LOKALIZACE OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ DOC. ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D., MBA Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné > ZS 2024/2025 BPLOP (1+2) ZÁKLADNÍ INFORMACE K PŘEDMĚTU 1. ¡Vyučující: doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA ¡Email: tureckova@opf.slu.cz ¡Kancelář: A-A208 ¡Telefon: +420 596398 301 ¡Konzultační hodiny: viz IS nebo dle dohody ¡osobně nebo on-line (kód: oca8om0 nebo přes odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0cb314bd36984d23a4ed5c07b01c2ef6%40thread.tacv2/Obecn%25 C3%25A9?groupId=36574a9e-b645-46e8-a548-d0d66408e44b&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f) ¡ ¡veškeré aktuální informace a vybrané materiály jsou dostupné v IS, resp. jsou komunikovány skrze hromadnou poštu PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ §Povinná účast na seminářích §min. 60 % z uskutečněných seminářů §omluvy na základě lékařského potvrzení (omluva a dodání potvrzení do 5-ti pracovních dnů ode dne nepřítomnosti) §Aktivity na seminářích (max. 30 bodů) §Volitelný průběžný test nebo krátká úvaha na zvolené téma (max. 20 bodů) ¡ ¡ §On-line zkouška prostřednictvím IS – odpovědníky (max. 50 bodů) ¡ celkem max. 100 bodů Za případné další volitelné aktivity mohou studenti obdržet body navíc. Tyto body jsou nad rámec řádného hodnocení bodovaných aktivit uvedených v podmínkách absolvování předmětu. Volitelný průběžný test probíhá přes odpovědníky on-line, skládá se z 20 otázek hodnocených po 1 bodu (ano/ne, výběr) a máte na něj 6 minut. Na tento test se nikam nezapisujete, je dobrovolný. CELKOVÉ HODNOCENÍ PŘEDMĚTU §A = 100 – 96 bodů §B = 95 - 90 bodů §C= 89 – 80 bodů §D = 79 - 70 bodů §E = 69 – 60 bodů §F = 59 a méně bodů ¡ ¡ §Ke zkoušce je připuštěn pouze student, jenž má splněnou docházku ze seminářů a na semináři splněné všechny požadované aktivity. •pokud zjistíte, že jsem Vám špatně zapsala bodové či celkové hodnocení z předmětu nebo jeho aktivit, kontaktujte mne, individuálně co nejdříve vyřešíme •průběžné hodnocení studijních aktivit je k dispozici v IS obvykle s max. týdenním zpožděním •Zkouška má formu testovacích otázek (výběr správné varianty (variant), doplnění, ano/ne), jedna otázka 2 body. •Student se musí zapsat na termín řádné zkoušky, aby mohl vyplnit aktuální odpovědník (jinak je hodnocen vždy F). •Celkem je k dispozici 25 otázek na 12 minut. •Otázky na zkoušku jsou voleny z přednáškových prezentací. •Termíny zkoušek jsou k dispozici v průběhu listopadu. •Standardně je vypisováno 4-7 termínů řádné zkoušky včetně jednoho dobrovolného „zkušebního“ testu. Na „zkušební“ test se zapisujete až ex post po jeho absolvování a jen v případě, že chcete uznat body z něj jako body za řádnou zkoušku. AKTIVITY NA SEMINÁŘI §prezentace a faktická a konfrontační diskuze ke dvěma případovým studiím (ve skupinách) případová studie č. 1 na Hyundai Nošovice/Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi/Tietoevry v ČR (Ostrava) ¡případová studie č. 2 na Gigafactory Dolní Lutyně/onsemi Rožnov pod Radhoštěm/logistické centrum BMW v Mošnově §individuální prezentace na stanovené téma ¡→ každý student bude mít celkem 3 aktivity (2x případová studie + 1 individuální prezentace) § §témata a případné rozdělení studentů do skupin se nahlásí vyučujícímu 1-3 výukový týden na přednášce nebo semináři §zpracování jen v PowerPointu (vždy max. 12 snímků) §témata nesmí být totožná §na cca 10 minut §cca 4-6 prezentací na seminář §hodnotí se obsahová správnost, samotná prezentace, přednes, argumentace §nutné doplnit o použité textové zdroje na konci prezentace (uvádět dle Pokynu děkana pro úpravy, zveřejňování a ukládání VŠKP) i případné zdroje obrázků (zde formou odkazu) §hotovou prezentaci je potřeba vložit do „Odevzdávárny“ v IS 2 dny předem (do neděle 24h) 2 PŘÍPADOVÉ STUDIE; PO 10 BODŮ (CELKEM 20 BODŮ) §studenti se rozdělí do 4-6 skupin, 2 skupiny si připraví vlastní prezentaci k jednomu tématu (A,B nebo C) každé ze dvou případových studií (1 a 2) ¡případová studie č. 1 na (A) Hyundai Nošovice/ (B) Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi/ (C) Tietoevry v Ostravě ¡případová studie č. 2 na (A) Gigafactory Dolní Lutyně/ (B) onsemi Rožnov pod Radhoštěm/ (C) logistické centrum BMW v Mošnově §studenti si zjistí důvody - faktory, proč si firmy zvolily pro svou lokalizaci právě tyto konkrétní místa a jaké ekonomické – sociální - environmentální efekty jejich existence v daném místě má či bude mít §studenti své téma odprezentují a poté budou vzájemně konfrontovat a diskutovat svá zjištění a získané faktické poznatky INDIVIDUÁLNÍ PREZENTACE; 10 BODŮ §jedno téma na studenta (výběr z nabídky nebo obdobné téma vlastní schválené vyučujícím) §téma se musí týkat lokalizace rozličných existujících nebo hypotetických firem v prostoru celého světa v současnosti §proč firmu umístit na tomto konkrétním místě nebo proč ji zde neumisťovat (jaké ekonomicko-sociální, infrastrukturní, environmentální, právní a kulturní faktory jsou klíčové pro lokalizaci/delokalizaci); resp. proč existující firma je umístěna právě v daném místě a ne jinde § §příklady hypotetických situací (proč ano, proč ne): průmyslová firma v ČR; firma na pěstování bavlny ve Španělsku; automobilka v Indii; firma oděvního průmyslu v Německu; firma pěstující banány na Islandu; firma poskytující sociální služby v Japonsku; sklárna v ČR; firma vyrábějící vánoční ozdoby v ČR; automobilka na Slovensku; IT firma v Libanonu, firma podnikající v kosmickém průmyslu v Jihomoravském kraji apod. §příklady hypotetických situací (kde a proč ano/ne): kde by jste si otevřeli/neotevřeli (založili/nezaložili) prodejnu cyklistických kol/planetárium/firmu na instalaci solárních panelů/firmu na 3D tisk/pivovar/firmu vyrábějící vojenskou techniku/firmu vyrábějící pomůcky pro seniory, firmu na zpracování vlny a proč apod. §existující firmy (proč právě na daném místě): BONATRANS GROUP a.s., LANEX a.s., REMOSKA s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., Vasky trade s.r.o., Mattoni 1873, Kofola a.s, Swarovski Crystal Online AG, Mazda Motor Corporation aj. ESEJ NEBO ÚVAHA (ISP, ERASMUS); 30 BODŮ HARMONOGRAM PŘEDNÁŠEK datum téma 1 25.9. zrušeno, změna harmonogramu ZS 2 2.10. přednáška se nekoná (služební cesta) 3 9.10. úvodní přednáška 4 16.10. úvod do lokalizace obchodních příležitostí, základní terminologie 5 23.10 klasifikace ekonomických činností NACE, rozvoj obchodu a dopad na utváření ekonomických sektorů, vývojové tendence 6 30.10. aglomerační a jiné efekty 7 6.11. měkké a tvrdé faktory lokalizace 8 13.11. výrobní faktory a jejich význam pro lokalizaci firem 9 20.11. přednáška se nekoná, on-line průběžný test (po „výrobní faktory a jejich význam pro lokalizaci firem“ včetně) + samostudium tématu „Role veřejného sektoru v podpoře lokalizace firem“, viz IS 10 27.11. význam dalších vybraných faktorů pro vhodnou lokalizaci obchodních příležitostí 11 4.12. služební cesta, samostudium tématu „podpůrná inovační infrastruktura“, viz IS 12 11.12. vybrané teorie lokalizace 13 18.12. konzultace, zkušební test Plán rozpisu přednášek se může aktuálně měnit, informováni budete na dřívější přednášce osobně, případně také mailem. ROZPIS SEMINÁŘŮ 10 ¡ datum téma/obsah 1 25.9. zrušeno, změna harmonogramu ZS 2 2.10. semináře se nekonají (služební cesta) 3 9.10. Volba témat, diskuze k aktivitám spojeným se studiem programu Mezinárodní obchod 4 16.10. případová studie č. 1 na Hyundai Nošovice/Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi/Tietoevry v ČR (Ostrava) 5 23.10 bodovaná diskuze k aglomeračním efektům 6 30.10. případová studie č. 2 na Gigafactory Dolní Lutyně/onsemi Rožnov pod Radhoštěm/logistické centrum BMW v Mošnově 7 6.11. individuální prezentace 8 13.11. individuální prezentace 9 20.11. semináře se nekonají, on-line průběžný test 10 27.11. individuální prezentace 11 4.12. služební cesta 12 11.12. individuální prezentace, náhradní prezentace 13 18.12. konzultace, dobrovolný zkušební test Plán rozpisu seminářů se může aktuálně měnit, informováni budete na dřívějším semináři osobně, případně také mailem. DĚKUJI ZA POZORNOST.