Business modely

Blok 1 - Organizační záležitosti, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu

Cílem předmětu je získat poznatky a znalosti z oblasti business modelování s následnou schopností aplikace v praxi v konkrétní podnikatelské činnosti. Předmět klade důraz na inovativnost, kreativitu a novátorské postupy při budování logiky nabízené „hodnoty“ v konektivitě na zákaznickou perspektivu.


Výstupy z učení

Po absolvování předmětu budete schopni:

  • operacionalizovat fungování podnikatelské činnosti s jasnou logickou dekompozicí základních činností, které jsou reprezentovány stavebními prvky každého business modelu;
  • aplikovat designové a kreativní techniky pro tvorbu business modelu;
  • evaluovat business model;
  • provádět inovace v business modelech;
  • sestavit konkrétní business model fungování firmy.

Harmonogram tutoriálů


1. tutoriál (90 min.)

Obsahové zaměření úvodního tutoriálu:

  • Seznámení s požadavky a organizací celého kurzu
  • Představení studijních materiálů a jejich rozšíření o praktické informace týkající se náplně kurzu
  • Představení struktury seminární práce 
  • Představení zadání případové studie 
  • Definování a vymezení business modelu

2. tutoriál (90 min.)

Obsahové zaměření druhého tutoriálu:

  • Průběžný tutoriál věnovaný dotazům studentů – diskuse (především k postupné tvorbě seminární práce a případové studie)
  • Vymezení Business Modelu Canvas a jeho všech devíti prvků (Hodnotová nabídka, Segmenty, Kanály, Vztahy se zákazníky, Zdroje příjmů, Klíčové zdroje, Klíčové činnosti, Klíčoví partneři, Náklady)

3. tutoriál (90 min.)

Obsahové zaměření třetíího tutoriálu:

  • Závěrečný tutoriál věnovaný dotazům studentů
  • Druhy business modelů
  • Osobní business model
  • Business model v kontextu prostředí
  • Vztah mezi strategií a business modelem
  • Evaluace business modelu a koordinace řízení více business modelů
Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu
Podmínky pro splnění předmětu:

  • Semestrální práce – upload do IS (Odevzdávárna) do 20.12.2024.
  • Případová studie – upload do IS (Odevzdávárna) do 20.12.2024.
  • Závěrečná zkouška – ve zkouškovém období budou vypsány termíny, forma: testové a doplňující otázky.
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, případové studie a výsledku závěrečné zkoušky.

Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce   40 bodů   
  • Případová studie     20 bodů
  • Zkouška                    40 bodů


Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0

Literatura a ostatní zdroje

Základní:

  • ADÁMEK, P., a L. MEIXNEROVÁ. Business modelování. Grada. 2022. ISBN 9788027133567.
  • GASSMANN, O., K. FRANKENBERGER a M. CSIK. The Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business. United Kingdom: Pearson, 2014. ISBN 978-1-292-06581-6.
  • CLARK, T., A. OSTERWALDER a Y. PIGNEUR. Osobní business model. BizBooks, 2013.
  • OSTERWALDER, A., Y. PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2.
  • OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y. a A. B. G. SMITH. Vydělávejte svými nápady. Praha: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0452-8.

Doporučená:

  • CAMPBELL, A., M. GUTIERREZ a LANCELOTT. Operating Model Canvas. Zaltbommel: Van Haren Publishing, 2017.
  • AFUAH, A. Business Model Innovation. Concepts, Analysis, and Cases. New York: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-81740-0.
  • PILJ, P., J. LOKITZ a SOLOMON. Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation. New Jersey: John Wiley& Sons, 2016. ISBN 978-1-119-27211-3.

Komunikace s využujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin 
  • diskusního fóra 
  • MS Teams
Případová studie BKBUM
Případová studie - Osobní business model, max. 20b.
Seminární práce BKBUM
Tvorba Business Modelu Canvas, max. 40b. Využijte dostupný template a postupně zpracujte všechny kroky.