Business model v kontextu prostředí Makroekonomické síly Sektorové síly Tržní síly Ing. Pavel Adámek, Ph.D. Business modely Struktura přednášky Představení jednotlivých faktorů ovlivňující podobu, změnu a inovaci business modelu: •Makroekonomické síly • •Trendy (prognózy) • •Sektorové síly • •Tržní síly • • • Cílem přednášky je… •Získat znalosti pro pochopení provázanosti okolního prostředí, makroekonomických sil, trendů a tržních sil, které mají vliv na tvorbu či inovaci business modelu konkrétní firmy. • •Vymezit vztah business modelu a kontextu prostředí se zaměřením na pochopení vlivu externích tržních sil a souvislostí s inovativností a průběžnou evaluací elementů business modelů. • •Pochopit propojení vlivu externího prostředí na konkrétní business model, jeho možnosti změn a inovací s cílem vytvořit velmi silný nástroj pro flexibilitu a adaptabilitu v podnikatelském prostředí. • • • (NE)izolovanost podnikatelské entity •Žádná entita nemůže fungovat izolovaně (prozatím), vždy vznikají vazby mezi řadou stakeholderů, a proto je nutné zasadit business model do kontextu okolního prostředí. • •Gassmann a kol. (2014) uvádí, že mezinárodní korporace investují méně než 10 % svých investičních prostředků na inovace v oblasti rozvoje business modelů. MSP utrácejí ještě méně a většina z nich zanedbává inovaci business modelu!!! • • (NE)izolovanost podnikatelské entity •Které vlivy jsou v současnosti významné? • •Uveďte příklady… • • Makroekonomické vlivy Makro-faktory mohou být: •Pozitivní •Neutrální (má potenciál vyvolat jak pozitivní i negativní, např. obchodní embargo…) •Negativní • Hlavní trendy •Trendy jsou zdrojem prognóz. • •Řadíme zde technologické, regulatorní, socioekonomické, společenské a kulturní trendy. • Sektorové síly •Sektorové síly značí pnutí v rámci určitého odvětví. • •Orientace je zde na kupující, konkurenty, příchozí firmy, substituční výrobky nebo služby, dodavatele a jiné zainteresované strany v hodnotovém řetězci. • •Vychází se z „červeného oceánu“, kde probíhají tvrdé tržní boje. •Možností je také si vytvořit svůj vlastní „modrý oceán“ s vlastním trhem. • •Porterova analýza konkurenčních sil je vhodný nástroj. • • • Tržní síly •Tržní síly spadají do analýzy trhu, která určuje tržní faktory a segmenty, požadavky a potřeby trhu, případně náklady na přechod zákazníků ke konkurenci. •Také určují příjmovou atraktivitu a potenciál příjmů s cenotvorbou. • •Zásadní je dynamika trhu, celkový objem trhu a potencionální hodnota včetně segmentů zákazníků a jejich vzorců nákupního chování. • • • Shrnutí •Business model je nutné pravidelně dle měnících se podmínek inovovat – a to buďto přizpůsobením (adaptabtilitiou) nebo vytvořit své vlastní podmínky pro trh a zohlednit trendy, makroekonomické síly, sektorové síly a tržní síly. • •Znalosti k inovaci business modelu mohou přispět k nové logice příjmového modelu a objevit nové segmenty či svůj vlastní „blue ocean“ nebo využít svého postavení v „red ocean“. https://www.strategyzer.com/hubfs/Imported_Blog_Media/Business_Model_Environment_Evolution-2.png Děkuji za pozornost