6. Seminář Cvičení na tvorbu Typologie business modelů Charakteristika vybraného business modelu Ing. Pavel Adámek, Ph.D. Business modely Typologie Úkolem je: 1.Vytvořte 3-5 členné týmy, zvolte si zástupce (2-3 min.) 2. 2.Vyberte si existující společnost nebo si vyberte vlastní (2 min.) 3. 3.Popište vybraný druh business modelu, hlavní logiku, v čem je jeho výhoda/nevýhoda (např. dlouhého chvostu, vícestranná platforma, business model ZDARMA, otevřený business model (30 min.): •Využijte Canvas – vyznačte hlavní klíčové bloky • 4.PREZENTACE a diskuse modelu (5 min.) • • Poznatky: •Klíčové je pochopení jak firmy generují příjmy – kdo jsou platící zákazníci a jak je segmentuje (rozdíl mezi mass market a niche market, konektivita na segmenty-hodnot-příjem). •Různé typologie business modelů přináší nové pohledy na to, jak firma nabízí a generuje hodnotu. •Nemusíme vždy vše ve firmě realizovat sami, můžeme outsourcovat, můžeme spolupracovat, můžeme jít cestou talentovaných zaměstnanců, můžeme hledat inovace – externě nebo vznikající uvnitř ve firmě. •Efektivita procesů a jednotlivých činností odráží bližší zaměření na to, co je klíčové a přináší to firmě vyšší hodnotu (efektivitu, snížení nákladů, získání odbornosti, know-how, využívání licencí apod.) •Je žádoucí vždy hledat možnosti jak modifikovat či využívat již stávající modely pro konkrétní řešení na trhu (zákaznického problému). • •