1 Zavedení nového IS Ilustrační příklad z praxe o zavádění nového informačního systému Společnost pro správu nemovitostí, jejíž portfolio obsahuje několik set investičních rezidenčních bytů, zvažuje zavedení nového informačního systému pro správu nemovitostí, který bude kompatibilní s používaným účetním systémem. CO bylo impulsem pro takové rozhodnutí? - Postupy a nástroje používané v začátcích podnikání neumožňují nadále kvalitní evidenci a zpracování dat, efektivita práce zaměstnanců klesá, stejně jako jejich motivace. - Vedení společnosti vidí omezení pro budoucí růst společnosti, neefektivitu/zdlouhavost procesů, slabiny databáze, chybovost a absence kontroly v některých procesech, aj. JAKÝ systém zvolit? - Prvotní rozhodnutí společnosti mířilo k využití softwarového řešení, které už na trhu existuje a je k dispozici víceméně okamžitě, s drobnými úpravami. - Monitoring trhu sice ukázal na jedno/dvě hotová řešení, která však nevyhovovala vytyčeným základním potřebám firmy, finančním představám (cena licencí, cena následné podpory a úprav), bezpečnostním kritériím (klíčová data společnosti nemají být zcela v držení třetí strany) a potřebám na variabilitu systému (firma chce podpořit IS své procesy, nikoli své procesy přizpůsobovat systému). - Od stavby celého systému na zelené louce se upustilo hlavně z důvodů finanční, časové náročnosti a složitosti zadání. - Vybraný systém pracuje na open source platformě Origam, která se dle potřeb firmy nadále rozšiřuje o nové funkcionality. Jednoznačným přínosem této a obdobných platforem je možnost prototypovat uživatelské rozhraní, což napomáhá formulovat zadání požadavků. Upřednostňuje vlastní řešení procesů, správa, stejně jako průběžné zavádění nových funkcionalit je plně v rukou společnosti, tedy vlastníka softwaru. JAKÁ byla úskalí spuštění nového systému? - Přenos dat a začátek používání systému vyžadoval zvýšené úsilí zaměstnanců. Přes snahu vedení společnosti se ne všichni zaměstnanci ztotožnili s používáním systému. Dle názoru uživatelů bylo příliš dlouhé období, kdy bylo nutné spíše kontrolovat systém, než aby systém kontroloval uživatele. Chyby uživatelů se okamžitě přenášejí do účetního systému a činí opravy chyb složitější. JAKÉ výhody zavedení systému přineslo? - Vedení společnosti oceňuje, že má vyšší kontrolu nad některými procesy. Uživatelům v různých rolích bylo usnadněno vyhledávání, filtr, tvorba ad hoc přehledů podle různých kritérií. Tvorba některých dokumentů je zcela automatizovaná nebo poloautomatizovaná. Systém za zaměstnance hlídá termíny a platnosti, např. smluv. Zefektivnila se činnost zaměstnanců (měřitelná nárůstem počtu nemovitostí, které má zaměstnanec ve správcovském portfoliu). Firma není limitována v náboru nových klientů. Vedení uvažuje o tom, že vyladěný produkt nabídne k využití konkurenci. Díky úspěšné spolupráci dodavatele softwaru a vedení společnosti, resp. produktového manažera společnosti se systém nadále 2 modifikuje podle potřeb uživatelů a je doplňován o nové a nové funkcionality. Produktový manažer nejen spolupracuje na vývoji, ale je i první osobou technické podpory přímo ve firmě, navíc s kompetencí pro správu uživatelů.