l lPersonální práce a personální činnosti v podniku l l PERSONALISTIKA 2. přednáška G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF.wmf Tematické zaměření dnešní přednášky l– Charakteristika personální práce a personálního řízení l– Úkoly personální práce l– Personální strategie l– Personální politika l– Odpovědnost za personální práci a její specifika l– Obecná úloha personálních útvarů l– Role a úkoly personalistů l– Personální činnosti vykonávané personálními útvary l– Organizace personálních činností l– Personální specifika malých a středních podniků (MSP) l– Profil personalisty l l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF CHARAKTERISTIKA a ÚKOLY personální práce l– Personální práce tvoří tu část řízení organizace, která se zaměřuje na vše, co se týká jedince (pracovníka) v pracovním procesu. l– Jedná se především o: l – získávání – využívání l – formování – organizování l – fungování – a propojování l činností, výsledků práce, pracovních schopností a pracovního chování v organizaci. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Charakteristika a úkoly personální práce l– V rámci úkolů personální práce v podniku je záměrem především: l – zařazení správného člověka na správné pracovní místo (a dosažení flexibility pracovníka); l – optimální využívání pracovních sil; l – formování týmů, efektivního stylu vedení a zdravých mezilidských vztahů; l – úsilí o personální a sociální rozvoj pracovníků; l – respektování zákonů a předpisů v oblasti práce, zaměstnávání osob, lidských práv a svobod. l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF (Strategické) personální řízení v organizaci l– Hlavním úkolem personálního řízení je vytyčování variantních strategií v oblasti lidského kapitálu, jakožto disponibilního zdroje a kontrola průběhu realizace strategie. l– Řízení by mělo probíhat „shora – dolů“; při realizaci strategických cílů však samozřejmě musí existovat také zpětná vazba a „zdola – nahoru“. l– V rámci personálního řízení jsou realizovány činnosti a procesy svoji podstatnou zásadní, souhrnné či průřezové (dílčí) týkající se personální oblasti jako celku, případně několika jejich dílčích oblastí, jež je třeba při realizaci strategie naplnit. l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF lPodniková personální strategie: l– se týká dlouhodobých, obecných a komplexně pojatých cílů v oblasti potřeby pracovních sil a zdrojů pokrytí této potřeby, taktéž oblasti využívání pracovních sil; l– obsahuje představy o cestách a metodách, jak těchto cílů dosáhnout; l– je ovlivněna celkovou podnikovou strategií, personální strategie by měla být chápána jako neodmyslitelná SOUČÁST podnikové strategie. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Personální STARTEGIE a POLITIKA organizace lPodniková personální strategie: l– Rozhodování o strategii pak zahrnuje dva základní aspekty: CO? (strategické cíle) JAK? (vytyčení cest jejich naplnění). l– Obecně z hlediska délky časového horizontu strategie neexistuje jednoznačná odpověď na jak dlouhé období má být strategie definována, vlivem specifických podmínek a potřeb podniku (organizace), přičemž je třeba brát v úvahu: l – jaký je charakter konkurenčního prostředí; – jak velká nejistota je spojena s budoucností; l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF Personální STRATEGIE organizace l – objem kapitálu nutného k realizaci strategie (je třeba brát v úvahu především kapitálovou návratnost); l – na jak dlouhé období má firma uzavřeny pevné závazky (úvěry, smlouvy o pronájmech atd.). l U PERSONÁLNÍ STRATEGIE by časový horizont měl odpovídat časovému horizontu nadřazených strategií. l– Při tvorbě koncepce personální strategie je třeba specifikovat, jaké zásadní, souhrnné či průřezové úkoly týkající se personální oblasti jako celku, případně několika jejich dílčích oblastí, jež je třeba při realizaci strategie naplnit. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Personální strategie organizace PERSONALISTIKA PEM SU OPF Příklad modelu personální STRATEGIE organizace Rozdělení oblastí kompetenčního modelu Personální POLITIKA organizace l– vychází z personální strategie, představuje systém relativně stabilních zásad; l– představuje soubor opatření, jimiž se subjekt personální politiky snaží ovlivňovat oblast práce a lidského činitele; l– personální politika by měla být dobře formulovaná, dlouhodobě stabilní a pro zaměstnance srozumitelná a přijatelná; l– je velmi podstatné seznámit zaměstnance podniku se zásadami personální politiky a respektovat jejich oprávněné zájmy a připomínky; l– v rámci naplňování personální politiky je třeba dbát na důslednou a kvalitní komunikaci! PERSONALISTIKA PEM SU OPF ODPOVĚDNOST za personální práci a její specifika l– Personální práce představuje neoddělitelnou součást práce všech vedoucích pracovníků organizace. lPersonální práci vedoucích pracovníků musí „někdo“: l – řídit – usměrňovat l – koordinovat – zajišťovat odbornost pracovníků l– V malých podnicích je to majitel či v organizační struktuře nejvyšší vedoucí pracovník, ve větších podnicích jsou to personalisté, resp. personální útvary. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Obecná úloha význam personálních ÚTVARŮ lPersonální útvar: l= pracoviště specializující se práci s lidským kapitálem – na řízení lidských zdrojů; l– umožňuje organizaci dosáhnout jejich cílů tak, že: předkládá podněty; intervenuje, poskytuje radu a podporu ve všem, co se týká jejich pracovníků; l– zajišťuje: l – koncepční – metodologickou – poradenskou – usměrňovací – organizační – a kontrolní l…stránku, včetně speciálních služeb pro vedoucí pracovníky. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Role a úkoly PERSONALISTY lRole personalisty představuje: l – roli partnera v podnikání, stratéga v personální oblasti; l – roli intervenční; l – roli inovátora, interního konzultanta; l – roli monitorovací; l – roli reaktivní a proaktivní. lPersonalisté: l – předkládají efektivní strategie v personální oblasti; l – pracují jako „myslící pracovníci“, mají osobní potřebu celoživotního učení a soustavného odborného rozvoje; l – respektují etické normy a práva zaměstnavatele a zaměstnanců. l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF Personální činnosti vykonávané personálními ÚTVARY lPersonální útvary realizují rozličné personální činnosti, lmající bezprostřední návaznost a koncepční souvislost. lJedná se především o: l – personální plánování; l – analýzu pracovních míst (APM); l – získávání, výběr, přijímání, orientaci, rozmísťování pracovníků; l – hodnocení a odměňování pracovníků; l – podnikové vzdělávání pracovníků; l l l PERSONALISTIKA PEM SU OPF l– vnitropodnikovou komunikaci, koordinaci (ovlivňování) pracovních vztahů (působnost a role odborů), včetně ukončování pracovních poměrů; l– činnosti v oblasti ochrany osobních dat a personálního informačního systému (IS) – intranet, mzdový PIS, IS v rámci výběru (poskytování) zaměstnaneckých benefitů atd.; l– dodržování zákonů a předpisů v oblasti práce a zaměstnávání pracovníků; l PERSONALISTIKA PEM SU OPF …další personální činnosti vykonávané personálními útvary l– průzkum trhu práce a další aktivity související s oblastí zaměstnávání osob; l– zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a další péči o pracovníky v rámci uplatňované sociální politiky organizace. Ø PERSONALISTIKA PEM SU OPF …další personální činnosti vykonávané personálními útvary ORGANIZACE personálních činnosti l– Všechny záležitosti týkající se práce a pracovních sil je vhodné soustředit v jednom útvaru. l– Koordinace personálních procesů nebývá mnohdy v podnicích naplňována – personální práce bývá rozptýlena do řady na sobě nezávislých a řádně nespolupracujících podnikových útvarů (např. v oblasti práce a mezd, vzdělávacích procesů, či plánování…). l– Tím dochází k nižší efektivitě personálních činností a procesů spojených s hrozbou nižší produktivity práce zaměstnanců a výskytu dalších negativních dopadů. PERSONALISTIKA PEM SU OPF Personální specifika MSP l– Personalisté dosahují výsledků tím, že uplatňují svůj vliv a tak si vytvářejí rámec pro personální politiku a praktickou práci. l– Důležité je získat podporu, důvěru a angažovanost liniových manažerů (získání podpory vyžaduje mj. průzkum trhu a vytváření sítí dobrých vztahů). l– Získání podpory a angažovanosti bude snadnější, jestliže si liniový manažeři uvědomí, že jejich názory a pohledy na danou problematiku jsou konfrontovány, že je nasloucháno a přihlédnuto k jejich názorům. PERSONALISTIKA PEM SU OPF PROFIL personalisty lJe nezbytné, aby personalista mohl nabídnout: l– důkladné teoretické i praktické dovednosti v oblasti personální práce. lBývá kladen požadavek na: l– rozsáhlé znalosti v oblasti podnikatelského zaměření organizace – včetně v pracovním procesu uplatňova-ných pracovních postupů, využívané techniky a technologie; l– znalostí z oblasti managementu, ekonomie, práva a psychologie; PERSONALISTIKA PEM SU OPF Profil personalisty l…další požadavky: l – požadavek na flexibilitu a komunikační dovedností pro potřeby jednání se zaměstnanci, profesionálního vystupování; l – požadavek na pozitivní přístup a ochotu se neustále vzdělávat; l – požadavek předpokladů pro práci na pozici řídícího pracovníka. PERSONALISTIKA PEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. J lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. PE01931_ PERSONALISTIKA PEM SU OPF