Interní marketing a jeho nástroje v podmínkách Bochemie a.s. Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Vlasta Kašparcová Vzdělání 1997 VŠB-TU Ostrava Ekonomická fakulta obor Podnikatelství a management specializaci Marketing a obchod Praxe Brand manager Marketing manager Předsedkyně PR výboru SChP Zájmy Rodina, vaření, pečení Cestování Hory, lyže, kolo Knihy, divadlo Každá hudba, která má nápad Bochemie a.s. Historické mezníky SkupinaBochemie dnes 120+ countries to export 2200+ customers 9 % investment into technology 400+ employees 2 manufacturing sites 30 % reduction of CO2 emissions SYNERGIE při poskytování sofistikovaných řešení a sdílení zkušeností s našimi zákazníky v rámci nichž se propojují práce odborníků a řešení z nejrůznějších odvětví a sektorů DŮVĚRA ve vztahu k zákazníkům, zaměstnancům a obchodním partnerům ODPOVĚDNOST a závazek chránit životní prostředí i společnost jako takovou při veškerých našich činnostech PROFESIONALITA vůči našim zákazníkům a dodavatelům s cílem být pro ně vždy spolehlivým a respektovaným partnerem Našehodnoty Průmyslové akumulátory • Nízké náklady na životní cyklus • Desetiletí nepřetržitého provozu • Teplotní rozsah – 40 °C až + 50 °C www.gaz-gmbh.com Ochrana dřeva • Prodloužení životnosti dřeva – řešení šetrné k lesům • Krátkodobá a dlouhodobá ochrana proti dřevokaznému hmyzu, houbám a plísním • Účinnost a snadná aplikace v kombinaci s ekologickou kompatibilitou www.bochemit.eu Povrchové úpravy kovů • Univerzální pro všechny třídy nerezové oceli a speciální slitiny • Neobsahuje šestimocný chrom a dusičnany v odpadních vodách • Úspora celkových provozních nákladů www.bochemie.cz Metalizovaný textil • Odráží infračervené, stíní elektromagnetické záření • Pružný, prodyšný, paropropustný, antibakteriální, antivirový, vodivý (elektřina, teplo) • Vhodný pro výrobu pokročilých kompozitů www.meftex.cz Dezinfekce Privátní značky • Téměř 50 let zkušeností • Spolehlivý výrobní dodavatel (Schulke, Unilever) • Speciální dezinfekční prostředky, domácí čističe – vývoj, výroba, konzultační a poradenská činnost www.bochemie.cz Interní marketing a jeho nástroje v podmínkách Bochemie a.s. Motto: Na marketingu je krásná a úžasná jeho propojenost se všemi dalšími procesy ve firmě. Všechno souvisí se vším a ať chceme nebo nechceme, všichni jsme jeho součástí. Všichni tedy nějakým způsobem marketing firem a značek ovlivňujeme. A to nejen jako zákazník nebo marketér. Nástroje interního marketingu: • Produkt • Cena • Distribuce, místo • Interní komunikace Vše se „točí“ kolem lidí Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Spokojený zaměstnanec je: • Nositelem nejlepší reklamy, PR • Loajální • Iniciativní, aktivní, efektivní, precizní • Vstřícný, nekonfliktní Cílem interního marketingu je: • Najít vhodné zaměstnance (produkt) • Školit je a rozvíjet (produkt) • Vhodně a správně je motivovat (cena) • Věnovat se firemní kultuře (místo, distribuce) • Podporovat kooperaci (místo, distribuce) • Budovat sounáležitost (místo, distribuce) • Zajistit odpovídající vybavení pracovišť (místo, distribuce) • Komunikovat a informovat (interní komunikace) UDRŽET Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. JAK hledáme takového zaměstnance PRODUKT • Vědět, co chceme – analýza, popis pozice (profesiogram) • Kariérní postup (z vlastní vůle i firemní vedení k němu -> školení) • Interní výběrová řízení • Odměny za doporučení ➢5.000 Kč, rozděleno po 3 a 6 měsících ➢podmínka dalšího trvání pracovního poměru ➢bez porušení pracovního řádu ➢písemné doručení CV stávajícím zaměstnancem • Externí cesty ZAČÍNÁME VÝBĚREM ZAMĚSTNANCŮ Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. KDE hledáme takového zaměstnance PRODUKT • E-mail zaměstnancům • Monitor na recepci • Vlastní webové stránky • Sociální sítě: Facebook – náš, profesní skupiny, LinkedIn • Okolní podniky – pomoc při outplacementu • Personální servery a agentury • Spolupráce se studenty – SŠ, VŠ ➢exkurze ve vybraných provozech ➢odborné praxe ➢přednášky / vstupy do výuky našich odborníků např. v rámci projektových dnů ZAČÍNÁME VÝBĚREM ZAMĚSTNANCŮ Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. HLEDÁME NOVÉ ZAMĚSTNANCE Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Okamžikem nástupu se ze zaměstnance SPOKOJENÝ ZAMĚSTNANEC (Produkt) nestane Adaptační proces • Školení BOZP • Základní informace o firmě (film) • Představení nejbližším kolegům • Seznámení se s pracovištěm a „jak funguje“ • Seznámení s adaptačním plánem • Adaptaci vede nadřízený nebo určený zkušený kolega • Pravidelná i závěrečná zpětná vazba Významné motivační prvky CENA Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. ČÍM MOTIVUJEME CENA • Mzda – fixní + pohyblivá, příplatky • Příspěvek na stravování • Cafeterie – Benefit Plus • Pružná pracovní doba, home office • Vzdělávání – jazykové, odborné, legislativní • Účast na profesních konferencích Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. ČÍM MOTIVUJEME CENA • Odměny ➢za mimořádné výkony ➢za inovativní nápady v rámci námětového hnutí ➢vánoční a roční odměny dle hospodářského výsledku ➢při příležitosti životního a pracovního jubilea ➢při skončení pracovního poměru odchodem do důchodu Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. ČÍM MOTIVUJEME CENA • Další péče o zaměstnance ➢úhrada všech nákladů zdravotní péče zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem povolání včetně specializovaných vyšetření ve spolupráci se závodní lékařkou ➢bezplatný právní servis všem zaměstnancům poskytovaný firemním právníkem ➢bezplatné vybavení zaměstnance pracovním oděvem a všemi potřebnými ochrannými pracovními pomůckami a jejich pravidelná obměna, praní pracovních oděvů Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. ČÍM MOTIVUJEME CENA • Další péče o zaměstnance ➢zajištění pravidelného pitného režimu v horkých letních dnech ve formě iontových nápojů pro zajištění potřebné hladiny iontů a minerálů ➢možnost zapůjčení firemního vozu pro soukromé účely ➢možnost výhodného tarifu na volání a internet v mobilu Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE Firemní kultura • Hodnoty – synergie, důvěra, odpovědnost, profesionalita • Etický kodex • Způsob jednání a komunikace – atmosféra, míra otevřenosti, prosklené dveře, formální x neformální (kuchyňka x „jedna paní povídala“), my x oni, slang, online komunikace x „face to face“, snaha pomoci, pozdrav, běžná galantnost Významné motivační prvky CENA Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE Firemní kultura • Styl a kvalita vedení – předávání pracovních instrukcí, hodnocení výkonu, umět poděkovat, přístup k volnému času • Vztahy mezi zaměstnanci a jejich „soukromé“ rituály (kávičky, obědy, divadla, narozeniny) • Styl oblékání – dress code ano nebo ne (a co vánoční večírek?) Významné motivační prvky CENA Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Firemní kultura • Ceremoniály, zaměstnanecké programy Významné motivační prvky CENA PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE ➢ Uvítací balíček ➢ Firemní večer ➢ Vánoční poselství a dárek ➢ Tým roku ➢ Čisté pracoviště ➢ Námětové hnutí ➢ Osobnost roku ➢ Zlatá kolegyně / kolega ➢ Nejen prací živ je člověk ➢ V nouzi poznáš přítele Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Pracovní prostředí • Pracovní oblečení • Výrobní provozy – omezené možnosti přizpůsobení Významné motivační prvky CENA PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Pracovní prostředí • Kanceláře – vybavení, udržování pořádku (kamery při online schůzkách), hluk (upovídanost, hlasitost telefonátů), možnost se soustředit (vs. práce doma), teplota (klimatizace), květiny (chtějí vodu…) • Auto, telefon, počítač/notebook (a co nabíječka/taška?) Významné motivační prvky CENA PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Pracovní prostředí • Společné prostory zasedací místnosti, kuchyňky, jídelna, šatny Významné motivační prvky CENA PRÁCE SE ZAMĚSTNANCEM POKRAČUJE I PO NÁSTUPU MÍSTO, DISTRIBUCE Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Děláme to dobře? • Informace e-mailem • Dotazník prostřednictvím webového portálu Survio.com • Březen 2021 (doba covidového „temna“ s omezenými osobními kontakty) • Vedoucí a THP • Návratnost 65 % Významné motivační prvky CENA Struktura respondentů • Dle délky působení ve firmě Zdroj: Krajčová, V., 2021. Využití nástrojů Public relations ve vybrané společnosti. Bakalářská práce. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Jaké informace o dění ve firmě a dále potřebné k výkonu práce máte k dispozici? Zdroj: Krajčová, V., 2021. Využití nástrojů Public relations ve vybrané společnosti. Bakalářská práce. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. Z jakých zdrojů se k vám dostávají informace? Zdroj: Krajčová, V., 2021. Využití nástrojů Public relations ve vybrané společnosti. Bakalářská práce. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Které informace postrádáte? Mezi produktovými skupinami BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Jakým způsobem by bylo pro Vás vhodné informace získávat? Zdroj: Krajčová, V., 2021. Využití nástrojů Public relations ve vybrané společnosti. Bakalářská práce. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Současná podoba interní komunikace • Interní newsletter • Hromadné e-maily - aktuální sdělení (noví kolegové, školení, omezení provozu jídelny, vyhlášení/připomenutí zaměstnaneckých programů…) • Pravidelné porady – úsekové, meziúsekové ➢osobně ➢online – MS Teams • Výrobní porady • Informační monitor na recepci • Intranet • Setkání top managementu (1x ročně) • Setkání vedení společnosti se zaměstnanci • Neformální přenos informací • Webové stránky • Facebook, LinkedIn Vše má své plusy i mínusy Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. BUDOVÁNÍ SYNERGIE, DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI, PROFESIONALITY KOMUNIKACE Témata interního newsletteru • Výsledky hospodaření • Jak to u nás vypadá (ukázka) • Historické tržby skupiny Ochrana dřeva • ACCU kvalita • Rozhovor s novým šéfem kvality • Feropur • Investice do energetických opatření • Sociální odpovědnost (ukázka) Specifikace interního newsletteru • CZ / DE / EN • E-mailem (firemní i soukromé) + tisk na provozy - 1x měsíčně • Odkazy na web a Facebook (další zdroje aktuálních informací) • Výzva ke zpětné vazbě, dalším tématům Interní marketing v podmínkách Bochemie a.s. ORGANIZACE INTERNÍHO MARKETINGU aneb samo „SE“ to neudělá HR Marketing Asistentka vedení Interní marketing a jeho nástroje v podmínkách Bochemie a.s. SHRNUTÍ DOTAZY DISKUSE Všechno souvisí se vším Klasické pojetí marketingového mixu 4P funguje i v pojetí interního marketingu Marketing není umění, je to práce Motivovaný a loajální zaměstnanec nám ušetří spoustu práce V Bochemii si vážíme našich zaměstnanců, které považujeme za hlavní zdroj úspěchu firmy Interní marketing a jeho nástroje v podmínkách Bochemie a.s. Děkuji za pozornost. Vlasta Kašparcová vlasta.kasparcova@bochemie.cz tel.: 724 834 081 www.bochemie.cz @bochemie.cz @bochemit.eu