Význam komunitního výzkumu pro projektování sociálních služeb Ivona Buryová Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Karviná •Historie města Karviné sahá do 13. st. Po skončení 2. světové války vzniká sloučením několika obcí (Fryštát, původní Karviná-Doly, Darkov, Ráj, Staré město) Karviná, jak ji známe dnes. Těžba uhlí a intenzivní výstavba vedly ve druhé polovině dvacátého století k rozmachu města a nárůstu jeho populace až téměř na 80 tisíc lidí. V současnosti patří Karviná k místům, jež trápí jedna z největších nezaměstnaností a vysoký úbytek obyvatelstva. •Statutární město Karviná je jedním správním obvodem, který tvoří devět městských částí – Karviná-Fryštát, Karviná-Doly, Karviná-Lázně Darkov, Karviná-Ráj, Karviná-Staré Město, Karviná-Nové Město, Karviná-Mizerov, Karviná-Hranice a Karviná-Louky. •Karviná – lázně Darkov, Karviná – Hranice •Karviná – Slezská univerzita Opava, Obchodně podnikatelská fakulta •Počet obyvatel (01/2014): 57005 •Nezaměstnanost (srpen 2014): 14,35 % Sociální služby •Celkem 16 organizací, poskytující 43 typů sociálních služeb. •Ambulantní služby – 16 •Terénní služby – 11 •Pobytové služby – 10 •Kombinované služby – 6 •Největší poskytovatel – Slezská diakonie a Sociální služby Karviná. •Město Karviná každoročně pořádá „Veletrh sociálních služeb v Karviné“, kde jsou prezentovány všechny sociální služby. Prostřednictvím různých stánků a informačních materiálů, doprovodných akcí se snaží občany Karviné upoutat a informovat je. Dále vydává i „Katalog sociálních služeb" v tištěné podobě i v podobě, dostupné na www stránkách Sociální služby Karviná. •V roce 2013 - spolupráce s Obchodně podnikatelskou fakultou v Karviné na přípravě a realizaci komunitního výzkumu, který bude podkladem pro komunitní plánování. Jedním z cílů komunitního výzkumu - povědomí občanů města o sociálních službách v Karviné. • Projekt komunitního výzkumu •1. Přípravná fáze : •První fáze: •Stanovení cíle a priorit zkoumání se zadavatelem výzkumu – Magistrát města •Karviná – odbor Sociálních služeb. •Rozdělení vybraných oblastí města Karviné pro účely komunitního výzkumu. •Počet a výběr výzkumníků – studentů Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné. • •Druhá fáze: •Sestavení dotazníku a jeho konzultace se zástupci skupiny komunitního plánování města Karviná (byly doplňovány a pozměňovány otázky). •Informativní školení výzkumníků (vybraných studentů), jehož cílem bylo: •vysvětlení cíle výzkumu, •seznámení s otázkami ve finální podobě dotazníku, •rozdělení do skupin, •seznámení s plánem města Karviné. • •2. Realizační fáze •Samotný terénní výzkum trval 4 týdny. Celkem bylo osloveno 4 000 občanů města Karviné ve vybraných lokalitách. Hodnotitelných vyplněných dotazníků bylo 3 590. •Pro potřeby hodnocení byly dotazníky rozděleny do následujících skupin: •o zaměstnanci, •o nezaměstnaní, •o občané v důchodu, •o mateřská dovolená, •o studenti, •o osoby samostatně výdělečně činné, •o jiná ekonomická aktivita. • Vybrané výsledky výzkumu veřejnosti města Karviné Graf 1: Informace o sociálních službách Graf 3: Kam se obrátit při problému se závislostí Graf 4: Kam se obrátit v případě zdravotního handicapu • •Problémy, související s výchovou dítěte a vyhledáním příslušného poradenství, neví jak řešit 70% z celkového počtu oslovených občanů. Pomoc při péči o seniory – necelá polovina respondentů. •Pokud by se dostali do dluhů – 80% oslovených občanů neví, kde hledat pomoc. •Pokud by došlo ke ztrátě bydlení, 70% respondentů neví, kam se obrátit. Graf 5: Řešení problému nezaměstnanosti • Graf 6: Počet respondentů, kteří přišli do kontaktu se sociální službou Graf 7: Zdroj informací o poskytované sociální službě Graf 8: Zřízení telefonního informačního centra Graf 9: Návrhy zlepšení v oblasti sociální pomoci •O výsledcích komunitního výzkumu bylo diskutováno jak se členy skupin komunitního plánování, tak i se zástupci organizací, které sociální služby poskytují. •Jedním z důvodů je, že občan hledá příslušnou sociální službu až tehdy, pokud nastane určitá sociální situace či sociální problém. •Další otázkou, která vyvstala z výsledků výzkumu je: „Jakým způsobem naplňují organizace sociálních služeb kapacity klientů, při tak nízké zkušenosti občanů se službami?“ •Komunitní výzkum, realizovaný v roce 2014, přinesl kromě zajímavých výsledků pro komunitní plánování i pozitivum pro další spolupráci mezi Magistrátem města Karviné a Obchodně podnikatelskou fakultou. Pro studenty byl zajímavou zkušeností zkoumání v terénu i v aplikaci znalostí ze statistiky, při vyhodnocování získaných údajů. Pro vedení města a sociální pracovníky v organizacích, poskytující sociální služby, důležitou zpětnou vazbou. • • •Děkuji Vám za pozornost