Migrační a azylová politika EU v době uprchlických krizí Mezníky na cestě ke společné migrační a azylové politice • Schengenská dohoda (1985) vytvořila zónu volného pohybu a zrušení kontrol na vnitřních hranicích Evropských společenství • Dublinská úmluva (1990) určovala odpovědnost za posouzení azylu podané na území EU. Vstoupila v platnost v roce 1997 Přístup k legální migraci • Do EU přichází legálně ročně 2-3 miliony občanů tzv. třetích zemí. • O počtu přijímaných legálních migrantů rozhodují samy členské státy. • EU vytváří právní rámec, který má harmonizovat podmínky vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí v členských státech • Typická je podpora příchodu kvalifikovaných pracovních sil i snaha reagovat na demografický vývoj v Evropě. Důraz je kladen na podporu integrace migrantů. Přístup k nelegální migraci Nelegálních vstupů do EU je v posledních letech ročně 125 000 až 200 000. Ochrana hranic a boj s nelegální migrací zůstávají v rukou členských států. EU při ochraně hranic pomáhá prostřednictvím svých agentur – Evropský policejní úřad (Europol – od roku 1999) a Evropská agentura pro řízení operativní spolupráce na vnějších hranicích EU (Frontex – od roku 2004) https://www.consilium.europa.eu/cs/infograp hics/migration-flows/ Změny azylové politiky V roce 2003 bylo schváleno nařízení Rady Dublin II, které nahrazoval původní Dublinskou úmluvu. Podle tohoto Nařízení měl být k posouzení žádosti o azyl příslušný pouze jeden členský stát EU. Zpřesňující kritéria pro určení příslušného členského státu k posouzení žádosti o azyl stanovil tzv. Dublin III (2013). Situace na Blízkém Východě a migrace Občanská válka v Sýrii a útoky tzv. Islámského státu zapříčinily masovou migraci. Do konce roku 2016 v pěti státech (Turecko, Jordánsko, Libanon, Irák a Egypt) přebývalo 4,8 milionů syrských uprchlíků. Syrští uprchlíci také tvořili největší počet migrantů (až 26 % z nich), kteří se pokoušeli proniknout do Evropy přes Středozemní moře. Tzv. uprchlická krize v Evropě v letech 2015-2016 Vrchol tzv. uprchlické krize nastal v roce 2015, kdy byla mezinárodní ochrana udělena už více než 333 300 žadatelům o azyl (podíl Syřanů stoupl na 50 %). Počty žádostí o azyl množství případů udělené mezinárodní ochrany výrazně převyšovaly (v roce 2015-2016 jich bylo 1,3 milionů). https://www.youtube.com/watch?v=z5Xv5e- 35Io Podrobněji Studijní opora, s. 53-56. Návrhy Evropské komise (EK) v reakci na tzv. migrační krizi EK navrhla dočasný mechanismus přerozdělování osob, které jednoznačně potřebují mezinárodní ochranu, uvnitř EU. Nový evropský program pro migraci vymezil čtyři základní pilíře nového řízení migrace: • snížení atraktivity nelegální migrace • posílení správy vnějších hranic EU • zajištění silné společné azylové politiky • prosazení nové politiky pro legální migraci Odmítání uprchlických kvót a jeho důvody Proti rozhodnutí Rady hlasovaly pouze Maďarsko, Rumunsko, Slovensko a Česká republika. Odpor vůči uprchlickým kvótám byl důsledkem odlišné historické zkušenosti a byl i reakcí na obavy spojené s nárůstem islamistického terorismu. Výsledky snah o řešení tzv. migrační krize Podle údajů EK z konce května 2018 bylo k danému datu v rámci relokačního mechanismu přemístěno asi 34 700 žadatelů o azyl (35,3 % z celkového předpokládaného počtu). Větší dopad měla dohoda s Tureckem (2016) – měla omezit uprchlickou trasu směřující přes Egejské moře na řecké ostrovy Nový pakt o migraci a azylu (Návrh Evropské komise ze září 2020) Efektivnější a rychlejší azylové procedury (předběžný screening na hranicích, účinnější využívání azylového řízení na hranicích). Nový mechanismus solidarity (primárně relokace nebo sponzorování návratů). Společný systém EU pro návraty (spolupráce s třetími zeměmi). 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Cizinci (včetně azylantů) 451 923 467 562 496 413 526 811 566 931 595 881 634 790 Azylanti 2 556 2 892 2972 2 669 2 586 2 515 2 220 Zdroj: Český statistický úřad Počty cizinců a azylantů v ČR Post k přijímání uprchlíků v ČR (v %) 10/2015 12/2015 10/2016 10/2017 10/2018 Jaro 2022 Pro trvalý pobyt 3 2 2 2 2 10 Pro dočasný pobyt 41 33 30 25 24 75 Proti přijímání uprchlíků 52 60 63 69 68 13 Neví 4 5 5 4 6 2 Zdroj: CVVM Uprchlická krize z Ukrajiny a její specifika Shrnutí Přístup k uprchlíkům z Ukrajiny na evropské úrovni ovlivňuje převažující podpora Ukrajiny jako oběti ruské agrese, specifická sociodemografická struktura uprchlíků (převaha žen a dětí) a jejich kulturní blízkost i předchozí přítomnost početné ukrajinské diaspory. Základem pro podporu ukrajinským uprchlíkům v zemích EU je směrnice o dočasné ochraně z 4.3. 2022 – umožňuje využívat harmonizovaná práva v celé EU v délce jednoho až tří let. Tato práva se vztahují k: • Pobytu • Přístupu na trh práce a bydlení • Lékařské pomoci • Sociální pomoci • Přístupu dětí ke vzdělání • V ČR upravuje podmínky pomoci ukrajinským uprchlíkům tzv. Lex Ukrajina, který s dočasnou platností (do 31. 8. 2023) umožňuje volný vstup na trh práce, humanitární dávky, příspěvky pro solidární domácnosti, dočasné zařazení do systému veřejného zdravotním pojištění a přístup ke vzdělání. • Podle údajů z léta 2022 dočasnou ochranu v ČR získalo 390 159 občanů Ukrajiny (z toho bylo 44 % žen a 35 % dětí). Shrnutí • Prvním mezníkem na cestě k společné migrační politice bylo vytvoření Schengenského prostoru • V případě legální migrace se EU snaží harmonizovat vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí v členských státech – typická je podpora příchodu kvalifikovaných pracovních sil. • Základem azylové politiky byla Dublinská úmluva, týkající se určení státu odpovědného za posouzení žádosti o azyl (v dalších desetiletích upravena – Dublin II, III) • V době tzv. migrační krize EK navrhla a Rada EU schválila dočasný mechanismus přerozdělování žadatelů o azyl - země Visegrádské čtyřky proti.