PODNIKOVÝ CONTROLLING - ŘÍZENÍ ZÁSOB . Tomáš Pražák Přednášející Obsah obrázku vzor, steh Popis byl vytvořen automaticky Úkol za bonusové 2 body ke zkoušce https://forms.gle/L12ruqvK6MzrL7or5 Řízení zásob •nalézt a zajistit takovou výši zásob jednotlivých položek materiálu určeného ke spotřebě, aby byl zajištěn plynulý průběh výrobního procesu při optimální vázanosti kapitálu, spotřebě dodatečné práce a přijatelném stupni rizika •soubor činností, které vedou k optimálnímu sladění struktury a výše zásob s tím, co je za současných podmínek v podniku logisticky a finančně žádoucí •Důvody pro snižování zásob: ovázanost finančních prostředků onáklady na skladování oriziko, že zásoby nebude možno později použít •Důvody pro zvyšování stavu zásob: ozabezpečení plynulosti výroby orealizace úspor z rozsahu ospecializaci výroby - expedice do sběrných skladů oochrana před nepředvídatelnými výkyvy v poptávce a v době cyklu objednávky •Metody uplatňované při řízení zásob oABC analýza – diferenciace zásob: qskupina A: 5-15 % druhů, které představují 60-80% podíl na celkové hodnotě spotřeby qskupina B: 15-25 % druhů, které představují podíl 15-25% na celkové hodnotě spotřebě qskupina C: 60-80 % druhů, které představují 5-15% podíl na celkové hodnotě spotřeby o oJust in Time qplánování i výroba na objednávku qvyrábění v malých sériích, dodávání malých množství v co možná nejpozději možném okamžiku qvelmi časté dodávky, klidně i několikrát v průběhu dne. ABC analýza o ·Skupina A = pro podnikání životně důležité produkty, které jsou specifické nízkým počtem na skladě, nicméně klíčovým podílem na celkovém příjmu; · ·Skupina B = doplňkové produkty, které jsou ve srovnání s produkty ze skupiny A na skladě ve větším zastoupení, nicméně se podílí na menších příjmech; · ·Skupina C = tzv. dlouhodobé ležáky, které jsou charakteristické vysokými nároky na skladování, ale nepatrným poptáváním koncovými zákazníky. ABC analýza - postup o 1.Sestavení tabulky zásob jednotlivých produktů 2. 2. Uspořádání tabulky sestupně (např. podle nejprodávanějších produktů, nejnákladnějších produktů aj.) 3. Výpočet procentuálního zastoupení produktů 4. Výpočet kumulovaných hodnot v % z celkové hodnoty (např. celkových prodejů, celkových nákladů aj.) 5. Rozdělení položek do skupin A, B, C Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, menu Popis byl vytvořen automaticky Číslo produktu Roční příjem Procentuální příjem v % Kumulativní příjem v % Rozdělení do skupiny zásob A B C 5 13 860 000 36,55 36,55 9 12 314 000 32,47 69,02 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky CONTROLLING: Manažerské účetnictví Tomáš Pražák Přednášející Manažerské účetnictví jako informační základna controllingu Vývoj manažerského účetnictví •3 fáze vývoje: 1.vznik ve 20. let 20. století v USA pro potřeby výrobních firem (zaměření na výkony (výrobky) firmy) vzjišťování skutečně vynaložených nákladů a výnosů vmonitorování a hodnocení nákladovosti a profitability jednotlivých výkonů i jejich přínos ke konečné produkci firmy 2. potřeba kontroly a efektivního operativního řízení výrobního procesu, především ve vztahu k pracovní síle a dílenským (liniovým) manažerům vskutečné náklady a výnosy porovnávány s plánovaným stavem (rozpočtovaným, kalkulovaným) – vytvoření podkladů pro krátkodobé a střednědobé řízení pomocí odchylek 3. potřeba informační podpory pro manažerská rozhodování (operativní ® taktické ® strategická úroveň) vorientace na budoucí vývoj podniku o •na rozdíl od finančního a daňového účetnictví není řízeno legislativními normami a předpisy •obvykle upraveno nepovinnou vnitropodnikovou metodikou •zaměřeno na sběr a poskytování informací pro manažerské rozhodování, které jsou nad rámec finančního účetnictví •informační základna controllingu •manažerské účetnictví a controlling = klíčový nástroj pro řízení podniku • •obsah a použití je specifické pro každý jednotlivý podnik a jeho management (se změnou osob v managementu se často systém manažerského informačního výkaznictví mění a mění se i systém controllingu) •nákladové účetnictví (provozní, či vnitropodnikové účetnictví) očást manažerského účetnictví, která poskytuje informace pro řízení, a to zejména o hospodárnosti v oblasti nákladů Rozdíly mezi manažerským a finančním účetnictvím FÚ •vychází ze Zákona o účetnictví Þ poskytuje sjednocené, obecné a dále interpretovatelné informace •pro firmy závazné •drobné odchylky jen tam, kde to zákon umožňuje •účetní data podniku pro externí uživatele •účetní výkazy: oRozvaha (bilance) oVýkaz zisku a ztráty oCash flow MÚ •není řízeno legislativními normami a předpisy •obvykle upraveno nepovinnou vnitropodnikovou metodikou a vychází ze specifických potřeb řízení (nejen finančního a ekonomického) v dané společnosti •obsah a kvalitu určuje výrobní, technologická a organizační složitost dané společnosti a požadavky daného managementu na manažerské účetnictví CONTROLLING: Náklady Manažerské pojetí nákladů •oproti účetnímu pojetí nákladů pracuje s ekonomickými (skutečnými, relevantními) náklady, které navíc nákladům zahrnují i tzv. oportunitní (alternativní) náklady (náklady obětované (ušlé) příležitosti) – ušlý výnos, který je ztracen, když není výrobní zdroj použit na nejlepší variantu •definujeme ekonomický zisk - rozdíl mezi celkovým výnosem a ekonomickými náklady •POZOR! Nulový ekonomický zisk neznamená, že účetně vykazuje zdanitelný základ v hodnotě 0! csvukrs CONTROLLING: Náklady Příklad Libor Holub je v současnosti zaměstnán jako řidič kamionu a jeho roční hrubá mzda činila 300 000Kč. Když začne podnikat, nemůže již jezdit s kamionem. Bude-li podnikat, bude potřebovat stodolu, kterou dosud pronajímal za 10 000 Kč ročně. Předpokládá, že za rok utrží 540 000 Kč, přičemž spotřebuje materiál a energie za 122 000 Kč, odpisy zařízení budou činit 40 000 Kč, další náklady budou 60 000 Kč. Zjistěte, zda se panu Holubovi podnikání vyplatí. csvukrs