných nemovitostí, závazky
těch, jejichž zřizovatelem je obec.
Zveřejňování záměru o nakládání s majetkem
Fakticky specifickou formou veřejné soutěže je povinnost obce
zveřejnit na svůj záměr, že hodlá svůj nemovitý majetek prodat směnit, darovat,
pronajmout nebo poskytnout jako výpůjčku. Záměrem je právně neformalizovaná
listina, v niž však musí být nejméně uvedeno, že obec hodlá určitým způsobem
naložit se svým movitým majetkem a předmětný majetek alespoň v základních
znacích stanovených zvláštními právními předpisy identifikovat.
Zveřejňování musí být učiněno na úřední desce obce po dobu 15 dnů
a před projednáním v příslušném orgánu obce. Sankci za nevyvěšení záměru
je neplatnost právního úkonu od samého počátku. Ze zveřejňovací povinnosti jsou
vyňaty pronájmy bytů a hrobových míst, jakož i pronájmy nebo výpůjčky majetku
obce na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem nebo výpůjčku právnické
osobě zřízené obcí.
Rozpočet, závěrečný účet a přezkum hospodaření
K povinnostem obce jako účetní jednotky patří i sestavování,
veřejné projednávání a schvalování rozpočtu a závěrečného účtu. Ve všech případech je občan
obce starší 18 let a osoby s právy občanů obce oprávnění aktivně
rozpočet a závěrečný účet ovlivňovat. Veřejné projednávání spočívá v tom,
že obec je povinna již o samotných návrzích rozpočtu a závěrečného účtu
občany obce informovat. V průběhu projednáváni na zastupitelstvu se občané
mohou k rozpočtu a závěrečnému účtu ústně nebo písemně vyjadřovat a po
jejich schválení do nich nahlížet.
Přestože obec disponuje rozsáhlými vnitřními kontrolními nástroji
její hospodaření podléhá i vnějšímu nezávislému přezkumu. Obec požádá o
přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok příslušný krajský úřad,
anebo zadá přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti (dále jen
„auditor”). Přezkoumání hospodaření obce provádí kraj v přenesené působnosti.
Nepožádá-li však obec o přezkoumání svého hospodaření příslušný krajský úřad,
ani nezadá přezkoumání auditorovi, přezkoumá hospodaření obce příslušný krajský
úřad. Náklady na přezkoumání hospodaření obce auditorem uhradí obec ze svých
rozpočtových prostředků.
1.5
ORGÁNY OBCE
Působnost
obcí ať již samostatnou nebo přenesenou vykonávají orgány obce. Již bylo dříve
uvedeno, že Ústava České republiky vymezuje základní charakteristiku
zastupitelstva obce, když stanoví, že „obec je samostatně spravována
zastupitelstvem“. Dále mimo jiné vymezuje způsob volby zastupitelstva (tajným
hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva) a jeho
čtyřleté volební období. Zákon o obcích pak potvrzuje v §
SHAPE \* MERGEFORMAT
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA OBECNÍHO
ZŘÍZENÍ |
Volí:
-Občané obce
starší 18 let -Cizinci
s trvalým pobytem v obci starší 18 let |
Samostatná působnost Přenesená působnost |
Zastupitelstvo obce |
Rada obce |
Starosta |
Obecní
úřad |
Zvláštní orgány |
Výbory |
Komise |
Pověřené
komise |
Obecní |
Zdroj: vlastní
Vzhledem
k tomu, že tentýž zákon zmiňuje vedle obcí i jiné druhy obecního zřízení,
tj. města a statutární města, vyjmenovává pro každé z nich jejich orgány
takto:
Zastupitelstvo
obce Zastupitelstvo
městyse Zastupitelstvo
města Zastupitelstvo
statutárního města Zastupitelstvo
městské části /obvodu |
Starosta Starosta Starosta Primátor Starosta |
Zvláštní
orgány obce Zvláštní
orgány městyse Zvláštní
orgány města Zvláštní
orgány statutárního
města Zvláštní
orgány městské
části /obvodu |
Obecní
úřad Úřad
městyse Městský
úřad Magistrát Úřad
městské části
/obvodu |
Rada
obce Rada
městyse Rada
města Rada
statutárního
města Rada
městské části /obvodu |
Zdroj:
vlastní
Zákon o
obcích rovněž stanoví, orgánem obce se může stát komise rady, ale pouze za
podmínky, že ji byl svěřen výkon přenesené státní správy. Komise rady se tak
mohou vyskytovat „pouze“ jako poradní a iniciativní orgán rady nebo
v případě pověření jako orgán obce. Hovoříme pak o pověřených komisích
rady. Orgánem obce je obecní policie.
Obec i kraj informují občany o
činnosti svých orgánů zejména na zasedání svého zastupitelstva.
1.6
ZASTUPITELSTVO OBCE
Zastupitelstvo
je nejvyšší orgán obce v její samostatné působnosti. Oporou pro takovou
charakteristiku je, že se jedná o jediný orgán obce s ústavním vymezením, jakož
i to, že je rovněž jediným občany přímo voleným orgánem obce. Jeho legitimita
se tak odvozuje přímo od občanů obce. Zastupitelstvo patří mezi kolegiální
orgány obce, což znamená, že je tvořeno členy zastupitelstva, které podle
intenzity funkčního zařazení k obcí členíme na „uvolněné členy
zastupitelstva“ a „ostatní ( neuvolněné)
členy zastupitelstva“.
Počet
členů zastupitelstva
Východiskem
pro stanovení počtu členů zastupitelstva je jednak počet obyvatel obce
k 1. lednu roku, v němž se konají volby a jednak velikost územního
obvodu obce. Počet členů se stanoví tak, aby zastupitelstvo obce mělo
v obci, městě, městském obvodu, městské části
do 500
obyvatel 5 až 15 členů
nad 500
do 3 000 obyvatel 7 až 15 členů
nad 3
000 do 10 000 obyvatel 11 až 25 členů
nad 10
000 do 50 000 obyvatel 15 až 35 členů
nad 50
000 do 150 000 obyvatel 25
až 45 členů
nad 150
000 obyvatel 35
až 55 členů.
Vztah počtu obyvatel k počtu členů zastupitelstva |
Zastupitelstvo,
které má být ve volbách zvoleno je, co se týče počtu jeho členů, ovládáno
zastupitelstvem, jehož funkční období končí. Toto zastupitelstvo totiž může
stanovit v mezích daných zákonem počet členů budoucího zastupitelstva.
Pokud se k tomu rozhodne, musí tak učinit se značným časovým předstihem 85
dnů přede dnem voleb. Do dvou dnů po stanovení počtu musí být toto oznámeno na
úřední desce obecního úřadu a případně i způsobem v obci obvyklým.
Předstih je důvodný, když se jedná o významnou informaci pro politické strany a
volební seskupení. Na jejím základě začínají sestavovat volební kandidátní
listiny. Pro případ, že by zastupitelstvo obce, jehož volební období je u
konce, bylo ve věci nečinné, stanoví zákon, že budoucí zastupitelstvo bude mít
stejný počet členů jako končící.
Význam zastupitelstva se fakticky zvyšuje v nejmenších obcích
do 500 obyvatel, pokud zde bylo voleno méně než 15 členů zastupitelstva.
V takových obcích se nezřizuje rada a zastupitelstvo se spolu se starostou
rozděluje i o její vyhrazenou působnost.
Zasedání zastupitelstva obce
Zastupitelstvo obce je jediným obecním orgánem, jehož zasedání
jsou vždy veřejné. Zásada veřejnosti zasedání obecního zastupitelstva je
provázána s povinnosti obecního úřadu informovat nejméně se 7 denním předstihem
před zasedáním zastupitelstva o místě, době navrženém programu připravovaného
zasedání zastupitelstva, a to na úřední desce a vedle toho i způsobem
v místě obvyklém Právo navrhovat program jednání mají ze zákona členové
zastupitelstva obce, rada obce a výbory. Tento výčet však může být doplněn o
další subjekty jednacím řádem zastupitelstva obce např. o komise, občany obce.
Návrhy je možno předkládat i přímo na zasedání zastupitelstva. Stane-li se tak,
pak ale o zařazení na program rozhodne zastupitelstvo. Veřejnost jednání
zastupitelstva ovšem nelze spojovat s všeobecným právem do jednání
zasahovat. Zde je možno rozlišovat
·
pasivní účastnickou způsobilost, která zahrnuje pouze právo
účasti, bez možnosti aktivního ovlivňování průběhu zasedání bez práva slova nebo
předkládání návrhu na program jednání. Tato způsobilost není omezena věkem,
občanstvím ani jiným podobným censem,
·
aktivní účastnickou způsobilost, která naopak zahrnuje nejen právo
účasti, ale i ovlivňování jeho průběhu. Vedle výše uvedených subjektů,
které mají právo činit návrhy na doplnění programu jednání i v jeho
průběhu jsou to dále subjekty disponující právem na udělení slova
v průběhu zasedání, tedy s právem vystupovat k jednotlivým
projednávaným bodům programu zasedání. Patří sem členové vlády nebo jimi určení
zástupci, senátoři, poslanci, zástupci orgánů kraje. Dále též předsedové
osadních výborů zřízených zastupitelstvem obce, občané obce a osoby
s právy občanů obce či tajemník obecního úřadu.
Podrobnosti
o jednání zastupitelstva obce si toto upraví svým vnitřním předpisem a to
jednací řád. Nicméně nemůže takto upravit usnášeníschopnost zastupitelstva
obce, která je stanovena zákonem o obcích. Podmínkou k tomu, aby zastupitelstvo
mohlo vůbec začít jednat, je přítomnost nadpoloviční většiny jeho členů. Je-li
tato podmínka splněna pak pro každé usnesení musí hlasovat nikoliv většina
přítomných členů, ale většina všech členů zastupitelstva obce.
Ustanovení § 93 odst. 1 zákona o obcích
uvádí, že obecní úřad má informační povinnost
o zasedání zastupitelstva, která se váže k obecnímu úřadu. Jde vlastně o
množinu informací, jejímiž dílčími prvky jsou informace nejméně o:
·
místě konání zastupitelstva (jeho formě),
·
době konání zastupitelstva,
·
navrženém programu jednání zastupitelstva.
Mezi formy zasedání obecního zastupitelstva patří ustavující,
řádné, náhradní a mimořádné.
FORMY ZASEDÁNÍ OBECNÉHO ZASTUPITELSTVA |
ŘÁDNÉ |
NÁHRADNÍ |
USTAVUJÍCÍ |
MIMOŘÁDNÉ |
■
svolává dosavad. starosta do 15 dnů ode dne vyhlášení výsledku voleb (rozh.
soudu) ■
řídí dosav. starosta/nejstarší člen zast. ■
volba starosty,/ místost./čl. rady |
■
v souladu se schváleným ročním plánem (1x3 měsíce) ■
svolává a zprav. řídí starosta |
■
při nepřitom-nosti nadpolo-viční většiny členů ■
do 15 dnů ■
program totožný s řádným zastupitelstvem |
■
iniciovat může nejméně 1/3 členů/
hejtman kraje ■
do 21 dnů od doručení žádosti ■
pro nečinnost může svolat místostarosta/člen zastupitelstva |
informace
o konání a programu 7 dnů předem vždy na území obce |
Ustavující
zasedání zastupitelstva
První zasedání zastupitelstva, které se koná po volbách se
s ohledem na svůj konstitutivní program, stanovený zákonem, nazývá
ustavujícím. Zákon o obcích stanoví, že toto zasedání nově zvoleného
zastupitelstva obce svolává dosavadní (funkčně dosluhující) starosta po
uplynutí lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb nebo neplatnost
hlasování tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí této lhůty, a jestliže
byl návrh na neplatnost voleb nebo na neplatnost hlasování podán, do 15 dnů ode
dne právní moci rozhodnutí soudu o posledním z podaných návrhů, pokud žádnému z
podaných návrhů nebylo vyhověno. Pokud by se ustavující zasedání nově zvoleného
zastupitelstva obce nekonalo v uvedené lhůtě, svolá je po uplynutí této
lhůty Ministerstvo vnitra, ledaže soud vyhověl návrhu na neplatnost voleb nebo
na neplatnost hlasování. Informaci
o svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva obce zveřejní Ministerstvo
vnitra na své úřední desce.
Dosavadní starosta nejen ustavující zasedání svolává, ale
zpravidla mu i předseda. Nicméně funkce předsedajícího ustavujícího zasedání se
může ujmout i nejstarší člen zastupitelstva obce. V obou případech právo řídit zasedání
trvá pouze do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta. To znamená, že
stávající starosta nebo nejstarší člen zastupitelstva „řídí“ složení slibu
členů nového zastupitelstva, volbu mandátové a volební komise a volbu starosty.
Nově zvolený starosta svým zvolením nabývá právo předsedat dále zasedání a
řídit volbu místostarostů a dalších členů rady. Zvolením je zákonem stanovený
program ustavujícího zasedání naplněn.
Řádné zasedání zastupitelstva
Pojem řádné zasedání ZoO nezná. Nicméně je takto v praxi
nazýváno zasedání zastupitelstva, které se schází podle potřeby nejméně však
jednou za tři měsíce, a to zpravidla na základě harmonogramu (plánu) zasedání
zastupitelstva, které si tento orgán obce sám sestavuje. Jednak při tom stanoví
termíny konání jednotlivých zasedání a jednak jejich program vyplývající
z působnosti zastupitelstva. Usnesením pak plán konání zasedání řádného
zastupitelstva schvaluje.
Náhradní zasedání zastupitelstva
Konání
náhradního zasedání zastupitelstva je podmíněno nepřítomností nadpoloviční
většiny členu zastupitelstva na řádném nebo mimořádném zasedání. Zastupitelstvo
obce je schopno se usnášet, pouze je-li přítomna nadpoloviční většina všech
jeho členů. Není-li tomu tak při zahájení jednání zastupitelstva nebo v jeho
průběhu, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva obce. Do 15 dnů se pak
koná jeho náhradní zasedání, které se svolává tak jako řádné zasedání.
Mimořádné zasedání zastupitelstva
Mimořádné zasedání zastupitelstva se koná, požádá-li o to alespoň
jedna třetina členů zastupitelstva obce, nebo hejtman kraje. Stane-li se tak,
pak je starosta povinen svolat zasedání zastupitelstva obce, a to nejpozději do
21 dnů ode dne, kdy byla žádost doručena obecnímu úřadu. Neučinil- li by tak,
je ke svolání zastupitelstva oprávněn místostarosta, popřípadě jiný člen
zastupitelstva obce.
Hlasování na zasedání zastupitelstva
Stanovení způsobu hlasování, pořadí řečníků a dalších podrobnosti
jednání zastupitelstva si toto upraví svým vnitřním předpisem, kterým je
jednací řád. Nicméně, jak bylo výše uvedeno, ZoO stanoví, že každé zasedání
zastupitelstva je schopno se platně usnášet za předpokladu přítomnosti
nadpoloviční většiny všech členů. Stane-li se tak, je k platnému přijetí
usnesení, rozhodnutí nebo volbě potřeba rovněž nadpoloviční většiny všech členů
zastupitelstva.
Zápis z jednání zastupitelstva
O
průběhu zasedání zastupitelstva obce se pořizuje zápis, který podepisuje
starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Náležitosti zápisu ze
zasedání zastupitelstva obce stanoví Zákon obcích. Zápis je nutno vyhotovit do
10-ti dnů po skončení zasedání a musí být uložen na obecním úřadě
k nahlédnutí.
O námitkách člena zastupitelstva k zápisu rozhodne
nejbližší zasedání zastupitelstva.
1.7
ČLEN
ZASTUPITELSTVA OBCE
Členem zastupitelstva obce se může stát pouze občan obce starší 18
let a při splnění zákonných podmínek i cizinec s trvalým pobytem
v obci byli-li zvoleni a složili zákonem stanovený slib. Ukončením
hlasování nabývají zvolení občané mandát člena zastupitelstva a volební
komise jim následně vydá osvědčení o zvolení. Práv a povinnosti člena
zastupitelstva se zvolený občan ujímá bezvýhradným složením slibu zpravidla na
ustavujícím zasedání zastupitelstva a před tímto zastupitelstvem.
Text slibu:
"Slibuji
věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu
vykonávat svědomitě, v zájmu obce (města, městyse) a jejích (jeho) občanů a
řídit se Ústavou a zákony České republiky."
Člen zastupitelstva obce vykonává svůj mandát
osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy.
Odmítnuti složení slibu nebo složení slibu s výhradou má za
následek zánik mandátu člena zastupitelstva.
Veřejná funkce |
Výkon funkce člena zastupitelstva se v souladu se zákonem č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, považuje za výkon
veřejné funkce. Zákoník práce definuje (§ 201), že výkonem veřejné funkce se rozumí
plnění povinností vyplývajících z funkce, která je vymezená funkčním nebo
časovým obdobím a obsazována na základě přímé nebo nepřímé volby nebo
jmenováním podle zvláštních právních předpisů.
Podle tohoto zákona se za výkon veřejné funkce považuje například
výkon funkce poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu, senátora Senátu
Parlamentu, člena zastupitelstva územního samosprávného celku nebo přísedícího.
Přiznání statutu veřejného funkcionáře má za následek, že člen zastupitelstva
nemůže být pro výkon své funkce krácen v právech vyplývajících z jeho
pracovního či obdobného poměru.
Z rozhodnutí zastupitelstva mohou být někteří jeho členové
pro výkon funkce dlouhodobě uvolnění. Zákon o obcích přitom nijak neomezuje
zastupitelstvo obce v tom, kolik jeho zastupitelů bude uvolněných a kolik
neuvolněných. Zejména v malých obcích je tak poměrně obvyklé,
že z finančních důvodů není uvolněn žádný člen zastupitelstva obce.
Je třeba zdůraznit, že výkon funkce člena zastupitelstva nelze za
žádných okolnosti považovat za
pracovněprávní vztah. Žádný ze
zastupitelů se po svém zvolení a složení slibu nestává zaměstnancem obce a ani
obec není vůči členům zastupitelstva jejich
Práva a povinnosti členů zastupitelstva při výkonu funkce
Člen zastupitelstva má při výkonu
funkce mj. práva:
Iniciativní tj. předkládat zastupitelstvu obce, radě
obce, výborům a komisím návrhy na projednání,
Interpelační tj. vznášet dotazy, připomínky a podněty na
radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány
právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových
organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila; písemnou
odpověď musí obdržet do 30 dnů,
Informační tj. požadovat od zaměstnanců obce zařazených
do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila
nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jeho funkce;
informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.
Dále má právo na :
odměnu
● uvolněný člen zastupitelstva = nárok na měsíční odměnu a odměnu
při skončení funkčního období,
●neuvolněný člen zastupitelstva = může být poskytnuta
měsíční odměna
pracovní volno,
● uvolněný člen
zastupitelstva = bez náhrady mzdy ve veřejném zájmu,
● neuvolněný člen zastupitelstva = s náhradou mzdy.[1]
Člen zastupitelstva má rovněž nárok
na náklady spojené s výkonem funkce pokud
jsou spojené s výkonem funkce (cestovní a jiné náklady).
Mezi povinnosti člena zastupitelstva patří při výkonu funkce zejména zúčastňovat se zasedání zastupitelstva
obce, případně jiných orgánů obce, je-li jejich členem, plnit úkoly, které mu
tyto orgány uložily, hájit zájmy občanů obce a jednat a vystupovat tak, aby
nebyla ohrožena vážnost jeho funkce.
Zánik mandátu člena zastupitelstva
Mandát člena zastupitelstva
zaniká :
·
Toto je marginálie |
·
Toto je marginálie |
·
ze zákona, splněním stanovené skutečnosti, a
to bez rozhodování nebo souhlasu orgánu obce. Rozhodnými skutečnostmi pro zánik
mandátu jsou mj. odmítnutí složení slibu,
složení slibu s výhradou, úmrtí člena zastupitelstva.
·
z vůle zastupitelstva, mj. vysloví-li to příslušné zastupitelstvo z důvodů pravomocného
rozhodnutí soudu, kterým byl člen zastupitelstva odsouzen k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody, člen zastupitelstva přestal být volitelným nebo pro
neslučitelnost funkcí.
Mandát člena zastupitelstva zaniká
•
ukončením hlasování ve druhý den voleb ve 14:00
hodin,
•
odmítnutím
složení slibu nebo složením slibu
s výhradou,
•
odstoupením,
•
neslučitelností funkce,
•
ztrátou volitelnosti, (např. změna trvalého pobytu)
•
dnem sloučení, připojení obcí
•
pravomocným rozhodnutím soudu, kterým byl odsouzen k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody
•
úmrtím.
Funkce člena ZK je veřejnou funkcí a zastupitel
nesmí být zkrácen na právech, vyplývajících z jeho pracovního nebo jiného
obdobného poměr.
§ 68 odst.
1 Zastupitelstvo
obce při stanovení počtu členů zastupitelstva obce přihlédne zejména k
počtu obyvatel a velikosti územního obvodu. Mandát
člena zastupitelstva obce vzniká zvolením; ke zvolení dojde ukončením
hlasování. Člen
zastupitelstva obce skládá slib před zastupitelstvem obce na začátku
prvního zasedání zastupitelstva obce, jehož se po svém zvolení zúčastní. Slib je
složen bezvýhradným pronesením slova "slibuji". Člen zastupitelstva obce potvrdí
složení slibu svým podpisem. Člen zastupitelstva obce vykonává svůj
mandát : ■ osobně a ■ v souladu se svým slibem a ■ není přitom vázán žádnými příkazy. Funkce člena zastupitelstva obce je veřejnou
funkcí. Člen
zastupitelstva obce nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech
vyplývajících |
POČET ČLENŮ
ZASTUPITELSTVA do 500 obyvatel 5 až 15 členů nad 500 do 3 000 obyvatel 7 až 15 členů nad 3 000 do 10 000 obyvatel 11 až 25 členů nad 10 000 do 50 000 obyvatel 15 až 35 členů nad 50 000 do 150 000 obyvatel 25 až 45 členů nad 150 000 obyvatel 35 až 55 členů. nad 500 do 3
000 obyvatel 7 až 15 členů nad 3 000 do
10 000 obyvatel 11 až 25 členů nad 10 000 do
50 000 obyvatel 15 až 35 členů nad 50 000 do
150 000 obyvatel 25 až 45 členů nad 150 000
obyvatel 35 až 55 členů. |
TEXT
SLIBU "Slibuji
věrnost České republice. Slibuji na svou čest |
NAVAZUJÍCÍ USTANOVENÍ § 201 ZÁKONÍKŮ PRÁCE „
Výkonem veřejné funkce se pro účely tohoto zákona rozumí plnění povinností
vyplývajících z funkce, která je a)
vymezená funkčním
nebo časovým obdobím a b)
obsazována na
základě přímé nebo nepřímé volby
nebo jmenováním podle zvláštních právních předpisů. Výkonem
veřejné funkce je například výkon
funkce poslance Poslanecké sněmovny
Parlamentu, senátora Senátu Parlamentu, člena
zastupitelstva územního samosprávného celku nebo přísedícího“ |
VZNIK MANDÁTU
ČLENA ZASTUPITELSTVA |
Mandát člena zastupitelstva obce vzniká zvolením
(okamžikem ukončení hlasování ve volební místnosti) Je na příslušné volební komisi, aby zjistila výsledky voleb a
následně je oznámila. Po zjištění a vyhlášení výsledků voleb registrační
úřad vydá nejpozději do prvního zasedání zastupitelstva zvoleným kandidátům
osvědčení o zvolení. Osvědčení se vydává až po uplynutí lhůt pro rozhodnutí soudu o
návrhu na neplatnost voleb, neplatnost hlasování nebo neplatnost volby
kandidáta. Složení slibu před zastupitelstvem je podmínkou pro výkon mandátu,
nikoliv pro jeho vznik. Odmítnutím složení slibu nebo jeho složením
s výhradou mandát zaniká. |
ZÁNIK MANDÁTU
ČLENA ZASTUPITELSTVA |
ZE ZÁKONA ■ odmítnutím složení
slibu ■ složením slibu s výhradou ■ úmrtím člena
zastupitelstva ■ dnem,
kdy starosta nebo primátor
obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva na mandát (rezignaci
nelze vzít zpět) ■
dnem voleb do zastupitelstva obce ■
dnem sloučení obcí nebo připojení obce k jiné obci. |
Z VŮLE ZASTUPITELSTVA ■
vysloví-li to příslušné zastupitelstvo z důvodů pravomocného
rozhodnutí soudu, kterým byl člen zastupitelstva odsouzen
k nepodmíněnému trestu odnětí svobody ■ člen zastupitelstva přestal být volitelným ■ pro neslučitelnost funkcí |
Mandát zaniká ze zákona,
splněním stanovené skutečnosti, bez rozhodování nebo souhlasu orgánu obce. |
Zastupitelstvo
konstatuje, zda jsou splněny podmínky pro zánik mandátu. Pokud
zastupitelstvo uzná splnění podmínky zániku mandátu, nemůže již rozhodnout
jinak, než tak, že mandát zaniká. |
|
PRÁVA ČLENŮ
ZASTUPITELSTVA PŘI VÝKONU
FUNKCE |
Iniciativní ► předkládat zastupitelstvu obce, radě obce,
výborům |
Interpelační
► vznášet
dotazy, připomínky a podněty |
Na odměnu
► uvolněný
člen zastupitelstva = nárok na a) měsíční odměnu a b) odměnu při skončení funkčního období, neuvolněný
člen zastupitelstva = může být
poskytnuta měsíční odměna |
Informační
► požadovat
od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců
právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí |
Na náklady spojené s výkonem funkce ► nezbytně nutně vynaložené náklady spojené s výkonem funkce
(cestovní a jiné náklady) |
POVINNOSTI ČLENŮ
ZASTUPITELSTVA PŘI VÝKONU
FUNKCE |
► zúčastňovat
se zasedání zastupitelstva obce, případně jiných orgánů obce, je-li jejich
členem, ►plnit
úkoly, které mu tyto orgány uložily, ►hájit
zájmy občanů obce, ►jednat
a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce |
Na pracovní volno ► uvolněný člen zastupitelstva = bez náhrady mzdy ve veřejném zájmu ► neuvolněný
člen zastupitelstva = s náhradou mzdy !!! max. 20 pracovních dnů
(směn) v kalendářním roce (§ 201 odst. 3 zákoníku
práce) |
1.8
RADA OBCE
Výkonný orgán obce |
Rada obce je výkonným orgánem obce v
oblasti samostatné působnosti. V přenesené působnosti rada rozhoduje jen, stanoví-li tak
zákon, zde jde především o pravomoc vydávat nařízení obce. Za výkon své činnosti jsou členové rady
odpovědni zastupitelstvu.
Tento orgán volí zastupitelstvo obce
z řad svých členů, rovněž stanoví počet jejích členů, který musí být
nejméně
Zdroj:
vlastní
Rada obce rozhoduje o záležitostech,
které jsou jí svěřeny zákonem o obcích mj. jí přísluší zabezpečovat hospodaření
obce podle schváleného rozpočtu a provádět rozpočtová opatření v rozsahu
stanoveném zastupitelstvem obce, plnit vůči právnickým osobám a organizačním
složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce úkoly zakladatele nebo
zřizovatele podle zvláštních právních předpisů, nejsou-li vyhrazeny
zastupitelstvu obce, rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka
obchodní společnosti, vydávat nařízení obce, na návrh tajemníka obecního úřadu
jmenovat a odvolávat vedoucí odboru obecního úřadu v souladu se zákonem o
úřednících územně samosprávných celků (zák.č. 312/2002 Sb.) a schvalovat
organizační řád obecního úřadu.
Vedle
vyhrazené působnosti přísluší radě obce i zabezpečování rozhodování
v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti obce, pokud
nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce
nevyhradilo (např. zadávání veřejných zakázek).
Rada obce rozhoduje nadpoloviční
většinou všech členů, schází se na základě svolání starosty podle potřeby.
Schůze rady obce jsou neveřejné a ze schůzí se vyhotovuje zápis, jehož obsahem
je počet přítomných členů, schválený program, průběh a výsledek hlasování
a přijatá usnesení. Zápis se vyhotoví do 7 dnů, který podepisuje starosta
spolu s místostarostou nebo jiným členem rady. Zápis musí být uložen u obecního
úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva obce.
PŮSOBNOST RADY
OBCE |
·
výkonná zahrnující - přípravu jednání zastupitelstva
obce, - plnění usnesení zastupitelstva
obce, |
·
vyhrazená , v jejímž rámci je
jí svěřeno - zabezpečovat hospodaření
obce podle schváleného rozpočtu a provádět rozpočtová opatření v rozsahu
stanoveném zastupitel- stvem
obce, - plnit
vůči právnickým osobám a organizačním složkám zalo- ženým nebo zřízeným zastupitelstvem
obce úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních
právních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce, - rozhodovat ve věcech obce
jako jediného společníka
obchodní společnosti - vydávat
nařízení obce, -
projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené - stanovit rozdělení pravomocí
v obecním úřadu, zřizovat - na návrh tajemníka obecního úřadu
jmenovat a odvolávat ve- doucí odboru obecního úřadu
v souladu se zákonem o úřed- nících územně samosprávných
celků (zák.č. 312/2002 Sb.), - kontrolovat plnění úkolů
obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce,
- stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu -
přezkoumávat na základě podnětu opatření přijatá obecním úřadem v samostatné působnosti
a komisemi, -
schvalovat organizační řád obecního úřadu, -
zřizovat a zrušovat podle potřeby, komise rady obce, jmenovat -
stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížnosti, -
plnit úkoly stanovené zvláštním zákonem. |
■ s právem převodu (na jiný orgán obce) - ukládání
pokut ve věcech samostatné působnosti obce; tuto působnost může rada obce svěřit
příslušnému odboru obecního úřadu zcela nebo zčásti, - rozhodování o uzavírání
nájemních smluv a smluv o výpůjčce; tuto působnost může rada obce svěřit
rovněž příslušnému odboru obecního úřadu, ale též příspěvkové
organizaci obce zcela nebo zčásti. Vedle vyhrazené působnosti
přísluší radě obce i zabezpečování rozhodování v ostatních záležitostech
patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo
obce nevyhradilo (např. zadávání veřejných zakázek). |
Rada obce je rovněž oprávněná ukládat pokuty
podnikajícím fyzickým a právnickým osobám (§ 58), přičemž postupuje podle
správního řádu. Tuto svou kompetenci však může přenést i na jiný orgán obce.
1.9
STAROSTA (PRIMÁTOR)
Mimořádné postavení starosty |
Funkce starosty (primátora ve
statutárních městech), ale i místostarosty (náměstka primátora ve statutárních
městech) je charakterizována těmito základními znaky:
·
může se jim stát pouze občan České
republiky a občan obce s právem volit, bez jakéhokoliv věkového nebo
kvalifikačního omezení, nicméně cizinec s trvalým pobytem v obci a
vlastník nemovitosti v obci, kteří mají práva občanů obce, ale nestávají
se jejími občany, se starostou nemohou stát,
·
musí se jednat o člena zastupitelstva
obce, které jej volbou ustanovuje do funkce a rovněž odvolává z funkce
(je-li starosta odvolán ze své funkce nepřestane být členem zastupitelstva, do
kterého byl zvolen občany obce a osobami s právy občanů obce),
·
je členem rady nepodléhajícím volbě (starosta tak nemůže být z rady
obce odvolán samostatně, je-li odvolán však odvolán nebo se vzdá funkce
starosty přestává být automaticky členem rady obce),
·
z rozhodnutí zastupitelstva obce vykonává svou funkci jako jeho
uvolněný člen,
·
stojí v čele obecního úřadu, je jeho součásti a odpovídá
zastupitelstvu za jeho činnost buďto přímo nezřídil-li funkci tajemníka nebo
nepřímo byla-li tato funkce zřízená, když tajemník je z výkonu své funkce
odpovědny starostovi a starosta
zastupitelstvu obce (místostarosta je rovněž součásti obecního úřadu, ale v jeho
čele může stát pouze když zastupuje starostu).
Z předchozího
výkladu o orgánech obce a z těchto základních znaků vyplývá, že postavení
starosty v obcí je zcela mimořádné. Když doplníme jeho působnost i o
zřizování zvláštních orgánů obce a jmenování jejich členů, vedení obecní
policie a pověřování komisí rady výkonem přenesené působnosti není fakticky
orgán obce, jehož činnost by aktivně neovlivňoval. To se ovšem nedotýká pouze
orgánu obce, ale celého jejího chodu. Působnost starosty tak není vymezena
pouze zákonem o obcích, ale celou řadou dalších právních předpisů (viz. dále).
Zastupování obce starostou
Vztah mezi orgány obce v samostatné
působnosti a vnějším prostředím je zprostředkováván starostou, který obec
zastupuje navenek. Toto zastupování však není totožné se zastupováním
právnických osob statutárními orgány, jak stanoví občanský zákoník a příp. i zákon
o obchodních korporacích. Pokud by ale starosta provedl za obec úkon, který
vyžaduje předchozí schválení zastupitelstva nebo rady obce, byl by postižen
absolutní neplatnosti.
Uvedené ale neplatí v případech kdy
starosta plní podle zákona úkoly zaměstnavatele. Pak má postavení statutárního
orgánu zaměstnavatele, a to ve dvou případech:
·
fakultativně
- nebyla-li zřízená funkce tajemníka
obecního úřadu, pak starosta uzavírá a ukončuje pracovní poměr se
zaměstnanci obce a stanoví jim plat; vedoucí odborů jmenuje a odvolává podle
zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územně samosprávných celků (dále jen zákon
o úřednících) a stanoví jim plat, není-li zřízena rada obce,
·
obligatorně - vůči všem uvolněným členům zastupitelstva
obce a tajemníkovi obecního úřadu pokud jej jmenoval.
Starostu
obce zastupuje místostarosta, přičemž zastupitelstvo může zvolit i více
místostarostů a svěřit jim některé úkoly. Bylo-li zvoleno více místostarostů
pak zastupitelstvo obce určí tzv. I. místostarostů, který po dobu nepřítomnost
zastupuje starostu nebo jej zastupuje po dobu, kdy starosta nevykonává funkci
(pracovní neschopnost, karanténa, péče o dítě, dovolená).
Působnost starosty podle zákona o obcích
Vedle již zmiňované sistační působnosti
starosty vůči radě obce, působnosti k zastupování obce navenek a jako
statutárního orgánu zaměstnavatele je možno další jeho kompetence vymezené
zákonem o obcích rozdělit na:
·
zřizovatelské,
kam patří mj. jmenování a odvolávání
tajemníka za podmínek stanovených zákonem o o obcích a zákonem o úřednících, po
předchozím souhlasu ředitele krajského úřadu, tajemníkovi rovněž stanoví plat,
·
informační,
která generálně stanoví odpovědnost
starosty za informování veřejnosti o činnosti obce a zahrnuje řadu dílčích
informačních povinností, mezí které patří např. vůči občanům o činnosti obce na
zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklém
(místními tiskovinami a rozhlasem, informačními kiosky, veřejnými deskami),
vyvěšování právních předpisů obce, záměrů o nakládání s nemovitým majetkem
obce a dohod obcí o připojení nebo sloučení na úřední desku a dále způsobem
v místě obvyklém,
·
ostatní, kam patří např. požadovat po Policii České
republiky spolupráci při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, rozhodování
o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce.
1.10
OBECNÍ ÚŘAD
Obecní
úřad (magistrát ve statutárních městech) tvoří a v jeho čele stojí
starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena a
zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu (o postavení zaměstnanců obce
samostatná kapitola dále) .
Ve statutárních městech se obecní úřad
označuje jako magistrát a úřady jednotlivých městských obvodů či částí se
nazývají úřad městského obvodu či úřad městské části. Podle rozhodnutí rady
obce se obecní úřad může členit na odbory a oddělení. Za účelem vymezení vnitřního uspořádání
obecního úřadu rada obce vydává organizační řád obecního úřadu.
Obecní úřad je orgánem, který vykonává
úkoly obce v přenesené působnosti, pokud nejsou svěřeny do pravomoci
jiného orgánu obce. V oblasti samostatné působnosti plní obecní úřad úkoly, které
mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce a pomáhá výborům zastupitelstva a
komisím rady v jejich činnosti. Zde je nutno připomenout a upozornit, že
všechny písemnosti, které obecní úřad vydává v samostatné působnosti musí
být označeny pod hlavičkou příslušné obce nikoliv obecního úřadu.
V případě výkonu přenesené působnosti se již uvádí konkrétní obecní úřad.
Tajemník
Statutární orgán v pracovněprávních vztazích |
Tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu
v samostatné působnosti i v přenesené působnosti. Do jeho funkce ho jmenuje starosta obce s předchozím souhlasem ředitele
krajského úřadu a starostovi je také tajemník ze své funkce odpovědný. Funkce
tajemníka se povinně zřizuje v obcích s pověřeným obecním úřadem
a v obcích s rozšířenou působností, ostatní obce zřídit funkci tajemníka
obecního úřadu mohou, ale nemusí. Tajemník
nesmí vykonávat funkce v politických stranách a hnutích, může být však
jejích členem, zúčastňuje se zasedání zastupitelstva obce a schůzí rady
obce s hlasem poradním. V obcích, kde
nepůsobí tajemník, plní jeho úkoly starosta.
Tajemník obecního úřadu není orgánem
obce (je to úředník a
nikoliv politik, jako je starosta či ostatní zastupitelé).
Má rozhodovací povinnosti např. o
vyloučení vedoucích odborů obecního úřadu z projednávání a rozhodování
věcí ve správním řízení z důvodu podjatostí a činí potřebná opatření k
zajištění dalšího řízení. K jeho právům náleží také stanovování platů
zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu, řízení a kontrola organizačních
složek obce, pokud zastupitelstvo nestanoví jinak. V jeho pravomoci je
vydání spisového řádu, skartačního plánu a pracovního řádu, případně
dalších interních normativních aktů obecního úřadu.
Základní povinností tajemníka je
zajišťování plnění úkolů obce v přenesené působnosti
s výjimkou věcí svěřených radě nebo zvláštnímu orgánu obce, plní také úkoly
uložené mu zastupitelstvem, radou nebo starostou obce.
1.11
ZVLÁŠTNÍ ORGÁNY OBCE
Zřizování
zvláštních orgánů obce, jmenovat a odvolávat jejich členy, přísluší pouze
starostovi obce. Učinit tak ale může pouze v případech stanovených
zvláštními zákony, a to pro výkon přenesené působnosti obce. V čele zvláštního orgánu obce může být jen osoba,
která, prokázala zvláštní odbornou způsobilost v oblasti přenesené
působnosti, pro jejíž výkon byl zvláštní orgán zřízen. Toto ustanovení se
nevztahuje na případy, kdy v čele orgánu obce stojí starosta.
Příkladem zvláštního orgánu obce je povodňová komise podle vodního zákona, bezpečnostní rada obce podle krizového zákona, anebo např. komise pro sociálně-právní ochranu dětí,
kterou zřizuje starosta obce s rozšířenou působností.
Podle
§ 1 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní
policii, ve znění pozdějších předpisů,
je obecní policie orgánem obce, který zřizuje a zrušuje zastupitelstvo obce
obecně závaznou
vyhláškou. Úkoly obecní policie plní v obcích, které jsou městy nebo statutárními
městy, a v hlavním městě Praze městská policie. Obecní policie zabezpečuje místní
záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní
další úkoly, pokud tak stanoví zákon. Každý má právo obracet se na zaměstnance
obce zařazené do obecní policie (tj. na strážníky) se žádostí o pomoc;
strážníci jsou povinni v rozsahu svých úkolů požadovanou pomoc poskytnout.
Při plnění svých úkolů spolupracuje obecní policie s Policií České
republiky.
Obecní policii řídí starosta, pokud zastupitelstvo obce
nepověří řízením obecní policie jiného člena zastupitelstva obce. Obecní
policie může na základě veřejnoprávní smlouvy vykonávat úkoly i na území
jiné obce nebo obcí, které jsou smluvními stranami této smlouvy.
1.12
ORGÁNY ZASTUPITELSTVA A RADY OBCE
Orgány základních orgánů obcí |
Kolegiální
orgány obce vykonávající samostatnou působnost jsou jednak voleny občany obce
z řad svých spoluobčanů ucházejících se o zastupitelský mandát a jednak
občany, jimž už byl zastupitelský mandát svěřen. Není cílem municipální zastupitelské
demokracie, aby takoví občané vynikali vždy pouze odbornými znalostmi
v oblastech samostatné působnosti obce. V současné soutěži
politických stran a seskupení bývá mnohdy nakonec potlačeno i toto kritérium.
Zákon o obcích umožňuje přijímat zastupitelstvu obce a radě obce odborně
kvalifikovaná rozhodnutí tím, že jsou před schválením diskutována nejen
schvalovacím orgánem, ale i v jeho odborných aktivech k tomu účelu
zřízených. Jejich smysl samozřejmě nespočívá pouze v požadované odbornosti,
která by ale měla být vždy upřednostněna. Neopominutelný je zde i aspekt účasti
co nejširšího spektra občanů na správě věci veřejných, které se jich
bezprostředně dotýkají. Cesta k tomu spočívá mimo jiné i v zapojení
občanů do záležitosti obce prostřednictvím výborů zastupitelstva a komisí rady.
Jde o
občanský aktiv, který se do obecního zřízení vrátil účinnosti nového zákona o
obcích v roce 2000. Výbory zastupitelstva obce jsou právně koncipovány
jako iniciativní, kontrolní a výkonné (plní úkoly uložené jim zastupitelstvem
obce) orgány svého zřizovatele, které mu předkládají svá stanoviska a návrhy a
jsou mu rovněž ze své činnosti odpovědny. V ustanovení § 117 odst. 1
zákona o obcích se sice uvádí, že zastupitelstvo obce výbory může zřídit.
Nicméně již v následujícím odstavci zákona o obcích zavazuje direktivně
zastupitelstvo obce k bezvýjimečnému zřízení 2 výborů.
S
dílčími výjimkami v případě osadního výboru platí pro všechny výbory
zastupitelstva obce, že jsou voleny
zastupitelstvem obce, předsedou je vždy člen zastupitelstva obce zvoleny jim do
této funkce, tím je garantováno i právo výboru k prezentaci (právo
slova) svých stanovisek na jednání zastupitelstva obce prostřednictvím člena
zastupitelstva stojícího v čele výboru, který pro výkon funkce může být i
uvolněn.
Dále, že
plní úkoly, které jim uloží zastupitelstvo obce, jednotliví členové
zastupitelstva jim mohou předkládat návrhy na projednání. Předkládají návrhy
k zařazení na pořad jednání zastupitelstva obce.
Počet členů
výboru je vždy lichý. Výbory se schází jako neveřejné podle potřeby a členství
ve výboru může být spojeno s odměnou.
Zastupitelstvo
povinně zřizuje finanční výbor a
kontrolní výbor. Oba výbory zřizuje
zastupitelstvo obce vždy a v nejméně tříčlenném složení. Za situace kdy
oba výbory mají kontrolní působnost a z členství v nich jsou
vyloučení starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu a též osoby
zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu. Z provedených
kontrol pořizují zápisy, které jsou předkládány zastupitelstvu obce.
Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními
prostředky obce podle rozpočtu a současně plní další úkoly, kterými jej pověřil
zřizovatel.
Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li
zřízená, kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním
úřadem na úseku samostatné působnosti a plní rovněž další úkoly, kterými jej
pověřil zřizovatel.
Výbor pro národnostní menšiny
Povinně je tento výbor zřizován pouze v obcích, ve kterých
podle posledního sčítání lidu žije nejméně 10 % občanů hlásících se
k národnosti jiné než české. Za existence uvedené procentní podmínky pro
povinné zřizování výboru bývá často označován jako výbor podmínečný. To
potvrzuje další zákonný limit a to delegací zástupců národnostních menšin do
tohoto výboru jejich národnostním svazem. Jakož i to, že delegování a následně
zastupitelstvem obce i zvolení zástupci národnostních menšin musí tvořit
nejméně jednu polovinu všech členů výboru.
K významné působnosti tohoto výboru patří, že v obci obývané
příslušníky národnostních menšin se název obce, jejích částí, ulic a jiných
veřejných prostranství a označení budov státních orgánů a územních samosprávných
celků mohou uvádět též v jazyce národnostní menšiny, a to pokud:
·
podle
posledního sčítání lidu se hlásilo k této národnosti alespoň 10 % občanů obce,
·
o to
požádají zástupci příslušné národnostní menšiny prostřednictvím výboru pro
národnostní menšiny, a pokud ten svým usnesením návrh doporučí.
Je ale třeba upozornit, že i v obcích, ve kterých nežije 10 %
občanů hlásících se k národnosti jiné než české je možno takový výbor
zřídit a zvolit jeho členy. Pak není třeba dodržet podmínky vyslání svazem a
nadpoloviční většiny.
Mimo povinné výbory a výbor podmínečný může zastupitelstvo obce
podle své potřeby zřizovat jakékoliv jiné
iniciativní a kontrolní výbory.
Osadní
(místní) výbor je výbor, který se co do důvodu své
existence, ale i co do své činnosti poněkud vymyká dříve uvedeným výborům
zastupitelstva obce. Jeho smyslem je v první řadě zapojení občanů částí
obcí, které nemají své zástupce v zastupitelstvu obce do správy veřejných
záležitosti formou místního orgánu občanské iniciativy. Zákon č. 491/2001 Sb.,
o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů, totiž není
koncipován tak, aby zajistil všem částem obce zastoupení v obecním
zastupitelstvu. Název výboru je ale nutno označit za zavádějící. Osadní výbory
sice mohou být a zpravidla i jsou ustavovány v odlehlých částech obce
(osadách), nic ale nebrání tomu, aby vykonávaly svou činnost i v její
centrální části. Z tohoto pohledu by byl vystižnější název „občanský
výbor“, který se pro obdobné občanské aktivy používal do roku 1990, nicméně
zákon umožňuje od novely z roku 2006 používat alternativně název „místní
výbor“.
Členové
osadního výboru včetně předsedy jsou rovněž volení zastupitelstvem obcí,
z řad občanů, kteří jsou přihlášení k trvalému pobytu v tí části
obce, pro kterou je osadní výbor zřízen. V čele výboru ale nemusí stát
člen zastupitelstva obce, jak je tomu v případě ostatních výborů. Má však
právo vystoupit na jednání zastupitelstva obce když o to požádá tzv. (právo
slova).
Osadní
výbor je oprávněn:
·
předkládat
zastupitelstvu obce, radě obce a výborům návrhy týkající se rozvoje části obce
a rozpočtu obce,
·
vyjadřovat
se k návrhům předkládaným zastupitelstvu obce a radě obce
k rozhodnutí, pokud se týkají části obce,
·
vyjadřovat
se k připomínkám a podnětům předkládaným občany obce, kteří jsou hlášení
k trvalému pobytu v části obce, orgánům obce.
Jako výbory
ani komise nepatří mezi orgány obce. Zákonem o obcích jsou koncipovány jako
iniciativní a kontrolní orgány svého zřizovatele tj. rady obce. V praxi se
často vyskytují komise majetkové, životního prostředí, bytové, podnikatelské.
Oproti výborům zastupitelstva obce nemají komise kontrolní působnost. Dále je
odlišuje i skutečnost, že jejich zřizování a složení není tak direktivní jako
je tomu u výborů. Je zcela v kompetenci rady jaké komise zřídí a na jakou
dobu. Již zřízené komise může rada obce též podle svého uvážení zrušit. Rovněž
členy komise a jejich předsedu rada obce nevolí, nýbrž jmenuje. Nemusí se
přitom jednat ani o členy zastupitelstva obce. Tyto komise jsou odpovědné radě
obce a usnáší se většinou hlasů všech svých členů. Vyloučeny nejsou ani
duplicitní komise rady s výbory zastupitelstva (např. finanční komise).
Zde je ovšem nutno zdůraznit, že takováto komise může být pouze orgánem
poradním a nikoliv kontrolním.
Zvláštní
komise rady obce
Vedle
„pouze“ iniciativních a poradních komisí
rady obce, které svá stanoviska a návrhy předkládají svému zřizovateli a ze své
činnosti jsou mu zodpovědný zákon ovšem umožňuje i existenci komisí rady obce
jako výkonných orgánů. Jedná se o komise rady obce, kterým byl svěřen výkon
přenesené působnosti. Orgánem, který přenesenou působnosti komise rady obce
může pověřit je starosta obce, který je povinen pověření předem projednat
(rozsah pověření a důvod) s ředitelem příslušného krajského úřadu. Za
situace, kdy zákon o obcích nevyžaduje k pověření souhlasu ředitele
krajského úřadu, jedná se víceméně pouze o konzultační a informační záležitost.
Pověřením
zvláštní komise rady obce nabývají na významu, když se zařazují mezi orgány
obce vykonávající svěřenou část její přenesené působnosti. Předseda komise pak
podléhá povinnosti prokázání zvláštní odborné způsobilosti. To však neplatí
např. u povodňové komise zřizované podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, ve
znění pozdějších předpisů, kde musí stát v čele starosta obce, pokud ji rada
obce zřídila (k funkci uvolněného funkcionáře se povinnost zvláštní odborné
způsobilosti neváže). Z uvedeného vyplývá, že vznik zvláštních komisí rady obce
nemusí iniciovat pouze starosta na základě skutečných potřeb zejména menších
obcí bez specializovaných odborně zaměřených úředníků. Podnět může vzejít vedle
zmiňovaného „vodního zákona“ ze zákona o státní správě a samosprávě ve
školství, který hovoří o komisi pro výchovu a vzdělávání, o přestupkový zákon,
který umožňuje zřizovat přestupkovou komisi jako zvláštní komisi rady obce i
jako její zvláštní orgán.
|
|
VÝBORY |
FAKULTATÍVNÍ |
■
KONTROLNÍ VÝBOR Působnost
: ▪ kontroluje –
plnění usnesení ZO a RO –
dodržování právních předpisů ostatními
výbory ▪ plní další kontrolní úkoly, jimiž jej
pověřilo
zastupitelstvo ▪ o provedené kontrole pořídí zápis,
který předloží zastupitelstvu
s vyjádřením kontrolovaného Obsahuje : co kontrolováno, zjištěné nedostatky, návrhy, opatření.
Podepisuje : člen výboru provádějící
kontrolu a dotčený zaměstnanec |
■ FINANČNÍ VÝBOR Působnost
: ▪ kontroluje hospodaření s majetkem
a finančními prostředky obce
▪ plní úkoly, kterým jej pověřilo
zastupitelstvo |
PODMÍNEČNÝ [
v územním obvodu alespoň 10 % občanů
hlásicích se k jiné než české národnosti |
■
VÝBOR
PRO NARODNOSTNÍ MENŠINY [ členy i zástupci národnostních menšin
delegovaných svazy, tito
nejméně ½ členů výboru |
POVINNÉ [
nejméně 3 členná [ nepřípustnost členství pro starostu a místosta- rosty, tajemníka a osoby zabezpečující
rozpočtové a účetní práce na obecním
úřadě |
■
OSADNÍ (MÍSTNÍ) VÝBOR (v částech
obce) Působnost
: ▪ předkládat
ZO,RO, výborům návrhy týkající se rozvoje části obce a rozpočtu obce ▪ vyjadřovat se k návrhům
k rozhodnutím ZO a RO dotýkajícím se
části obce a připomínkám a podnětům předkládaným občany části obce
orgánům obce Počet členů určí
zastupitelstvo (min. 3), předsedu volí ZO a musí mu udělit (po požádání)
slovo. Předseda |
■ OSTATNÍ |
Shrnutí kapitoly
|
Výše
uvedená kapitola tvoří komplexní soubor institutu a výklad pojmů, které se váži
k osvojení problematiky nejen základních územně samosprávných celků. To je dáno
tím, že následující kapitola věnující se vyšším územně samosprávným
celkům není takto detailně rozpracována (viz. úvod následující kapitoly).
Osvojením
si textu kapitoly je možno získat komplexní poznatky o činnosti obcí ve všech
jejích formách, základních znacích charakterizujících jejich postavení ve
veřejné správě a jejich obsahu. Značná část textu je věnována orgánům obcí,
jejích zřizování, jakož i právům a povinnostem členů zastupitelstev jako
veřejných funkcionářů.
Poznatky
s této kapitoly je možno transformovat i do kapitoly následující.