PODNIKOVÝ CONTROLLING - ROZPOČETNICTVÍ . Tomáš Pražák Přednášející Rozpočetnictví (plánované propočty) •poskytuje podklady pro vyjádření cílů hospodářské činnosti podniku v peněžních jednotkách a současně tyto cíle formou rozpočtů dovádí do vnitropodnikových útvarů •2 významy: oSystém podnikových rozpočtů oČinnost sestavování rozpočtů Rozpočet •základní nástroj řízení, stanoví celkovou výši nákladů a výnosů i hospodářského výsledku •stanovení nákladů na čas a objem aktivity podniku a jeho vnitropodnikových útvarů Funkce rozpočtu: ·Stanovování cílů v nákladech (v případě sestavení rozpočtu výnosů i ve výnosech) na úrovni vnitropodnikových útvarů i celopodnikové. ·Plní kontrolní funkci v hospodárnosti jednotlivých organizačních jednotek podniku, neboť rozpočty dávají možnost jejich porovnání s údaji vnitropodnikového účetnictví, a tedy určitého vyhodnocení předpokládaných a skutečných údajů. ·Poskytování nezbytných informací o plánovaných režijních nákladech, a tedy tvorbě podkladů pro stanovování sazeb režijních přirážek v předběžných kalkulacích. Rozdíly mezi kalkulací a rozpočtem Rozpočet Kalkulace vypočítává se pro určité období vypočítává se pro určitý počet výrobků zaměření na náklady a výnosy zaměření na náklady prvořadé hledisko odpovědnosti, tj. hledisko organizačně místní prvořadé hledisko účelu vynaložení a místa vzniku nákladů týká se vnitropodnikového útvaru týká se výkonů podrobnější v režijních nákladech režijní náklady shrnuje do globálních položek Druhy rozpočtů •Podle délky rozpočtového období: oDlouhodobé rozpočty (6-10 let) oStřednědobé rozpočty (2-5 let) oKrátkodobé rozpočty (1 rok a méně) oOperativní rozpočty (zpřesnění ročních rozpočtů) •Podle stupně řízení: oPodnikové rozpočty – za celou ekonomickou činnost podniku oVnitropodnikové rozpočty – za střediska •Podle předmětu rozpočtování: oVýnosů oNákupu a zásob oNákladů oHospodářského výsledku oCash-flow oTvorby rozpočtové rezervy •Podle stupně úplnosti: oKomplexní rozpočty oČástečné rozpočty – obsahují omezený počet ekonomických jevů oKombinované rozpočty – kombinace výsledkového rozpočtování a určité části rozpočtování obratu, nebo zůstatků aktiv a pasiv za podnik i střediska, např. stav zásob, změna stavu hotových výrobků oJednorázové rozpočty – obvykle ne na období, ale na finální výkon dle konkrétní objednávky •Podle sledování průběhu reprodukčního procesu: oZákladní rozpočty – rozpočty střediska hlavní činnosti, pomocných středisek, ostatních středisek, správních činností, zásobovací činnosti, odbytové činnosti oSouhrnné rozpočty o Podniky sestavují rozpočty podle svých potřeb a tvoří si svůj rozpočtový systém Rozpočtová rezerva •Slouží k utlumení nepříznivých vlivů dočasně působících na plnění úloh v útvarech podniku •Nutno vymezit výši, řídicí úroveň a způsob jejího čerpání •Použití: oÚtvar, který pracuje bez svého zavinění ve zhoršených podmínkách, řeší lehčí rozpočtovou úlohu oproti původnímu stavu oÚtvaru se povoluje překročit původní rozpočet o určitou částku nebo o určité % Rozpočtový proces ·Příprava rozpočtů – sběr dat a informací, které jsou nezbytné pro tvorbu rozpočtů, základem jsou kalkulace služeb, odhady poptávky apod. ·Sestavení rozpočtů – sestavování jednotlivých základních rozpočtů a souhrnných celopodnikových rozpočtů. ·Kontrola plnění a zjištění případných odchylek – porovnávání skutečných a rozpočtovaných hodnot a zjištění případných odchylek a jejich příčin, a to jak v průběhu rozpočtovaného období, tak i po jeho skončení. ·Eliminace odchylek – identifikace příčin vzniku negativních odchylek rozpočtů a přijímání opatření eliminující jejich budoucí vznik. Metody tvorby rozpočtů: ·Metoda shora dolů (top-down): onositelem rozpočtu je vedení podniku nebo útvar odpovědný za rozpočtovací proces odirektivní způsob tvorby rozpočtů – nejdříve sestavovány celopodnikové rozpočty, které jsou dále rozepisovány na jednotlivé útvary v rámci organizační struktury oabsence spolupráce s nižšími řídícími složkami, které pak nemají takový zájem na plnění rozpočtů orozpočty (díky tomu, že jsou vyhotoveny vedením) lépe odpovídají strategickým záměrům a cílům podniku omenší časová náročnost ·Metoda zdola nahoru (bottom-up): ozaložena na sestavování jednotlivých rozpočtů na nižších úrovních, které se dále spojují v souhrnný rozpočet podniku orizikem je majetková zainteresovanost odpovědných pracovníků na plnění rozpočtu a možné odchylky od strategických cílů podniku •Metoda proti proudu: okombinací předchozích metod opředávání limitů rozpočtů vedením podniku nositelům rozpočtů na nižších úrovních organizační struktury. Nositelé pak s ohledem na tyto limity vytvářejí vlastní rozpočty, které jsou tématem diskuze mezi jednotlivými úrovněmi. Výsledkem diskuzí jsou rozpočty založené na shodě mezi jednotlivými úrovněmi řízení.